رزومه نویسی

کارفرمایان در رزومه کاری به دنبال چه چیزی هستند؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در رزومه چه چیزهایی باید نوشت؟

در این مقاله قرار است به این موضوع بپردازیم که کارفرمایانی که باید افراد جویای کار را استخدام کنند، در رزومه های کارجویان به دنبال چه چیزی هستند و به خصوص در نگاه اول، به دنبال چه چیزی می گردند.
پس بگذارید که شروع کنیم.
به صورت کلی، کارفرمایان در رزومه ی افراد جویای کار به دنبال مواردی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آدرس و مکان کارجو

در صورتی که نیاز باشد شما به عنوان نیروی کار به صورت حضوری در شرکتی مشغول به کار شوید، کارفرمایان راجع به اینکه در چه منطقه ای زندگی می کنید، کنجکاو می شوند.
آنها به دنبال این اطلاعات در قسمت بالای صفحه رزومه تان هستند.
گرچه این شمایید که انتخاب میکنید در این قسمت چه چیزهایی بنویسید.پیشنهاد میکنیم که فقط اسم شهرتان، شماره همراه و ایمیل را بنویسید ولی آدرس خیابان تان را ننویسید.
از طرف دیگر اگر شهر و محل زندگی شما همان شهری باشد که برای کار در آنجا رزومه ارسال میکنید؛ از همان اول به صورت واضح بگویید که در همان شهر زندگی می کنید. (این از نظر برخی کارفرمایان یک مزیت محسوب میشود)
معمولاً رزومه هایی که مربوط به نیروهای کاری درون شهری هستند، مطلوب می باشند.

سوابق کاری اخیر

مورد بعدی این است که کارفرما به دنبال تجربه و صلاحیت های مربوط به شغلی هست که قرار است استخدام شوید.
امید کارفرما این است که در دو الی سه شغل اخیر، تجربیات مرتبطی را کسب کنید. گرچه، این به معنی نادیده گرفتن بقیه سوابق کاری شما نیست. به بیان ساده تر، کارفرما بیشتر به سوابق کاری اخیر شما توجه می کنند.

رزومه کاری

مهم ترین موردی که باید بدانید این است که چگونه کارفرما رزومه تان را می خواند:

زمانی که کارفرما ، رزومه تان را می خواند؛ در واقع در حال مقایسه کردن مهارت ها و تجربیات شما با شرح وظایف شغل مربوطه است.
در واقع کارفرمایان به این فکر نمی کنند که آیا شما به صورت کلی تأثیرگذار، باهوش یا تلاش گر هستید (یا خیر؟). این ویژگی ها در مصاحبه مورد قضاوت قرار می گیرند.
بنابراین برای مصاحبه رفتن، باید مهارت های مرتبط با شغل مورد نظر را در درجه اول نشان بدهید.
اگر در سطح پایینی قرار دارید می توانید به تحصیلات، کارآموزی ها، آمورش و هر مورد دیگری اشاره کنید که نشان می دهد در صورت استخدام می توانید به شرکت کمک کنید.
فقط این را بدانید که کارفرمایان همیشه به دنبال شواهدی هستند که نشان میدهند در این شغل میتوانید موفق شوید.

رزومه کاری

خلاصه ای از هدف مندی شغل مورد نظرتان

اگر شما یک پاراگراف خلاصه شده ای در رزومه تان درباره شغل مورد نظر نوشته باشید، کارفرما این قسمت را حتماً می خواند و آن را به شغلی که قرار است استخدام شوید، ربط می دهد. این افراد، دوست دارند که راجع به این موضوع و توانایی های تان اطلاعاتی را به دست آورند زیرا به هرحال دنبال نیرو برای این شغل هستید.
پس راجع به این موضوع فکر کنید که چگونه می خواهید خودتان را به کارفرمایان در این موقعیت شغلی نشان بدهید و در دو یا سه جمله، بیشترین مهارت های خودتان که مربوط به این شغل است را بیان کنید.
بخش قابل مشاهده ای که قدیمی است و نیازی به ذکر کردن آن نیست را در رزومه جدید خود ننویسید.

پیشرفت و پیشروی

کارفرما همچنین می خواهد که پیشرفت در سابقه کاری شما را از یک شرکت به شرکت دیگر ببیند.
کارفرمایان معمولا به هر شرکتی که قبلاً در آنجا مشغول به کار بودید، نگاه می کنند و می خواهند بدانند که در هر یک از این شرکت ها، چه مدت زمانی مشغول به کار بودید. در بهترین حالت، آنها قصد دارند ببینند که در طول دوره بلند مدت شغلی تان، پیشرفت مناسبی داشته اید.
تا جایی که ممکن است همیشه در رزومه خود پیشرفت ها و ترقی هایی که داشته اید را نشان بدهید.
اگر در یک سازمانی پیشرفت کرده اید، در رزومه تان به صورت جداگانه به نقش هایی که در آن شرکت داشته اید، اشاره کنید تا آنها بتوانند متوجه عنوان های شغلی و مسئولیت های مختلفی که بر عهده داشتیدف باشند.

دستاوردهای مشخص

اگر در رزومه خود به دستاوردهای چشم گیرتان اشاره کنید، کارفرمایان رزومه تان را از مابقی رزومه ها، متمایز می کنند.
بیشتر کارجویان، به اینگونه دستاوردهای خودشان هیچ اشاره ای نمی کنند. مسلماً با این کار، فرصت بهتر دیده شدن را از دست میدهند چون هر کارفرمایی به صورت عملی، به دنبال اینگونه موارد در رزومه کارجو است.
اکثر کارجویان تجربه های کاری گذشته شان را بیشتر به سادگی و بصورت لیستی از کارهایی که مسئولیت آنها را بر عهده گرفته بودند، یادداشت می کنند.

اما دقیقاً باید دستاوردهایی که داشته اید را نشان دهید و با افعال و کلماتی که بیشتر جلب توجه میکنند، نوشتن تان را شروع کنید. مانند:

  • رهبری …

  • پیشرفت و رشد …

  • سازمان دهی …

  • به دست آوردن …

سپس درصدهای موفقیت، تعداد نیروهایی که رهبری آنها به عهده شما بوده است و همه اعداد و ارقامی که نشان می دهد به کارفرما یا کارفرماهای تان کمک کرده اید را بیان کنید.
نوشتن این اطلاعات برای بعضی از مشاغل راحت نیست (به عنوان نمونه، نوشتن این اعداد و رقم ها برای شغلی مثل فروش، کاملاً آسان است اما برای شغلی مثل معاون اداری، سخت است) اما اگر برای مدت زمانی مثلاً 30 دقیقه به این قضیه فکر کنید، حتماً حداقل می توانید تعدادی از دستاوردهای خود را در رزومه تان به صورت چند مورد بنویسید.

تاریخ های استخدام قبلی

کارفرمایان معمولاً به این موضوع توجه می کنند که هرچند وقت یکبار، شغل تان را عوض می کنید و در هر یک از این شغل ها، تا چه مدت زمانی کار کرده اید.
آنها متوجه فواصل زمانی که مشغول به کار نبوده اید نیز می شوند. بعضی از کارفرمایان کارجویانی را که بیشتر مشغول کار بوده اند تا اینکه بخواهند شغلشان را تغییر دهند، ترجیح میدهند.

تحصیلات

اگر سطح مشخصی از تحصیلات برای یک شغل لازم باشد، یکی از اولین چیزهایی که به آن توجه می کنند، سطح تحصیلات تان است. معمولاً نگاهی به این قسمت می اندازند تا بدانند که شما شرایط لازم برای استخدام شدن در این شغل را دارید و بعد به بقیه رزومه تان نگاه می کنند.
بنابراین گرچه در صورتی که شرایط شغل مربوطه سخت باشد، تحصیلات یکی از مواردی هست که کارفرمایان به آن توجه می کنند اما این همه ماجرا نیست! زیرا تحصیلات بخشی از کار میباشد و باید آن را تأیید کنند و سریع از روی آن می گذرند.
به همین دلیل، مشکلی ندارد اگر سطح تحصیلات خود را در رزومه تان پایین تر بنویسید.
اگر فردی هستید که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و سابقه کاری ندارید، می توانید به موفقیت های تحصیلی خود اشاره کنید.

رزومه کاری

مهارت های مربوطه

در مرحله بعدی، مسئول استخدام به لیست مهارت های شما نگاه می کنند. گرچه، این قسمت به اندازه سوابق کاری تان و عناوینی که در رزومه تان بیان کرده اید، مهم نیست.
کارفرمایان ترجیح می دهند که ببینند کجا و چه زمانی از هر یک از مهارت های خود استفاده کرده اید. در واقع، آنها می خواهند کاربرد این مهارت ها را درموقعیت های مختلف ببینند.
به همین خاطر کارفرمایان و منابع انسانی سابقه کاری افراد جویای کار را به محض دریافت رزومه ها می خوانند. بعد از آن، اگر سابقه کاری تان مرتبط باشد؛ به بخش مهارت ها هم نگاهی می اندازند.
به هرحال، نوشتن لیستی از مهارت های تان در رزومه، کار باارزشی است. پیشنهاد ما این است که 8 الی 12 مورد از مهارت های مهم خود را بنویسید. بیشتر از آن نه!
بعضی از مهارت های مرتبطی که در رزومه تان یادداشت می کنید، می تواند منجر به این شود که کلمات کلیدی بیشتری را در رزومه خودتان به دست آورید. به صورت کلی نشان بدهید در چه حوزه ای، مهارت دارید. با بیان اینگونه مهارت ها در نظر کارفرمایان از بقیه افراد متمایز میشوید.

سازماندهی فرمت (قالب) رزومه

مورد آخری که کارفرماها به آن در رزومه تان توجه می کنند شامل مواردی مثل قالب بندی، سازماندهی و فواصل مناسب یا به اصطلاح مرتب بودن رزومه می باشد.
رزومه خود را جوری طراحی کنید که خواندنش راحت باشد. از پاراگراف های طولانی استفاده نکنید. به جای آن؛ از جملات کوتاه با قسمت های عنوان بندی شده، سرفصل ها و عناوین مشخص استفاده کنید.
قالب بندی رزومه مهم است چون کارفرما در ابتدا، رزومه شما را سریع نگاه می کند و آن را کلمه به کلمه نمی خوانند.
رزومه هایی که دارای فواصل خوب و قسمت های شماره گذاری شده و عنوان بندی شده (بولت) هستند، به کارفرمایان کمک می کند تا سریعاً اطلاعاتی که نیاز دارند را جمع آوری کنند. بنابراین، اگر رزومه شما شلخته و حوصله سر بر نباشد، تصمیم می گیرند که بقیه متن رزومه را مطالعه کنند.
اگر به نظر برسد که خواندن و فهمیدن رزومه، سخت است؛ خواننده ممکن است حوصله خواندن آن را نداشته باشد و به سراغ رزومه دیگری برود.

برای دانلود فرم خام رزومه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کارفرمایان در نگاه اول در یک رزومه به دنبال چه چیزی هستند؟

کارفرمایان در نگاه اول به سراغ سابقه کاری اخیرتان و مقایسه آن با پیش نیازهای شغلی که برای آن درخواست کرده اید، می روند.
اگر می خواهید که کارفرمایان در نگاه اول، جذب رزومه تان شوند؛ باید به سابقه کاری اخیر خود اشاره کنید. و در این بخش از رزومه برای موقعیت کاری جدیدی که در پیش دارید، استفاده کنید و نشان بدهید که چگونه برای موفقیت در این موقعیت شغلی، آماده هستید.
شما با تطبیق دادن تجربه خودتان با شغل یا حرفه مورد تقاضا، این کار را انجام می دهید.
اگر سابقه شغلی ندارید، تحصیلات تان در واقع به نوعی سابقه شغلی به حساب می آید. کارهای درسی، پروژه های آکادمیک و دانشگاهی و قطعاً مدرک ها یا دیپلم هایی که به دست آورده اید را نشان بدهید.

چه مدت زمانی، کارفرمایان به یک رزومه نگاه می کنند؟

در نگاه اول، در عرض 8 الی 10 ثانیه به رزومه شما نگاه می کنند و سوابق کاری اخیرتان را بررسی می کنند. گرچه اگر رزومه تان برای کارفرما خیلی جذاب و گیرا باشد و به وظایف شغلی که هم اکنون باید انجام بدهید، مربوط شود؛ ولی آنها رزومه تان را در مدت زمان طولانی تری می خوانند و برای آمدن به مصاحبه، آن را به واحد مدیریت ارسال می کنند.

کارفرمایان در رزومه ها به دنبال چه مهارت هایی هستند؟

مهارت هایی که یک کارفرما در یک رزومه به دنبال آن می گردد به پیش نیازهای آن شغل بستگی دارد. کارفرما به دنبال مهارت هایی هست که به درد موقعیت کاری هم اکنون شما می خورد.
بعضی از مهارت های ارتباطی (مهارت های نرم)، جزء مواردی هستند که این افراد در نقش های مختلفی به دنبال آنها می گردند. اگر بتوانید این مهارت ها را نشان بدهید، ممکن است به شما کمک کند تا موقعیت شغلی مدنظر را حفظ کنید. مهارت های مانند:

  • برطرف کردن مشکلات

  • مهارت های بین فردی

  • مدیریت در موقعیت های پراسترس و تحت فشار

فقط یادتان باشد که مهارت های اصلی که یک کارفرما در رزومه تان به دنبال آنها می گردد، مهارت های خاصی هستند که به موقعیت شغلی مورد نظر مربوط می شوند (مهارت های سخت).
شما همچنین می توانید کلمات مهم و کلیدی را از آگهی استخدام در بخش مهارت های رزومه خود بکار ببرید.

سخن پایانی

کارفرمایان در یک رزومه، دنبال چه مواردی هستند؟

اگر اطلاعات بیان شده در بالا را خوانده باشید، متوجه می شوید که چگونه کارفرمایان به رزومه ها نگاه می اندازند و به دنبال چه چیزهایی هستند.
به یاد داشته باشید که یک کارفرما ، مدیر یا واحد منابع انسانی که رزومه شما را بررسی می کند، پیش زمینه حرفه ای تان را با مسئولیت ها و پیش نیازهای خاص مربوط به شغل مقایسه می کند.
همیشه قبل از درخواست دادن برای کار، آگهی استخدام را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید بین پیش زمینه خود و نیاز شرکت ها و سازمان هایی که آگهی استخدام درج کرده اند همپوشانی ایجاد میکنید.

جهت ثبت نام به عنوان کارجو و اطلاع از آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

اگر شما اطلاعات بالا را مطالعه کرده باشید و رزومه تان را براساس آن تنظیم کرده باشید، می توانید توجه کارفرما را جلب کنید و از بقیه کارجویان، متمایز باشید. بنابراین، قادر هستید که با کارفرمایان برتر، مصاحبه های شغلی بیشتری داشته باشید. شما میتوانید با ساخت رزومه توسط سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام در کمترین زمان رزومه خود را با بهترین کیفیت ایجاد کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا