کارجومصاحبه استخدامی

نکات کلیدی برای کنترل استرس مصاحبه کاری

زمان مطالعه: 11 دقیقه

17 نکته کلیدی برای غلبه بر استرس مصاحبه کاری

بسیاری از افرادی که به دنبال کار هستند، زمان زیادی را صرف این موضوع می کنند که در اولین مصاحبه کاری چگونه باشیم و چگونه باید با استرس مصاحبه کاری دست و پنجه نرم کنیم؟ اما در نهایت حتی این امکان وجود دارد که در این روند، بیشتر از قبل مضطرب بشوند! راهکارهای زیادی برای این حالت وجود دارد. دانستن اینکه از کجا باید شروع کنیم، می تواند بسیار سخت باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ولی در انتهای روز، همیشه یک راه ساده و بسیار راحت می تواند به صورت مؤثر به ما کمک کند. در نوشته های قبلی به این سوال که مصاحبه شغلی یا مصاحبه کاری چیست و در مصاحبه کاری چه بگوییم پرداختیم.
در ادامه به بهترین راه های موفقیت در مصاحبه، همچنین به راهکار هایی برای آرام کردن اعصاب تان قبل از مصاحبه یا حتی در طول مصاحبه می پردازیم که این راه حل ها باعث می شوند روز مصاحبه کاری را با اعتماد به نفس کامل پشت سر بگذارید!

1. تمرین و آماده سازی

داشتن استرس قبل از مصاحبه کاملاً نرمال و طبیعی است. یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه کردن با این احساسات، روبرو شدن با عوامل نگران کننده استرس زا میباشد. برای بسیاری از مصاحبه های کاری، نداشتن آمادگی برای مصاحبه های مورد نظر باعث ناآرامی و ایجاد استرس در افراد جویای کار می شود!
این استرس کاملاً منطقی است. سؤالات بسیار زیادی وجود دارد که شما باید به عنوان یک کارجو در مصاحبه به آنها پاسخ دهید و هدف تان این باشد که در طول آن زمان، به صورت حرفه ای عمل کنید. پس چرا، زمانی را برای تمرین آرامش در مصاحبه کاری اختصاص نمیدهید؟
به بررسی سؤالات مهم و احتمالی مربوط به مصاحبه های کاری بپردازید و جواب هایی را برای همه این سؤالات آماده کنید. شما حتی می توانید از یکی از دوستان خود بخواهید که یک مصاحبه ساختگی مشابه با شرایط واقعی با شما داشته باشد تا بتوانید با این کار، درک درستی از مصاحبه واقعی داشته باشید.
راجع به سخت ترین سؤال ها خیلی فکر کنید. برای به حافظه سپردن موارد مختلف درباره این سؤالات باید یادداشت برداری کنید. سعی کنید که جواب این سؤالات را حفظ نکنید چون قرار است در طول مصاحبه، به صورت کاملاً طبیعی به آنها جواب بدهید.
روند آمادگی برای مصاحبه کاری، بسیار طولانی است. شما حتی می توانید با تحقیق کردن درباره شرکت مورد نظر و موقعیت شغلی مربوطه، خودتان را بیشتر آماده کنید. با این کار، قبل از اینکه به مصاحبه بروید؛ پیش زمینه خوبی راجع به اینکه چه سؤال هایی قرار است از شما پرسیده شود، پیدا می کنید و به همین منوال، می توانید بخشی از استرس خود را کنترل کنید.

2. روی تنفس خود تمرکز کنید

راه حل دیگری که باعث می شود قبل از مصاحبه استرس نگیرید، تمرکز بر تنفس میباشد. آماده شدن برای مصاحبه آسان است ولی سؤالات غافلگیر کننده می تواند شما را دچار تنش کند. اجازه ندهید که در این حالت، استرس کل وجودتان را فرا بگیرد.
برای چند دقیقه، بر روی تنفس خودتان تمرکز کنید. وقتی که استرس بگیرید، ریتم تنفس تان تغییر می کند. سعی کنید در این زمان بر روی چند نفس عمیق و طولانی تمرکز کنید.
روش های تنفس مختلفی وجود دارد که باعث می شود آرام شوید و ضربان قلب تان کاهش یابد. یکی از این معروف ترین این روش ها، روش STOP است.
در این روش، باید از کاری که در هرحال انجام دادن آن هستید، دست بکشید و بر روی افکارتان تمرکز کنید. سپس، چند نفس عمیق طولانی بکشید و به آن چیزی که در ذهن تان در حال رخ دادن است، توجه کنید. با این کار، می توانید با جدیت و آرامش ادامه بدهید.
شما می توانید قبل از رفتن به مصاحبه، این روش را بارها تمرین کنید تا برای مصاحبه آماده شوید. یک مکث کوتاه به همراه تمرکز حواس و تمرکز بر روی تنفس تان حتی در طول زمان مصاحبه باعث آرامش شما میشود.

استرس مصاحبه

3. قدم بزنید

همانطوری که ساده به نظر می رسد، پیاده روی کوتاه منجر کنترل و کاهش استرس مصاحبه کاری میشود. تنفس هوای آزاد و تمرین فیزیکی به بسیاری از آدم ها کمک می کند تا افکارشان را جمع کنند و برای مدت زمانی از شر استرس راحت شوند.
سعی کنید قبل از زمان مصاحبه تان، 10 الی 15 دقیقه پیاده روی کنید. اگر زمان کافی دارید، می توانید این کار را با دویدن سریع انجام دهید (این حالت برای قبل از مصاحبه تلفنی عالی است). این تمرین بدنی باعث آزاد شدن هورمون اندروفین می شود که در نهایت آرام بودن ذهن تان را به ارمغان می آورد.
زمان کافی برای پیاده روی طولانی ندارید؟ زودتر از زمان مصاحبه راه بیفتید و در اطراف ساختمان آنجا، برای پنج دقیقه راه بروید!
در این حالت زمان کافی برای تنفس عمیق و آرام کردن اعصاب تان قبل از رفتن به اتاق مصاحبه دارید.

4. نگرش مثبت داشته باشید

اگر بدانید که تغییر نگرشتان چقدر می تواند تفاوت بسیار مهمی ایجاد کند، حتماً تعجب می کنید. روانشناسان می گویند که انرژی مثبت می توانند روی اعتقادات و فعالیت های ما تأثیر بگذارند. اگر برای مصاحبه کاری خود، بیش از حد استرس دارید؛ وقت این است که بعضی از تلقین های مثبت را نسبت به خودتان به کار بگیرید و تمرین کنید.
شما بهتر می دانید که برای این شغل مناسب هستید و حتی حس می کنید که لیاقت آن شغل را نیز دارید. مدام این موضوع را به خودتان بگویید و تکرار کنید تا ذهنیت درستی برای شما ایجاد شود.
به عنوان نمونه گفتن این جمله ” من لیاقت این شغل را دارم و مصاحبه کاری ام به خوبی پیش می رود.” تاثیر گذار میباشد. پس سعی کنید اینگونه جملات را با خودتان تکرار کنید.
به جای ترسیدن از این موقعیت، به دید یک فرصت به آن نگاه کنید. ” من می خواهم برای این مصاحبه آماده شوم و برای صحبت با مسئول استخدام مشتاق هستم”. وقتی که صحبت از کنترل استرس مصاحبه می شود، این جملات مثبت می توانند تغییراتی را به وجود آورند.

5. با ترس هایتان روبرو شوید

همانطوری که قبلاً به آن اشاره کردیم، تمرین قبل از مصاحبه می تواند به شما کمک کند تا بر ترس ناشی از آماده نبودن برای مصاحبه غلبه کنید. بخش مهمی از آرام کردن خودتان قبل از مصاحبه آمادگی برای همه شرایط سخت در حین مصاحبه کاری میباشد.ا
امکان دارد مشکلات و مسائل زیادی در این روز مهم که قرار است به مصاحبه بروید، داشته باشید. اگر ندانید یک سؤال را چگونه جواب بدهید، چه اتفاقی می افتد؟ یا برای مثال اگر راجع به یک بازه زمانی که قبلاً در طول آن بازه کار نمی کردید، سؤال شود، چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ اگر فردی که با شما مصاحبه می کند، درباره یک موقعیت کاری که قبلاً از آن اخراج شده اید، سؤال بپرسد؛ چه می شود؟
بهترین راهکار برای آرام کردن اعصاب تان مطرح کردن این ترس ها و آماده شدن در مقابل آن ها میباشد.
به موقعیت شغلی مورد نظر و رزومه تان نگاهی بیندازید و درباره همه سؤالات احتمالی که ممکن است در حین مصاحبه پیش بیاید، فکر کنید. راه هایی را پیدا کنید که بتوانید از سوابق منفی کاری خود به عنوان یک تجربه مثبت استفاده کنید. می توانید درباره اینگونه سوابق صحبت کنید و بگویید چه چیزهایی را از آنها یاد گرفته اید و چگونه از آن زمان به بعد پیشرفت کرده اید.

6. قبل از روز مصاحبه، لباس تان را انتخاب کنید

نحوه پوشش و وضعیت ظاهری در مصاحبه بسیار حائز اهمیت است. اگر بتوانید قبل از زمان مصاحبه لباسی را انتخاب کنید خیلی خوب است. فراموش نکنید که از این بابت مطمئن بشوید که لباس مورد نظرتان برای مصاحبه کاری مناسب است و پوشش مناسبی دارید.
حتماً مطمئن شوید که لباس تان راحت است و در لباس خود احساس خوبی دارید. از پوشیدن لباس های تنگ که احساس خوبی به شما نمیدهند جدا خودداری کنید. به تمیز و مرتب بودن کفش ها توجه کنید.
برای انتخاب کردن لباس مناسب، زمان بگذارید. پوشش مناسب باعث می شود که اعتماد به نفس داشته باشید و جهان را به تسخیر خود دربیاورید. به همین دلیل است که به لباس مصاحبه، لباس قدرت می گویند.

استرس مصاحبه

7. محل مصاحبه را از قبل شناسایی کنید

نگرانی دیگری که کارجویان دارند، دیر رسیدن به محل مصاحبه است. با دانستن اینکه به کجا قرار است بروید، این نگرانی را از خودتان دور کنید.
آدرس محل کار را داشته باشید و مسیرهای مربوطه را در نظر بگیرید. واقعاً این خوش شانسی است که یک تکنولوژی به نام GPS می تواند به ما در همه زمان ها کمک کند. بدون شک از این فناوری در روز مصاحبه کاری تان استفاده کنید.
مواردی مانند ترافیک احتمالی مسیر را شناسایی و بهترین مسیر را پیدا کنید. اگر ممکن است، مکان مصاحبه را یک روز قبل از زمان اصلی مصاحبه پیدا کنید. با این روش، برای پیدا کردن ساختمان مورد نظر در روز مصاحبه دچار دلهره و استرس نمیشوید.

8. لبخند بزنید

خندیدن باعث می شود که احساسات تان تحت تأثیر قرار بگیرد. به شما کمک می کند که برای مصاحبه، استرس نداشته باشید و انرژی مثبت بگیرید. علاوه بر آن، باعث می شود تا اعتماد به نفس نیز داشته باشید.
ممکن است حس کنید که موقع اضطراب، خندیدن عجیب و غریب باشد. ولی برای یک بار امتحان کنید! انقدر وانمود کنید که در حال خندیدن هستید تا به واقعیت تبدیل شود. لاقل باعث می شود که در طول مصاحبه حس خوبی داشته باشید. این یک مزیت بزرگی است.

9. بر روی زبان بدن تان کار کنید

زبان بدن خود را نادیده نگیرید.
با انداختن شانه ها به سمت پایین، پایین قرار دادن سر و فکر کردن به اینکه ممکن است در مصاحبه قبول نشوید، به جایی نمی رسید. زبان بدن منفی باعث می شود که به سختی بتوانید در طول مصاحبه، خودتان را آرام کنید و همچنین هیچ تأثیر مثبتی بر روی کارفرما یا مصاحبه کننده ها ندارد.
صاف بنشینید، لبخند بزنید و با اعتماد به نفس راه بروید. شانه های خود را به سمت عقب نگه دارید و سرتان را به سمت بالا ببرید. با داشتن زبان بدن مثبت، می توانید پیام و حس های خوبی را به بقیه بدهید.
اما مهم تر از موارد گفته شده، زبان بدن مناسب می تواند شما و ذهن تان را آرام کند.
نکته: قبل از رفتن به مصاحبه، مقابل آینه بایستید و ژست سوپر قهرمان را بگیرید. پاها باید به اندازه عرض شانه ها باز باشند، دست های خود را بر روی پشت بدن قرار بدهید، شانه ها به سمت عقب و چانه را بالا بگیرید! برای 30 ثانیه این کار را انجام بدهید.

استرس مصاحبه

10. استرس و نگرانی تان را در آغوش بگیرید

به جای اینکه با استرس و نگرانی های تان مبارزه کنید، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آنها را در آغوش بگیرید؟
داشتن استرس قبل از مصاحبه طبیعی است. بالاخره این مصاحبه، بسیار مهم است و بر روی آینده تان تأثیر می گذارد. به همین دلیل، باید برای کنترل کردن استرس تان، کارهایی را انجام دهید. اصلاً مشکلی نیست که قبل از مصاحبه، دل تان شور بزند.
به جای اینکه به این نگرانی ها به عنوان یک چیز منفی نگاه کنید، آن ها را در آغوش بگیرید! از آنها به عنوان مزیت ها استفاده کنید. دقیقاً مثل یک سوختی که باعث روشن شدن شما و پیشرفت تان می شود.
میخواهید روی فرد مصاحبه کننده، تأثیر بگذارید؛ درست است؟ پس اجازه دهید این نگرانی ها به شما انرژی بیشتری بدهند. از آدرنالین آزاد شده استفاده کنید تا بتوانید در طول مصاحبه، به درستی عمل کنید.

11. برنامه ای برای بعد از مصاحبه کاری در نظر بگیرید

مسلماً آمادگی برای مصاحبه، انرژی زیادی از شما گرفته است. می خواهید کمی استراحت کنید؟ پس بعد از مصاحبه، یک سرگرمی برای خودتان در نظر بگیرید.
این سرگرمی می تواند مثل شام خوردن، گذراندن وقت با بازی های ویدئویی و یک استراحت دلچسب باشد! به هر حال، هر مدل تفریحی که باشد مثل یک شادمانی و امید در انتهای کار است.
دقیقاً با این کار، برای خودتان یک جایزه ای را در نظر گرفته اید که بعد از مصاحبه آن را دریافت می کنید و حتی امید به گرفتن جایزه در قبل از زمان مصاحبه، به شما آرامش می دهد.

12. تغذیه مناسب داشته باشید

احتمالا اینکه قبل از مصاحبه چه بخوریم برایتان سوال میباشد. قبل از رفتن به مصاحبه، یک وعده غذایی سالم بخورید.
بیشتر افراد بعد از مصاحبه، احساس خستگی و ضعف می کنند. شما هم قطعاً با این مشکل روبرو می شوید. اگر تغذیه سالم نداشته باشید، انرژی تان کاملاً از بین می رود.
علاوه بر موارد گفته شده، گرسنه بودن در حین مصاحبه باعث می شود که حواس تان پرت شود. شما می توانید با خوردن یک وعده غذایی سالم در زمان قبل از رفتن به مصاحبه، از این مشکلات جلوگیری کنید.
هیچ انتخاب صحیح یا غلطی در این حالت وجود ندارد. می توانید به صورت کامل صبحانه را میل کنید یا به صورت سبک تر، این کار را انجام بدهید. به هر شکلی که پیش می روید، وعده غذایی سالمی را در نظر بگیرید تا بتوانید در طول زمان مصاحبه، انرژی کافی داشته باشید. میزان سطح انرژی تان چیزی است که باید به آن توجه داشته باشید.

13. سکوت کنید

با این روش می توانید قبل از مصاحبه و در طول آن، اعصاب تان را آرام کنید. به سادگی وقتی که حس کردید کلافه شده اید، سکوت کنید.
بهتر است که سکوت کنید، حواستان را جمع کنید و به صورت واضح و با آگاهی جواب سؤالات را بدهید. اگر بتوانید به صورت درست به افکارتان توجه کنید، ممکن است حتی بهتر از چیزی که باید جواب بدهید، این کار را انجام بدهید. باید برای هر جوابی، به خوبی فکر کرده باشید.
اجازه ندهید که استرس و نگرانی تان منجر به انجام نشدن کارهایی شود که قصد عملی کردن شان را دارید. به صورت کوتاه سکوت کنید، بر روی تنفس تان تمرکز کافی داشته باشید و قبل از جواب دادن، خودتان را آماده کنید. از آنجا که این کار بیشتر از چند ثانیه طول نمی کشد، فرد مصاحبه کننده نیز نباید با این موضوع مشکلی داشته باشد.

14. با افرادی که دوستشان دارید صحبت کنید

یکی از مؤثرترین راهکارها برای آرام بودن در این روند، صحبت کردن با افراد نزدیک به خودتان است. هیچ چیزی بهتر از این نیست که در زمان هایی که استرس دارید، صدای دوست تان یا افرادی که دوستشان دارید را گوش کنید! وقتی که کلافه هستید، با افرادی که دوستشان دارید حرف بزنید. این افراد می توانند به حرف های شما گوش بدهند و آرام تان کنند.
اگر خودتان نمی توانید نگرانی خود را مدیریت کنید، بگذارید یک فرد دیگر کمک تان کند. قبل از اینکه کاری انجام بدهید، به شخصی که اعتماد دارید؛ زنگ بزنید. ممکن است حرف های دلگرم کننده این افراد چیزی باشند که شما را آرام می کنند.

استرس مصاحبه

15. به بعضی از موسیقی ها گوش دهید

موسیقی، یک روش عالی دیگری است که می تواند قبل از مصاحبه، شما را آرام و احساسات شما را مدیریت کند.
اینکه به چه نوع موسیقی باید گوش بدهید، به خودتان بستگی دارد! در واقع به چیزی که همان لحظه می خواهید، بستگی دارد. اگر حس می کنید که اعتماد به نفس ندارید، به موسیقی هایی گوش بدهید که به شما انرژی می دهند. در صورتیکه نیاز به انگیزه دارید، به هنرمند محبوب خود یا پادکست فردی که برای شما قابل احترام است، گوش دهید. اگر عصبی هستید، موسیقی های کلاسیک یا چیزهایی را گوش کنید که شما را آرام می کند.
موسیقی چیزی است که باعث مدیریت کردن احساس تان می شود. با گوش کردن به موسیقی برای چند دقیقه در حین رفتن به مکان مصاحبه، ذهن تان پاک می شود و از شر افکار منفی خلاص می شوید.

16. مصاحبه کاری همه ماجرا نیست

شکی در آن نیست که مصاحبه کاری بسیار مهم است . اما وقتی که بیش از حد استرس داشته باشید، کم کم همه چیز را خراب میکنید. برای اینکه خودتان را آرام کنید، باید دیدگاه تان را تغییر بدهید.
به یاد داشته باشید که فرد مصاحبه کننده، یک انسان دیگری مثل شماست. و در حال انجام دادن شغلش است. در پایان روز به نظر می رسد که این مصاحبه، چیزی جز یک مکالمه با یک انسان نبوده است. علاوه بر آن، فردی که با شما مصاحبه می کند؛ 1000 کار دیگری دارد که باید آن ها را انجام بدهد. حتی ممکن است عصبانی هم باشد.
بیش از حد، برای یک مصاحبه تحت فشار و استرس قرار نگیرید. اگر این شغل را به دست نیاوردید، فرصت های بسیار بیشتری را در آینده نزدیک دارید.
تغییر دیدگاه تان می تواند باعث آرامش شما شود و متوجه بشوید که این تجربه گرچه مهم است، ولی پایان کار شما نیست.

17. برای پاسخ دادن عجله نکنید

در طول مصاحبه، بهترین عملکرد را داشته باشید نه اینکه سریع جواب بدهید. همین مورد کافی است اما با دانستن اینکه اعصاب تان چه کاری را برای توانایی شما به منظور ارتباط برقرار کردن انجام می دهد، شگفت زده می شوید.
موقع جواب دادن، کمی سکوت و تمرکز کنید. بعد به صورت واضح و شمرده صحبت کنید. اصلاً لازم نیست که هر سؤالی را به سرعت و بلافاصله جواب بدهید. قبل از اینکه سوال مصاحبه کننده تمام شود اقدام به پاسخگویی نکنید. به یاد داشته باشید، این مصاحبه یک مکالمه است!
با فرد مصاحبه کنند هماهنگ باشید و پیش بروید و به صورت عادی حرف بزنید. با او درگیر صحبت شوید و ایده های خود را بیان کنید. ممکن است این حالت رسمی باشد اما در نهایت این مصاحبه، یک مکالمه عادی است. پرسیدن سؤالات در حین مصاحبه و داشتن سؤال های آماده به منظور پرسیدن در پایان مصاحبه، منجر می شود که روند مصاحبه، حالت گفتگویی پیدا کند.
راجع به جواب های خود فکر کنید و به راحتی نفس بکشید. زمانی که با ریتم مکالمه پیش بروید، دیگر هیچ جای نگرانی نیست!

سخن پایانی

هم اکنون شما متوجه شدید که چگونه استرس مصاحبه کاری خودتان را کنترل کنید. پیشنهاد ما این است که به سراغ راهکاری بروید که بیشتر به دردتان می خورد. بعداً متوجه می شوید که بعضی از روش ها به صورت طبیعی با شخصیت تان جور در می آید، پس با آن روش ها جلو بروید!
با تمرین کم، می فهمید که اضطراب و ناآرامی شما در طول زمان کاهش می یابد و اعتماد به نفس تان زیاد می شود.

جهت ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و آگاهی از بروز ترین فرصت های شغلی کشور کلیک نمایید.

برگرفته از: indeed.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا