کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بهترین و پردرآمدترین گرایش عمران در مقطع ارشد و دکتری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بهترین گرایش مهندسی عمران در کارشناسی ارشد و بالاتر

مهندسی عمران شاخه‌ای از مهندسی است که به طراحی، ساخت، نظارت و بهره‌برداری از سیستم‌های زیربنایی می‌پردازد. انواع گرایش عمران در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری جزء رشته‌های پرطرفدار میان خانم‌ها و آقایان می‌باشند. اگر شما نیز به این رشته‌ علاقه دارید، با این مطلب همراه شوید تا با پردرآمدترین و بهترین گرایش‌های مهندسی عمران آشنا شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران در شاخه نظری ریاضی فیزیک قرار دارد. کسانی که متقاضی این رشته‌ در دانشگاه‌های سراسری هستند باید در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی وارد دانشگاه شوند. ورود به رشته‌ مهندسی عمران بدون کنکور نیز امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی با توجه به شرایط تحصیلی متقاضیان، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

مطلب مرتبط: معرفی شغل مهندس عمران

آشنایی با بهترین گرایش مهندسی عمران در ایران

برای معرفی بهترین گرایش مهندسی عمران، ابتدا بهتر است با تمامی گرایش های عمران آشنا شویم. بطور کلی مهندسی عمران در ایران در 11 گرایش زیر تدریس می‌شود:

1. مهندسی حمل و نقل

این گرایش با روش‌های گسترش سیستم حمل و نقل در بهترین شکل سروکار دارد. به عبارتی مهندس عمران باید قادر به طراحی سیستمی با حداقل مشکلات (مانند ترافیک و…) باشد. این گرایش جز گرایش‌های پرطرفدار و البته آسان مهندسی عمران است.

2. مهندسی سازه

گرایش سازه همانطور که از نام آن نیز مشخص است با ساخت و ساز تمام سازه‌ها اعم از ساختمان، پل، سد و… سروکار دارد. مهم‌ترین فرصت شغلی برای این گرایش، کار با شرکت‌های پیمانکاری است.

3. مهندسی زلزله

ایران کشوری زلزله‌خیز است. از این رو رشته‌هایی مانند مهندسی زلزله اهمیت زیادی دارند. این گرایش با اتخاذ راه‌حل‌های مختلف جهت جلوگیری از آسیب ساختمان در برابر زلزله در ارتباط است.

4. مهندسی محیط زیست

در گرایش محیط زیست، مهندس عمران موظف است به طراحی روش‌هایی بپردازد که هدف نهایی آن کم کردن آسیب‌های محیط زیستی است.

5. مهندسی ساختمان‌های هوشمند

منظور از ساختمان‌های هوشمند ساختمان‌هایی است که در سوخت خود بر انرژی‌های تجدیدپذیر متکی هستند. بنابراین مهندس عمران موظف است وقت خود را بر طراحی ساختمان‌هایی قرار دهد که میزان سوخت فسیلی در آن‌ها به حداقل برسد و در مقابل از سوخت‌های تجدیدپذیر استفاده شده‌ باشد. در گرایش‌های ساختمان‌های هوشمند عمران، مباحث مدیریتی نیز تا حدودی مهم است.

6. مدیریت منابع آب

هر سازه‌ای بدون شک دارای شبکه آبرسانی است. بنابراین مهندس عمران در گرایش منابع آب موظف است شبکه توزیع آب، نحوه انتقال آن و… را به خوبی شناسایی کند.

7. مهندسی ژئوتکنیک

گرایش ژئوتکنیک با بررسی اجزای زمین جهت ساخت و ساز سروکار دارد. هدف از این رشته کسب ایمنی لازم در مورد زمین است تا در صورت احداث سازه مقاومت لازم در برابر حوادث مختلف را داشته‌باشد. از این گرایش به عنوان یکی از سخت‌ترین گرایش‌های مهندسی عمران نام برده‌ می‌شود.

8. مهندسی مدیریت ساخت

این گرایش به مدیریت سازه‌ها می‌پردازد. در واقع گرایش مدیریت ساخت، تلفیقی از مدیریت و مهندسی عمران است.

9. مهندسی راه و ترابری

در گرایش راه و ترابری، مهندس عمران به بهینه‌سازی راه‌های شهری و بین‌شهری می‌پردازد. موضوع بررسی هزینه‌ها، انتخاب بهترین مسیر برای احداث راه‌ها یا جاده‌ها، بررسی وضعیت راه‌ها از نظر ترافیک یا مخاطرات طبیعی از جمله موضوعاتی است که مهندس عمران باید به آن توجه کند.

10. مهندسی سازه‌های هیدرولیکی

گرایش سازه‌های هیدرولیکی نیز به شبکه‌ها یا سیستم‌های آبرسانی مربوط است. مدیریت منابع آب در سازه‌ها یا ساختمان‌ها از جمله موضوعات مهم در این گرایش است. تفاوت این رشته‌ با مدیریت آب در این است که در گرایش هیدرولیکی، هدف مهندس بر یافتن راه‌های بهینه جهت به حداقل رساندن مصرف آب متمرکز است.

11. مهندسی سواحل و بنادر و سازه‌های دریایی

این گرایش نیز همانطور که تا حدودی از نام آن مشخص است با تاسیس سازه‌های مربوط به سواحل و بنادر سروکار دارد. اسکله‌ها و سکوهای دریایی از جمله این سازه‌ها هستند.

بهترین گرایش عمران

بهترین گرایش ارشد عمران برای خانم ها و آقایان

معمولا آقایان در کارهای اجرایی به دلیل شرایط خاص فیزیکی، وضعیت بهتری از خانم‌ها دارند. این موضوع در مورد ساختمان‌ها نیز صادق است. یعنی آقایان راحت‌تر از خانم‌ها می‌توانند سر ساختمان‌ها یا سایر پروژه‌های زیربنایی باشند. از این رو اکثر گرایش‌های این رشته‌ به خصوص گرایش سازه‌ها، راه و ترابری و ژئوتکنیک برای آقایان مناسب می‌باشند. در مقابل بهترین گرایش ارشد عمران برای خانم ها، گرایش مدیریت ساخت و مدیریت منابع آب است که با کارهای مدیریتی و نظارتی سروکار دارد.

بهترین گرایش دکتری عمران

گرایش‌های مهندسی عمران به دلیل موقعیت‌های شغلی و درآمدی، وضعیت متفاوتی دارند. از این رو مشخص کردن بهترین گرایش‌ها ممکن است کار آسانی نباشد. همین طور اولویت بندی گرایش های عمران از نظر بازار کار و درآمد می‌تواند با توجه به موقعیت افراد متفاوت باشد. اما با توجه به نظر افراد و موضوع بازار کار می‌توان گفت گرایش سازه‌ها بهترین گرایش عمران در ارشد و دکترا است. علاوه بر گرایش سازه‌ها از گرایش و راه و ترابری نیز به عنوان یکی دیگر از گرایش‌های خوب مهندسی عمران نام برده‌ می‌شود. البته انتخاب این گرایش‌ها بدان معنی نیست که شما می‌توانید به راحتی و با صرف انتخاب یک رشته‌ موفق‌ترین یا ثروتمندترین مهندس عمران ایران شوید، بلکه به این معناست که انتخاب این گرایش‌ها ممکن است بازار کار و درآمد بهتری را پیش‌روی شما قرار دهد.

معرفی سخت ترین گرایش عمران

سخت یا آسان بودن رشته‌ها با توجه به استعداد، علاقه و شرایط هوشی افراد متفاوت است. فارغ از این دیدگاه، از دو گرایش ژئوتکنیک و سازه‌های هیدرولیکی به عنوان سخت‌ترین گرایش‌ها نام برده می‌شود. این دو گرایش به دلیل آنکه مبتنی بر تحلیل هستند از نظر دانشجویان رشته عمران سخت‌تر از سایر گرایش‌ها محسوب می‌شوند.

معرفی راحت ترین رشته ارشد عمران

از گرایش‌های حمل و نقل و زلزله به عنوان آسان‌ترین گرایش‌های مدیریت عمران نام برده‌ می‌شود. گرایش حمل و نقل دارای 4 گرایش ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای است. این دو گرایش برعکس گرایش ژئوتکنیک و سازه‌های هیدرولیکی، از جنبه تحلیلی کمتری برخوردار هستند.

پردرآمدترین گرایش عمران کدام است؟

درآمد مهندس عمران در گرایش‌های مختلف به عوامل متعددی مانند محل فعالیت افراد، نوع قرارداد، میزان مهارت مهندس و… بستگی دارد. با این حال گرایش‌هایی که سخت‌تر از گرایش‌های دیگر هستند (به دلیل آنکه متقاضیان کمتری دراند) و گرایش‌هایی که برای مهاجرت وضعیت بهتری دارند، از نظر درآمد نیز شرایط بهتری دارند. گرایش‌های ژئوتکنیک، سازه‌ها، ساخت و ساز، حمل و نقل و راه و ترابری از جمله این گرایش‌ها هستند.

معرفی بهترین گرایش عمران برای اپلای و مهاجرت

اکثر رشته‌های مهندسی، شرایط خوبی برای مهاجرت دارند. رشته مهندسی عمران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال اگر بخواهیم بهترین رشته‌های مهندسی عمران برای مهاجرت را مشخص کنیم می‌توانیم از گرایش‌های مدیریت ساخت و ساز، ژئوتکنیک، منابع آب و حمل و نقل نام ببریم. برای مشخص شدن بهتر این موضوع می‌توان وضعیت بهترین گرایش‌ها را در دو کشور آمریکا و کانادا مشاهده کرد:

بهترین گرایش مهندسی عمران در آمریکا

از گرایش مدیریت ساخت و ساز می‌توان به عنوان بهترین گرایش عمران در آمریکا نام برد. این گرایش را می‌توان بهترین گرایش ارشد عمران برای مهاجرت نیز دانست. علاوه بر این گرایش، از گرایش‌های مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی سازه، مهندسی حمل و نقل و مهندسی منابع آب نیز به عنوان گرایش‌های خوب مهندسی عمران در آمریکا نام برده‌ می‌شود.

بهترین گرایش عمران در کانادا

مطابق با گزارش‌ها و منابع در دسترس، در کانادا، گرایش‌های مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی محیط زیست، مهندسی منابع آب، و مهندسی ساخت و ساز جز بهترین گرایش‌های مهندسی عمران محسوب می‌شوند.

گرایش عمران

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام رشته مهندسی عمران

اگر فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران هستید، می‌توانید در سایت کاریابی ایران استخدام از انواع آگهی‌ها (مانند استخدام مهندس عمران در دستگاه های دولتی، استخدام رشته عمران در بانک و سپاه، استخدام مهندس عمران بدون سابقه کار، استخدام رشته عمران در تهران و جنوب،  و…) مطلع شوید. دسترسی به این آگهی‌ها از طریق باکس‌های جستجوی ایران استخدام و نصب اپلیکیشن اختصاصی ایران استخدام امکان‌پذیر است. علاوه بر اپلیکیشن می‌توانید از طریق عضویت به عنوان کارجو و ثبت‌نام در سرویس دریافت آگهی‌های استخدام از طریق ایمیل یا پیامک نیز از آخرین اخبار استخدامی باخبر شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و استفاده از خدمات این سایت کلیک نمایید.

در ایران استخدام می‌توانید از سایر سرویس‌ها مانند ساخت رزومه نیز استفاده کنید. ساخت رزومه از طریق سرویس‌هایی مانند رزومه ساز رایگان و یا فرم‌های خام رزومه قابل دسترسی است. رزومه ساز رایگان همانطور که از نام آن مشخص است به صورت رایگان و برای همه کارجویان قابل دسترسی است. تنها کاری که برای استفاده از این سرویس باید انجام دهید ثبت نام به عنوان کارجو در سایت است. قالب‌های رزومه در فرمت‌های مختلف و به دو زبان فارسی و انگلیس طراحی شده‌اند. فایل‌ها در رنگبندی‌های مختلف هستند و برای همه رشته‌ها قابل استفاده هستند.

مطلب مرتبط: آموزش نوشتن رزومه مهندس عمران + دانلود نمونه رزومه

راهنمای درج آگهی استخدام رشته مهندسی عمران

اگر به عنوان یک کارفرما دغدغه انتخاب نیروی کارآمد در رشته مهندسی عمران و یا هر رشته دیگر را دارید می‌توانید با ثبت نام و عضویت در سرویس درج آگهی استخدام، خیال خود را از بابت نیروی کارآمد راحت کنید.

مطلب مرتبط: نمونه متن آگهی استخدام مهندس عمران

با ثبت نام در این سرویس امتیازات زیادی در اختیار شما قرار داده‌ می‌شود. به عنوان نمونه آگهی شما در شبکه‌های اجتماعی، شهرها و مراکز شهرها و و اپلیکیشن ایران استخدام منتشر می‌شود. علاوه بر این، آگهی شما از طریق ایمیل و پیامک نیز به کارجویان ارسال می‌شود. با این روش قطعا سریع‌تر از هر روشی می‌توانید به نیروهای موردنظر خود دست پیدا کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌ مهندسی عمران جز رشته‌های خوب مهندسی است که شرایط آن از لحاظ بازار کار و درآمد مناسب است. حتی اکثر گرایش‌های این رشته‌ نیز شرایط خوبی از نظر بازار کار و درآمد دارند. با این حال انتخاب گرایش درست، می‌تواند شرایط بازار کار و درآمد شما را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل دیگری نیز بر حقوق مهندس عمران تاثیرگذار هستند. مهارت، تجربه، میزان تسلط و یا حتی آشنایی با نرم افزارهای مهندسی عمران از جمله این موارد هستند. به عنوان نمونه ممکن است فردی بهترین گرایش عمران را انتخاب کند؛ اما به دلیل عدم کسب تجربه لازم نتواند به موفقیت برسد. یا فردی با شناسائی پردرآمدترین نرم افزار عمران و گسترش کار، درآمد خود را افزایش دهد. به عبارتی راه‌های کسب درآمد مهندس عمران نیز مهم است و تا حدودی به خود او بستگی دارد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته عمران در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از همراهی و حسن نیت شما🙏
      موفق باشید 🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا