ایران استخدامراهنمایی شغلی

بررسی وضعیت استخدام و اشتغال در تهران

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار تهران و مشاغل پرتقاضا در پایتخت

چرا استان و شهر تهران پرتقاضا ترین شهر ایران از نظر اشتغال است؟

استان تهران و شهر تهران، بزرگترین و پرتقاضاترین استان و شهر کشور از نظر اشتغال است. علت این موضوع ریشه در مسائل مختلف همچون نقش و جایگاه خاص تهران، دارد.
تهران پایتخت سیاسی و اداری کشور است که بسیاری از نهادها و سازمان‌های اداری و سیاسی مهم در این شهر متمرکز است. حتی برخی از بهترین دانشگاه‌ها و یا مراکز درمانی و بهداشتی در تهران قرار دارند. از این رو بسیاری از افراد جهت انجام امور اداری، درمانی و تحصیلی خود مجبور هستند به این سازمان‌ها مراجعه کنند. همین موضوع ریشه اصلی در شکل‌گیری تقاضا در اموری چون حمل و نقل، مسکن، خوراک، پوشاک و هر آنچه که به نیازهای افراد مربوط است، می‌باشد. به عبارتی وقتی سطح نیازهای افراد در زمینه‌های مختلف افزایش یابد، سطح اشتغال در امور مختلف نیز بالا می‌رود و به دنبال آن امکانات و سازمان‌های جدیدی شکل می‌گیرد و این اتفاق به صورت زنجیره‌وار، تکرار و گسترده می‌شود. این امر دلیل ایجاد تقاضا برای اشتغال در شهر و استان تهران است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معایب و مزایای کار در تهران

کار کردن در تهران مزایای زیادی دارد. یکی از مزایای مهم دسترسی به امکاناتیست که ممکن است در شهر یا استان‌های دیگر وجود نداشته باشد. علاوه بر این به دلیل سیستم حمل و نقل گسترده، امکان رفت و آمد از خانه تا محل کار آسان و کم هزینه است. همچنین امکان استخدام در برخی از رشته‌های تحصیلی در تهران نسبت به برخی از شهرها و شهرستان‌ها بیشتر است. برخی حتی معتقدند کار در تهران با جای خواب نیز از ویژگی‌هایی است که بیشتر در تهران وجود دارد تا شهرستان‌ها.
اما در کنار این مزایا، کار کردن در تهران معایبی نیز دارد. یکی از معایب بزرگ این است که تهران از نظر جمعیتی، بسیار شلوغ است و با آلودگی صوتی و آب و هوایی مواجه است. از این رو خطر بیماری‌های فیزیکی و روانی برای بسیاری از افراد وجود دارد. بیکاری از دیگر معضلات و معایب کار کردن در تهران است. گرچه تقاضا و فرصت‌های شغلی در برخی از رشته‌ها و یا شغل‌ها وجود دارد، اما به همان اندازه نیز بیکاری در رشته‌های دیگر وجود دارد. ترافیک بالا در معابر عمومی نیز از دیگر معضلات کار کردن در تهران است.

چطور در تهران با توجه به گستردگی که دارد آگهی های استخدام را دنبال کنیم؟

همانطور که گفتیم یکی از مشکلات مربوط به کار در تهران، بیکاری در بسیاری از رشته‌ها و یا شغل‌ها است، اما با دنبال کردن آگهی‌های استخدام، شانس استخدام شما نیز بالا می‌رود. بنابراین مراجعه به سایت‌های کاریابی و یا عضویت در خبرنامه آنها می‌تواند کمک کننده باشد. ایران استخدام یکی از سایت‌های کاریابی در ایران است که بسیاری از اخبار استخدامی در تهران و شهرستان‌ها را پوشش می‌دهد. عضویت در این سایت می‌تواند به شما در دنبال کردن تمام آگهی‌های استخدامی کمک کند. در این سایت، امکاناتی چون ارائه مشاوره‌های لازم برای ساخت رزومه، استفاده از رزومه ساز رایگان، درج آگهی استخدام برای کارفرما یا کارفرمایان، ارائه انواع آگهی‌های استخدام برای افراد کارجو، آگهی‌های استخدام برای رشته‌های مختلف مانند استخدام رشته علوم سیاسی، استخدام به صورت دورکاری و…. قرار داده شده است.

برای انتخاب مشاغل در تهران باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کار کردن در تهران با تمام آسانی‌ها، سختی‌های خاص خود را نیز دارد. با این حال اگر به برخی از نکات در هنگام انتخاب شغل خود توجه کنید، این سختی‌ها نیز تبدیل به آسانی می‌شود. مهمترین این نکات، نزدیکی به محل سکونت، نزدیکی به مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی یا نزدیکی به خدمات اصلی و اولیه است.
نزدیکی به محل سکونت، یک ویژگی ممتاز است که باعث می‌شود فرد از معضلاتی همچون دیر رسیدن به محل کار، ماندن در ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و معضلاتی از این دست در امان باشد.
با این حال اگر فاصله خانه تا محل کار نزدیک نباشد، نزدیکی به مترو، می‌تواند این مشکل را حل کند. با مترو از شر ترافیک و آلودگی‌ها در امان خواهید بود. بعد از مترو، دسترسی آسان به سایر وسایل حمل و نقل نیز می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد، هر چند جایگاه و مزایای مترو متفاوت از سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.
در کنار این مزایا، دسترسی به خدمات اصلی و اولیه همچون خدمات درمانی- بهداشتی، خدمات غذایی در قالب رستوران- تهیه غذا و… و نیز سایر خدمات هم می‌تواند یک امتیاز خوب، محسوب شود.

میزان درآمد و مخارج در استان تهران

میزان درآمد و مخارج در تهران به نوع کار، سبک زندگی افراد و حجم فعالیت‌ها بستگی دارد. ممکن است فردی در کار خود درآمد بسیار بالایی داشته باشد، اما میزان مخارجش شامل تمام درآمدش شود، اما فردی درآمد کمی داشته باشد، اما تنها یک چهارم از درآمد خود را خرج کند. با این حال در شکل کلی، میزان درآمد در برخی از شغل‌ها در تهران بیشتر از شهرستان‌ها است و به تبع آن، میزان مخارج نیز بالا است. این موضوع دلایل متعددی دارد. از جمله آنکه بسیاری از ثروتمندان کشور، در تهران سکونت دارند. از این رو میزان مصرف کالاهای لوکس و تجملاتی از سوی آنان بیشتر است.
درواقع الگو و سبک زندگی در تهران، بر پایه زندگی تجملاتی قرار دارد. البته این قضیه در مورد تمام شهرها و مناطق تهران صادق نیست. با این حال سبک زندگی مصرفی، شغل‌های مرتبط با مصرف‌گرایی یا تجمل‌گرایی را نیز ایجاد می‌کند. مثلا ساخت خانه‌ها و ویلاهای لوکس، خرید ماشین‌های لوکس، مواد غذایی با کیفیت و گران، لباس‌های برند و وارداتی و…

مشاغل پر تقاضا در تهران کدام اند؟

مشاغل پرتقاضا در تهران، شامل دو دسته از مشاغل است. برخی از این مشاغل جز شغل‌هایی هستند که از قدیم‌الایام وجود داشته‌اند و می‌توان گفت به نوعی سنتی هستند، مانند پرستاری، تدریس در برخی از رشته‌های خاص، پزشکی و… اما نسل دوم شغل‌های پرتقاضا مربوط به تحولات مدرن و تغییرات صورت گرفته در فناوری اینترنت و ارتباطات است. شغل‌های دورکاری مانند تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، اینفلوئنسری، بلاگری، شغل‌های مربوط به اسنپ، برنامه‌نویسی و… برخی از این مشاغل هستند.

مشاغل نوظهور و پرطرفدار در تهران کدام اند؟

در حال حاضر، مشاغل نوظهور زیادی در تهران به وجود آمده است و حتی می‌توان گفت یکی از دلایل تقاضای زیاد مشاغل در تهران همین موضوع است. زیرا فرصت‌ها و شرایط در تهران برای شغل‌های نوظهور بهتر از شهرستان‌ها است. دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط با آن از جمله مهمترین حوزه‌هایی است که به عنوان شغل‌های نوظهور در تهران دیده شده است. البته در شهرستان‌ها نیز این نوع مشاغل وجود دارند، اما رونق آن در تهران بیشتر از سایر جاها بوده است.

استخدام تهران

تنوع فرصت های شغلی در کدام حوزه ها بیشتر است؟

به طور کلی به نظر می‌رسد تنوع شغلی در حوزه فناوری ارتباطات، زیاد بوده و این تنوع روز به روز نیز در حال افزایش است. دیجیتال مارکتینگ خود شامل حوزه‌هایی چون تولید محتوا، کارشناس سئو و.. است. در رابطه با مشاغل مربوط به حوزه فناوری ارتباطات می‌توان به شغل‌هایی چون ادمین صفحات اجتماعی، بلاگری، اینفلوئنسری، برنامه‌نویسی، طراح UI/UX، مشاغل فروش و بازاریابی و مشاغل مربوط به گردشگری اشاره کرد.

میزان اشتغال در ایران

طبق آخرین گزارش مرکز آمار، تعداد افراد شاغل در ایران به تفکیک جنسیت متفاوت بوده است. چنانچه تعداد مردان شاغل در ایران پنج برابر زنان بوده است. این نسبت طی سال‌های اخیر با تغییراتی مواجه بوده است. از جمله آنکه به جمعیت مردان شاغل اضافه شد، اما در بخش زنان شاهد کاهش اشتغال بودیم.

آمار استخدام و اشتغال در تهران در چند سال گذشته

مطابق با گزارش‌های موجود، آمار بیکاری در تهران در چند سال گذشته، تک رقمی بوده است. نرخ اشتغال در تهران نیز بالاتر از سایر شهرستان‌ها بوده است. چنانچه 63 درصد از شاغلان بخش خدمات و 35 درصد از شاغلان بخش صنعت، مربوط به تهران بوده است. روند اشتغال در تهران در چند سال گذشته، مثبت بوده است.

آمار اشتغال زنان در تهران در چند سال اخیر

به طور کلی از میان زنان مستعد کار، تنها 4 میلیون نفر به کار و فعالیت اشتغال دارند که سطح بیکاری آنان در تهران 19 درصد و در کل کشور حدود 17 درصد است. این وضعیت بعد از همه‌گیری کرونا بدتر نیز شد و گرچه کرونا اشتغال بسیاری از مردان و زنان را تحت تاثیر قرار داد، اما آسیب‌های آن بر اشتغال زنان بیشتر بود.

آمار اشتغال مردان در تهران در چند سال اخیر

وضعیت اشتغال در تهران برای مردان برخلاف اشتغال زنان، در چند سال اخیر بهتر بوده است. گرچه آمارهای دقیقی در این رابطه وجود ندارد و همه‌گیری کرونا باعث تعطیلی برخی از مشاغل شد، اما علیرغم تمام این اتفاقات، وضعیت اشتغال مردان در تهران روند رو به رشدی داشته است.

فرصت های شغلی در تهران برای مردان بیشتر است یا زنان؟

معمولا فرصت‌های شغلی برای مردان، بیشتر از زنان است. البته در برخی از رشته‌ها مانند پرستاری، مامائی و… استثنائاتی وجود دارد، اما در کل وضعیت  فرصت‌های شغلی برای مردان بهتر از زنان است. البته این موضوع تنها مربوط به تهران و یا ایران نیست، بلکه این وضعیت در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز دیده می‌شود.

آمار بیکاری در تهران

مطابق با گزارش مرکز آمار ایران در پاییز سال 1400 نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر به ۸.۹ درصد رسید. بر اساس این آمار جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر، نزدیک به 26 میلیون نفر است که حدود دو و نیم میلیون نفر از این افراد بیکار هستند.

نحوه جست و جوی آگهی های تهران در سایت ایران استخدام

همانطور که گفتیم نحوه جستجو و عضویت در یک سایت کاریابی خوب مانند ایران استخدام، می‌تواند شانس استخدام شما را در هر رشته و شغلی بالا ببرد. اما در کنار عضویت و دنبال کردن خبرها، نحوه جستجوی آگهی‌های تهران در سایت ایران استخدام نیز مهم است. شما می‌توانید این کار را به روش‌های مختلف انجام دهید. در روش اول بدون وارد شدن به سایت ایران استخدام، می‌توانید عنوان شغلی را به اضافه ایران استخدام در قسمت جستجوی گوگل بنویسید و جستجو کنید. از این طریق، در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، با ورود به اولین لینک، می‌توانید لیستی از آگهی‌های استخدام را ملاحظه کنید. این عناوین را می‌توانید به شکل‌های دیگر نیز بنویسید. مثلا اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام رشته علوم سیاسی در تهران را مشاهده کنید می‌توانید از این روش استفاده کنید: آگهی‌های استخدام علوم سیاسی در تهران+ایران استخدام
در روش دوم می‌توانید با مراجعه به سایت ایران استخدام، عنوان شغلی مورد نظر خود را در باکس جستجو تایپ کنید و با فشردن دکمه جستجو، لیستی از آگهی‌ها را مشاهده نمایید. اگر هم بخواهید جدیدترین و به روزترین آگهی‌های استخدام را مشاهده نمایید، می‌توانید از عنوان‌هایی چون آگهی های امروز تهران، استخدام امروز تهران و یا از عنوان آگهی های استخدام امروز تهران استفاده کنید. کانال استخدام تهران که مربوط به ایران استخدام است و به شکل رایگان قابل عضویت است نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. البته این روش‌ها تنها مختص مشاغل مربوط به تهران نیستند، بلکه می‌توانید آگهی‌های استخدام در تبریز، اصفهان، شیراز، خراسان، کرمان و سایر شهرها و شهرستان‌ها را نیز جستجو کنید.

سخن پایانی

جمعیت در تهران روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از مشاغل و رشته‌ها به حد اشباع رسیده‌اند، اما این نگاه بدبینانه تنها قسمت کوچکی از واقعیت است. بخش بزرگتر و خوش بینانه واقعیت این است که به همان اندازه که جمعیت افزایش می‌یابد شغل‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند. مشاغل نوظهور، هر روز بخش مهمی از افراد مستعد کار را به سمت خود جلب می‌کند و امیدواری برای اشتغال در هر کاری همچنان رو به بالا است. پس اگر به دنبال کار در تهران با حقوق بالا همراه هستید و یا دوست دارید در تهران مشغول به کار شوید، بدون نگرانی، اخبار و آگهی‌های استخدام در تهران را دنبال کنید تا هر چه زودتر بتوانید در شغل مورد نظر خود مشغول به کار شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تهران در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا