معرفی مشاغل

کافی من یا باریستا کیست؟ (بررسی وظایف و حقوق باریستا)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

وظایف و حقوق باریستا چیست؟

مسلماً اگر از دسته افراد علاقه‌مند رفتن به کافه و نوشیدن قهوه هستید، با واژه باریستا و باریستا کار آشنایی نسبی دارید. اما باریستا یعنی چه؟ کافی من یا باریستا به انگلیسی (barista) در کافه سفارشات شما از قبیل انواع نوشیدنی‌های مختلف را آماده می‌کند. امروزه با توجه به رونق کافی شاپ‌های مختلف، این شغل نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌ است. در این مطلب به بررسی وظایف و حقوق باریستا می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کار باریستا چیست؟

در کافه‌ها و کافی شاپ‌های مختلف، کسی که قهوه درست می کند و تخصص او تهیه و سرو انواع نوشیدنی قهوه در طعم‌های مختلف است باریستا‌ نام دارد. باریستا یک واژه ایتالیایی است اما در ایتالیا، مفهوم باریستا‌ تنها به تهیه قهوه ختم نمی‌شود. خریداری دانه، آسیاب کردن آن، تعیین میزان پودر قهوه و در نهایت آماده سازی آن بر عهده قرار می‌گیرد. از آنجایی که تهیه کردن یک قهوه خوب، قواعد و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد، او باید نسبت به همه این اصول آشنایی کامل داشته باشد.

فرق باریستا و بارتندر

فرق باریستا و بارتندر

فرق باریستا و بارتندر در نوع نوشیدنی است که تهیه می‌کنند.
باریستا‌ وظیفه تهیه و آماده‌سازی نوشیدنی‌های گرم بر پایه اسپرسو را برعهده دارد. چنین فردی لازم است برای تهیه انواع مختلف قهوه مانند اسپرسو، کاپوچینو یا لاته، تخصص کافی را فرا گرفته‌ باشد.
در صورتی که بارتندر در قسمت بار سرد کافه وظیفه دارد با استفاده از ابزارهایی مانند بلندر، شیکر، مادلر و مانند این‌ها به تهیه انواع نوشیدنی‌های سرد از قبیل اسموتی، موکا و… بپردازد.

الزامات شغل باریستا چیست؟

افرادی که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند، برای شغل باریستا مناسب خواهند بود. چرا که ممکن است لازم باشد فرد در یک لحظه چند کار را با هم انجام دهد بنابراین باید بتواند به درستی شرایط را مدیریت کند. فردی که به این شغل علاقه‌ دارد، روز به روز به دنبال کسب آموزش بیشتر و افزایش مهارت‌های خود در کار باریستا است.

چگونه باریستا من شویم؟

برای این که بتوان باریستا من شد، علاوه بر گذراندن دوره‌های مختلف آموزش باریستا، نیاز است فرد اقداماتی را انجام دهد. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین اقداماتی که برای ورود به این شغل لازم است، اشاره می‌کنیم.

یادگیری زبان کافی شاپ

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است برای باریستا شدن انجام داد، آشنایی با زبان حرفه‌ای کافی شاپ است. سعی کنید اصطلاحات و لغات مربوط به این حرفه را یاد بگیرید. از طرفی نسبت به تفاوت‌ قهوه‌های مختلف توجه نشان دهید. به عنوان مثال درک فرق بین قهوه لاته، ماکیاتو با قهوه فلت وایت کمک می‌کند تا نسبت به رسپی آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کرد.

تماشا فیلم‌ها و ویدئوهای مختلف از یوتیوب

برای این شغل همیشه لازم نیست در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت کرد و مدرک گرفت. بلکه شما می‌توانید از طریق تماشای ویدئو در یوتیوب، با طرز تهیه و نحوه تزئین قهوه‌های مختلف آشنا شوید.

تمرین کردن

جهت افزایش مهارت خود در این حرفه، بهتر است قبل از وارد شدن در آن، دستورالعمل تهیه قهوه‌های مختلف را در خانه تمرین کنید. جهت انجام این کار می‌توانید یک دستگاه اسپرسوساز در خانه داشته باشید تا فرصت تمرین دستورالعمل‌های مختلف برای شما بیشتر فراهم شود.

انتخاب موقعیت‌های شغلی بدون نیاز به سابقه کار

بسیاری از کافی شاپ‌های معروف، جهت استخدام نیروی کمک باریستا، توجه‌ای به سابقه کار ندارند. در واقع آن‌ها قصد دارند روش کاری و دستورالعمل‌های لازم را در حین کار به فرد آموزش دهند. استخدام باریستا در چنین شرایطی به فرد کمک می‌کند تا سریع‌تر بتواند در شغل موردعلاقه خود مشغول به کار شود.
یکی از بهترین راه‌ها برای این که بتوان یک باریستا من حرفه‌ای شد، استخدام در کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای به عنوان کمک باریستا است. در این کافه‌ها همه اقدامات مورد نیاز برای یک باریستا حرفه‌ای بر اساس استانداردهای روز دنیا، آموزش داده می‌شود.

دوره‌های آموزش باریستا

دوره‌های آموزش باریستا به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می‌شود که فرد می‌تواند جهت موفقیت بیشتر در این حرفه نسبت به گذراندن آن‌ها اقدام کند.

در سطح مقدماتی فرد با اطلاعاتی از قبیل ویژگی‌های دان، محل کشت و منطقه مناسب جهت کشت قهوه آشنا می‌شود. شناخت ابزارآلات و دستگاه‌های مربوط به سرو قهوه مانند قهوه ساز، اسپرسوساز، فرنچ پرس، ایبریک و مانند آن در این دوره نیز انجام می‌شود.

در دوره پیشرفته، طرز کار با دستگاه‌ها و ابزارآلات مربوط به این شغل آموزش داده می‌شود. در واقع فرصت کار عملی برای فرد فراهم می‌شود در نتیجه نسبت به چگونگی کف کردن شیر در برخی قهوه‌ها، تهیه و آماده‌سازی نوشیدنی‌های مختلف مانند لاته آرت، قهوه ترک و کاپوچینو مهارت بیشتری کسب می‌کند.

شرح وظایف کافی من

شرح وظایف کافی من یا باریستا کار

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در کافه‌های مختلف، شغل باریستا است. چرا که مسئولیت‌ها و وظایف مهمی را بر عهده دارد. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین وظایف او اشاره می‌کنیم.

  • آماده‌سازی انواع نوشیدنی‌های گرم و قهوه به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی
  • تهیه سفارشات مشتریان با توجه به منوی کافه و سلیقه مشتری
  • کنترل و نظارت بر روی کیفیت مواد اولیه مصرفی جهت تهیه سفارش مشتری
  • مدیریت بار کافه و نظارت بر وظایف پرسنل بار مانند کمک باریستا، سینک من

مهارت‌های مورد نیاز در کار باریستا چیست؟

اساس کار باریستا کافه، کار با ابزارها و دستگاه‌های موردنیاز جهت آسیاب قهوه و آماده سازی آن است. بنابراین برای این که بتواند به خوبی از عهده وظایف خود برآید، نیاز است از مهارت‌های زیر برخوردار باشد.

  • شناخت دستگاه آسیاب قهوه و تسلط بر نحوه انجام آن
  • قابلیت انجام لاته آرت یا برخورداری از هنر شیر قهوه نگاری
  • توانایی دم آوری قهوه‌ها در انواع مختلف
  • قابلیت طعم شناسی قهوه‌ها در انواع مختلف و توانایی ایجاد طعم‌های جدید
  • فوم گیری و طرز تهیه قهوه بر پایه اسپرسو مانند کاپوچینو، ماکیاتو، لاته و…
  • توانایی تهیه انواع قهوه مانند قهوه ترک و فرانسه

مزایا و معایب شغل باریستا

کار باریستا هم مانند شغل‌های دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال کار در محیط مفرح و آرامش بخش کافه و توانایی تشخیص طعم‌های مختلف انواع قهوه، باعث افزایش حس اعتماد به نفس در فرد می‌شود. از طرفی در این شغل امکان ارتقا و پیشرفت فرد وجود دارد. در واقع با افزایش مهارت‌ها، امکان اشتغال فرد در کافه‌ها و کافی شاپ‌های هتل‌های لوکس وجود دارد. در این شغل همچنین با توجه به میزان مهارت، امکان دریافت دستمزد بالا وجود دارد. ارتباط با مشتریان مختلف و همکاری با کارکنان دیگر کافه باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی و افزایش آگاهی فرد در زمینه‌های مختلف می‌شود.
از معایب این شغل نیز می‌توان به آلودگی صوتی مداوم در محیط کار، دمای نامناسب، فضای کاری محدود و ایستادن طولانی مدت در حین انجام کار اشاره کرد.

حقوق باریستا

بررسی میزان درآمد و حقوق باریستا

میزان درآمد و حقوق باریستا به عوامل مختلفی، از جمله محل کار، تجربه، مهارت‌ها و ساعات کاری بستگی دارد.

باریستاهایی که در کافه‌های بزرگ و معروف کار می‌کنند، معمولاً درآمد بیشتری دارند. همچنین، باریستاهایی که در شهرهای بزرگ کار می‌کنند، درآمد بیشتری نسبت به باریستاهای شهرهای کوچک دارند.

علاوه بر حقوق ثابت، باریستاها می‌توانند از طریق دریافت انعام نیز درآمد اضافی کسب کنند. میزان انعام دریافتی باریستاها به نوع کافه، میزان رضایت مشتری‌ها و مهارت‌های ارتباطی باریستا‌ بستگی دارد.

حقوق باریستا در ایران

میزان درآمد و حقوق باریستا در ایران نیز با توجه به مهارت‌ها، توانمندی‌ها او تعیین می‌شود. در بسیاری از کافه‌ها نیز بر اساس حقوق قانون کار پرداخت می‌شود. البته در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد و مانند این‌ها، با توجه به این که کافه‌ها و کافی شاپ‌ها از رونق بهتری برخوردارند، میزان حقوق باریستاکار نیز در سطح بالاتری قرار دارد. به عنوان مثال حقوق باریستا در تهران، در برخی مناطق خیلی بیشتر از آن چیزی است که به ذهن می‌رسد.

بررسی شرایط استخدام باریستا من

شرایط کاری استخدام باریستا‌ از نظر نوع همکاری به صورت تمام وقت یا پاره وقت، مدرک تحصیلی و میزان سابقه کاری بررسی می‌شود. در برخی کافه‌ها نیز ممکن است برای کارفرما، داشتن تحصیلات بالا و برخورداری از خصوصیات فردی مانند انعطاف‌پذیری، معاشرت پذیری، وقت شناس بودن و ظاهر مناسب در اولویت قرار داشته‌ باشد.

فرصت‌ها و موقعیت‌های شغلی باریستا کار

برخی از کافه‌ها نیز برای جذب نیرو موردنیاز خود اقدام به استخدام کارآموز باریستا می‌کنند. در واقع از این طریق آموزش‌های مورد نظر خود را به افراد علاقه‌مند به این شغل ارائه می‌دهند. استخدام کمک باریستا برای افراد علاقه‌مندی مناسب است که هنوز به اندازه کافی در این زمینه مهارت ندارند و می‌توانند باشروع کار تجربه و مهارت کافی را به دست آورند.

استخدام باریستا‌ در شهرهای مختلف با شرایط متفاوتی انجام می‌شود. به عنوان مثال استخدام باریستا در شهر کیش به دلیل وجود هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری لوکس و بزرگ از رونق بیشتری برخوردار است. استخدام باریستا در تهران نیز با توجه به وجود کافه‌های بسیار در شرایط خوبی قرار دارد.

محیط کاری و استخدام باریستا

افراد علاقه‌مند به این شغل، می‌توانند در قسمت بارمن رستوران، هتل یا کافه‌های مجلل در سطح شهر مشغول به کار شوند.
البته این روزها این شغل تنها مختص به کافه و رستوران نیست و بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در محیط کاری خود اقدام به راه اندازی یک کافه بار می‌کنند که برای مدیریت آن نیاز به استخدام باریستا پیدا می‌کنند.

راهنمای جست و جوی آگهی‌های استخدام باریستا

سایت کاریابی ایران استخدام یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های کاریابی است که از طریق آن امکان جست وجوی آگهی انواع مختلف شغل‌ها وجود دارد. بنابراین افراد کارجو در زمینه این شغل می‌توانند با نصب اپلیکیشن ایران استخدام، نسبت به آگهی‌های استخدام باریستا در تهران و شهرهای دیگر اطلاع پیدا کنند.

راهنمای تنظیم رزومه باریستا

تنظیم رزومه باریستا بر اساس فرمت‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع بر اساس نوع فرمت، در رزومه موردنظر اطلاعات متنوعی از توانمندی‌ها و مهارت‌های فرد درج می‌شود.
به عنوان مثال یکی از متداول‌ترین فرمت‌ها برای رزومه باریستا، رزومه معکوس زمانی است. در واقع در این نوع رزومه، کارفرما خیلی سریع با مهارت‌ها و توانمندی‌های فوق‌العاده‌ شما در این حرفه آشنا می‌شود.
نوع دیگری از فرمت رزومه، رزومه کاربردی است. استفاده از این نوع رزومه برای افرادی توصیه می‌شود که چندان سابقه کاری در این زمینه ندارند. رزومه ترکیبی هم، به صورت ترکیبی از این دو فرمت است که افراد با تجربه و مهارت کافی می‌توانند نسبت به تنظیم این نوع رزومه اقدام کنند.
در سایت ایران استخدام علاوه بر درج آگهی استخدام توسط کارفرما، امکانات زیادی وجود دارد. در این سایت همچنین امکان ساخت رزومه بر اساس اطلاعات و توانمندی‌های کارجو وجود دارد.

نحوه حضور در جلسه مصاحبه شغلی

بعد از تنظیم رزومه و ارسال آن برای کارفرما، در صورت پذیرش رزومه از طرف کارفرما، نیاز به مصاحبه حضوری است. برای حضور در جلسه مصاحبه باریستاکار فرد باید به بیان توانمندی‌ها و مهارت‌های ذکر شده در رزومه بپردازد. در صورت لزوم ممکن است کارجو به صورت عملی نیز محک بخورد.
از مواردی که کمک می‌کند فرد بتواند در جلسه مصاحبه کافی من موفق حضور پیدا کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قبل از حضور در جلسه، اطلاعات جامعی در مورد محیط، کارفرما و همکاران خود به دست آورید.
  • سعی کنید در جلسه مصاحبه شغلی خودتان باشید و مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را بدون اغراق بیان کنید.
  • قبل از حضور در جلسه، اولویت خود را از نظر علاقه به محیط کار یا میزان دستمزد بالای شغل موردنظر پیدا کنید.

توجه به این موارد کمک می‌کند بتوانید شغل موردعلاقه خود زودتر پیدا کنید.

سخن پایانی

باریستا کار یا کافی من یکی از مشاغلی است که این روزها به واسطه رونق پیدا کردن کافه ها و کافی‌شاپ‌های لوکس در شهرها، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در این مقاله به معرفی این شغل و مسائل مربوط به آن پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام باریستا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا