راهنمایی شغلی

معرفی 10 شغل پردرآمد و مناسب برای افراد درونگرا

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی بهترین مشاغل برای افراد درونگرا

صحبتمان را با عقیده‌ی یونگ درباره‌ی شخصیت درونگرا شروع می‌کنیم. او معتقد است افراد درونگرا ملایم، محتاط، ساکت، درخود فرورفته، منفعل، درون‌نگر، گذشته‌گرا، اندیشه‌ورز، احساساتی، ذهنی‌گرا، آرمان‌گرا، روحانی و مطیع اقتدار هستند. یونگ همچنین تأکید می‌کند که افراد درون‌گرا بیشتر توسط واقعیت درونی تحت تأثیر قرار می‌گیرند تا به وسیله‌ی جهان بیرونی و واقعیت آن. با این‌حساب و طبق نظریه‌ی روانشناس برجسته، کارل گوستاو یونگ، افراد درون‌گرا پرخاشگر نیستند و مسالمت با مردم را ترجیح می‌دهند. تمایل دارند گروهی تشکیل دهند که درون آن حرکت کنند. در این فصل دنیای خاص افراد درونگرا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با این پرسش که شغل مناسب افراد درونگرا چیست؟ بحث را پیش می‌بریم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چند درصد افراد درون‌ گرا هستند؟

ویژگی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد شما درون‌گرا هستید یا خیر. به‌طور مثال اگر همیشه احساس متفاوت بودن می‌کنید یا از خلوت کردن و گذراندن وقتتان به تنهایی لذت می‌برید و یا اگر فکر می‌کنید بیش‌ از حد معمول نیاز به صحبت کردن با دیگران یا بودن با آنها را ندارید، احتمال اینکه شما یک درون‌گرا باشید بالا است. طبق مطالعات، نشان داده شده است که حدود ۳۵ درصد افراد، درون گرا هستند. درونگرایی شخصیتی را توصیف می‌کند که تمایل دارد انرژی مورد نیازش را از خودش دریافت کند.
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم شغل‌های فردی بسیاری وجود دارد که افراد درونگرا می‌توانند در آن به آرامش و درآمد برسند. شغل‌هایی که محیط آرام و بی‌سروصدایی داشته باشند و افراد درونگرا بیشتر شنونده باشند تا گوینده. منظور آن گونه شغل انفرادی است که اولویت با وظایف مستقل و فردی باشد نه با جلسات گروهی کاری.

استعداد افراد درون‌گرا

درون‌گرایان همچون افراد برونگرا از استعدادها و قدرت‌هایی برخوردارند که خاص تیپ شخصیتی خودشان است. آنها توانایی حل مسئله با نگاه به جزییات را دارند. مغز افراد درونگرا کاملا برای این استعداد آماده است. حل مسئله باتوجه به جزییات، خلاقیت، مدیریت ریسک و هوش هیجانی را افزایش می‌دهد.
این‌گونه افراد از تفکر عمیقی پیرامون موضوع‌های گوناگون برخوردار هستند. ذهن‌های متفکر برای کاریابی در زمینه‌های خاصی همچون استادیِ دانشگاه، اقتصاددانی، دانشمند سیاسی، دانشمند پزشکی، نویسندگی، روزنامه‌نگاری، مهندسی و فیلسوف شدن، دامنه‌ی اختیار و انتخاب وسیع‌تری دارند.
جالب است بدانید یکی دیگر از استعدادهای خاص افراد درون‌گرا دوست و وفادار و معتمد بودن آن‌ها است. آنها مهارت نظاره‌گری متمرکز دارند که قوه‌ی تجزیه و تحلیل فعالی می‌خواهد.

مشاغل ایده آل برای افراد درونگرا

از آنجایی‌که هر شغلی مناسب روحیات افراد درونگرا نیست، چند شغل ایده آل معرفی می‌کنیم که براساس نقاط ضعف و قوت این تیپ شخصیتی طراحی شده باشند.

  • حرفه‌های حقوقی همچون وکالت (طبق آمار اکثر وکلا درون‌گرا هستند و بیشتر زمان خود را صرف نوشتن و تحقیق و آماده شدن برای پرونده‌ها می‌کنند) و دستیار حقوقی برای افراد درون‌گرا مناسب هستند.
  • فروش شرکتی یا فروش B2B نیاز به فروشندگانی با کاریزمای بالا دارد که با دانش و مهارت گوش دادن و بحث کردن معنادار خود بتوانند خریدار را متقاعد کنند.
  • مشاغلی که خلاقیت دارند. در عصر حاضر، محتواسازی حرف اول را می‌زند. ویدیو، عکس، نوشته یا صدا نیز فرقی ندارد. مهم این است که بدانیم یک فرد درون‌گرا به‌خوبی می‌تواند در این حوزه فعالیت کند. کارهایی مانند عکاسی، تدوین ویدیویی و از این دست هم در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد.
  • کار کردن در دل طبیعت برای درونگرایان خاص و آرامش‌دهنده است. کارهایی مانند محوطه‌سازی، نگهبانی پارک، جنگلبانی یا گیاه‌شناسی و… . هرکاری که فرد درون‌گرا بتواند در محیطی آرام و ساکت و البته دلچسب کار کند.
  • جالب است بدانید کارهایی مربوط به فناوری اطلاعات (IT) نیز برای این‌دست از افراد مناسب است. کارجو می‌تواند عرصه‌ی تکنولوژی و مشاغل مورد نیاز آن را هم دنبال کند و برای روحیه‌ی خود کارفرما بیابد.
  • مشاوره یکی دیگر از مشاغل مناسبی است که می‌توان در این فهرست به آن اشاره کرد. هرچند این کار در تعامل با دیگران صورت می‌پذیرد اما معمولا مشاوره، فردی یا در قالب گروه‌های کوچک است و از این جهت می‌تواند مناسب حال فرد درونگرا باشد.

در این بخش از گفتار سعی کردیم چند نمونه از لیست مشاغل به همراه توضیحات آن را بیان کنیم. برای استخدام در شغل‌های یادشده می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کرده و روزانه اخبار مربوط به مشاغل و فراخوان‌های کاری از سوی کارفرما را مشاهده کنید.

مشاغل پردرآمد مناسب افراد درونگرا

1- نویسندگی

شاید فکر کنید حقوق یک نویسنده نمی‌تواند بالا باشد، اما می‌توان گفت نویسندگانی که در حوزۀ خاصی از شغل نویسنده مانند نویسندگی فنی و اصولی و نویسندگی تبلیغاتی فعالیت می‌کنند می‌توانند حقوق بالاتری نسبت به سایر نویسندگان دریافت کنند.
از آنجایی که در همه مشاغل مربوط به نویسندگی، تعاملات اجتماعی کم است و انتقال ایده در نوشتن دارای اولویت می باشد، نویسندگی بهترین شغل برای افراد درون‌گرا محسوب می‌شود.

2- مهندس نرم‌افزار

کدنویسی کار اصلی یک مهندس نرم‌افزار است و اگر رویای شما از یک شغل خلق، آزمودن و نظارت بر کد برنامه‌های نرم‌افزاری کامپیوتری است این شغل بهترین انتخاب برای شماست.
دلیل اینکه چرا خیلی از افراد درون گرا مهندس نرم‌افزار هستند این است که معمولاً افراد درون گرا در ساختاری رشد می کنند که کمترین تعامل اجتماعی و زمان نسبتاً زیادی برای انجام کارهای مختلف دارد. آنها برای انجام کار، مستقل عمل می‌کنند.
اگر به دنبال شغلی در این صنعت هستید، حوزه‌های مختلفی همچون وجود دارد که بتوانید روی آنها تمرکز کنید و حقوق بالایی دریافت نمایید. مثل  توسعه دهنده سمت کاربر (فرانت‌اند)، توسعه دهنده بک اند و توسعه دهنده فول است.

3- کارشناس تولید محتوا

شغل کارشناس تولید محتوا یکی از بهترین مشاغل تجاری و یکی از محبوب‌ترین مشاغل برای افراد درونگرا با میانگین حقوق نسبتا بالا است، زیرا بیشتر ارتباطات یک مدیر تولید محتوا به صورت مکتوب انجام می‌شود. مثل نظرات مربوط به یک پست از وبلاگ، بازخورد در مورد کیفیت گرافیکی رسانه های اجتماعی، پیام های مربوط به همکاری و…
یکی از وظایف کارشناسان تولید محتوا رهبری تیم نویسندگان محتوا است. پس اگر فردی درونگرا هستید و نمی توانند یک گروه را رهبری کنید بهتر است قبل از ورود به این شغل این مورد را در نظر بگیرید.

4- مهندس فناوری اطلاعات

مهندسان فناوری اطلاعات (IT) کاری فراتر از تعمیر رایانه انجام می دهند. آن‌ها معمولا افرادی با تیپ‌ شخصیتی درونگرا هستند که کل روز خود را در خانه‌شان و با رایانه‌های خود می گذرانند.
مهندس فناوری اطلاعات مسئول نظارت بر سیستم های اطلاعاتی شرکت و به روز رسانی‌ها، کنترل سیاست مربوط به فناوری اطلاعات، نظارت بر پروژه های تیم فناوری اطلاعات و راه اندازی نرم افزار/سخت افزار جدید است.
از آنجا که مدیران فناوری اطلاعات هم با نرم افزار و هم با سخت افزار سر و کار دارند به ندرت پیش می آید که دورکار باشند؛ بنابراین اگر از آن دسته افراد درون گرا هستید که محیط کار شلوغ را دوست دارید، مدیریت فناوری اطلاعات بهترین موقعیت شغلی برای شما محسوب می‌شود.

5- تحلیلگر داده

شاید قبلا شغلی به نام تحلیلگر داده برای درونگراها را نشنیده باشید اما هنوز هم یکی از بهترین مشاغل برای افرادی است که محیط کاری آرام و مستقل را ترجیح می‌دهند.
داده‌هایی مانند کلیک‌های رسانه‌های اجتماعی و میزان فروش یا مکان مشتریان آنلاین همیشه در حال تغییر است که این مساله برای افراد درونگرا بسیار هیجان‌انگیز است. بسیاری از تحلیلگران داده به صورت دورکار و فقط از خانه کار می کنند و تمام کارهای روزانه خود را با لپ تاپ انجام می‌دهند.
قبل از ارسال رزومه برای شغل تحلیلگر داده بهتر است مطمئن شوید که به نرم افزارهای مرتبط با این شغل مانند گوگل آنالیتیکس، مایکروسافت اکسل و SQL تسلط دارید و آموزش کافی را در این زمینه دیده باشید.

6- گرافیست

با رشد رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارهای آنلاین تقاضا برای رده شغلی طراحی گرافیک بیشتر شد. طراحی گرافیک انتخاب شغلی خلاقانه برای هنرمندان درونگرایی است که ایده دورکاری و برنامه انعطاف پذیر شغلی را دوست دارند.
یک گرافیست یا طراح گرافیک بیشتر وقت روزانه‌اش را با نشستن پشت میز کامپیوتر و خلق دارایی‌های دیجیتالی مثل لوگوها، ماکت، کارهای گرافیکی رسانه‌های اجتماعی و جلد کتاب با استفاده از برنامه‌های نرم افزاری طراحی و عکس مثل فتوشاپ و ایندیزاین می‌گذراند. دلیل دیگری که این شغل بین افراد درونگرا بسیار محبوبیت پیدا کرده است عدم نیاز به تحصیلات بالا است.
ممکن است هنگام شروع شغل طراح گرافیک حقوقی کمتر از حد متوسط بگیرید اما فرصت‌های زیادی برای رشد در این زمینه وجود دارد و با کسب تجربه و سابقه در این زمینه بیشتر خواهد شد.

7- حسابدار

حسابداران مسئول سازماندهی، پردازش و گزارش فعالیتهای مالی شرکت هستند. کارهای روزانه یک حسابدار عبارتند از تحقیق در مورد استانداردهای جدید حسابداری، نوشتن گزارش های مالی، ارائه اطلاعات مربوط به بودجه، دادن حساب ها و بررسی صورت های مالی است.
حسابداران معمولا در یک تیم به صورت فشرده کار می کنند، که این تیم متشکل از مدیر حسابداری و سایر حسابداران است. این روزها اکثر موقعیت‌های شغلی حسابداری نیاز به داشتن مجوز ندارد. اما اگر بخوایید به عنوان یک حسابدار رسمی فعالیت کنید، باید بعد از گرفتن مدرک لیسانس خود اقدام نمایید.

8- کارشناس دیجیتال مارکتینگ

شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ زیر گروه‌های زیادی دارد که برای افراد درونگرا بسیار مناسب است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد: تبلیغات دیجیتال، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، سئو و حوزه‌های دیگر
شما می توانید به عنوان یک بازاریاب مشغول به کار شوید و چندین حوزه از زیر گروه‌های شغلی بالا را مدیریت نمایید. دیجیتال مارکتینگ رشته ای است که می توانید بدون داشتن مدرک و به شکل آنلاین آن را آموزش ببینید.
برای اینکه تعامل زیادی با دیگران نداشته باشید، توصیه می کنم به دنبال شغل بازاریابی دیجیتال برای شرکتی باشید که در صنعت بازاریابی نباشد. مثلا بازاریابی دیجیتال برای یک برند لباس، شرکت نرم افزار آنلاین، یک شرکت بازی آنلاین و غیره. اما اگر برای یک آژانس بازاریابی دیجیتال کار کنید شاید تعامل بیشتری با افراد داشته باشید، چون به جای یک شرکت برای چندین شرکت کار می‌کنید.

9- روانشناس

شغل روانشناس یک انتخاب شغلی عالی برای افراد درونگرایی است که دوست دارند مستقل کار کنند، با تک تک افراد تعامل داشته باشند و عمیقا در مورد مسائل میان فردی فکر کنند.
یک روانشناس بیشتر روز خود را در جلسات درمانی می گذراند. برخی از روانشناسان تصمیم می گیرند فقط روی جلسات تک نفره تمرکز کنند در حالی که دیگر روانشناسان زوج درمانی، خانواده درمانی و حتی گروه درمانی را در کار خود می گنجانند.
روانشناسان حقوقی بالاتر از میانگین دریافت می کنند و این شغل یکی از بهترین مشاغل برای افراد درونگرایی است که می‌خواهند درست زمانی که وارد بازار کار می‌شوند، درآمد قابل توجهی کسب کنند.

10- مشاغل کارگری

مشاغل کارگری از دیگر مشاغل پر درآمدی هستند که میتوانند برای افراد درونگرا مناسب باشند. برای ورود به مشاغل کارگری معمولا به مدرک لیسانس نیازی ندارید و باید خارج از دفتر کار کنید. این دست از مشاغل شامل: اپراتورهای ماشین آلات، تعمیر کار، مکانیک، نجار، بازرس ساختمان، قفل ساز، برقکار و غیره است. در بسیاری از این مشاغل تجاری تعامل انسانی کمی خواهید داشت و بخش زیادی از روز کاری شما به تنهایی یا به همراهی با یک شاگرد یا همکار می گذرد. میتوان گفت این مشاغل شاید برای همه افراد مناسب نباشند زیرا برخی از آنها به قدرت بدنی نیاز دارند.

توجه: اگر ترجیح می دهید کار دفتری داشته باشید، این شغل برای شما مناسب نیست.

 

درونگرا

چرا درونگراها از شغل خود راضی نیستند

مشاغل مناسب افراد درونگرا کم نیستند. اما عواملی بیرونی وجود دارد که باعث خستگی و افت انرژی و از پا درآمدن آنها می‌شود. بنابراین این افراد نمی‌توانند در هر کاری دوام بیاورند. در ادامه نمونه‌هایی از این عوامل خارجی را برمی‌شماریم تا بدانید چرا درونگراها از شغل خود راضی نیستند.

  • دفاتری که چیدمان باز دارند و رایج هم هستند، شخصیت درونگرا را با سر و صدا و حواس‌پرتی تخریب می‌کنند. پس یکی از مه‌م‌ترین دلایل نارضایتی برای آن‌ها محیط کار نامناسب است.
  • بعضی از مدیران به اشتباه به‌جای کار بر همکاری بیش از حد تمرکز می‌کنند و افراد درونگرا این میزان از صمیمت و نزدیکی در محیط کار را نمی‌توانند تحمل کنند.
  • در مصاحبه‌های شغلی اغلب به توانایی‌های اجتماعی اهمیت بیشتری می‌دهند تا توانایی‌های عینی و شایستگی. ازاین‌رو مهارت و توانایی فرد درونگرا آن‌گونه که باید و شاید برای کارفرما محرز نمی‌باشد.
  • بسیاری از مدیران نمی‌دانند درونگرایان چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و از این ویژگی‌ها استفاده‌ی به‌جا نمی‌کنند و این امر موجب سرخوردگی فرد درون‌گرا می‌شود.

نقاط قوت درونگراها در محل کار

باتوجه به ویژگی‌های گفته‌شده درباره‌ی افراد درون گرا لازم به ذکر است از نقاط قوت آن‌ها در محل کار نیز یاد کنیم:
ویژگی بارز افراد درون‌گرا تمرکز زیاد و سخت‌کوشی آنها است. درونگرایان می‌توانند بی‌نهایت پربازده و تقریبا کم‌اشتباه باشند. شنونده‌ی خوبی هستند. به‌جای اینکه با عجله شروع به کاری کنند برای هدف خود زمان صرف می‌کنند تا آن‌ کار را به خوبی بررسی کنند. در کارهای گروهی فقط درباره‌ی کار صحبت می‌کنند و می‌خواهند بدانند کار به خوبی درحال انجام است یا خیر. برنامه‌ریز موفقی هستند. داشتن برنامه‌ی دقیق و مؤثر در هر کاری راهگشای آن‌ها خواهد بود. تمام لحظاتی که به سکوت و تأمل و تفکر می‌گذرد، صرف ساختن دنیایی زنده و جدید در درون این افراد می‌شود که نتیجه‌اش کارهایی خلاق و هنری است.

سخن پایانی

در این نوشتار به بررسی نوع شخصیت افراد درون‌گرا و ویژگی‌های آ‌نها پرداختیم. همچنین مشاغل مناسب برای این دسته از افراد را بررسی کردیم. شما نیز می‌توانید برای ساخت رزومه و استفاده از برنامه‌های رزومه‌ساز به عنوان کارجو به سایت ایران استخدام مراجعه کرده و از خدمات جامع آن بهره‌مند شوید. ایران استخدام با درج آگهی استخدام مربوط به شخصیت افراد درونگرا، آنها را در رسیدن به کار مناسب خود راهنمایی می‌کند.

 

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا