چگونه مشاور برندینگ شویم؟
حتما شنیدهاید که میگویند برای موفقیت در کسب و کار خود سعی کنید برند خود را بسازید. برندینگ، تاثیر مهمی در رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارها دارد. این کار توسط مشاور یا کارشناس برندینگ انجام میشود. مشاور برندینگ را مشاور کسب و کار نیز مینامند؛ زیرا شغل او تنها به ایجاد برند مربوط نیست؛ بلکه او به کار تبلیغات، شناسایی استراتژیها و یا معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و ذینفعان نیز میپردازد. مشاور کسب و کار (به انگلیسی business advisor یا Business consultant) به جز تبلیغات و یا تمرکز بر برندینگ، وظایف دیگری نیز دارد. بنابراین در پاسخ به این سوالات که منظور از مشاور برندینگ چیست یا مشاور کسب و کار چیست، ابتدا باید بدانیم کار مشاور برندینگ دقیقا چیست.
فهرست مطالب
کار مشاور برندینگ چیست؟
در شرح شغل مدیریت کسب و کار یا برندینگ باید گفت مشاوران برند به نوعی متخصصان بازاریابی هستند که با تمرکز بر روشها و استراتژیهای خاص، به معرفی و اجرای استراتژیها میپردازند. مشاور برندینگ همچنین با شرکتها و کسب و کارهای مختلف کار میکند تا بتواند از طریق ایجاد برندی خاص، به تعریف هویت آنها کمک کند. کار مشاور برندینگ در مواقعی ممکن است شامل نظارت بر توسعه محصولات یا خدمات جدید، مدیریت طراحی و تولید مواد بازاریابی، یا هماهنگی با فروشندگان از طرف شرکت باشد. مشاور برندینگ میتواند با برخورداری از حق فرنچایز، با بسیاری از شرکتها نیز در ارتباط باشد. مشاور برندینگ و فرنچایز معمولا توسط کارفرما یا مدیر شرکت از این حق برخوردار میشود.
شرح وظایف کارشناس برندینگ
با توجه به تعریفی که از کار مشاور برندینگ یا تحلیگر کسب و کار ارائه کردیم، وظایف مشاور کسب و کار را میتوان در موارد ذیل خلاصه کرد:
- ارتباط با مشتریان برای تعیین نیازها و سلایق آنها
- بررسی وضعیت و شرایط رشد در یک برند موجود و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن
- مشاوره با مشتریان جهت اطلاع از استراتژیهای بازاریابی برای ارتقا وضعیت فروش
- توسعه امور مرتبط با تبلیغات و بازاریابی مانند بروشورها و کاتالوگها
- ایجاد برنامههای استراتژیک و بهروزرسانی آنها از طریق شناسایی مخاطبان و ایجاد چشمانداز بلندمدت برای برند و شرکت
- کار با طراحان و یا بازاریابان در بخشهای مختلف شرکت و کسب و کار جهت توسعه خطوط محصول جدید
- توسعه استراتژیهای بازاریابی به روشهای مختلف از جمله کمپینهای تبلیغاتی
- شناسایی فرصتهای تجاری جدید از طریق تحقیق در بازارهای مرتبط و رقبا
- توسعه طرحهای تجاری کارساز و ارائه ایدهها به افراد و گروههای مرتبط در شرکت
- ارتباط با افراد، گروهها و یا شرکتهایی که میتوانند در ارائه اطلاعات مفید و بهروز تاثیرگذار باشند مانند شرکت مشاور برندینگ
- ارائه خدمات برندینگ با توجه به نیازهای شرکت یا اشخاص مانند مشاور پرسنل برندینگ یا مشاور پرسنل شرکتی
چگونه مشاور کسب و کار شویم؟
برای آنکه بتوانید مشاور یا کارشناس برندینگ شوید، باید موقعیت تحصیلی لازم در رشتههای مرتبط با برندینگ را به دست آورید. رشتههای مرتبط با مشاور کسب و کار یا برندینگ، شامل مدیریت تبلیغات، بازاریابی و MBA است. رشته بازاریابی در این شغل اهمیت زیادی دارد. تا جایی که گاهی از مشاور برندینگ با عنوان مشاوره برندینگ مارکتینگ یا مشاور برندینگ و بازاریابی نیز یاد میشود.
مطلب مرتبط: بررسی بازار کار رشته mba (ام بی ای) در ایران و جهان
با این حال در کنار این رشتهها، دورههای آموزشی برندینگ نیز زیر نظر برخی از سازمانهای معتبر برگزار میشود. شرکت در دورهها نیز میتواند به توسعه مهارتهای شما در این زمینه کمک کند. در دوره تحلیل کسب و کار، بسیاری از مفاهیم مرتبط با برندینگ از جمله راهنمای کاربردی تحلیل کسب و کار و برندینگ، روشهای تحلیل کسب و کار و برندینگ و… ارائه میشود. برخی از دورهها نیز با آموزشهای آنلاین و مرتبط با مشاور کسب و کار رایگان، خدمات لازم را ارائه میدهند.
مهارتهای مشاور کسب و کار و برندینگ
در رابطه با مهارت های مشاور برندینگ (یا business coaching) باید گفت که مهارتهای این شغل تا حدودی تخصصی است. از این رو تسلط بر آن مهارتها میتواند به ارتقای شغل کمک زیادی کند. برخی از این مهارتها عبارتند از:
مهارتهای ارتباطی
مشاور برندینگ باید بتواند ایدههای خود را بیان کند و آنها را با مشتریان یا ذینفعان در میان بگذارد. این فعالیت مستلزم برخورداری از مهارت ارتباطی قوی است.
مهارت حل مسئله
مشاور برندینگ یا کسب و کار باید بتواند با برندسازی بخشی از مشکلات مربوط به بازاریابی محصولات و خدمات را حل کند. این هدف محقق نمیشود مگر آنکه مشاور برندینگ از توانایی و مهارت حل مسئله برخوردار باشد.
بررسی بازار کار مشاور برندینگ در ایران
موضوع برندینگ و مشاغل مرتبط با آن در سالهای اخیر بسیار پررنگ شده است. انتظار میرود این روند در سالهای آینده نیز به رشد قابل توجهی برسد. از این رو نه تنها بازار کار این شغل را میتوان مناسب دانست، بلکه انتظار میرود چشم انداز این شغل در آینده نیز بسیار روشن باشد.
بررسی درآمد و حقوق مشاور کسب و کار
درآمد مشاور کسب و کار یا برندینگ به عوامل مختلفی چون شرکت یا کسب و کاری که مشاور در آن فعالیت دارد، میزان تخصص و مهارت او، حیطه شغلی (انواع مشاور کسب و کار)، ساعات کاری و سایر عوامل تاثیرگذار، مربوط است. بنابراین میزان درآمد و حقوق مشاور برندینگ، یکسان و ثابت نیست. از طرفی درآمد مشاور کسب و کار تا حدودی به میزان تاثیرگذاری او بر درآمد و موفقیت شرکت نیز بستگی دارد. هر چه تاثیر مشاور کسب و کار بر ارتقای شرایط شرکت به خصوص بازاریابی آن تاثیرگذار باشد، به همان اندازه نیز درآمد او ارتقا مییابد.
راهنمای مشاهده آگهی های استخدام مشاور برندینگ
آگهیهای استخدام مدیریت کسب و کار و سایر مشاغل و رشتهها در سایت کاریابی ایران استخدام به صورت روزانه منتشر میشود. اخبار استخدامی سایت ایران استخدام مربوط به تمام شهرهای ایران است. از جمله:
- مشاور برندینگ و کسب و کار در مشهد
- مشاوره برندینگ شیراز
- مشاور کسب و کار در تهران
- مشاور کسب و کار اصفهان
- مشاور کسب و کار در بندر عباس
- مشاور کسب و کار یزد
علاوه بر این در ایران استخدام سرویسهایی نیز وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید از اخبار استخدامی این سایت مطلع شوید. این سرویسها شامل شبکههای اجتماعی و اپلیکیشن ایران استخدام است. از طرفی ایران استخدام سرویس «ارسال آگهیها از طریق ایمیل و پیامک» را نیز در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانند بدون مراجعه به سایت و تنها از طریق ایمیل یا پیامک از اخبار استخدامی آگاه شوند. جستجو در باکسهای ایران استخدام نیز امکان جستجوی شغل مورد نظر شما را بر حسب نوع قرارداد (مانند استخدام مشاور برندینگ پاره وقت)، تخصص شغلی (مانند استخدام مشاور توسعه کسب و کار) و… امکانپذیر میکند.
جهت ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
راهنمای استخدام مشاور توسعه کسب و کار
آیا به عنوان کارفرما به دنبال استخدام بهترین مشاوره کسب و کار در ایران هستید؟ در سایت کاریابی ایران استخدام میتوانید بهترین مشاوره برندینگ را استخدام کنید. برای این کار، پیشنهاد ما استفاده از سرویس درج آگهی ایران استخدام است. استفاده از سرویس درج آگهی استخدام، باعث انتشار آگهی شما در سایت و شبکههای اجتماعی ایران استخدام میشود.
سخن پایانی
شغل مشاور برندینگ، شغلی مهم و چالش برانگیز در بسیاری از کسب و کارها است. این شغل در انتقال بسیاری از اطلاعات و یا ارزشهای مربوط به خدمات و محصولات، نقش اساسی دارد.بنابراین یک مشاور برندینگ موفق به مجموعهای از ویژگیها مانند خلاقیت، تفکر استراتژیک و مهارتهای ارتباطی دسترسی داشته باشد تا بتواند بازار و رفتار مصرفکننده را درک کند. به طور کلی، شغل مشاور برندینگ برای ساختن یک برند قوی که در بازار رقابتی متمایز باشد و بر روند بازدهی شرکت تاثیرگذار باشد، حیاتی است.
جهت مشاهده آگهیهای استخدام مدیریت کسب و کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام