معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی رشته بازاریابی و فرصت های شغلی آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رشته بازاریابی و گرایش ها و دروس آن

همان طور که خودتان هم می‌دانید هر کسب و کاری نیاز به مدیریت دارد. نظارت و مدیریتی که کمک می‌کند کسب و کار به هدف و مقصد مورد نظرش برسد. اینجاست که رشته بازاریابی وارد میدان می‌شود. از گذشته تا به امروز بازاریابی اهمیت بسیاری داشته و دارد. فقط اینکه شکل‌های انجام آن متفاوت شده‌اند. ما امروز در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم به معرفی رشته بازاریابی بپردازیم. همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته بازاریابی (ارتباط رشته بازاریابی و رشته MBA)

خب، وقت آن است که ببینیم بازاریابی چیست؟
طبق تعریفی که سایت dictionary.com از بازاریابی ارائه می دهد، بازاریابی یعنی فرآیند و کارهایی که به منظور معرفی و فروش یک محصول و خدمات انجام می‌شود.
اما آیا این تمام ماجراست؟ خیر! حتی اگر هر روز هم از بازاریابی استفاده کنید و در حال حاضر در این صنعت فعال باشید باز هم ارائه یک تعریف جامع برای این عنوان کار سختی است. به این خاطر که عبارت بازاریابی برای یک تعریف ساده کمی فراگیر و گسترده است.

اما تعریف ایران استخدام از بازاریابی چیست؟

بازاریابی یعنی تمامی مجموعه فعالیت‌هایی که شرکت یا یک کسب و کار به منظور جذب مخاطب به محصول یا خدمات خود انجام می‌دهد. چگونه؟ با استفاده از پیام رسانی و اطلاع رسانی با کیفیت بالا.
رشته MBA همان مدرک کارشناسی ارشد و یکی از محبوب‌ترین مدارک در سطح جهانی است، با این تفاوت که گرایش آن مدیریت است، که به منظور کامل کردن دانش و توانمندی‌های مدیریتی است. پس در نتیجه فارغ التحصیلان در زمینه بازاریابی می‌توانند حتی در حین کار در رشته MBA حوزه مدیریتی خود مهارت‌هایشان را توسعه دهند. دانش آموختگان سعی می‌کنند با مطالعه دقیق رفتار مشتری و کاربر بهترین و مناسب‌ترین محصولات و خدمات را در اختیار آن‌ها بگذارند و احتمال فروش و خرید را بالا می‌برند. MBA شامل دروسی مانند تبلیغات، برندسازی، تحقیقات بازار، بازاریابی جهانی، بازاریابی آنلاین و … می‌شود.

هدف و اهمیت رشته بازاریابی چیست؟

و اما می‌رسیم به این سوال اساسی که اصلا هدف و اهمیت رشته بازاربی در چیست؟
هدف از رشته بازاریابی تحقیق، مطالعه و آنالیز رفتار مشتریان در بازه‌های زمانی مشخص، انجام نظرسنجی‌ها، مطالعه عادات خرید کاربران در خریدهای آنلاین و … است. یا بهتر است بگوییم که کاربران و مشتریان کسب و کار کجا، چه زمانی و چگونه می‌خواهند با کسب و کار در ارتباط باشند، خرید کنند یا کالاها و خدمات را مورد بررسی قرار دهند؟
هدف از بازاریابی این است که مردم را نسبت به یک شرکت یا کسب و کار علاقه‌مند کند. این اتفاق تنها به وسیله تحلیل و درک خواسته‌های مشتریان محقق می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که بازاریابی به جنبه‌های مختلف یک کسب و کار مرتبط می‌شود. از توسعه محصول یا خدمات گرفته تا روش‌های توزیع، فروش و تبلیغات.
با این تفاسیر می‌توان از دلایل اهمیت بازاریابی به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش میزان فروش و آگاهی از محصولات یا خدمات یک شرکت
  • افزایش میزان درآمد شرکت
  • امکان تعیین هدف‌های مشخص و مناسب‌تر برای کسب و کار
  • کمک به توسعه و نظارت بر روی شهرت یک کسب و کار
  • شکل‌گیری ارتباطی سازنده بین مصرف کنندگان و تولیدکننده
  • توسعه تصمیم‌گیری
  • موثرترین راه جهت تعامل و ارتباط با مشتریان
  • و …

رشته بازاریابی

رشته بازاریابی مناسب چه افرادی است؟

چیزی که برای بازاریاب شدن نیاز دارید ویژگی‌های زیربنایی است که در هیچ مکتبی آموخته نمی‌شوند. اگر شما هم این ویژگی‌ها را در خود دارید به احتمال زیاد گزینه مناسبی جهت استخدام رشته بازاریابی هستید:

کنجکاوی:
بازاریابی یعنی پرسش‌گر بودن. یک بازاریاب ماهر نباید از پرسش واهمه‌ای داشته باشد و باید با چالش‌های پیش‌رو نیز کاملا راحت باشد. اگر که کنجکاوی نداشته باشید دائما به سراغ ایده‌های تکراری می‌روید. همچنین کنجکاوی کمک می‌کند تا مجموعه و کسب و کار را از بیرون نیز بررسی کنید. علاوه بر اینکه از جدیدترین متدها و ابزارها استفاده کنید.

سازگاری:
دنیای بازاریابی دائما در حال تغییر است. چیزی که امروز استفاده می‌کنید ممکن است هفته دیگر منسوخ شود. اینجاست که سازگاری به کمک‌تان می‌آید.

سر سخت بودن:
مطمئنا در مسیر شغلی‌تان با شکست روبرو می‌شوید. برای اینکه بتوانید از این دست اندازها عبور کنید باید سر سخت باشید و هیچ چیز را شخصی برداشت نکنید. سر سخت بودن یعنی اینکه همیشه ایده‌های جدید را مطرح می‌کنید، شانس خودتان را امتحان کنید و به سراغ چیزهای جدید می‌روید. اینجاست که از طرد شدن و بازخورد منفی نمی‌ترسید.

توانایی همکاری:
در این حرفه باید بتوانید با دیگر افراد همکاری کنید. مدیر پروژه و آژانس‌های مختلف، در یک پروژه همگی برای هدف یکسانی تلاش می‌کنند. در نتیجه بهتر است که بجای جبهه گرفتن متحد باشید و به دنبال راه حل‌های خلاقانه بگردید. فراموش نکنید که یک دست صدا ندارد!

رقابتی:
اگر همیشه به روش‌های قدیمی بسنده کنید خیلی زود شکست می‌خورید. بازاریابان موفق کسانی هستند که می‌توانند روش‌های خودشان را اصلاح کنند. در نتیجه علاوه بر اینکه باید با دیگر شرکت‌ها رقیب باشید بلکه باید با خودتان هم رقابت کنید. این یعنی باید دائما در حال تلاش و بهتر شدن باشید.

تیپ های شخصیتی مناسب برای رشته بازاریابی

طبق آزمون MBTI تیپ‌های شخصیتی که در ادامه نام می‌بریم برای صنعت بازاریابی مناسب هستند و شانس بیشتری در این حرفه دارند:

  • INTJ
  • INTP
  • ENTJ
  • ENTP
  • INFJ
  • INFP
  • ENFJ
  • ENFP
  • ISTJ

نحوه و شرایط ورود به رشته بازاریابی (رشته بازاریابی هنرستان)

این رشته را می‌توانید هم از نظری و هم از هنرستان دنبال کنید. البته هنرستان شما را سریع‌تر به هدف می‌رساند. به این خاطر که بعد از گذراندن تحصیل در کنکور مرتبط و به صورت مستقیم شرکت می‌کنید و وارد دانشگاه می‌شوید. همچنین می‌توانید بعد از اتمام دوره‌های دانشگاهی یا حتی در حین تحصیل در دوره‌های معتبری برای اخذ مدرک MBA یا توسعه مهارت‌های بازاریابی خود شرکت کنید.
نکته: تمامی افرادی که حداقل دارای مدرک دیپلم هنرستان یا دبیرستان هستند می‌توانند وارد رشته بازاریابی شوند که یکی از شاخه‌های رشته بازرگانی است.
به یاد داشته باشید که مدیریت بازرگانی و رشته بازاریابی به دلیل وظایف و اهداف متمایزی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی بازرگانی بر روی روابط تجاری و همکاری‌های استراتژیک یک کسب و کار متمرکز است، در حالی که بازاریابی بر روی ارتباطات، تعامل با مشتری و هدف گذاشتن مخاطبین مرتبط تمرکز دارد.

گرایش‌های رشته بازاریابی

از گرایش‌های این رشته مدیریتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بازاریابی
  • سیاست‌گذاری
  • بازاریابی بین الملل
  • تحول سازمانی
  • مالی
  • بیمه
  • بازرگانی بین الملل
  • و …

دروس رشته بازاریابی

دروس مهم رشته بازاریابی عبارت هستند از:

  • اقتصاد کلان
  • آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2
  • بازاریابی بین المللی
  • بازاریابی و مدیریت بازار
  • اصول حسابداری 1 و 2
  • بازرگانی بین المللی
  • پول و ارز و بانکداری
  • تحقیق در عملیات 1 و 2
  • تحقیقات بازاریابی
  • روابط صنعتی
  • سازمان‌های پولی و مالی بین المللی
  • سمینار در مسائل بازاریابی
  • سمینار در مسائل مالی
  • سیاست پولی و ملی
  • سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • و …

رشته بازاریابی

رشته بازاریابی در دانشگاه‌های ایران

رشته بازاریابی بیش از 6 دهه در داخل ایران و در دانشگاه‌های مختلفی تدریس می‌شود. از رشته بازاریابی در دانشگاه آزاد گرفته تا رشته بازاریابی در دانشگاه تهران و حتی رشته بازاریابی در دانشگاه علمی کاربردی. تحصیل در این رشته هم با کنکور و هم بدون کنکور امکان پذیر است. در نتیجه با حداقل مدرک دیپلم می‌توانید با کنکور یا بدون کنکور وارد آن شوید.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته بازاریابی

در این بین دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر، شریف، الزهرا، خوارزمی و علامه طباطبایی از معروف‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در رشته بازاریابی هستند. در بازاری که دائما در حال تغییر است درک و مطالعه تجارت‌ها در اندازه جهانی یک موضوع مهم و حیاتی برای علاقه‌مندان به این حوزه است. همچنین مهارت‌هایی که در آن بدست می‌آورید بسیار مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد. مخصوصا برای کسب و کارهایی که فعالیت‌های بین المللی و خارجی دارند.

مهارت و توانایی فارغ التحصیلان رشته بازاریابی

از مهارت‌ها و توانمندی‌های این افراد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • داشتن خلاقیت و تفکر نوآورانه
  • انعطاف‌پذیری و سازگاری با تغییرات
  • مهارت‌های آنالیز داده‌ها
  • مهار‌ت‌های ارتباطی قوی
  • مهارت در حل مسئله
  • توجه به جزئیات
  • مدیریت و رهبری
  • مدیریت پروژه
  • تحقیق و جستجو
  • قلم شیوا و رسا
  • مهارت در هدف گذاری
  • مهارت در سخن‌وری
  • تعهد در یادگیری و بروز رسانی مهارت‌ها
  • داستان‌سرایی قوی
  • آشنایی و مهارت در کار کردن با ابزارهای مرتبط بازاریابی
  • شناخت مدل‌های مختلف بازاریابی نوین
  • و …

مشاغل قابل احراز و فرصت‌های شغلی رشته‌های بازاریابی

این روزها بازاریابی تنها به روش‌های قدیمی و سنتی محدود نمی‌شود. بلکه مفهومی داریم به اسم بازاریابی دیجیتال! همین مفهوم فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را برای دانش آموختگان بازاریابی فراهم کرده است. بازاریابی دیجیتال یعنی همان بازاریابی خودمان اما در بستر اینترنت و فضای دیجیتال. بازاریابی دیجیتال باعث افزایش سرعت و روند کارها و ایجاد جنبه‌های جدیدتری در این حرفه می شود، که یکی از آن‌ها، پیدایش شغل‌ها و فرصت‌های جدید است.
به طور کلی شما به عنوان یک بازاریاب نقش یک مشاور و راهنما را دارید. فردی که در این مسیر به کسب و کار کمک می‌کند رشد درآمدی و افزایش میزان مخاطب را تجربه کند.
از شغل‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محقق بازاریابی
  • متخصص PPC
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • متخصص سئو
  • دیجیتال مارکتر
  • مدیر تبلیغات هنری
  • مدیر ارشد تبلیغات
  • مشاور کسب و کار
  • مدیر توسعه کسب و کار
  • مدیر محصول
  • کارشناس فروش
  • و …

برای اینکه بتوانید بعد از تحصیل در موقعیت‌های شغلی خوبی مشغول کار شوید بهتر است که ابتدا مدتی به عنوان کارآموز رشته بازاریابی در شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که متقاضی هستند فعالیت کنید. این کار نه تنها شما را با بازار کار آشنا می‌کند بلکه مهارت‌های ورود به دنیای کار را در شما تقویت می‌کند و می‌توانید به این دوره کارآموزی در رزومه کاری‌تان اشاره کنید.
البته قبل از اینکه به سراغ فرصت‌های شغلی بروید ابتدا باید بر روی رزومه کاری‌تان کار کنید. رزومه شما باید به خوبی مهارت‌ها و توانمندی‌های شما را ارائه دهد. برای اینکار می‌توانید از رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کمک بگیرید.

آینده شغلی و بازار کار رشته بازاریابی در ایران و جهان

فرصت‌های شغلی مرتبط با بازاریابی یکی از حوزه‌های به سرعت در حال رشد در تمام دنیاست. بخصوص که مهارت‌های کارجو شامل مهارت‌های بازاریابی دیجیتال هم باشد. از آن جایی هم که مدیران بازاریابی نقش اساسی در رشد و افزایش میزان درآمد یک کسب و کار دارند در نتیجه همیشه از مشاغل پر تقاضا در بازار خواهند بود. به طور کلی این صنعت طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی را ارائه می‌کند که دائما هم در حال تکامل هستند، برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های مشتریان و کسب و کار. تمامی کسب و کارها بدون شک به دنبال درآمدزایی هستند، این کاریست که یک متخصص و مدیر بازاریابی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. این شغل در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز، اصفهان و … تقاضای بالایی دارد. نگاهی به فرصت‌های استخدام رشته بازاریابی در تهران بیندازید.

سخن پایانی

اگر کارجو هستید و شرایط استخدام را دارید همین حالا نگاهی به فرصت‌های شغلی استخدام بازاریابی وبسایت کاریابی ایران استخدام بیندازید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای موجود در سایت، شهرها یا استان‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر هم که کارفرما هستید و به دنبال نیروی کار به بخش درج آگهی استخدام بروید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته بازاریابی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا