شرح وظایف مدیر شعبه در مجموعههای مختلف
مدیر شعبه (به انگلیسی Branch Manager) به فردی گفته میشود که مسئولیت مدیریت واحد یا بخش مهمی در یک سازمان، شرکت یا موسسه مالی بر عهده دارد. شرکتها، بانکها، موسسات مالی و سازمانهای بزرگ در شهرها و مناطق مختلف شعبههای مختلف دارند و وظیفه کنترل و مدیریت هر کدام از این شعبهها، بر عهده مدیر شعبه است. در ادامه با تعریف مدیر شعبه کیست و وظایف و مسئولیتهای او آشنا میشویم.
فهرست مطالب
مدیر شعبه کیست؟
مدیر شعبه در واقع همان کارمند رده بالایی است که تمام مسئولیتهای یک شعبه و برقراری ارتباط با دفتر مرکزی را بر عهده دارد. تمام مسئولیتی که برای یک مدیر شعبه تعیین شده، در قالب موفقیت یا شکست همان شعبه تعریف میشود. همچنین تمام عملیاتی که برای موفقیت و عملکرد صحیح یک شعبه موردنیاز است، تحت نظارت مدیر انجام میشود.
چگونه مدیر شعبه شویم؟
برای مدیر شعبه شدن میتوان از مدرک دیپلم تا فوق لیسانس و بالاتر استفاده نمود. بیشترین مدارکی که افراد در این سمت دارند، کاردانی و لیسانس است. معمولا در این راستا داشتن تجربه میتواند در ارتقا شغلی بسیار مناسب باشد.
افرادی که به کار در این سمت شغلی علاقه داشته باشند، میتوانند در رشتههایی مانند مدیریت بازرگانی، تجزیه و تحلیل، امور مالی و رشتههای مشابه تحصیل کرده و پس از دریافت مدرک لیسانس برای استخدام اقدام نمایند. این موضوع قطعی نیست و همانطور که گفته شد افراد با رشتههای دیگر نیز در صورت داشتن تجربه و صلاحیت میتوانند برای استخدام در این مشاغل اقدام کنند.
مدیریت شعبه برای چه کسانی مناسب است؟
افرادی که مسئولیت پذیر بوده و توانایی برقراری ارتباط درست و اصولی با کارکنان و اطرافیان دارند، میتوانند در سمت مدیر شعبه مشغول به کار شوند. همچنین افرادی که توانایی انجام چندین وظیفه به طور همزمان دارند و میتوانند علاوه بر انجام وظایف خود بر وظایف کارکنان و کارمندان نیز به خوبی نظارت داشته باشند، میتوانند برای استخدام در این رده شغلی مناسب باشند.
همدلی، رهبری، اعتماد نفس، مسئولیت پذیری، شفافیت، انگیزه، فروتنی و … ازجمله ویژگیهای افرادی است که برای استخدام در رده شغلی مدیر فروش مناسب هستند.
مهارتهای مدیر شعبه چیست؟
یک مدیر شعبه باید دارای مهارتهای مختلفی باشد تا بتواند از عهده مدیریت و کنترل شعبه برآید. مهمترین مهارتهای موردنیاز برای یک مدیر شعبه به صورت زیر هستند:
- فرد باید دارای مهارتهای رهبری باشد
- تفکر تحلیلی داشته باشد تا در مواجه با مسائل مختلف بتواند تحلیل درستی انجام دهد
- قدرت مدیریت افراد را داشته باشد
- توانایی انجام چند وظیفه مختلف را به صورت همزمان داشته باشد
- قدرت توجه به جزئیات داشته باشد
- دارای مهارتهای شبکهای باشد تا بتواند با افراد و شعبههای دیگر ارتباط مناسبی برقرار کند
- قدرت کافی برای ارائه ایدههای مختلف داشته باشد تا از طریق آنها درآمد کسب کند
وظایف مدیر شعبه چیست؟
مدیر شعبه همانند یک مدیر در شرکت یا سازمان بزرگ است، با این تفاوت که شعبه نمونه کوچکتری از سازمان است. مدیر هر شعبه با توجه به عملکرد سازمان وظایف مختلفی بر عهده دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.
وظایف مدیر شعبه بانک
وظایف مدیر با وظایف معاون شعبه بانک متفاوت است. از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دریافت دستورالعمل و بخشنامههای جدید و انتقال آنها به کارمندان
- بررسی اسناد مالی شعبه و تلاش برای رسیدن به اهداف
- بررسی نیاز مشتریان و برنامه ریزی برای برطرف کردن آنها
- تلاش برای جذب مشتری جدید
- نظارت بر خدمات ارائه شده در شعبه
- پیگیری معوقههای بانکی و تلاش برای وصول آنها
- نظارت بر کار کارمندان و پرسنل شعبه
- ارائه گزارش به مدیران ارشد
وظایف مدیر شعبه فروش
از جمله وظایف مدیر فروش میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- برنامه ریزی برای فروش بیشتر با تعیین شاخصهای کلیدی
- استخدام نیروهای موردنیاز برای فروش
- تقسیم بندی بازار بر اساس معیارهای مختلف مانند نوع محصول، منطقه جغرافیایی و …
- هماهنگی با بخشهای مختلف سازمان
- ارزیابی عملکرد تیم فروش
- هدایت و رهبری اعضای تیم فروش
وظایف مدیر شعبه شرکت پخش
هر مدیر شرکت پخش در 6 حوزه کاری مختلف وظایفی را برعهده دارد. این وظایف عبارتند از:
- بازار و فروش: که شامل استخدام نیروهای موردنیاز و آموزش آنها در حوزه فروش، تعیین اهداف، نظارت بر پروموشنهای فروش و … است.
- مالی: کنترل شاخصهای سود دهی محصولات، کنترل هزینههای شرکت، بررسی سندهای مالی، بررسی سود و زیان شرکت و …
- انبار و لجستیک: نظارت بر شرایط انبار مانند تحویل، تأمین و توزیع کالا، کنترل روزانه ورود و خروجی انبار، بارگیری محصولات و …
- مشتریان: طبقه بندی مشتریان، ملاقات با مشتریان، پایش مشتریان و …
- تأمین محصول: بررسی محصولات وارد شده از نظر میزان، تاریخ تولید و انقضا، بررسی میزان خرید و فروش محصولات مختلف، حفظ تنوع محصول و …
- کنترل کیفی محصول: بررسی عملکرد نمایندههای فروش، نحوه چیدمان انبار، تعیین میزان برگشتی، طبقه بندی ضایعات و ….
- منابع انسانی: جذب نیرو، آموزش، اجرای برنامههای انگیزشی، شناسایی استعدادهای مستعد، پایش عملکرد منابع انسانی و …
وظایف مدیر شعبه بیمه
در یک شرکت بیمه وظایف مدیر شعبه به صورت زیر است:
- مطالعه و بررسی نیازهای کارکنان
- تربیت مدرسان موردنیاز
- ارتباط با مراکز آموزشی
- ارتقا سطح آموزشی کارکنان و مدیران
- توسعه روشهای نوین ارزشیابی کارکنان
- شناخت نیازهای آموزشی کارکنان
بررسی شرایط استخدام مدیر یا سرپرست شعبه
استخدام شدن به عنوان مدیر یا سرپرست شعبه در سازمانهای مختلف دارای شرایط مختلفی است. هر سازمان با توجه به عملکرد و نیاز خود اقدام به استخدام نیروی مناسب مدیر شعبه میکند.
چه مجموعههایی مدیر شعبه استخدام میکنند؟
تمام سازمانها، شرکتها، موسسات مالی، بانکها و … که دارای شعبههای مختلف در سطح شهر یا کشور باشند، به مدیر شعبه نیاز دارند. هر شعبه توسط یک فرد باتجربه و کاربلد اداره شده تا در نهایت کل سازمان در رسیدن به اهداف تعیین شده به موفقیت برسد.
ساعت کاری (تماموقت، نیمهوقت)
ساعت کاری مدیر شعبه نیز با توجه به نوع سازمان و نحوه کارکرد افراد و کارکنان تعیین میشود. به عنوان مثال یک مدیر شعبه بانک باید به صورت تمام وقت در زمان اداری معین شده برای کارکنان در شعبه حضور داشته باشد. اما ممکن است برخی از شرکتها نیازی به صورت دائمی و تمام وقت مدیر در شعبه نداشته باشند.
نوع همکاری (حضوری، دورکار)
به طور معمول یک مدیر شعبه باید در محل کار حضور پیدا کند و نحوه کار دورکاری برای این رده شغلی مناسب نخواهد بود. با توجه به مهارتها و وظایفی که برای مدیران شعبه در شرکتهای مختلف ارائه شد، حضور آنها در محل لازم است و انجام بسیاری از امور به صورت دورکاری امکان پذیر نخواهد بود.
بررسی حقوق و درآمد مدیر شعبه
میزان حقوق و درآمد یک مدیر شعبه کاملا متفاوت است. دستمزد آنها میتواند بر اساس موارد زیر تعیین شود:
- نوع شرکت یا سازمانی که فرد به عنوان مدیر در آن استخدام میشود
- سطح تجربه مدیر شعبه
- میزان درآمد شعبه و به طور کلی درآمد سازمان یا شرکت یا موسسه مالی
- پرداخت متفاوت به مدیران شعبه در مکانهای مختلف
راهنمای مشاهده آگهیهای استخدام مدیر شعبه
شرکتها و سازمانهای مختلف با توجه به نیاز خود برای استخدام مدیر شعبه آگهیهای استخدام متفاوتی منتشر میکنند. کاریابیهایی مانند ایران استخدام بهترین مرجع دریافت روزانه استخدامیها در سراسر کشور هستند. کارجو میتواند برای مشاهده این آگهیها به این سایت مراجعه کرده و در قسمت انتخاب موقعیت شغلی، مدیر شعبه را انتخاب نماید. سپس تمام آگهیهای استخدام در سراسر کشور را مشاهده کرده و بر اساس توضیحات درج شده در آگهی برای استخدام، جهت ارسال رزومه و قرار مصاحبه اقدام نماید. از جمله آگهیهای استخدام مدیرشعبه در سایت ایران استخدام میتوان به آگهیهای استخدام مدیر شعبه تبریز، استخدام مدیر شعبه در گیلان و مازندران، استخدام مدیر شعبه خراسان، استخدام مدیر شعبه شیراز، استخدام مدیر شعبه همدان، استخدام مدیر شعبه در کردستان و سایر استانهای کشور اشاره کرد.
کارجویان و متقاضیان استخدام در موقعیت شغلی مدیریت شعبه میتوانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل از آگهیهای استخدام مرتبط به محض انتشار در سایت مطلع شوند.
راهنمای درج آگهی استخدام مدیر شعبه
اگر به عنوان کارفرما قصد استخدام مدیر شعبه برای شعبههای مختلف سازمان یا شرکت موردنظر خود را دارید، میتوانید از طریق سایت ایران استخدام اقدام کنید. برای این کار لازم است با عضویت به عنوان کارفرما، آگهی مورد نظر را به همراه جزئیات مانند عنوان شغلی، مدرک تحصیلی موردنیاز، سابقه کاری، میزان حقوق و درآمد و … در این سایت درج کنید. شما به عنوان کارفرمای بخش خصوصی میتوانید آگهیهای موردنظر را در کانالهای اطلاع رسانی ایران استخدام قرار دهید.
جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
سخن پایانی
مدیر شعبه از شغلهای بسیار پرتقاضا است که در انواع مختلفی از سازمانها، شرکتها، موسسات مالی و … موردنیاز است. در واقع هر سازمانی که دارای چندین شعبه در سطح شهر یا کشور باشد، برای اداره و هماهنگی شعبهها با یکدیگر و با شعبه مرکزی به مدیر شعبه نیازمند است. در این مقاله به طور کامل با شغل مدیر شعبه، مهارتها، وظایف و نحوه استخدام در این رده شغلی معرفی شد.
جهت مشاهده آگهیهای استخدام مدیر شعبه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام