بررسی تفاوت پروموتر با بازاریاب و کارشناس فروش
دنیای بازاریابی و تبلیغات بسیار گسترده میباشد که شاخههای مختلفی دارد؛ یکیاز شاخههای تبلیغات، تبلیغات محیطی میباشد. پروموتر یا سمپلر نمونهای از تبلیغات محیطی محسوب میشود. پروموتر در بخشهای مختلف دارای معانی متفاوتی میباشد اما در این مقاله به پروموت در بازاریابی میپردازیم. پروموتر در بازاریابی به معنی اجرای فعالیتهای ترویجی و انگیزشی برای ایجاد ارتباطی موثر با مصرف کننده در مورد محصولات و خدمات است.
فهرست مطالب
تفاوت بازاریاب و کارشناس فروش با پروموتر چیست؟
برای درک تفاوت بازاریاب و کارشناس فروش، ابتدا باید بدانیم پروموتر کیست؟ پروموتر کسی است که یک سیستم انگیزشی مثبت با تاثیرگذاری طولانی مدت در ذهن مشتری ایجاد میکند و با ایجاد استراتژی، مصرفکنندگان را به سمت خرید محصول هدایت میکند. در واقع پروموتر که بهعنوان تبلیغ کننده نیز شناخته میشود، وظیفه تبلیغ محصولات یک برند یا خدمات یک سازمان، و جذب و ترغیب مشتری به خرید و استفاده از این محصول و خدمات را برعهده دارد.
کارمند فروش یا بازاریاب، مشتری را برای خرید کالا یا محصولات از پیش شناختهشده، متقاعد میسازد و فرآیند فروش را برای کسب و کار تسهیل میکند.
وظایف پروموتر گستردهتر از کارشناس فروش است. درواقع پروموتر، مشتریان را به سمت محصولاتی که آشنایی قبلی با آن ندارند، جذب میکند و آنها را به خرید و امتحان آن محصول ترغیب میکند در حالیکه کارشناس فروش به راهنمایی مشتریان، در مورد محصولات از پیش شناختهشده میپردازد.
شرح وظایف پروموتر
وظایف پروموتر در فروشگاه چیست؟ یا وظایف پروموتر بانک چیست؟ در پاسخ به این نوع سوالات میتوانیم بگوییم که در حالت کلی این کارشناسان وظیفه تبلیغ محصولات یا خدمات را بر عهده دارد تا مشتریان در هر زمینهای ترغیب به خرید و استفاده از این محصولات و خدمات شوند. بنابراین میتوانیم بگوییم پروموتر وظایف متفاوتی را به تناسب نوع شغل خود و صنعتی که در آن فعالیت میکند، انجام میدهد.
از جمله وظایف کلی این کارشناسان عبارت است از:
- تهیه گزارشی از اطلاعات و سوالات جمع آوری شده از مشتریان و ارائه آن به مدیر مربوطه و گزارش فروش روزانه
- تحت تاثیر قرار دادن مشتریان به کمک ارائه نمونهها، سمپل، بروشور توضیحات تکمیلی یا آگهی تبلیغاتی
- ارائه اطلاعات کافی درباره خدمات و محصولات از طریق گفتمان، نمودار، کاتالوگ، اسلاید و…
- شناسایی مشتریان علاقه مند و واجد شرایط به منظور ارائه توضیحات و اطلاعات تکمیلی
- تشویق مشتریان به پر کردن فرمهای ارتباطی برای برقراری ارتباط در آینده
- پیگیری خرید مشتریان، اطلاعرسانی رویدادهای جدید و دریافت بازخورد
- تغییر محتوای قابل ارائه به مشتری متناسب با نوع مخاطب هدف
- یافتن شرکای مناسب جهت سرمایهگذاری در کسب و کار
- ایجاد روابط موثر و پایدار در راستای وفاداری مشتریان
- کمک به مشتریان جهت یافتن بهترین گزینه ممکن
- برگزاری جلسات فوری پیش از انجام معاملات
- تسلط به روشها و تکنیکهای نوین بازاریابی
- نگه داری سوابق تبلیغات و فروش محصول
- آمادهسازی و چیدمان غرفههای فروش
- دانش کامل و جامع درباره محصولات
- ارائه مشاوره و راهنمایی در انتخاب
- مدیریت فروش یا شراکت در سهام
- سازماندهی محصولات و کالاها
چگونه پروموتر شویم؟
برای پرومتر شدن نیازی به تحصیلات آکادمیک قابل توجه و خاصی نیست و هر شخصی با داشتن مهارت و تواناییهایی که در ادامه به آنها میپردازیم، میتواند وارد این شغل شده و در آن مشغول بهکار شود. این شغل در دنیا شغلی تخصصی در نظر گرفته میشود اما در ایران به عنوان شغل دوم محسوب میشود.
طبق آمار، افرادی که در رشتههایی همچون: هنر، ادبیات، کشاورزی و علوم انسانی تحصیل کردهاند، بیشتر این شغل را برای خود انتخاب میکنند.
مهارتهای موردنیاز پروموتر
درتمام مشاغل، اشخاص نیازمند مهارتهایی هستند که بتوانند در آن حرفه موفق شوند. برای وارد شدن و موفقیت در شغل پروموتر نیز افراد باید مهارت و تواناییهایی داشته باشند که از جمله این تواناییها شامل موارد زیر میباشد:
- داشتن مهارت ارتباطی قوی و ارتباط با انواع تیپهای شخصیتی
- برخورداری از مهارتهای سازمانی و مدیریت
- مهارتها و روابط اجتماعی بالا
- توانایی متقاعدسازی و مذاکره
- داشتن اعتماد به نفس بالا
- بیان مناسب و دلنشین
- صبوری و خوشاخلاقی
- درک نیازهای مشتریان
- داشتن تجربه فروش
- مسئولیتپذیر بودن
- ریسک پذیر بودن
- انعطافپذیر بودن
- توانایی رهبری
- برون گرا بودن
- داشتن اطلاع
- عملگرا بودن
راهنمای مشاهده آگهی استخدام پروموتر
متقاضیان شغل پروموتر میتوانند آگهیاستخدام موردنظر خود را در سایت ایران استخدام مشاهده کنند. کارجویان جهت جست و جوی آگهی استخدام پروموتر، باید از قسمت جست و جوی مشاغل، شغل پروموتر را انتخاب کرده و فرصتهای شغلی مدنظر خود را بررسی نمایند. همچنین کارجویان برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و تواناییهای خود به کارفرما میتوانند پس از عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، به صورت رایگان رزومه حرفهای تنظیم کرده و به کارفرما ارسال نمایند. همچنین متقاضیان میتوانند رزومه خود را در بانک رزومه در معرض دید کارفرمایان قرار دهند؛ با اینکار فرصت دیده شدن رزومه توسط کارفرمایان مورد تایید ایران استخدام را خواهند داشت.
جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و استفاده از مزیتهای این سایت کلیک نمایید.
راهنمای درج آگهی استخدام پروموتر
کارفرمایانی که به دنبال استخدام پروموتر هستند، میتوانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی، نیروی مورد نظر خود را طبق شرایط موردنظر خود در سریعترین زمان جذب نمایند.
برای درج آگهی استخدامی در این سایت، کارفرمایان پس از عضویت در پنل کارفرمایی و انتخاب نوع درج آگهی (سنتی – جدید) میتوانند شرایط موردنظر خود را در آگهی خود اعمال نمایند، به عنوان مثال اگر به دنبال استخدام پرومتر خانم یا استخدام پرومتر در اصفهان ،کرج یا هر شهر دیگری باشند، میتوانند در فیلد مربوط به جنسیت و شهر موردنظر این شرایط را وارد نموده و آگهی خود را منتشر کنند.
جهت عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام در این سایت کلیک نمایید.
سخن پایانی
پروموشن، پرکاربردترین روش تبلیغات محیطی است.پروموتر، مشتریان را به سمت محصولاتی که آشنایی قبلی با آن ندارند، جذب میکند و آنها را به خرید و امتحان آن محصول ترغیب میکند، در واقع این کارشناسان پلی بین کسب و کار کارفرمایان و مشتریان هستند، بنابراین آگاهی یک پروموتر یا سمپلر از محصولات و مزیتهای آن میتواند به خلاقیت وی در ارائه هرچه بهتر محصولات به مشتریان کمک نماید.
جهت مشاهده آگهی استخدام پروموتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام