معرفی مشاغل

معرفی شغل مهندس صنایع (وظایف و مهارت ها)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مهندس صنایع چه چیزهایی باید بلد باشد؟

شغل مهندسی صنایع یکی از مشاغل ترکیبی در حوزه مهندسی است. به این معنی که این رشته از مفاهیم چندین رشته مختلف شکل گرفته است. از اقتصاد گرفته تا علوم انسانی، علوم کامپیوتر و ریاضیات. ما در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم که نگاه دقیق‌تری به معرفی شغل مهندسی صنایع داشته باشیم. در ادامه علاوه بر معرفی این شغل، ویژگی‌های یک مهندس صنایع، مهارت‌ها، تحصیلات مورد نیاز، بازار کار و … را نیز بررسی می‌کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مهندسی صنایع چیست؟

اجازه دهید این بخش را این طور شروع کنیم…
همان طور که خودتان هم شاهدش هستید در دنیای امروزی شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی در حال فعالیت هستند که هر کدام به منابع مالی و غیرمالی بسیاری وابسته‌اند. اما آیا تمامی این مجموعه‌ها می‌توانند به درستی از منابع خودشان استفاده کنند؟ آیا همه آن‌ها دانش مدیریت فرآیندها و نظارت بر روی پیشرفت را دارند؟ درست همینجاست که مهندسی صنایع وارد میدان می‌شود.
در واقع مهندسی صنایع یا همان Industrial Engineering دانشی است که به طراحی، پیاده‌سازی و توسعه سیستم‌های یکپارچه کمک می‌کند. علاوه بر این، مهندسی صنایع باعث می‌شود تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود. این حوزه تمرکز اصلی‌اش بر روی تولید، فرآیندها، نیروی کار و همچنین منطق/لجستیک یک کسب و کار است. مهندسی صنایع ترکیبی از مدیریت و مهندسی است
پس می‌توان مهندسی صنایع را در بهینه‌سازی اجزای مختلف صنعت – عملیات، سیستم‌ها و فرآیندها- خلاصه کرد. این حوزه بعد از انقلاب صنعتی بسیار پررنگ شد و البته تکنیک مدیریت کیفیت جامع(TQM)، مهندسی صنایع را به چیزی که امروز هست تغییر داد. در نهایت هم منجر به بهبود کیفیت محصول و کارایی فرآیند تولید شده است.
افزایش میزان بهره‌وری، بهبود کیفیت محصولات و همچنین کاهش هزینه‌ها از اساسی‌تری اهداف تعریف شده در این حوزه هستند. تمرکز مهندسی صنایع بر روی همین فاکتورها باعث شده که این صنعت نقش بسیار مهمی در صنایع دیگری مانند حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، سلامت، بانکداری و خرده فروشی داشته باشد.

مهندس صنایع کیست؟

با این تفاسیر می‌توانیم مهندس صنایع را اینطور تعریف کنیم:
مهندس صنایع فردیست که با پیدا کردن راه حل‌های مختلف به بهبود فرآیند تولید کمک می‌کند. این افراد در رنج وسیعی از صنایع فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال برخی از آن‌ها ممکن است به دنبال راهی برای پرداخت کارآمد حقوق کارمندان باشند در حالی که برخی دیگر بر روی بهبود فرآیند نقل و انتقال محصولات تمرکز دارند.
بهبود کارایی فرآیند تولید یک هدف مشترک در اکثر مشاغل است، پس می‌توان گفت که تمامی مشاغل به فردی متخصص/مهندس صنایعی نیاز دارند که بتواند سیستم‌های فعلی را تجزیه و تحلیل کند و در نتیجه به کمک داده‌های بدست آمده توسعه‌ها و بروزرسانی‌های مورد نیاز را پیاده سازی کند.

چگونه مهندس صنایع شویم؟

برای اینکه مهندس صنایع شوید باید:

  • رشته تحصیلی مرتبط را دنبال کنید
  • مهارت‌های سخت و نرم مورد نیاز با بازار کار و رشته‌تان را تقویت کنید
  • در دوره‌های معتبر و مرتبط با مهندسی صنایع شرکت کنید و مدرک دوره‌ها را در رزومه‌تان قرار دهید. دوره‌های PE، CTP، SME و CIEP از معتبرترین و با کیفیت‌ترین دوره‌های این رشته هستند.
  • تجربه کار در محیط‌های مختلف را کسب کنید – می‌توانید بعد از تحصیل مدت کوتاهی در برخی از شرکت‌های معتبر کارآموزی کنید و بعد از کسب تجربه و آشنایی با محیط کاری برای موقعیت‌های شغلی بهتر رزومه ارسال کنید. برای مشاهده آگهی های استخدام مهندس صنایع به صورت کارآموز به سایت ایران استخدام مراجعه نمایید.
  • همیشه در حال بروز رسانی مهارت‌ها و قابلیت‌هایتان باشید
  • یک رزومه قوی برای خودتان آماده کنید – برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز آنلاین ایران استخدام استفاده کنید.

 

شخصیت‌های مناسب شغل مهندسی صنایع

تیپ‌های شخصیتی نقش بسیار مهمی در انتخاب شغل مناسب دارند. شما می‌توانید با داشتن آگاهی از این ویژگی‌ها مناسب‌ترین شغل را برای خودتان انتخاب کنید. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به سازماندهی، متقاعد سازی و همچنین حل مسئله علاقه دارید به احتمال زیاد مهندسی صنایع یکی از مشاغل مناسب برای شماست. همچنین آن‌ها اغلب افرادی هستند که به تحقیق و درک قوانین طبیعی علاقه‌مند هستند.
با تیپ‌های شخصیتی آشنایید؟ تیپ‌های شخصیتی شامل چندین صفت و ویژگی مشترک هستند. یکی از آزمون‌های رایجی که می‌توانید با استفاده از آن تیپ‌ شخصیتی خودتان را پیدا کنید آزمون MBTI است.
برخی از تیپ‌های شخصیتی که برای رشته مهندسی صنایع مناسب هستند-طبق آزمون MBTI- شامل موارد زیر می‌شوند:

ISTP – درونگرا، حسی، منطقی و ادراکی:
به طور خلاصه می‌توان گفت که این افراد اکثرا عملگرا هستند. همچنین از روی خودآگاهی دست به ریسک می‌زنند و با آغوش باز به دنبال چالش‌های جدید هستند.

ISTJ درونگرا، حسی، منطقی، قضاوتی:
این افراد ذاتا مسئولیت‌پذیر، با ثبات و قابل اتکا هستند. همچنین وقت شناسی و منظم بودن از دیگر ویژگی‌های آن‌هاست. تمرکز بالایی آن‌ها کمک می‌کند که به جزئیات دقت زیادی کنند.

ESTJ برونگرا، حسی، منطقی، قضاوتی:
این افراد اغلب دوست دارند در واحدهای مدیریتی کار کنند و با استدلال‌های خودشان به نتیجه برسند. همچنین به محیط‌های با ثبات و قابل پیش بینی علاقه دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد استفاده بهینه از زمان و منابع در دسترس است.

INTJ درونگرا، شهودی، منطقی، قضاوتی:
INTJها همیشه در حال تلاش برای بهبود فرآیندها و شرایط مختلف هستند. کاملا مستقل‌اند و به دنبال راهکارهای نوآورانه برای حل مسائل هستند.

مهندس صنایع

تحصیلات مهندس صنایع

مهندسین صنایع برای فعالیت در بازار حداقل به مدرک لیسانس صنایع نیاز دارند. اگرچه اغلب افرادی که دارای مدرک مکانیک، الکترونیک، تولید و فناوری هم هستند می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. برای دریافت مدرک دانشگاهی باید دوره‌های آکادمیکی که دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند را سپری کنند – دوره 4 ساله لیسانس. همچنین باید از دوره دبیرستان هم وارد شاخه ریاضی و فیزیک شوید – بیشترین درس‌هایی که با آن‌ها سر و کار دارید، علوم کامپیوتر، جبر، شیمی، فیزیک و … هستند.
رشته صنایع گرایش‌های مختلفی در دوره کارشناسی ارشد دارد که می‌توانیم از آن‌ها به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم‌های سلامت
  • مدیریت نوآوری و فناوری
  • بهینه سازی سیستم‌ها
  • آینده‌پژوهی
  • مدل سازی سیستم‌های کلان
  • سیستم‌های ملی
  • لجستیک و زنجیره تامین
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت مهندسی
  • و در نهایت مدیریت سیستم و بهره‌وری اشاره کنیم

تمامی این گرایش‌ها بازار کار و متقاضیان خودشان را دارند. با این حال از بین این موارد گرایش مدیریت پروژه، مدیریت مهندسی، سیستم‌های مالی و مدیریت نوآوری و فناوری بیشترین متقاضی و مطمئن‌ترین بازار کار را دارند.

فرصت‌های شغلی و حوزه کاری مهندس صنایع

همان طور که گفتیم دانش آموختگان این حوزه می‌توانند در مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی بسیاری استخدام شوند. از حوزه‌های فعالیت این افراد می‌توانیم به بخش‌های تولیدی، مونتاژ، سلامت، حمل و نقل، ارتباطات و … اشاره کنیم. به عنوان یک مهندس نرم افزار شما می‌توانید در نقش مدیریت واحدهای بزرگ صنعتی، مدیریت پروژه، مدیریت و برنامه ریزی موجودی‌ها، تحلیلگر مالی و اقتصادی، متخصص صنعت لجستیک، مهندس فاکتورهای انسانی، طراح و مدیریت زمانبندی و … فعالیت کنید.

شغل مهندس صنایع چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایا و معایب این شغل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مزیت‌ها:

  • امکان کار پاره وقت
  • حقوق و مزایای بالا
  • تنوع حوزه‌های کاری و گرایش‌ها
  • فرصت‌های شغلی خوب در داخل و خارج از ایران
  • کار و آشنایی با داده‌های بزرگ و همچنین درک فرآیندهای تولیدی
  • ترکیب مهارت‌های فنی و هوش تجاری
  • و …

معایب:

  • ساعات کاری فشرده
  • محیط کاری پر سر و صدا – محیط‌های صنعتی
  • فرصت‌های محدود کار فریلنسری – این افراد اغلب عضوی از یک تیم هستند و باید دائما در دسترس باشند
  • وجود فرصت‌های کاری دورکاری بسیار محدود

وظایف مهندس صنایع

از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف یک مهندس صنایع می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارزیابی فرآیندها، سیستم‌ها، رویه‌ها و عملیات‌ها به منظور شناسایی نواحی که منجر به هدر رفت منابع می‌شوند و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود کیفیت خروجی همین قسمت‌ها
  • بکارگیری دانش و روش‌های مهندسی و اصولی به منظور بهبود و یکپارچه سازی سیستم‌ها و فرآیندهای یک مجموعه
  • طراحی تاسیسات، تجهیزات و سیستم‌های اطلاعاتی به منظور تضمین کیفیت
  • برعهده داشتن شبیه سازی زنجیره تامین و جریان فرآیندها با استفاده از نرم افزارهایی مانند CAD
  • تحقیق در مورد شبیه سازی‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مشاهداتی که از آنالیز فعالیت یک مجموعه بدست می‌آیند – به عنوان مثال مطالعه رویه خط مونتاژ یک کارخانه تولیدی
  • کاهش میزان ضایعات با مطالعه دقیق بر روی مواد، ماشین آلات، نیروی انسانی و در نهایت کاهش میزان مصرف انرژی، هزینه‌ها و … – هدف از این کار افزایش میزان کیفیت و خروجی کار است
  • و …

مهارت‌ها و توانایی‌های مهندس صنایع

از مهارت‌ها و توانایی‌های مهندس صنایع (مهارت های سخت و نرم) می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مهارت‌های نرم مهندسی صنایع

خلاقیت
مهندسین صنایع به کمک خلاقیت و تفکر نوآورانه می‌توانند رویه‌های جدیدِ تولید طراحی کنند. این خلاقیت به استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی کمک می‌کند.

تفکر منطقی
این افراد به دنبال راه حلی برای حل مشکلات مربوط به ناکارآمدی سیستم‌ها هستند. اینجاست که تفکر منطقی به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و به دنبال بهترین رویکردهای جایگزین باشند.

مهارت در گوش دادن
از آن جایی که این فراد اغلب عضوی از یک تیم بزرگ‌تر هستند در نتیجه باید بتوانند پیشنهادات و راهکارهای همکاران، فروشندگان، کارکنان و مشتریان را به خوبی گوش کنند.

حل مسئله
تمامی شغل این افراد در حل مسئله خلاصه می‌شود. در نتیجه آن‌ها باید بتوانند مسائل و چالش‌های پیش‌رویشان را درک و برطرف کنند.

قلم قوی
یکی از وظایف مهندسین صنایع تهیه مستندات است، مستنداتی که در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند یا صرفا برای دیگر بخش‌های مجموعه و راهنمایی آن‌ها نوشته می‌شوند. اینجا قلم قوی و شیوا کمک می‌کند تا مسائل پیچیده را به سادگی به روی کاغذ بیاورند.

مهارت‌های سخت مهندسی صنایع

برنامه‌ریزی پروژه
برنامه‌ریزی پروژه از زمان شروع تا اتمام و در حین نگهداری یکی دیگر از مهارت‌های حیاتی شما به عنوان مهندس صنایع است. همچنین تخمین زمان، نیروی مورد نیاز و … هم جز برنامه‌ریزی پروژه است.

مدیریت رویه‌ها
به عنوان یک مهندس صنایع شما باید بتوانید امنیت و کیفیت رویه‌ها را اندازه‌گیری و تضمین کنید.

تحلیل داده
به منظور استفاده بهینه از داده‌های جمع‌آوری شده باید بتوانید با ابزارهای مدیریت داده مانند SQL به آنالیز داده‌ها بپردازید.

مدیریت هزینه‌ها
علاوه بر مدیریت پروژه، تخمین میزان هدر رفت و میزان مصرفی هزینه‌ها همگی جز حوزه کاری شما هستند.

دانش ریاضی
در این حوزه شما با ریاضی و اعداد سر و کار دارید. بنابراین باید دانش و مهارت ریاضی، جبر و هندسه قابل قبولی داشته باشید.

آشنا به سیستم‌های کامپیوتری
در این رشته علاوه بر محیط‌های صنعتی شما با سیستم‌های کامپیوتری هم سر و کار دارید. به این خاطر که بسیاری از برنامه‌های مورد نیاز این رشته همگی در بستر کامپیوتر اجرا می‌شوند. از نرم افزارهای CAD گرفته تا سیگما، SPSS، GAMS، Comfar Expert و … همگی جز نرم افزار ها و ابزار کار شغل مهندس صنایع هستند.

بازار کار و آینده شغلی مهندس صنایع در ایران و جهان

به طور کلی دنیای امروزی همیشه نیاز شدیدی به متخصصین این حوزه دارد. به این خاطر که تمامی شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در صنعت به فردی نیاز دارند که بتواند نظارت و نگاهی دقیق به امور مالی، طراحی، رویه‌ها، بهینه‌سازی و کنترل هزینه‌ها داشته باشد. در نتیجه از نظر بازار کار خیالتان راحت باشد. نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران هم فرصت‌های شغلی زیادی برای این افراد در دسترس است. پیشنهاد ما به شما این است که بر روی تقویت مهارت‌ها و تکمیل رزومه‌تان تمرکز کنید. سپس به بررسی آگهی های استخدام مهندس صنایع پرداخته و شرایط احراز آن ها را مطالعه فرمایید.

حقوق و درآمد مهندس صنایع در ایران و جهان

میزان حقوق و درآمد یک مهندس صنایع به تجربه، سطح تحصیلات، مهارت‌ها و البته از همه مهم‌تر مجموعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند بستگی دارد. با این حال این رشته همیشه جز مشاغل پردرآمد به حساب می‌آمده است. فراموش نکنید که شما علاوه بر محیط کاری دفتری در محیط‌های تولیدی و صنعتی هم فعالیت می‌کنید و همین سختی کار بر میزان حقوق دریافتی‌تان تاثیر خواهد داشت.

سخن پایانی

همان طور که تا اینجای کار دیدید، رشته مهندسی صنایع کاربردهای بسیاری در بازار دارد. فرقی هم نمی‌کند چه صنعتی، از تولید گرفته تا پزشکی و حمل و نقل و … در نتیجه شرکت‌ها همگی به دنبال این هستند تا با استفاده از تکنولوژی و دانش افراد متخصص فرآیندهای و بهره‌وری خودشان را کارآمدتر کنند.
اگر شرایط استخدام در مهندسی صنایع را دارید و کارجو هستید می توانید همین حالا به فرصت‌های شغلی مهندسی صنایع سایت کاریابی ایران استخدام سر بزنید و آخرین و جدیدترین موقعیت‌های شغلی موجود را بررسی کنید. اگر هم به دنبال فرصت‌های شغلی در شهر خاصی هستید تنها کافیست در بخش فیلترها شهر خودتان را انتخاب کنید به عنوان مثال استخدام مهندس صنایع در تهران. بدین شکل نتایج دسته بندی شده نمایش داده می‌شوند.
کارفرمایان گرامی نیز اگر قصد درج آگهی استخدام مهندسی صنایع را دارند می‌توانند بعد از ثبت نام به عنوان کارفرما به بخش درج آگهی رفته و آگهی مورد نظر خود را درج نمایند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس صنایع در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا