کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی کاربردها و بازار کار رشته نانو تکنولوژی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازار کار و درآمد رشته‌ نانو تکنولوژی در ایران و جهان

رشته‌‌ نانو تکنولوژی یک رشته‌ مهم در علم مواد و مهندسی نانو است. در واقع نانو تکنولوژی علمی است که به مطالعه کاربرد مواد در مقیاس اتمی و مولکولی می‌پردازد. نانوتکنولوژی در ایجاد و تلاش برای کنترل مواد در ابعاد نانومتری عمل می‌کند تا خصوصیات و ویژگی‌های جدیدی را برای این مواد ایجاد کند. این رشته‌ در حوزه‌های مختلفی از علوم کاربرد دارد از جمله فیزیک، شیمی، مهندسی، الکترونیک، پزشکی و … .

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط ورود به رشته‌ نانو تکنولوژی چیست؟

قبل از بررسی شرایط ورود به این رشته‌ ابتدا به این موضوع میپردازیم که رشته نانو تکنولوژی چیست؟ رشته‌ نانو فناوری یک دانش میان رشته‌ای است و به‌معنی فهم و به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌ها در ابعاد نانومتری می‌باشد. این رشته‌ در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف پزشکی، مهندسی و… کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال با استفاده از نانوتکنولوژی می‌توان مواد را به صورت نانوذرات تولید کرد که خصوصیات خاصی دارند. این نانوذرات می‌توانند در درمان بیماری‌ها، توسعه داروهای جدید با خصوصیات بهتر و تحریک‌پذیری دقیق در سلول‌های بدن، تولید باکتری‌های پیشرفته، ساخت مواد مقاوم در برابر خوردگی، تولید تراشه‌های کوچکتر و قدرتمندتر و … کمک کنند.
این رشته‌ در مقطع ارشد و دکتری در دو گرایش‌ نانو مواد و مهندسی نانو فناوری گرایش نانو الکترونیک(الکتریک)  ارائه می‌شود.

رتبه لازم برای رشته نانو تکنولوژی

طبق بررسی‌های انجام شده‌، دانشجویان جهت ورود به رشته‌ نانوتکنولوژی در دانشگاه‌های سراسری باید دارای رتبه‌های برتر و ممتاز(معمولا کمتر 50 تا 90) باشند.
شانس قبولی افرادی که رتبه‌های بهتری دارند در دانشگاه‌های برتر بیشتر است.

دانشگاه های دارای رشته نانو تکنولوژی

این رشته‌ در برخی دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های مختلف روزانه و شبانه، همچنین در دانشگاه آزاد اﺳﻼمی،پردیس، غیرانتفاعی و پیام نور ارائه میشود.
تعداد واحد های این رشته‌ در مقطع ارشد: 32 واحد(دروس پایه الزامی 8 واحد، دروس تخصصی الزامی 6 واحد، دروس انتخابی 8 واحد، پایان نامه 8 واحد و سمینار 2 واحد)
در ادامه‌ برخی از دانشگاه‌های دولتی که‌ رشته‌ نانو فناوری را ارئه میدهند، آورده شده است:

  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی سهند
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه ارومیه

دروس رشته‌ نانو تکنولوژی

از جمله‌ دروس ارشد نانو فناوری عبارت است از:

  • روش‌های پيشرفته در شناسايی و اندازه‌گيری خواص مواد
  • اصول پيشرفته شيمی در نانوتکنولوژی
  • اصول پيشرفته ترموديناميک و تئوری
  • مبانی فيزیک در نانوتکنولوژی
  • نانومغناطيس‌ها
  • نانوکامپوزيت‌ها
  • بيونانوتکنولوژی
  • سينتيک مواد
  • نانوالکترونيک

کاربرد‌های رشته‌ نانو تکنولوژی

در مورد اینکه نانوتکنولوژی رشته خوبی است یا خیر باید بگوییم، با توجه به اهمیت و کارآیی بهینه‌ و دقیق محصولات نانو فناوری، امروزه‌‌ کمتر صنعتی یافته‌‌ می‌شود که تحت تأثیر فناوری نانو قرار نگرفته‌باشد. این فناوری در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلفی همچون هوا فضا، پزشکی، کشاورزی، زیست‌شناسی و … کاربرد دارد که در ادامه به بررسی برخی از این حوزه‌ها میپردزایم.

 پزشکی

درمان بیماری‌ها، تشخیص زودرس و دقیق بیماری‌ها، طراحی سامانه‌های تحریک‌پذیری دقیق در سلول‌ها، تولید داروهای نانوتکنولوژیک با خصوصیات بهتر از کاربردهای این فناوری در پزشکی میباشد.

 انرژی

با استفاده از نانو فناوری، بشر موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی نانو، باتری‌های لیتیوم-یونی نانو، کاتالیست‌های نانو و … شده‌است.

کاربردهای رشته نانو تکنولوژی
کاربردهای رشته نانو تکنولوژی

صنعت الکترونیک

فناوری نانو موجب افزایش بازدهی در محصولات و دستگاه‌هایی همچون ماشین حساب‌های پیشرفته، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، تراشه‌های نانوتکنولوژیک، دستگاه‌های الکترونیکی و …و همچنین کاهش مصرف انرژی در ساخت این محصولات شده‌ است.

صنعت کشاورزی

استفاده‌ از فناوری نانو در کشاورزی منجر به تولید محصول بیشتر با صرف مواد اولیه کمتر شده‌است.

صنعت هوا و فضا

صنعت نانو فناوری امیدی برای حل مشکلاتی همچون محدوديت‌های حمل بار به مدار زمين و ماورای آن، فرستادن فضاپيما برای ماموريت‌های طولانی به مناطق دور از خورشيد و… می‌باشد. همچنين در طراحی و ساخت مواد سبک‌وزن، پرقدرت و مقاوم در برابر حرارت (موردنياز برای هواپيماها، راکت‌ها، ايستگاه‌های فضايی و سکوهای اکتشافی سياره‌ا‌ی يا خورشيدی)پرکاربرد می‌باشد.

مطلب مرتبط: چگونه مهندس هوافضا شویم؟ (آینده شفلی رشته هوافضا)

صنایع نظامی و امنيت ملی

تسلط اطلاعاتی از طريق نانوالکترونيک پيشرفته ،امکان آموزش موثرتر نيرو، جبران کاهش نيروی انسانی نظامی،کاهش خطر برای سربازان و بهبود کارآيی خودروهای نظامی،شرفت در امر شناسايی و در نتيجه مراقبت عوامل شيميايی، زيستی و هسته‌ا‌ی و … از کاربردهای این فناوری در صنعت نظامی و امنیت ملی هستند.

بررسی بازارکار رشته نانو تکنولوژی در ایران

بازار کار رشته‌ نانوتکنولوژی در ایران در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این رشته‌ به عنوان یکی از حوزه‌های پیشرفته علم و فناوری در ایران شناخته‌ می‌شود و تعداد زیادی از دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه‌ فعالیت می‌کنند.
یکی از عواملی که به رشد نانوتکنولوژی در ایران کمک کرده است، تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر در این حوزه می‌باشد. این مراکز به ایجاد فرصت‌های تحصیلی و پژوهشی در زمینه‌‌‌ نانوتکنولوژی کمک کرده‌ و افراد را برای ورود به بازار کار آماده‌ می‌کند. همچنین برخی شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در ایران نیز به توسعه فناوری‌های نانو علاقه دارند و در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، الکترونیک، مواد پوششی، انرژی و … فعالیت می‌کنند.
همچنین دولت ایران نیز توجه‌ خود را به توسعه‌‌ نانو تکنولوژی داده‌ و پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای را حمایت مالی می‌کند، این حمایت‌ها می‌توانند فرصت‌های شغلی جدیدی در این حوزه‌ ایجاد کند.
فارغ‌التحصیلان رشته‌ نانو فناوری می‌توانند در شرکت‌های تحقیق و توسعه، صنایع مواد، صنایع الکترونیک و صنایع پزشکی فعالیت نمایند. در این شغل‌ها با توجه‌ به پروژه‌های پیچیده‌ و متخصصانه‌ در حوزه‌‌ نانو تکنولوژی، انتظار می‌رود که درآمد آنها نسبتاً بالا باشد. همچنین، فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی بالاتر مانند دکتری و پسادکتری نیز می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند و در درجه‌های علمی و تحقیقاتی به سرعت پیشرفت کنند.

بازارکار رشته نانو تکنولوژی در جهان

بازار کار رشته نانو مواد در کانادا و سایر کشورهای جهان نیز بسیار جذاب و پر از فرصت‌های شغلی است. این رشته‌ در سطح جهانی در حال توسعه است و رشد قابل توجهی داشته‌است.
یکی از بخش‌های اصلی بازار کار نانوتکنولوژی، صنایع پزشکی است. از نانوذرات برای تحریک‌پذیری دقیق در بدن برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.
در حوزه الکترونیک نیز، نانوتکنولوژی تأثیر زیادی داشته است. تولید تراشه‌ها و سنسورهای نانوتکنولوژیک باعث بهبود کارایی و کاهش اندازه‌ دستگاه‌های الکترونیکی شده‌است. این موجب ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌ طراحی و تولید محصولات الکترونیکی پیشرفته‌ شده‌است.
علاوه‌بر این، نانوتکنولوژی در صنایع مواد و مهندسی نیز تأثیرگذار است. توسعه‌ مواد نانوتکنولوژیک مانند نانوکامپوزیت‌ها و نانوکریستال‌ها باعث بهبود خصوصیات مکانیکی و ساختاری مواد شده‌ و فرصت‌های شغلی در زمینه‌ تحقیق و توسعه‌ مواد نانوتکنولوژیک ایجاد کرده‌است.
در کل، با توجه به تأثیر بزرگی که نانوفناوری در صنایع مختلف دارد، بازار کار این رشته‌ در جهان پر از فرصت‌های شغلی است.

رشته نانو تکنولوژی
بازارکار رشته نانو فناوری

بررسی وضعیت درآمد رشته نانو تکنولوژی

درآمد رشته‌ نانوتکنولوژی در ایران به عوامل مختلفی از جمله سطح تحصیلات، تجربه‌، موقعیت شغلی، و صنعت مورد نظربستگی دارد، به عنوان مثال با توجه به نوع شرکت (بزرگ، استارتاپ، دولتی و …) و همچنین نقش و مسئولیت‌های فرد، میزان درآمد متفاوت می‌شود.
از طرفی همیشه حضور در یک حوزه نوظهور و پیشرفته‌ مانند نانو تکنولوژی به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد، بنابراین برای بهبود درآمد، متخصصان باید دانش تخصصی خود را بروزرسانی کنند، در کنفرانس‌ها و سمینارها شرکت نمایند و شبکه‌سازی مناسبی انجام دهند.

نحوه‌ مشاهده آگهی استخدام رشته‌ نانو تکنولوژی

کارجویانی که میخواهند در سریعترین زمان، در سازمان و مرکز موردنظر خود استخدام شوند، میتوانندآگهی‌های استخدام را در سایت کاریابی مجازی ایران استخدام مشاهده کرده و بهترین گزینه‌ را انتخاب نمایند و با تنظیم و ارسال رزومه به صورت رایگان به کارفرما، در کمترین زمان ممکن جذب شده‌ و به فعالیت بپردازند.
برای مشاهده آگهی‌های استخدام رشته‌ نانوتکنولوژی و استفاده از مزایای این سایت، کارجویان ابتدا باید وارد سایت اصلی ایران استخدام به نشانیiranestekhdam.ir شده‌ و عضو پنل کارجویی شوند. سپس با وارد کردن رشته‌‌ نانو تکنولوژی در فیلد«رشته مورد نظر» میتوانند آگهی‌های مرتبط را مشاهده نمایند.
از جمله‌ آگهی‌های مرتبط که در سایت ایران استخدام قابل مشاهده‌ است، عبارت است از:استخدام پژوهشگر نانو، استخدام کارشناس ارشد نانوتکنولوژی پزشکی، استخدام رشته نانو فناوری و… .

جهت ساخت و ارسال رزومه‌ به کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه‌ درج آگهی استخدام رشته‌‌ نانو تکنولوژی

کارفرمایانی که قصد جذب و استخدام نیروی کار در سازمان خود را دارند، میتوانند با درج آگهی‌های استخدامی در سایت‌ کاریابی مجازی ایران استخدام، و با بررسی رزومه‌های ارسالی کارجویان، متخصص‌ترین نیرو را در سریع‌ترین زمان برای سازمان خود جذب نمایند.
برای درج آگهی استخدام رشته‌ نانو تکنولوژی در سایت ایران استخدام، کارفرمایان ابتدا باید وارد سایت اصلی ایران استخدام به نشانی iranestekhdam.ir شده‌ و پس از عضویت به عنوان کارفرما نسبت به درج آگهی اقدام نمایند.
آگهی‌های استخدام پس از انتشار در سایت، در اپلیکیشن ایران استخدام و شبکه‌های اجتماعی مربوط به این کاریابی مجازی نیز منتشر می‌شوند و از طریق پیامک  یا ایمیل به کارجویان هدف ارسال میشوند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌‌‌‌ نانو تکنولوژی یک دانش میان رشته‌ای است، و در واقع علمی است که به مطالعه و کاربرد مواد در مقیاس اتمی و مولکولی می‌پردازد. این رشته‌ کاربرد فراوانی در انواع زمینه‌های کشاورزی، هوا فضا، پزشکی و … دارد بنابراین امروزه کمتر صنعتی دیده‌ می‌ شود که از این صنعت استفاده نکند. با توجه به کاربردهای فراوان این فناوری، فارغ‌التحصیلان رشته‌ نانو فناوری نیز دارای بازارکار خوبی هستند و با داشتن اطلاعات و مهارت کافی، می‌توانند در انواع سازمان‌های مرتبط مشغول به‌کار شوند.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته‌ نانو تکنولوژی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

 

 

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام من اگه در دانشگاه زیست سلولی(ژنتیک) یا شیمی کاربردی و محض بخونم میتونم ارشد نانوتکنولوژِی بخونم؟

    1. درود دوست عزیز
      بر اساس دفترچه انتخاب رشته وزارت بهداشت، فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی رشته‌های تحصیلی زیر می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی شرکت نمایند:
      کارشناسی‌های علوم پزشکی و کارشناسی مهندسی پلیمر، مهندسی شیمی (کلیه گرایش‌ها) مهندسی مواد (کلیه گرایش‌ها) مهندسی برق، بیوالکتریک، فیزیک (محض و کاربردی)، شیمی (محض و کاربردی)، شیمی دارویی، زیست شناسی (کلیه گرایش‌ها) مهندسی صنایع شیمیایی، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی، داروسازی، فیزیک حالت جامد، دارندگان مدارک دکتری عمومی پزشکی داروسازی و دندانپزشکی و دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی، دکتری پیوسته زیست فناوری (بیوتکنولوژی).

  2. این رشته در ارشد مهندسی نساجی هم وجود داره که فقط دانشگاه امیرکبیر داره

  3. سلام من دیپلم ریاضی دارم
    برای تحصیل در رشته نانو تکنولوژی باید رشته ای در دانشگاه انتخاب کنم؟
    ممنونم

    1. درود دوست عزیز
      با داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌هایی همچون شیمی، فیزیک، مهندسی مواد، پزشکی، مهندسی پزشکی، زیست شناسی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی میتونید در مقطع کارشناسی ارشد وارد این رشته نانو تکنولوژی بشید.
      موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا