کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی شغل های رشته تربیت بدنی + بازار کار و حقوق آنها

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بازار کار و حقوق شغل های رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی یکی از رشته‌هایی است که در سال‌های گذشته به دلیل توجه مردم و مسئولین به حوزه سلامت جسم و روان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. مخاطب این رشته همه اقشار جامعه در هر سن و هر شرایط بدنی هستند. رشته تربیت بدنی به‌صورت دانشگاهی و تخصصی تدریس می‌شود و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند به بهبود سلامت جسمی و روحی افراد به‌صورت علمی کمک نمایند. در ادامه مقاله بیشتر با رشته تربیت بدنی در دانشگاه و شغل های رشته تربیت بدنی آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته تربیت بدنی (physical education)

تربیت بدنی چیست؟ رشته تربیت بدنی از رشته‌های حوزه علوم انسانی است که به بررسی تقویت جسم و روان از حوزه‌های مختلف می‌پردازد. درواقع تربیت بدنی یک رشته میان‌رشته‌ایست که از علومی مثل فیزیولوژی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و مدیریت بهره می‌برد. افراد با تحصیل در آن شناخت خوبی از بدن انسان به دست می‌آورند تا بتوانند به توان‌بخشی آن کمک کنند و درعین‌حال بتوانند وضعیت روانی خود را نیز بهبود دهند. به دلیل تأثیری که رشته ترتبیت بدنی در تقویت جسمی و روانی افراد دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.
متخصصان این رشته می‌توانند به جامعه در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی کمک کنند و این موضوع شامل همه سنین از خردسالان تا کهن‌سالان می‌شود. تربیت بدنی به بهبود کیفیت زندگی افراد از ابعاد مختلف توجه دارد.

رشته تربیت بدنی مناسب چه کسانیست

رشته تربیت بدنی مناسب کسانی است که به مطالعه فعالیت‌های ورزشی از دیدگاه علمی علاقه دارند. کسانی که به‌صورت غیرعملی وارد دنیای ورزش شده‌اند می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. همچنین افرادی که دوست دارند مربی یا داور رشته‌های مختلف ورزشی باشند به این رشته وارد می‌شوند.
در پاسخ به اینکه آیا رشته تربیت بدنی سخته؟ باید بگوییم سخت نیست اما کار و تحصیل در رشته تربیت بدنی نیاز به فعالیت جسمی و درعین‌حال ذهنی بالایی دارد. به‌همین‌دلیل افرادی مستعدتر هستند که استعدادهای لازم را داشته باشند.

شرایط ورود به رشته تربیت بدنی

مسیر ورود به این رشته می‌تواند از مقطع متوسطه یا از دانشگاه شروع شود. رشته تربیت بدنی در کدام رشته است؟ رشته تربیت بدنی جز رشته‌های شناور است یعنی از هر سه رشته ریاضی، تجربه و انسانی در شاخه نظری و از رشته تربیت بدنی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای می‌توان وارد این رشته در دانشگاه شد. در ادامه راه‌های ورود به این رشته را بررسی می‌کنیم.

1- رشته تربیت بدنی در هنرستان

برای ورود به رشته تربیت بدنی در هنرستان، افراد وارد شاخه فنی حرفه‌ای می‌شوند و رشته تربیت بدنی را انتخاب می‌کنند. پس از گذراندن سه سال هنرستان می‌توانند با شرکت در آزمون دانشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای وارد دوره کاردانی شوند. علاوه بر این، دانش‌آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند کنکور ریاضی، تجربی یا انسانی بدهند و وارد مقطع کارشناسی شوند. بعلاوه برخی مراکز استخدام دیپلم تربیت بدنی نیز دارند بنابراین برای کسانی که در هنرستان این رشته را بخوانند فضای شغلی فراهم است.

2- رشته تربیت بدنی در دبیرستان

در شاخه نظری یا دبیرستان رشته مجزایی برای تربیت بدنی نداریم؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم رشته تربیت بدنی یک رشته
شناور است که با شرکت در کنکور همه شاخه‌های نظری می‌توان این رشته را برای تحصیل در دانشگاه در مقطع کارشناسی انتخاب کرد.

رشته تربیت بدنی

معرفی دروس رشته تربیت بدنی

درس های رشته تربیت بدنی در دوره کارشناسی شامل 133 واحد دارد که 19 واحد عمومی، 14 و احد پایه، 38 واحد نظری و 36 واحد عملی هستند. مهم‌ترین دروس و کتاب های رشته تربیت بدنی، درس‌هایی در حیطه روانشناسی، مشاوره، سنجش، مدیریت، حرکت‌شناسی، آمادگی جسمانی، آسیب‌شناسی و آشنایی با رشته‌های مختلف ورزشی را دربرمی‌گیرد.

مزایا و معایب رشته تربیت بدنی

مزیت مهم رشته تربیت بدنی امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا و همچنین امکان تحصیل در دانشگاه‌های مختلف داخل و خارج کشور است. تربیت بدنی رشته‌ها و شاخه‌های مختلف ورزشی و علمی را دربرمی‌گیرد که افراد با توجه به علایق خود می‌توانند آن را انتخاب کنند. این روزها فرهنگ ورزش و توجه به تربیت بدنی در جامعه جا افتاده و این رشته موردتوجه عموم مردم قرار دارد.
بااین‌حال افراد موفق در رشته تربیت بدنی کسانی هستند که ورزشکار باشند و این رشته برای افراد غیرورزشکار کمی سخت است. به این معنی که اگر اهل ورزش باشیم و وارد این رشته شویم بهتر می‌دانیم که چگونه در رشته تربیت بدنی موفق شویم. یکی دیگر از مشکلات این رشته کم بودن حقوق مرسوم مربیان ورزش است.

گرایش ها و شاخه های رشته تربیت بدنی

در ادامه به بررسی گرایش‌های مختلف تربیت بدنی در مقاطع مختلف می‌پردازیم.

گرایش های کارشناسی تربیت بدنی

شاخه‌های رشته تربیت بدنی کاردانی و کارشناسی قبلاً گرایش‌های علوم انسانی و علوم زیستی بوده است و در برخی از دانشگاه‌ها نیز در گرایش‌های فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی تدریس می‌شد؛ اما این سال‌ها تنها در قالب گرایش تربیت بدنی عمومی تدریس می‌شود.

گرایش های ارشد تربیت بدنی

  • کارشناسی ارشد تربیت بدنی در کنکور 1402 با عنوان علوم ورزشی دارای رشته‌های زیر است:
  • فیزیولوژی ورزشی با گرایش‌های فیزیولوژی ورزشی و تندرستی، فیزیولوژی ورزشی کاربردی و فیزیولوژی و تغذیه ورزشی
  • بیومکانیک ورزشی
  • رفتار حرکتی با گرایش‌های رشد حرکتی، یادگیری و کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی
  • آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی با گرایش‌های تمرینات اصلاحی، آسیب‌شناسی ورزشی، تربیت بدنی سازگارانه و ورزش معلولین
  • مدیریت ورزشی با گرایش‌های مدیریت بازاریابی در ورزش، مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی، مدیریت اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی، مدیریت راهبردی در سازمان‌های ورزشی، مدیریت رسانه‌های ورزشی، مدیریت رویدادهای ورزشی
  • روانشناسی ورزشی
  • جامعه‌شناسی ورزش

در بین این گرایش‌ها گفته می‌شود گرایش فیزیولوژی ورزشی محبوب‌ترین و بهترین گرایش ارشد تربیت بدنی است که بازار کار بهتری دارد.

گرایش های دکترای تربیت بدنی

دکترای تربیت بدنی در قالب نام علوم ورزشی با پنج رشته زیر ارائه می‌گردد:

  • مدیریت ورزشی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • آسیب‌شناسی ورزشی
  • رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی
  • بیومکانیک ورزشی

رشته تربیت بدنی چه شغل هایی دارد؟

شغل‌های مربوط و مرتبط با رشته تربیت بدنی در چند دسته کلی شغل‌های مربوط به فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی، بیومکانیک ورزشی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزشی طبقه‌بندی می‌گردند.

شغل های رشته تربیت بدنی برای خانم ها و آقایان

زمینه ها و موقعیت های شغلی رشته تربیت بدنی تنوع زیادی دارند و در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که خانم‌ها و آقایان، هر دو می‌توانند در این مشاغل فعالیت کنند.

  • مربی‌گری در رشته‌های مختلف ورزشی
  • داوری در رشته‌های مختلف ورزشی
  • کار در حوزه تجهیزات و لوازم ورزشی نظیر فروش، طراحی و ساخت
  • کار در حوزه لباس و پوشیدنی‌های ورزشی نظیر طراحی و دوخت لباس و گجت‌های ورزشی برای بررسی بازده مثل میزان کالری سوزانده شده، مسیر طی شده، ضربان قلب و غیره
  • آنالیز و پردازش داده‌های ورزشی که برای تحلیل وضعیت ورزشکاران، تیم‌ها و مواردی ازاین‌دست به کار می‌رود.
  • کار در حوزه فضاهای ورزشی نظیر طراحی و ساخت فضاهای مختلف با توجه به اصول معماری و ارگونومی
  • کار در حوزه تحقیقات، دانشگاه و آزمایشگاه
  • حوزه مدیریت ورزش نظیر راه‌اندازی رویدادهای مختلف و سرپرستی آن‌ها
  • توریسم و گردشگری ورزشی

رشته تربیت بدنی

شغل های جدید در رشته تربیت بدنی

در حوزه تربیت بدنی از قدیم به حوزه‌هایی مثل تجهیزات و لباس ورزشی، فضاهای ورزشی، سلامتی و تربیت جسم و عضلات، آسیب‌شناسی و نظایر آن توجه زیادی می‌شد اما حوزه جدیدی که در حال ورود به دنیای تربیت بدنی است حوزه روانشناسی است که روی ایجاد انگیزه و حال خوب برای ورزشکاران کار می‌کند.
حوزه روانشناسی ورزشی یکی از جدیدترین شغل‌ها در تربیت بدنی است که روی ایجاد انگیزه، موفقیت و بهبود عملکرد و بازده افراد و تیم‌ها تاثیر بسزایی دارد. شغل‌های آینده رشته تربیت بدنی به سمت ترکیب روانشناسی با سایر حوزه‌ها خواهند رفت.

بررسی بازار کار و درآمد و حقوق رشته تربیت بدنی

ازآنجایی‌که رشته تربیت بدنی برای سلامت روح و جسم انسان‌ها تلاش می‌کند حتی در کشورهای درحال‌توسعه نیز بازار کار و درآمد خوبی دارد.

بازار کار رشته تربیت بدنی در ایران

با توجه به گسترش فرهنگ ورزش بین مردم و نیز توجه دولت‌ها به بحث ورزش، افرادی که فارغ‌التحصیل این رشته هستند می‌توانند در محیط‌های آموزشی مثل مدارس و باشگاه‌ها، استخرها، سازمان‌های دولتی، فدراسیون‌ها، وزارت‌خانه و غیره مشغول به کار شوند. همچنین امکان کار تولیدی در حوزه تولید لباس ورزش، فضاهای ورزشی، تجهیزات ورزشی و غیره وجود دارد. درنهایت می‌توانند به‌عنوان مربی، داور و مشاور ورزشی فعالیت کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت بازار کار رشته تربیت بدنی بازار کار وسیعی است.
برای کسب شناخت بهتر از بازار کار رشته تربیت بدنی می‌توانید آگهی‌های استخدام مربوط به این رشته را در وب‌سایت کاریابی آنلاین ایران استخدام جستجو کنید تا با تنوع بازار کار آن آشنا شوید.

درآمد رشته تربیت بدنی چقدر است؟

تربیت بدنی یک رشته عملیاتی است بنابراین درآمد اشخاص ارتباط نزدیکی با سطح دانش و مهارت آن‌ها دارد. هرقدر اشراف فرد بر حوزه تخصصی‌اش بیشتر باشد درآمد بیشتری خواهد داشت. فاکتور اثرگذار بعدی، تجربه است. معمولا تجربه باعث می‌شود افرادی مثل یک مربی ورزشی به سطح داوری برسند.
همچنین افراد با کار در بخش خصوصی نظیر افتتاح باشگاه ورزشی و نظایر آن می‌توانند درآمد مناسبی داشته باشند.
افرادی که به استخدام بخش خصوصی یا دولتی دربیایند با آن‌ها بر مبنای قانون مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز قانون مصوب بودجه آن سال تعیین و پرداخت می‌شود. به‌طورکلی نمی‌توان برای این رشته سقف درآمدی خاصی در نظر گرفت و درآمد افراد می‌تواند از چند میلیون تا چندده میلیون متغیر باشد.

حقوق رشته تربیت بدنی فرهنگیان

حقوق و دریافتی دانشجو معلم‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خوانند براساس قوانین مجلس و شورای نگهبان به‌صورت سالیانه تعیین می‌گردد. البته لازم به ذکر است دانشجویانی که از خدمات رفاهی از قبیل غذا و خوابگاه برخوردارند نسبت به میزان برخورداری آن‌ها از این امکانات، حقوق کمتری دریافت می‌کنند که می‌تواند بین 10 تا 45 درصد متغیر باشد. مبلغ دریافتی دانشجویان معلم کف و سقف مشخصی دارد و محدود به چند میلیون تومان می‌شود.

بازار کار رشته تربیت بدنی در خارج از کشور

در ادامه به بررسی درآمد این رشته‌تحصیلی در برخی از کشور های مطرح جهان می‌پردازیم:

بازار کار تربیت بدنی در ترکیه

ترکیه یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورها برای آموزش و کار در حوزه تربیت بدنی است و بازار کار وسیعی برای این رشته دارد. متوسط درآمد افراد تازه‌کار این رشته بیش از 43000 لیر در سال است و برای افراد باتجربه این مقدار به بیش از 73000 لیر هم می‌رسد. به‌این‌ترتیب میزان متوسط آن حدود 59000 لیر است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده پیشرفت خوبی داشته باشد.

بازار کار تربیت بدنی در کانادا

در کانادا نیز این رشته یکی از حوزه‌هایی بوده که فرصت‌های شغلی فراوانی داشته و نرخ بیکاری آن نسبت به سایر شغل‌ها پایین‌تر است. انتظار می‌رود که تا سال 2030 تعادل بین عرضه‌وتقاضا در شغل‌های مربوط به تربیت بدنی در کشور کانادا برقرار باشد بنابراین امکان جذب شدن فارغ‌التحصیلان به بازار کار بسیار زیاد است. گفته می‌شود درآمد این رشته در کانادا بین 39 تا 143 هزار دلار کاناداست.

بازار کار تربیت بدنی در ایتالیا

در سایر کشورها نظیر ایتالیا نیز فضای شغلی برای کار به‌عنوان مربی یا معلم ورزش مهیاست اما برای تصدی این شغل‌ها نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی وجود دارد. در این کشور میانگین درآمد معلمان تربیت بدنی حدود 46 هزار یورو در سال است. درآمد این افراد با توجه سابقه کار، سطح تحصیلات، مهارت‌ها و غیره تعیین می‌شود.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته تربیت بدنی

اگر در جستجوی شغل مرتبط با رشته تربیت بدنی هستید به‌راحتی می‌توانید با عضویت در کاریابی آنلاین ایران استخدام کل فضای استخدام کشور را رصد کنید و  آگهی‌های مورد نظر را بلافاصله در قالب پیامک یا ایمیل دریافت نمایید.
برای این منظور وارد وب‌سایت کاریابی آنلاین ایران استخدام شوید. در گوشه بالا سمت چپ دکمه ورود و ثبت‌نام را می‌بینید که به رنگ خاکستری است. با کلیک روی این دکمه و انتخاب گزینه ثبت‌نام کارجویان وارد روند عضویت می‌شوید. اطلاعات شخصی، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. به‌این‌ترتیب تنها در چند ثانیه می‌توانید عضو کاریابی ایران استخدام شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پس از عضویت در صفحه پیشخوان خود منوی سمت راست صفحه را می‌بینید که در قسمت مدیریت آگهی‌ها می‌توانید تنظیمات لازم برای دریافت آگهی‌های استخدام حوزه تربیت بدنی را دریافت نمایید؛ مثلاً اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام تربیت بدنی در آموزش و پرورش و سایر ارگان‌های دولتی را دریافت کنید می‌توانید تنظیمات آن را از این قسمت انجام دهید. علاوه بر آن می‌توانید از امکانات دیگر نظیر ساخت رزومه، ثبت‌نام در کاریابی، بررسی سؤالات استخدامی و موارد دیگر نیز استفاده نمایید. به‌این‌ترتیب شانس شما برای استخدام چندین برابر می‌شود.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

تربیت بدنی یکی از شغل‌ها و رشته‌های پرطرفدار و جذاب است که در سال‌های اخیر در کشور ما توجه زیادی به آن می‌شود. فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی طیف وسیعی از حوزه‌های کاری را پیش روی خود دارند اما آنچه در میزان درآمد آن‌ها تأثیرگذار است مهارت، تجربه و سطح تحصیلات آنهاست. به‌این‌ترتیب هرقدر فرد متخصص‌تر و ماهرتر باشد سطح درآمدی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته تربیت بدنی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر. از رشته ریاضی منطقه 1 با چه رتبه ای میتونم امسال دانشگاه تهران تربیت بدنی قبول بشم ؟

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه بهتر هست از مشاور تحصیلی کمک بگیرید. تخصص ما در زمینه کاریابی و استخدام هست.
      موفق باشید

        1. درود دوست عزیز
          آموزش تربیت بدنی یکی از رشته‌های ارائه شده در دفترچه کنکور انسانی هست.

    1. درود دوست عزیز
      این مورد رو بهتر هست از دانشگاه آزاد واحد مربوطه سوال کنید.

  2. سلام وقت بخیر نهمم می‌خوام برم تربیت بدنی می‌خوام بدونم معدل ریاضیم چند باید باشه که قبول شم ممنون میشم بگین؟

    1. با سلام و درود
      دوست عزیز بعد از اخذ مدرک دیپلم می‌تونید وارد این رشته بشید. به شرایط ورود به این رشته داخل متن اشاره شده.

    2. برای اینکه تو دوره متوسطه تربیت بدنی بخونین اینکه معدلتون چند باشه مونده به مدرسه ولی کسانی که معدل بیشتری دارند تو الویت خواهند بود
      اما برای اینکه بتونید تو هنرستان تربیت بدنی ثبت نام کنین باید تو تستی که مدرسه قبل از ثبت نام میگیره و تست آمادگی جسمانی قبول شین

  3. سلام وقتتون بخیر.
    من دیپلم کامپیوتر دارم میتونم در دانشگاه آزاد تربیت بدنی بخونم؟

    1. درود دوست عزیز
      در صورتیکه دانشگاه مدنظرتون با توجه به سوابق تحصیلی دانشجو قبول کنن مانعی نداره منتها دانشجوی دوران کارشناسی محسوب میشید.

  4. سلام خسته نباشید ایا رشته معلم تربیت بدنی وعلوم ورزشی داریم که لیسانس وفوق لیسانس باشه یا منطور از معلم تربیت بدنی وعلوم ورزشی چیه؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز سوالتون واضح نیست. اگر سوالی دارید میتونید با شماره 02191300113 واحد کارجویان در تماس باشید.

  5. وقت بخیر دانشگاه پیام نور رشته تربیت بدنی چ فرقی با اون یکی دانشگاه ها داره میشه راهنمایی کنید

    1. درود دوست عزیز
      تفاوتی که وجود داره در نوع دانشگاه و مدرک هست. البته کتاب‌ها و برخی دروس هم احتمالا تفاوت داشته باشن. ضمن اینکه تحصیل در دانشگاه‌های پیام نور،آزاد و غیرانتفاعی مشمول پرداخت شهریه ثابت و متغیر میشه که شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به شهریه آزاد و غیرانتفاعی کمتر هست.
      موفق باشید.

      1. سلام خسته نباشین من رشتم کامپیوتر هست میخواستم ببینم بدون کنکور میتونم وارد دانشگاه دولتی تربیت بدنی بشم

        1. درود دوست عزیز
          در این مورد باید دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رو بررسی کنید. برخی رشته‌ها هستند که در دانشگاه‌های دولتی صرفا با توجه به سوابق تحصیلی دانشجو ثبت نام می‌کنند. شرایط سالانه میتونه متغیر باشه.
          موفق باشید.

          1. ممنونم فقط میشه بگین چجوری باید متوجه بشم که میتونم ثبت نام کنم یا نه؟

          2. سلام میخواستم بدونم که کدوم یک از این شغل ها درامد بالای حداقل ۴۰ میلیون داره ؟
            و در مورد شغل بازرگانی بیشتر توضیح بدید؟

          3. دوست عزیز در رابطه با درآمد نمیشه اطلاعات دقیقی داد. چون مقوله‌ای هست که بستگی به شرایط زیادی داره
            در رابطه با رشته و شغل مدیریت بازرگانی پیشنهاد میکنم مقاله زیر رو از بلاگ ایران استخدام مطالعه نمایید:

            معرفی رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار آن

    1. درود دوست عزیز
      با مدرک تربیت بدنی مجوز افتتاح مرکز فیزیوتراپی نمیتونید داشته باشید. برای این کار باید در رشته فیزیوتراپی تحصیل کرده باشید.
      موفق باشید.

  6. سلامح خسته نباشید مح میخوام رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بخونم میگن رشته گرونیع و اینکه ای رشته فرمول ریاضیم دارع

    1. درود دوست عزیز
      تحصیل این رشته در دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه آزاد به صرفه تر است. معمولا دروس و واحدهای عملی شهریه متغیر بیشتری نسبت به سایر واحدها دارند. در حالت کلی تحصیل در این رشته در مقایسه با برخی رشته‌های دیگر مناسب است. این رشته درس ریاضی نداشته و بیشتر دروس در مورد آناتومی بدن و شبیه دروس پزشکی می‌باشد.
      موفق باشید.

  7. سلام وقت بخیر خسته نباشید میگن رشته تربیت بدنی سختع ینی چجوری سختع
    من ب ای رشته علاقه زیادی دارم ولی تا حالا باشگاه ورزشی نرفدم میتونم بخونم

    1. درود دوست عزیز
      رشته تربیت بدنی را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد:
      1) جنبه تحصیلی:
      این رشته دارای دروس نظری و عملی متعددی است که برخی از آنها از دشوار هستند. از جمله دروس نظری این رشته می‌توان به آناتومی، فیزیولوژی، بیومکانیک، بهداشت و تغذیه، روانشناسی ورزش و مدیریت ورزشی اشاره کرد. این دروس نیاز به مطالعه و تفکر زیادی دارند و درک آنها برای برخی از دانشجویان دشوار است.

      از سوی دیگر، دروس عملی رشته تربیت بدنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این دروس شامل آموزش رشته‌های ورزشی مختلف مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، دو و میدانی و شنا می‌شوند. برای یادگیری و اجرای صحیح این رشته‌ها، نیاز به تمرین و تکرار زیادی است.

      2) جنبه عملی:
      در جنبه عملی، رشته تربیت بدنی نیاز به داشتن آمادگی جسمانی و روانی بالایی دارد. دانشجویان این رشته باید از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشند و بتوانند به راحتی فعالیت‌های ورزشی را انجام دهند. همچنین، باید از روحیه رقابت‌جویی و انگیزه بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در رشته ورزشی مورد علاقه خود موفق شوند.

      در مورد سوال شما باید بگویم که اگر به رشته تربیت بدنی علاقه زیادی دارید، می‌توانید آن را بخوانید. البته، اگر تا به حال باشگاه ورزشی نرفته‌اید، باید برای آمادگی جسمانی خود تلاش کنید. می‌توانید با ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا، آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید. همچنین، می‌توانید در کلاس‌های آموزشی ورزشی شرکت کنید تا با رشته‌های ورزشی مختلف آشنا شوید.

      در نهایت، باید بدانید که موفقیت در رشته تربیت بدنی، به علاقه، تلاش و پشتکار شما بستگی دارد. اگر واقعاً به این رشته علاقه دارید و برای موفقیت در آن تلاش کنید، می‌توانید به موفقیت برسید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا