معرفی مشاغل

معرفی شغل آرایشگری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه آرایشگر شویم؟

شغل آرایشگری، حرفه ای است که به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد و امروزه یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می شود؛ همین موضوع باعث شده است که بیشتر مردم به دنبال راه اندازی آرایشگاه باشند. اگر شما نیز می خواهید آرایشگر شوید، در این مقاله به معرفی این شغل آرایشگری و چگونگی ورود به این شغل می پردازیم، با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط مورد نیاز برای شغل آرایشگری

آرایشگران در کوتاه‌کردن، رنگ کردن، حالت دادن به مو به‌منظور حفظ بهبود و یا حفظ ظاهر مشتری تخصص دارند. البته امروزه شغل آرایشگری گسترش بیشتری داشته است و یک سالن زیبایی موفق باید در کنار این مهارت‌ها باید از افراد دارای تخصص ناخن کاری نیز بهره ببرند.
امروزه اکثر آرایشگران دارای طیف وسیعی از مهارت‌ها هستند، اما برخی از آنها در درمان‌ها و تکنیک‌های آرایشی خاص تخصص دارند. انتخاب یک حوزه تخصصی می‌تواند یک آرایشگر را از آرایشگران دیگر متمایز کند و در نتیجه موجب دریافت تقاضاهای بیشتری از سمت مشتریان گردد.

تکنیک های شغل آرایشگری

  • اکستنشن و بافت موی مصنوعی
  • ناخن کار
  • بافته کردن مو
  • استایل دهی مناسب مراسم عروسی
  • درمان پوست سر
  • براق کردن مو

حرفه آرایشگری به دلیل ساعات کاری منعطف و توانایی کار با موبایل برای بسیاری از افراد جذاب است. تنها چیزی که برای ارائه خدمات آرایشگری نیاز دارید مهارت‌های حرفه‌ای، فضای کاری استریل، ابزار و ذهن خلاق است.
آرایشگران قبل از هر کاری از مشتریان خود درباره مدل مو و رنگ مو دلخواه آنها می‌پرسند و سپس ویژگی‌های فیزیکی، نوع مو و سبک زندگی را ارزیابی می‌کنند و سعی می‌کنند تا بهترین توصیه را به مشتری خود داشته باشند.
آرایشگری یکی از مشاغلی است که پس از گذراندن مدت‌زمان کوتاهی از آموزش می‌توانید به این شغل وارد شوید. برای این منظور شما می‌توانید به یکی از مراکز آموزشی مراجعه کنید و با گذراندن دوره‌های آموزشی که ممکن است در مدت 9 ماه یا حتی کمتر طول بکشد، به این حرفه وارد شوید.
پس از گذراندن دوره آموزشی یک آزمون کتبی و عملی برای سنجش میزان یادگیری تکنیک‌های آرایش مو را باید پشت سر بگذارید و پس از دریافت مدرک این رشته می‌توانید برای ورود به بازار کار به‌عنوان یک آرایشگر اقدام نمایید.

چگونه می‌توانید یک آرایشگر شوید؟

برنامه‌ریزی مسیر شغلی:
حرفه آرایشگری به شما این فرصت را می‌دهد که به‌صورت روزانه با مردم سروکار داشته باشید. آرایشگر تنها به معنای کوتاه‌کردن مو و اصلاح سروصورت نیست، بلکه به معنای ارائه یک تجربه مثبت به مشتریان در هر بار، بازشدن در آرایشگاه است. این تعامل نزدیک و هم صحبتی با مشتریان باعث می‌شود که برای این حرفه ارزش‌زایی نماید.
آرایشگر مرد و زن می‌تواند در آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و.. فعالیت نمایند، اما به طور حتم راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای خود می‌تواند درآمدزایی بهتری را برای فرد آرایشگر به همراه داشته باشد. قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود مقداری پول پس‌انداز نمایید و سعی کنید تا در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید.
خانم هایی که میخواهند با سرمایه کم وارد این شغل شوند و مهارت کافی را در یکی از شاخه های آرایشگری دارند با داشتن اطلاع از آگهی های استخدام آرایشگر زنانه در سالن های آرایشگری معتبر استخدام و مشغول به کار شوند.

داشتن رزومه کاری:
بهترین رزومه برای آرایشگر مهارت‌های و تجربه کار با مو و همچنین مهارت‌های کلامی وی است. مهم است که بتوانید همگام با مدهای روز باشید. همچنین می‌توانید در رزومه خود با قراردادن تصاویری از بهترین مدل موهایی که انجام داده‌اید خلاقیت و توانایی خود را به نمایش بگذارید.
در هنگام توصیف تجربه کاری گذشته خود، مهارت‌هایی که در هر شغل استفاده کرده‌اید را لحاظ کنید و تمام مجوز و گواهینامه‌های مربوطه را که به دست آورده‌اید را در ساخت رزومه خود به کار بگیرید. برای ساخت یک رزومه حرفه ای میتوانید به سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام مراجعه کنید.

درخواست برای شغل:
یکی از بهترین راه‌های برای ورود به حرفه آرایشگری، کسب تجربه از طریق کار آموزش در آرایشگاه‌ها است. برخی از آرایشگاه‌ها و سالن های معتبر اقدام به استخدام آرایشگر بصورت کارآموزی می نمایند تا افرادی را که به این حرفه علاقه مند هستند را آموزش داده و در صورت نیاز جذب نمایند.
کارآموز آرایشگری می تواند با این کار موقعیت مناسبی برای کار و آموزش کسب کند همچنین مدیریت آرایشگاه نیز با دادن آموزش های لازم و شناخت نیروی ماهر و با استعداد بعد از اتمام دوره کارآموزی آن فرد را جذب میکند و به این شکل سطح کیفی آرایشگاه خود را بالا میبرد. ممکن است برخی از مراکز برای آموزش از فرد هزینه درخواست کنند. پس بهتر است قبل از انجام این کار حتماً درباره آن تحقیق شود.

مصاحبه شغل آرایشگری

در مصاحبه برای استخدام آرایشگر، معمولاً از شما سؤالاتی درباره تجربه، سبک مدیریتی و آنچه را که تاکنون انجام داده‌اید پرسیده می‌شود. همچنین مصاحبه‌کننده ممکن است از شما درباره علایق شما در خارج از محیط کار بپرسد. مصاحبه‌کننده، در اکثر مواقع می‌خواهد شما را در کنار تجربه کاری از نظر برخورد با مردم و صبر و تحمل شما برای کار در محیط‌های تیمی و پراسترس ارزیابی کند.

مهارت‌های مورد نیاز آرایشگر مو

شما چه آرایشگر مرد باشید چه آرایشگر زن، نیاز دارید تا مهارت‌های دستی بالایی را داشته باشید. برای اینکه بتوانید بهترین مدل مو را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورید باید درک عمیقی از سبک‌های زیبایی‌شناختی داشته باشید.
آرایشگرها برای اینکه بتوانند روندهای مدل دادن و اعمال آن را بر روی سرهای مختلف افراد را داشته باشند، به خلاقیت و سازگاری مدل مو با چهره فرد نیاز دارند. در شغل آرایشگر، افراد باید ظاهر آراسته‌ای داشته باشند و برای ایجاد حس اعتماد به مشتریان، باید مدل‌های مو جذابی را اعمال نمایند.
از آنجایی‌که آرایشگران در ارتباط مستقیم با مشتریان خود هستند، بنابراین علاوه بر مهارت‌های آرایشگری باید از مهارت‌های بین‌فردی قوی نیز برخوردار باشند. مهارت‌هایی مانند خوب گوش‌دادن و ارزیابی نظرات مشتریان می‌تواند در موفقیت مشتریان کمک شایانی نماید.
از آنجایی‌که موی همه افراد با یکدیگر متفاوت است، بنابراین مهارت‌های حل مسئله برای اصلاح موی مشتریانی که حالت دادن به آنها دشوار است لازم است. استقامت بدنی نیز برای تحمل ساعت‌های طولانی ایستادن در حین ارائه خدمات به مشتریان نیز از ملزومات شغلی یک آرایشگر است.

آرایشگر

ارتقای شغلی آرایشگر

هنگامی که یک آرایشگر به این حرفه تسلط پیدا کرد، می‌تواند به انواع تخصص‌های دیگر نیز دست پیدا کند. آرایشگر مرد و زن می‌تواند مغازه خود را مدیریت نماید و همچنین می‌تواند دارای یک آموزشگاه تخصصی در این زمینه باشد. آنها می‌توانند کسب‌وکار خود را توسعه بدهند و آرایشگران جدید را استخدام نمایند و بر عملکرد کلی آموزشگاه و مغازه خود نظارت داشته باشند. آرایشگران همچنین می‌توانند به‌عنوان مربی در آموزشگاه‌های دیگر فعالیت نمایند.
امروزه نه‌تنها زنان، بلکه مردان نیز توجه بیشتری به‌ ظاهر خود دارند و مایل‌اند پول بیشتری را برای ظاهر خود خرج کنند و از آنجایی‌که مردان موهای کوتاهی نسبت به زنان دارند کوتاهی مو مردان برای آرایشگر مرد می‌تواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد. آقایان علاقه مند به آرایشگری برای اطلاع از آگهی های استخدام آرایشگر مردانه به بخش فرصت های شغلی آرایشگر مردانه در همین سایت مراجعه نمایند.

موارد مهم ورود به شغل آرایشگری

آموزش مداوم:
مانند بسیاری از زمینه‌های کاری دیگر، یک آرایشگر نیز باید مطابق با شرایط جدید خود را وفق بدهد و از مدهای جدید و تجهیزات و تکنیک‌های جدید بهره ببرد.

علاقه مندی به مد:
برای زنده ماندن در هر کسب‌وکاری باید به آن علاقه داشته باشید. اگر علاقه و اشتیاق به آخرین روندهای مد نداشته باشید، مشتریان از شما دورتر خواهند شد.

ایستادن طولانی مدت:
در یک روز شلوغ و پرکار، زمانی برای نشستن شما وجود ندارد. ممکن است در عین خستگی، مشتریان یکی پس از دیگری بیایند و انتظار داشته باشند تا به درخواست آنها به بهترین صورت ممکن پاسخ داده شود.

جلب رضایت مشتریان:
مانند هر حرفه دیگری ممکن است شما شکایت‌هایی را از سوی مشتریان دریافت کنید. شما باید بتوانید حرفه‌ای بمانید و بیاموزید که چگونه می‌توانید مشتریان خود را راضی نگه دارید.

خوش اخلاق بودن:
در موقع حضور مشتری شما باید خوش‌رو باشید و این خوش‌اخلاقی برای مواقعی که حتی شما شب بدی را پشت سر گذرانده باشید یا از هر موضوع دیگری ناراحت هستید باید با شما باشد. این کار ممکن است برای بسیاری از افراد سخت باشد اما اگر می‌خواهید تا مشتریان شما را به‌عنوان یک آرایشگر خوب بشناسند رعایت این موارد لازم است.

خطرات احتمالی:
خطرات زیادی در شغل آرایشگری ممکن است برای فرد آرایشگر اتفاق بیفتد. از جمله این خطرات می‌توان به مواردی مانند سوختگی، واکنش‌های پوستی آلرژیک، بریدگی و افتادن و لیز خوردن و کمردرد و پادرد به علت ساعت‌های طولانی کاری باشد.

صحبت با مشتریان:
در این کار شما باید مهارت‌های کلامی خود را گسترش دهید. بسیاری از مشتریان در حین کار با شما صحبت خواهند کرد و داستان‌ها خود را بیان می‌کنند. شما باید صبر و حوصله کافی برای صحبت‌کردن با آنها را داشته باشید.

مهارت‌های مورد نیاز شغل ناخن کار

ناخن کار که با عنوان‌های مانیکور و پدیکور نیز شناخته می‌شوند کارهای مختلفی بر روی ناخن‌های افراد بر اساس نیاز و سلیقه فرد انجام می‌دهند. افراد ناخن کار یا به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا سالن‌ها، آرایشگاه‌ها یا استودیوهای ناخن کاری اقدام به درج آگهی استخدام ناخن کار می نمایند.

وظایف یک ناخن کار

افرادی که در زمینه شغل ناخن کار فعالیت می‌کنند دارای مسئولیت‌های شغلی زیر هستند:

  • تمیزکردن، کوتاه‌کردن و سوهان کشیدن ناخن
  • ارائه مرطوب‌کننده‌های دست‌وپا و ارائه ماساژ سبک
  • حفظ بهداشت محیط کار
  • به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد خدمات
  • تبلیغ و فروش محصولات مراقبت از ناخن

معایب شغل آرایشگری

درحالی‌که امروزه این شغل روزبه‌روز در حال گسترش است و از درآمد خوبی نیز برخوردار است باید به معایب احتمالی آن نیز توجه داشته باشید. در این کار نیاز است تا با مواد شیمیایی مختلف سروکار داشته باشید که می‌تواند حساسیت‌های آلرژیک برای پوست ایجاد نماید. این افراد همچنین باید از ابزارهای تیز استفاده کنند که می‌توانند به پوست آسیب برسانند؛ بنابراین در این کار توجه به ایمنی و تمیزی محیط کار از ملزومات موردتوجه است.

درآمد آرایشگر

عواملی همچون میزان تجربه، تخصص کاری و همچنین شهری که آرایشگر در آن فعالیت می کند می تواند در میزان درآمد این شغل تاثیرگذار باشد.
برای ورود به حرفه ناخن کاری شما نیاز است تا آموزش‌های مربوطه را در آموزشگاه‌های معتبر بگذرانید و پس از گذراندن آزمون کتبی و عملی و دریافت مدرک معتبر می‌توانید با مراجعه به سایت ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام ناخن کار در تهران و سایر استان ها به‌عنوان یک ناخن کار فعالیت کنید.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله پرداختن به شغل آرایشگر بود تا شما را با تمام جوانب این حرفه کاری آشنا نماییم. همانطور که در این مقاله نیز بحث شد این حرفه شغلی یک کار هنری است و مسلماً نیاز به ظرافت‌های بسیاری دارد که هر چه بیشتر به این ظرافت‌ها پرداخته شود مطمئناً کاری هنرمندانه‌تری خواهید داشت و رضایت بیشتری را از سمت مشتریان خود خواهید داشت.
در این مقاله همچنین به نحوه ورود به شغل آرایشگر و اطلاع از نحوه کاریابی از مرحله آموزش تا راه‌اندازی یک کسب‌وکار و جنبه‌های مختلف آن پرداخته شده است. شما می توانید به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام نموده و آگهی های استخدام آرایشگر را در این سایت بررسی نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام آرایشگر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا