راهنمایی شغلی

پخش مویرگی چیست و مشاغل مرتبط با آن کدامند؟ +معرفی شرکتها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مشاغل مرتبط با شرکت های پخش و توزیع کالا

شرکت های پخش و توزیع کالا شرکت‌هایی هستند که محصول یا خدمات تولید کننده را بصورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای بدست مشتری می‌رسانند. باتوجه به افزایش چشم‌گیر این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، تصمیم گرفتیم در این مطلب از ایران استخدام به بررسی سوال ” چگونه در شرکت های پخش و توزیع کالا استخدام شویم؟” و سایر موارد درمورد این شرکت‌ها بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

یکی از مهمترین دغدغه‌های مشتریان و تولید کنندگان نحوه رساندن کالا یا خدمات به دست مصرف کننده است. به همین دلیل توزیع مناسب کالا می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی رقابتی شرکت‌های مختلف را از یکدیگر متمایز کند.
به این ترتیب می‌توان گفت شرکت‌های پخش و توزیع کالا، سیستم‌هایی هستند که زنجیره‌ای از کسب و کارها و واسطه‌ها را شامل می‌شوند که از طریق آن‌ها یک محصول یا خدمات به‌دست مشتری می‌رسد.

منظور از اصطلاح پخش مویرگی چیست؟

در جواب سوال پخش مویرگی یعنی چه باید گفت پخش مویرگی همان مسیری است که کالا و خدمات برای رسیدن از تولید کننده تا مصرف کننده طی می‌کند. درواقع این مسیر مستقیم برای مشتری این امکان را فراهم می‌کند که کالا یا خدمات موردنظر خود را بصورت مستقیم از عمده فروش و بدون واسطه خریداری کند. به این ترتیب می‌توان گفت که پخش مویرگی شامل فرآیند فروش و ارائه محصول یا خدمات به مشتریان می‌باشد.

زمینه فعالیت شرکت های پخش مویرگی

این روزها تعداد زیادی شرکت پخش مویرگی در ایران درحال فعالیت هستند که در ادامه به معرفی بیشتر این شرکت‌ها می‌پردازیم.

شرکت‌های پخش مویرگی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله مواد غذایی، لوازم آرایشی، دارو، تجهیزات پزشکی و بسیاری زمینه‌های دیگر فعالیت داشته باشند.

پخش مویرگی

وظایف شرکت های پخش مویرگی

برخی از وظایف این شرکت‌ها عبارتند از:

  1. انجام کارهای ذخیره‌سازی و انبارداری کالا جهت توزیع
  2. ثبت سفارش مشتریان
  3. تحویل کالا به مشتری
  4. وصول مطالبات
  5. کنترل و دریافت اطلاعات مورد نیاز از بازار
  6. ویژگی های شرکت پخش مویرگی موفق

ویژگی های شرکت پخش مویرگی

طبق نظر بسیاری از کارشناسان حوزه کسب و کار کمک گرفتن از پخش مویرگی برای گسترش تجارت و ایجاد فروش بیشتر، امری ضروری است. چراکه در این روزها تجارت دیگر محدود به یک جغرافیای خاص و محدود نیست و مشتریان یک کالا یا خدمات می‌توانند از محدوده‌ی وسیع‌تری نیز باشند.

اما یک شرکت پخش مویرگی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا بعنوان یک شرکت پخش مویرگی موفق شناخته شود:

  • پوشش هرچه بیشتر و بهتر بازار و ارتباط گسترده‌تر با مشتریان:

این کار موجب کاهش خطر از دست دادن مشتریان و جلوگیری از پیدا شدن رقبای جدید در بازار خواهد شد.

  • فروش با تخفیف جهت ایجاد جریان نقدی ثابت:

این اقدام باعث افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات احتمالی بازار می‌شود.

  • انجام حمل و نقل کالاها بصورت مستقیم و بدون واسطه:

درنتیجه باعث مدیریت بهتر عملکرد انبارها و بهبود توزیع خواهد شد.

  • توزیع هوشمندانه:

موجب افزایش سهم بازار کالا و پوشش بیشتر مشتریان خواهد شد.

مشکلات شرکت های پخش مویرگی

پخش مویرگی درکنار مزایای بسیار زیادی که برای شرکت‌ها دارد، مشکلاتی نیز خواهد داشت که در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم:

1 – گاهی امکان توسعه شبکه‌ی مویرگی به برخی مناطق دورافتاده وجود ندارد.

2 – پخش مویرگی هزینه‌بر است درعوض بخش وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش قرار می‌دهد ولی مدیریت و هماهنگی در این سیستم با چنین شرایطی کمی مشکل خواهد بود.

3 – شرکت پخش به افزایش سرمایه در گردش‌های بسیار بالا نیاز خواهد داشت.

پخش مویرگی

شرکت های مهم پخش و توزیع کالا

برخی از شرکت‌های پخش در بعضی از زمینه‌ها به دلیل عملکرد خوبی که داشته‌اند توانسته‌اند جایگاه خوبی در بین کسب و کارها و مشتریان برای خود فراهم کنند یکی از مهمترین آن‌ها زمینه موارد غذایی است که شما می‌توانید با پرکردن فرم استخدام شرکت پخش مواد غذایی در یکی از آن‌ها استخدام شوید. تعدادی از این شرکت‌ها عبارتند از:

  • شرکت های پخش مواد غذایی

1 – گروه نرم افزاری کارآمد سیستم:

این گروه در سال 1386 با هدف تولید و توسعه نرم افزار پخش مویرگی (سرد و گرم) شروع به کار کرده است و با تولید بهترین نرم‌افزارها در این زمینه، توانسته است به یکی از بهترین گروه‌های پخش مواد غذایی در ایران تبدیل شود.

2 – شرکت تولید، توزیع و صادرات شیرین گستر:

این شرکت در سال 1388 کار خود را در صنعت تولید انواع شیرینی خشک و خانگی در شهر سبزوار با برند شیندند در عرضه مارکتینگ و صادرات بدون برند در صنف قنادی آغاز کرد و سپس با عرضه‌ی فراورده‌هایی با تنوع بیشتر و کیفیت بهتر به یکی از بهترین‌ها در لیست شرکت های پخش ایران مبدل گشت.

3 – شرکت پیشگامان پخش صدیق:

این شرکت در سال 1377 تاسیس گردید و ماموریت آن ایجاد ناوگان پخش مویرگی در سطح تهران با هدف پخش محصولات غذایی بود. درحال حاضر نیز شرکت پیشگامان پخش صدیق یکی از بهترین شرکت‌های پخش مواد غذایی دربین لیست شرکت های پخش مویرگی ایران محسوب می‌شود.

  • شرکت پخش مواد آرایشی و بهداشتی

یکی از شرکت‌هایی که اسم آن دربین لیست شرکت های پخش تهران در صدر دیده می‌شود، شرکت پخش آرایشی و بهداشتی “بیتا بهدیس” می‌باشد که درسال 1392 با هدف تولید و پخش مویرگی لوازم آرایشی و بهداشتی افتتاح شد.

  • شرکت های دارویی

یکی از مهمترین شرکت‌ها در این زمینه شرکت “توزیع داروپخش” می‌باشد که درسال 1375 با هدف توزیع سالم و سریع دارو افتتاح شده است.
بررسی انواع سیستم های پخش

انواع سیستم های پخش کالا

باتوجه به نیاز شرکت‌ها صنعت پخش مویرگی به دو حالت سرد و گرم انجام می‌گیرد.

در پخش مویرگی سرد، ابتدا محصول توسط بازاریاب به مشتری معرفی شده و درصورت جلب رضایت مشتری برای او ارسال می‌شود. اما در پخش مویرگی گرم، بازاریاب همراه با محصولات در محل خریدار ظاهر می‌شود و درصورت جلب رضایت مشتری، در همان لحظه محصول به او تحویل داده می‌شود.

برای کالاهایی مانند مواد غذایی که تاریخ مصرف مشخصی داشته و نگهداری آن‌ها شرایط سختی دارد، پخش گرم مناسب بوده و درمقابل برای محصولاتی که نگهداری آن‌ها سخت نیست و مدت زمان زیادی قابل انبار کردن هستند مانند ابزار و قطعات و… پخش سرد مناسب‌تر خواهد بود.

نقش مامور پخش در سیستم پخش سرد

ویزیتور با ثبت سفارش مشتری در تبلت خود، خرید محصول را به شرکت اطلاع داده و سپس شرکت محصول را توسط مامور پخش برای مشتری ارسال کرده و مامور پخش مراحل تسویه را با مشتری انجام خواهد داد.

نقش مامور پخش در سیستم پخش گرم

در این نوع پخش مامور توزیع و ویزیتور یک نفر است. درحقیقت ویزیتور محصولات را در ماشین خود قرار می‌دهد و درصورت جلب رضایت مشتری همان‌جا فورا محصول را به مشتری تحویل می‌دهد.

پخش مویرگی

مزایا و معایب پخش مویرگی

پخش مویرگی نیز مانند بسیاری از کارها دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد که عبارتند از:

مزایای پخش مویرگی

  1. افزایش درآمد و سود بیشتر برای شرکت در بلند مدت
  2. قابلیت انعطاف پذیری دربرابر تغییرات احتمالی بازار
  3. افزایش فروش و درنتیجه استخدام نیروهای انسانی کارآمد و آموزش جهت تربیت متخصص پخش مویرگی
  4. همسویی بیشتر هدف‌های شرکت و مشتریان
  5. افزایش سرعت در رساندن محصولات به خرده فروشان و درنتیجه کاهش هزینه‌های انبارداری
  6. توانایی مدیریت بهتر و بیشتر بر مدیریت کالا و انبارگردانی
  7. پشتیبانی فروش
  8. ارائه آموزش‌های مرتبط با محصول و تکنیک‌های فروش برای خرده فروشان
  9. امکان تولید سفارشی بیشتر
  10. مدیریت بهتر مرجوعی‌ها
  11. ارتقای برنامه‌های ضمانت
  12. امکان کنترل بیشتر هویت برند
  13. ساختن زیرساخت‌های محکم در بازار
  14. امکان ارائه خدمات بهتر و بیشتر و با سرعت بالاتر به مشتریان
  15. چابکی سازمان و امکان پیاده‌سازی سریع‌تر استراتژی شرکت در بازار
  16. توسعه و گسترش سهم بازار

معایب پخش مویرگی

درکنار تمام مزیت‌های گفته شده برای پخش مویرگی، نظام توزیع کالا با این روش معایبی نیز دارد:

  1. نیاز به داشتن مدیریتی قوی و منسجم باتوجه به تعدد مشتریان و گستردگی دامنه فعالیت‌ها.
  2. هرگونه کاستی حتی در زمان کم و محدوده‌ای خاص ممکن است به سیستم آسیب وارد کند.
  3. سخت بودن کنترل هزینه‌ها و تامین سرمایه زیاد باتوجه به دامنه گسترده فعالیت
  4. عدم امکان گسترش سیستم در برخی مناطق

نرم افزار های مناسب برای شرکت های پخش

درحال حاضر نرم افزارهای بسیار زیادی برای مدیریت هرچه بهتر و دقیق‌تر شرکت‌های پخش موجود است. اما توصیه‌ی یک نرم افزار برای تمامی شرکت‌های پخش کار درستی نیست. بلکه هر شرکت باید بتواند باتوجه به نیاز خود و محدوده‌ی فعالیتی که دارد نرم افزار مناسب خود را انتخاب کند. بطور مثال یک شرکت پخش کوچک که فقط با یک برند کار می‌کند نیازی به داشتن یک نرم افزار حسابداری پیشرفته نخواهد داشت.
اما بطور مثال شرکت‌هایی با سایز بزرگتر می‌توانند با استفاده از نرم افزار سفارشگیر بازاریاب، حقوق و دستمزد و تعیین شاخص پورسانت بازاریاب را براحتی و دقیق تعیین کنند. چراکه این امر می‌تواند بطور مستقیم در افزایش بهره‌وری و انگیزه پرسنل تاثیر گذار باشد.
از مهمترین نرم افزارهای پخش مویرگی که شرکت‌های پخش می‌توانند به نسبت نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند می‌توان به نرم افزار هوشمند، سپیدار، مبنا و… که از کاربردی‌ترین و تاثیرگذارترین نرم افزارها در این زمینه هستند اشاره کرد.

سامانه پخش و توزیع کالا

شایان ذکر است که شرکت‌ها می‌توانند از سامانه پخش و توزیع کالا که بمنظور شفاف‌سازی و رصد کالا در شبکه توزیع کشور، تسهیل روند صدور مجوز شرکت‌های فعال و همچنین کاهش رفت و آمد متقاضیان طراحی و راه اندازی شده است نیز استفاده کنند.

پخش مویرگی

مشاغل مرتبط با شرکت های پخش مویرگی

برخی از مشاغل مرتبط با شرکت های پخش مویرگی به شرح زیر هستند:

  • ویزیتور (بازاریاب):

ویزیتور معمولا با مراجعه به پایانه‌های فروش و نفوذ به بازار، محصول را به مشتری معرفی کرده و به سوالات او پاسخ می‌دهد، او سعی در فروش محصول کرده و درصورت جلب رضایت مشتری سفارش او را ثبت کرده و به شرکت اطلاع می‌دهد.

مطلب مرتبط: ویزیتور کیست و چه تفاوتی با بازاریاب دارد؟

  • سرپرست فروش:

سرپرست فروش واسطی بین مدیر و تیم فروش است. او باید اعضای تیم فروش را برای رسیدن به اهداف فروش مجموعه هدایت کند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد.

مطلب مرتبط: مدیر فروش کیست و چه وظایفی دارد؟

  • موزع:

موزع در لغت به معنای پخش کننده و توزیع کننده است و در شرکت‌های پخش مویرگی به فردی گفته می‌شود که محصولات را از محل فرستنده یا انبار دریافت می‌کند و به مقصد که همان مشتری است می‌رساند. شما ممکن است با آگهی استخدام شرکت‌های پخش مویرگی مواد غذایی و یا شرکت توزیع لوازم بهداشتی و… در زمینه انواع موزع دربین آگهی‌ها روبرو شوید. بطور مثال: استخدام موزع در کرج، استخدام موزع در تهران، استخدام مامور پخش در تبریز و…

مطلب مرتبط: مامور پخش یا موزع کیست؟ بررسی تفاوت موزع با ویزیتور

  • تحصیلدار:

براساس اصول شرکت پخش، تحصیلدار وظیفه دارد بدهی‌های مشتریان شرکت را بصورت حضوری یا تلفنی از آن‌ها دریافت کند و به شرکت تحویل دهد.

  • راننده پخش:

او باید مرتبا سلامت ماشین پخش را چک کند همچنین باید به اصول چیدمان محصولات بطوریکه آسیبی به آن‌ها وارد نشود کاملا مسلط باشد. یک راننده پخش تاثیر زیادی بر توزیع سریع محصولات خواهد داشت.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام شرکت های پخش و توزیع کالا

شما می‌توانید برای جست و جوی آگهی‌های استخدامی در بین لیست شرکت های پخش تهران یا هر شهر دیگری، به سایت ایران استخدام مراجعه کرده و با وارد کردن نام شغل موردنظر خود آگهی‌ های استخدام مرتبط با آن‌ها را مشاهده کنید. بطور مثال می‌توانید آگهی استخدام شرکت پخش مواد غذایی تهران، آگهی استخدام شرکت پخش مواد غذایی در شیراز، استخدام شرکت پخش دارویی و بسیاری آگهی‌های دیگر از چندین شرکت پخش سراسری مشاهده کنید.

نحوه تنظیم و ارسال رزومه برای شرکت های پخش و توزیع کالا

دقت داشته باشید که برای تنظیم یک رزومه‌ی مناسب جهت استخدام در یک شرکت پخش مواد غذایی، شرکت پخش در تهران، استخدام شرکت پخش دارویی و یا هر شرکت پخش دیگری، علاوه‌بر ذکر مشخصات فردی خود به سوابق کاری، مدارک کسب شده و توانایی کار با نرم افزارهای مرتبط اشاره کنید.
برای تهیه‌ی یک رزومه حرفه‌ای می‌توانید بعنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام کرده و از رزومه ساز آنلاین استفاده کنید. رزومه ساز ایران استخدام به شما کمک می‌کند تا رزومه‌ای حرفه‌ای و قابل دانلود داشته و درصورت نیاز آن را به شرکت‌های دلخواه جهت درخواست استخدام ارسال کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی قوانین پخش مویرگی و موارد مرتبط با شرکت‌های پخش پرداختیم. شما می‌توانید بعنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت نام کرده و با درج آگهی استخدام فرد موردنظر خود را سریعتر بیابید.

جهت مشاهده جدیدترین فرصت های شغلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا