کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و شغل‌های موجود در رشته علوم سیاسی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازارکار رشته علوم سیاسی برای زنان و آقایان

در مورد اینکه رشته علوم سیاسی چیست؟ باید بگوییم رشته‌ علوم سیاسی، یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که به بررسی و تحلیل سیستم‌ها، عملکردها، نظریات و فرایندهای سیاسی در جوامع مختلف می‌پردازد. علوم سیاسی نقشی اساسی در فهم و تفسیر سیاست، نظام سیاسی و فرآیندهای قدرت در جوامع دارد. این رشته‌ مطالعه عناصری مانند نهادهای سیاسی، سیاست خارجی، سیاست‌گذاری، نظریه‌های سیاسی، روابط بین‌الملل، سیاست‌های عمومی و سایر موضوعات مرتبط با سیاست را در بر می‌گیرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته‌ علوم سیاسی و نحوه‌ ورود به آن

رشته‌ علوم سیاسی ​یکی از رشته‌های زیر مجموعه علوم انسانی است که از محبوبیت بالایی میان داوطلبان متقاضی کنکور انسانی برخوردار می‌باشد، البته ورود به رشته علوم سیاسی از تجربی نیز صرفا با سوابق تحصیلی، امکان‌پذیر می‌باشد. این رشته‌‌ به بررسی و تحلیل سیستم‌ها، عملکردها، نظریات و فرایندهای سیاسی در جوامع مختلف می‌پردازد. در رشته‌ علوم سیاسی، دانشجویان با استفاده از روش‌های تحقیق و تحلیل علمی، مفاهیم سیاسی و وضعیت‌های واقعی سیاسی در جهان و مناطق خاص را بررسی می‌کنند. این رشته‌ مطالعه عناصری مانند نهادهای سیاسی، سیاست خارجی، سیاست‌گذاری، نظریه‌های سیاسی، روابط بین‌الملل، سیاست‌های عمومی و سایر موضوعات مرتبط با سیاست را در بر می‌گیرد. ورود به رشته علوم سیاسی بدون کنکور فقط برای دانشگاه پیام نور و برخی موسسات غيرانتفاعی مقدور است.

دانشگاه‌های دارای رشته‌ علوم سیاسی

به علت اهمیت و پرکاربرد بودن رشته‌ علوم سیاسی، این رشته‌ در اکثر دانشگاه‌های سراسر کشور، در دوره‌های روزانه و نوبت دوم، ارائه می‌شود. از جمله‌ دانشگاه‌های دارای این رشته‌ عبارتند از:

  • دانشگاه بین المللی امام خمینی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فروسی مشهد
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه محقق اردبيلی
  • دانشگاه علامه‌طبابایی
  • دانشگاه خوارزمی

دروس رشته علوم سیاسی

دوره‌ تحصیل رشته‌ علوم سیاسی 4 سال می‌باشد و دانشجویان این رشته‌ موظفند در این دوره 136 یا 138(در هر دانشگاهی متفاوت می‌باشد) واحد درسی را بگذرانند.
از جمله دروس مهم‌ این رشته‌ عبارتند از:

  • مسائل سیاسی و اقتصادی جهان سوم
  • تحولات سیاسی و اجتماعی ایران
  • روش تحقیق در علوم سیاسی
  • فن دیپلماسی و آداب کنسولی
  • سازمان های بین المللی
  • اصول روابط بین الملل
  • مبانی علم سیاست
  • روابط خارجی ایران
  • حقوق بین الملل

گرایش‌های رشته‌ علوم سیاسی

رشته‌ علوم سیاسی در مقطع ارشد، به گرایش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.زیرشاخه‌های رشته علوم سیاسی در ارشد عبارتند از:

  1. دیپلماسی و سازمان‌های بین المللی
  2. تربیت مربی علوم سیاسی
  3. مطالعات منطقه‌ای
  4. اندیشه سیاسی
  5. روابط بین‌الملل
  6. علوم سیاسی

لازم به ذکر است که‌ گرایش مطالعات منطقه‌ای، خود به چندین زیرشاخه‌ تقسیم می‌شود، که دانشجویان میتوانند طبق علاقه خود یکی از این زیرشاخه‌ها را انتخاب نمایند.

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار رشته روابط بین الملل در ایران و جهان

گرایش‌های رشته‌علوم سیاسی در مقطع دکتری عبارت است از:

  • مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی
  • مطالعات آمریکای شمالی
  • دانش اجتماعی مسلمین
  • حقوق بین الملل عمومی
  • سیاست گذاری فرهنگی
  • جغرافیای سیاسی
  • مطالعات منطقه‌ای
  • جامعه شناسی
  • روابط بین الملل
  • مردم شناسی
  • علوم سیاسی
  • مطالعات جهان
  • رفاه اجتماعی

بررسی بازار کار و شغل‌های موجود در رشته علوم سیاسی

بررسی بازارکار رشته‌ علوم سیاسی

بازار کار رشته‌ علوم سیاسی در ایران، همانند سایر رشته‌های علوم اجتماعی، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این رشته‌ در ایران بستری را برای فعالیت در  نهادهای دولتی، سازمان‌های بین‌المللی، و ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط به کارهای حاکمیت ایجاد می‌کند. همچنین، در حوزه تدریس و پژوهش نیز فرصت‌های شغلی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد.
در سال‌های اخیر، توجه‌ به رشته‌‌ علوم سیاسی در ایران افزایش یافته‌است و سازمان‌دهی بهتری در حوزه‌ تحصیلی و فعالیت های مرتبط با این رشته‌‌ صورت گرفته‌ است. این سازمان‌دهی موجب شناخت بیشتر از نیازهای بازار کار و همچنین افزایش فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان شده‌است. البته لازم به ذکر است که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ برای استخدام باید مهارت و دانش تخصصی زیادی داشته باشند چراکه سخت‌گیری‌های زیادی در روند استخدام این ‌رشته‌ اعمال می‌شود.

بازارکار رشته علوم سیاسی برای زنان

با توجه به پیشرفت‌در جامعه‌ و تلاش‌های بسیار برای تساوی جنسیتی، بازار کار رشته‌ علوم سیاسی برای زنان نیز فرصت‌های متعددی را ایجاد کرده است. زنان می‌توانند با داشتن تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز در این رشته‌، در حوزه‌های مختلفی فعالیت نمایند. از نقش‌ها و فرصت‌های شغلی برای زنان در رشته‌ علوم سیاسی، میتوانیم به مواردی همچون سیاست‌مداری و مدیریت، تحلیل‌گر سیاسی و رسانه‌ای، فعالیت در حوزه‌ روابط بین‌الملل، تدریس و پژوهش، فعالیت در سازمان‌های غیردولتی همچون حقوق بشر، توسعه پایدار، اجتماعی و سیاسی به عنوان فعالان مدنی، مشاوران سیاسی و مدیران اجرایی، و … اشاره‌ کرد.

بازارکار رشته علوم سیاسی در خارج از کشور

با توجه به ماهیت بین‌المللی رشته‌ علوم سیاسی، بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته‌ در جهان جامع و متنوع است. با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین کشورها، بازار کار در هر منطقه و کشور ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. اما با این حال، رشته‌ علوم سیاسی می‌تواند فرصت‌های شغلی جالب و متنوعی در سراسر جهان ارائه‌ کند.
مشاغل مرتبط با این رشته‌، بسیار متفاوت بوده و افراد می‌توانند در هر دو بخش خصوصی و دولتی مشغول به‌کار شوند.

شغل های موجود در رشته‌ علوم سیاسی

فارغ التحصیلان این رشته‌ می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند، در ادامه به معرفی برخی از مشاغل مرتبط با این رشته‌ میپردازیم :

  •  سیاست‌گذاری و مدیریت دولتی: فارغ التحصیلان علوم سیاسی ممکن است در سازمان‌ها و نهادهای دولتی به عنوان مشاوران سیاستی برای تدوین و اجرای سیاست‌های عمومی فعالیت کنند.این متخصصان می‌توانند در بخش‌هایی مانند سیاست خارجی، تحلیل سیاسی، برنامه‌ریزی عمومی و مدیریت منابع نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی مشغول به کار شوند.
  • پژوهش و تحقیقات: فارغ التحصیلان علوم سیاسی می‌توانند در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به عنوان پژوهشگران فعالیت کنند. آنها می‌توانند به بررسی و تحلیل موضوعات مختلف مرتبط با سیاست و علوم سیاسی بپردازند و نتایج تحقیقات خود را منتشر کنند.
  • روابط بین‌المللی و سیاست خارجی:افراد موفق در رشته علوم سیاسی می‌توانند مسیر حرفه‌ای خود را در حوزه روابط بین‌المللی و سیاست خارجی پیدا کنند. این افراد می‌توانند در سفارتخانه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مرتبط به فعالیت بپردازند. این شغل‌ها شامل مشاوران سیاست خارجی، دیپلمات‌ها، کارشناسان بین‌المللی و کارشناسان قانون بین‌المللی می‌باشد.
  • تحلیلگر سیاسی و روابط عمومی: فارغ التحصیلان علوم سیاسی می‌توانند در بخش خصوصی و عمومی به عنوان تحلیلگران سیاسی و متخصصان روابط عمومی کار کنند. این افراد می‌توانند در شرکت‌ها، سازمان‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی به تحلیل وضعیت‌های سیاسی و تأثیر آن بر سازمان و ارتباطات عمومی مشغول به کار شوند.
  • فعالیت‌های آکادمیک: فارغ التحصیلان علوم سیاسی می‌توانند به عنوان اساتید و تحلیلگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کار کنند و به تدریس دروس مرتبط با رشته‌ علوم سیاسی بپردازند و به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کنند تا درک و شناخت عمیقی از سیاست و مسائل سیاسی داشته‌ باشند.

وضعیت درآمد رشته علوم سیاسی

میزان درآمد در رشته‌ علوم سیاسی در ایران همانند سایر رشته‌های علوم اجتماعی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. درآمد فرد در این رشته‌ متأثر از عواملی مانند سطح تحصیلات، تخصص، سابقه‌ کار، موقعیت شغلی، نیازمندی‌های بازار کار و حتی منطقه‌ای است که در آن فعالیت می‌کند.
مثلاً فردی که در بخش دولتی باتجربه و در سمت مدیریتی مشغول به کار است، درآمد بالاتری نسبت به فردی خواهد داشت که در بخش خصوصی در یک سمت کارمندی فعالیت می‌کند. همچنین، فرصت‌های شغلی در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌تواند درآمدهای بالاتری را برای فارغ التحصیلان این رشته‌ در بر بگیرد.

بررسی بازار کار و شغل‌های موجود در رشته علوم سیاسی

راهنمای مشاهده آگهی استخدام رشته علوم سیاسی

جهت مشاهده‌‌ آگهی‌های استخدام رشته‌ علوم سیاسی در سایت ایران استخدام، کارجویان محترم می‌توانند به صفحه اصلی سایت ایران استخدام مراجعه نموده‌ و در قسمت جستجوی رشته‌ تحصیلی، استخدام رشته‌ علوم سیاسی را وارد نمایند. سپس می‌توانند با انتخاب شهر موردنظر و تعیین حقوق دریافتی در فیلدهای مشخص، آگهی‌های مرتبط بااین رشته‌ همچون استخدام رشته علوم سیاسی در آموزش و پرورش، استخدام علوم سیاسی در وزارت کشور، استخدام علوم سیاسی در سپاه ، استخدام علوم سیاسی در نیروی انتظامی، استخدام علوم سیاسی در حراست و… را مشاهده نمایند.
همچنین کارجویان با عضویت در این سایت میتوانند از امکاناتی همچون دریافت آگهی‌های مرتبط با رشته‌تحصیلی از طریق پیامک و ایمیل با فعالسازی این سرویس‌ها و تنظیم رزومه‌ حرفه‌ای و ارسال آن به کارفرما به طور رایگان برخوردار شوند.

جهت عضویت به عنوان کارجو و مشاهده آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته‌ علوم سیاسی

اگر به‌عنوان کارفرما به دنبال استخدام فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی می‌باشید، می‌توانید پس از عضویت در پنل کارفرمایی ایران استخدام آگهی خود را درج کنید، و نیروی متخصص خود را استخدام نمایید. مراحل درج آگهی در سایت ایران استخدام به این صورت است که، ابتدا باید به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام عضو شوید و آیکون درج‌آگهی را انتخاب نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده میتوانید آگهی خود را درج نمایید. در سایت ایران استخدام، درج آگهی استخدام در برخی استان‌های محروم و شهرهایی که غیر مرکز استانی می‌باشند، کاملا رایگان است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در ایران استخدام کیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌‌ علوم سیاسی، یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که به بررسی و تحلیل سیستم‌ها، عملکردها، نظریات و فرایندهای سیاسی در جوامع مختلف می‌پردازد. این رشته در گرایش‌های مختلف در بیشتر دانشگاه‌های کشور ارائه میشود. شغل‌های زیادی همچون مدیریت دولتی، تحلیلگر سیاسی و … مرتبط با این رشته‌ هستند که فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی با داشتن مهارت و اطلاعات  کافی میتوانند وارد این مشاغل شده‌ و به فعالیت بپردازند.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته‌ علوم سیاسی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع : ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا