کارجومعرفی رشته های تحصیلی

چگونه کارشناس تغذیه شویم؟ (بررسی رشته علوم تغذیه)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با رشته علوم تغذیه (نحوه ورود، بازار کار، درآمد و …)

تغذیه، نقش مهمی در رشد و سلامت جسمی و روحی افراد دارد. اما همه افراد اطلاعات درستی در مورد نحوه تغذیه و ارزش غذایی خوراکی‌های مختلف ندارند. همین موضوع وجود و اهمیت کارشناسان تغذیه را ضروری کرده است. کارشناس تغذیه (به انگلیسی nutritionist) نقش مهمی در جهت آموزش و آشنایی افراد با رژیم‌های غذایی متعادل و همچنین انتخاب آگاهانه غذاها یا خوراکی‌های مفید دارد. کارشناس تغذیه، دانش مرتبط با این رشته‌ را آموزش دیده‌ است. اگر شما نیز به علوم تغذیه علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات لازم در مورد آن را کسب کنید تا انتها با این مطلب همراه شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

بسیاری از افراد کارشناس تغذیه را همان متخصص تغذیه می‌دانند. اما برخی نیز تفاوت‌هایی میان این دو عنوان قائل هستند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در مورد کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه وجود دارد، مربوط به تحصیلات و مدرک آن‌ها است. چنانچه مدرک کارشناس تغذیه، کارشناسی رشته علوم تغذیه است؛ اما تحصیلات متخصص تغذیه، دکترا و بالاتر از آن (گذراندن دوره تخصص) است.

علاوه بر این، حیطه فعالیت کارشناس تغذیه بیشتر به امور آموزش مربوط به تغذیه مربوط است؛ اما متخصص تغذیه می‌تواند بیماری‌های مربوط به تغذیه نادرست را نیز تشخیص دهد. برخی نیز معتقدند متخصص تغذیه پزشک است. این عنوان به دلیل آن است که برخی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی از جمله پزشکان عمومی نیز با گذراندن دوره تخصصی علوم تغذیه وارد این رشته‌ می‌شوند و می‌توانند در کنار امور مربوط به تغذیه، از اقدامات پزشکی مانند تجویز دارو نیز استفاده کنند. این در حالیست که تجویز دارو توسط کارشناس تغذیه امکان‌پذیر نیست. همچنین از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به مجوز کاری اشاره کرد. چنانچه متخصص تغذیه دارای پروانه کار است.

شرایط و نحوه ورود به رشته علوم تغذیه

علوم تغذیه (به انگلیسی nutrition science) در زیر مجموعه گروه علوم تجربی است. بنابراین برای قبولی در این رشته‌، باید در کنکور علوم تجربی شرکت کنید.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

رشته علوم تغذیه چند سال است؟

دوره کارشناسی علوم تغذیه مانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر، 4 سال و 8 ترم است. رشته ارشد علوم تغذیه نیز دو سال است.

شرایط تحصیل در رشته علوم تغذیه بدون کنکور

رشته علوم تغذیه جزء رشته‌های پرطرفدار است. حتی رتبه لازم برای رشته علوم تغذیه جزء رتبه‌های برتر است. از این رو برخی از علاقمندان به آن تمایل دارند بدون کنکور وارد این رشته‌ شوند. اما در حال حاضر ورود به این رشته‌ بدون کنکور امکان‌پذیر نیست. برای برخی نیز این سوال مطرح است که آیا علوم تغذیه دانشگاه آزاد بدون کنکور نیز وجود دارد یا خیر. پاسخ این است که ورود به این رشته‌ در دانشگاه آزاد (بدون کنکور) نیز در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

بررسی معایب رشته علوم تغذیه

هر رشته‌ای در کنار مزایای خاص خود، معایبی نیز دارد. این موضوع در مورد علوم تغذیه نیز صادق است. یکی از معایب مهم این رشته‌، همانطور که تا حدودی نیز متوجه شدید، سخت بودن قبولی در آن است. علاوه بر این طبق نظر دانشجویان رشته تغذیه، فرصت‌های شغلی این رشته‌ نیز محدود است. با این حال برای آنکه بدانید دیگر معایب علوم تغذیه چیست، بهتر است که با دانشجویان این رشته‌ یا کارشناسان تحصیلی نیز مشاوره داشته‌ باشید تا قبل از قبولی در این رشته‌، با سختی‌های آن آشنا و آماده‌ باشید.

بازار کار علوم تغذیه چگونه است؟

رشته علوم تغذیه به دلیل بزرگ بودن صنعت تغذیه، بازار کار مناسبی دارد. اما این وضعیت در مورد همه کشورها و همه متخصصان تغذیه یکسان نیست. عوامل زیادی وجود دارند که بر بازار کار این رشته‌ تاثیرگذار هستند. برای روشن‌تر شدن این موضوع می‌توان نیم نگاهی به بازار کار علوم تغذیه در ایران داشت:

بررسی بازار کار علوم تغذیه در ایران

رشته علوم تغذیه بازار کار خوبی دارد. اما برخی از عوامل نیز در ایجاد بیکاری در رشته تغذیه تاثیرگذار بوده‌ است. به جز عوامل شخصی که مربوط به تحصیلات، مهارت‌ها و تجربه‌ها افراد است، ورود فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها به حیطه شغلی علوم تغذیه از جمله این عوامل است. علاوه بر پزشکان عمومی، برخی از افراد در قالب مربیان ورزشی یا متخصصان طب سنتی نیز به مشاوره و فعالیت در این زمینه مشغول هستند. همین موضوع تا حدودی بر بازار شغلی این رشته‌ تاثیر گذاشته‌ است.

وضعیت استخدام ممکن است بر اساس سایر عوامل دیگر مانند وضعیت شهرها نیز متفاوت باشد. (به عنوان نمونه استخدام کارشناس تغذیه در تبریز یا استخدام کارشناس تغذیه در ایلام، یکسان نیست.) به طور کلی اگر می‌خواهید سهم خود از بازار کار را به دست آورید، حتما بر عواملی که تحت کنترل شما است، توجه داشته باشید. چنانچه استخدام کارشناس تغذیه در بیمارستان خصوصی تهران یا استخدام کارشناس تغذیه در شرکت نفت، به دلیل شرایط کاری و درآمدی خوب، از بین نیروهای بسیار کارآمد اقدام به گزینش می‌کند. پس نقش مهارت، تجربه، سابقه کاری و… می‌تواند شانس شما را برای استخدام دو چندان کند.

فرصت های شغلی کارشناس تغذیه

کارشناس تغذیه می‌تواند در مشاغل و سازمان‌های مختلف مشغول به کار شود. برخی از سازمان‌ها یا کسب و کارهایی که کارشناس تغذیه می‌تواند در آنجا مشغول به کار شود عبارتند از:

  • شرکت‌های صنایع غذایی
  • مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها، درممانگاه‌ها، کلینیک‌ها،
  • دانشگاه‌ها (به عنوان مدرس یا پژوهشگر)
  • شرکت‌های دارویی نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که کارشناس تغذیه استخدام می‌کنند.

کارشناس تغذیه می‌تواند با سرمایه خصوصی نیز دفتر کار مشاوره تغذیه تاسیس کند. البته مجوز تاسیس این دفاتر به کسانی که دارای مدرک دکترا هستند داده‌ می‌شود. دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به شرط سابقه کار می‌توانند مجوز تاسیس این دفاتر را به دست آورند.

بررسی بازار کار علوم تغذیه در خارج از کشور

علوم تغذیه در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته وضعیت خوبی برای بازار کار دارد. چنانچه از کانادا به عنوان یکی از کشورهای خوب جهت بازار کار این رشته‌ نام برده‌ می‌شود. در کانادا، مشاغل تغذیه واقعاً پردرآمد هستند و تقاضای زیادی دارند. این موضوع در مورد بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز صادق است. با این حال رشته علوم تغذیه در کشورهای در حال توسعه ممکن است وضعیت خوبی از نظر درآمد و بازار کار نداشته‌ باشند.

بررسی وضعیت رشته علوم تغذیه برای مهاجرت

علوم تغذیه از نظر مهاجرت نیز در رده رشته‌های خوب قرار دارد. شما با این مدرک می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ادامه تحصیل دهید و یا آنکه وارد بازار کار شوید. البته شرایط تحصیلی و کاری دانشگاه‌های مختلف، متفاوت از هم است.

بررسی درآمد و حقوق کارشناس تغذیه در ایران و جهان

درآمد رشته علوم تغذیه در ایران به طور قطع متفاوت از درآمد کارشناس تغذیه در بسیاری از کشورها است. حتی در ایران نیز حقوق و درآمد همه کارشناسان به یک اندازه نیست. میزان تحصیلات (مانند مقایسه درآمد دکتر تغذیه در ایران با درآمد کارشناس تغذیه)، محل فعالیت، نوع و یا نحوه فعالیت کارشناس (مانند کارشناس تغذیه آنلاین با کارشناسی که به صورت حضوری فعالیت دارد) نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر حقوق او است. چنانچه حقوق کارشناس تغذیه در بیمارستان با درآمد مطب تغذیه بسیار متفاوت است. همچنین درآمد کارشناس تغذیه کودکان با کارشناسی تغذیه ورزشی نیز ممکن است تفاوت فاحشی داشته باشد.

استخدام کارشناس تغذیه دورکاری نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر حقوق و درآمد شاغلان و فعالان این رشته‌ است. درآمد متخصص تغذیه در کشورهای خارجی نیز یکسان نیست. درآمد کارشناس تغذیه در ترکیه با درآمد کارشناس تغذیه در آلمان که به عنوان یک کشور پیشرفته مطرح است نیز تفاوت زیادی دارد. این موضوع در مورد درآمد کارشناس تغذیه در کانادا، آمریکا، انگلیس و… نیز صدق می‌کند. اما در حالت کلی در کشورهای پیشرفته به دلیل اهمیت داشتن موضوع سلامت جسمی و نیز تعداد بالای افرادی که به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند، باعث پررنگ شدن این شغل و در نتیجه بالا رفتن درآمد آنها نیز شده‌ است.

سخن پایانی

کارشناسان تغذیه نقش مهم در آشنایی افراد با تأثیر تغذیه بر سلامت کلی، پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش آگاهی آنها در مورد سلامت خود دارند. به طور کلی، کارشناسان تغذیه منبع ارزشمندی برای افرادی هستند که می‌خواهند سلامتی خود را از راه تغذیه تضمین کنند. این رشته‌، بازار خوبی جهت جذب فارغ‌التحصیلان نیز دارد؛ اما هر چه مهارت و تخصص شما بیشتر باشد، روند ورود شما به بازار کار نیز سریع‌تر خواهد بود. همچنین آشنایی با پیشرفت‌های مرتبط با این رشته‌ نیز می‌تواند بر شرایط فعالیت شما تاثیرگذار باشد. از این رو در پروسه تحصیل و فعالیت در این رشته‌، باید خود را با تحولات و یافته‌های جدید مربوط به علوم تغذیه همگام سازید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته تغذیه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. رشته علوم تغذیه دارای بازارکار بسیار مناسبی در ایران است. آزموندهندگان زیادی برای قبولی در این رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در دانشگاه مورد نظر خود در این رشته پذیرفته شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا