برند چیست و برند کارفرمایی چه تفاوتی با برند تجاری دارد؟
برند چیست و چه اهمیتی دارد؟ معمولا وقتی نام یک برند را میشنویم یاد یک محصول خاص میافتیم اما برند با محصول فرق دارد. برند چیزیست که مصرفکنندگان میخرند اما محصول چیزیست که شرکتها میسازند. برند محل تلاقی احساس، عملکرد و انتظاری است که مشتری از نحوه عملکرد محصول دارد و موجب تمایز آن میشود. همچنین به ویژگیهایی که باعث منحصربهفرد شدن محصول میشود اشاره دارد.
داشتن برند قوی موجب آگاهی بیشتر مردم از چیزی میشود که شرکت آن را ارائه میکند. برندها ابعاد و انواع مختلفی دارند که در یک مقاله نمی گنجد. اما در ادامه به بررسی برندها از نظر مشتری و کارفرما و بهطور خاص برند کارفرمایی میپردازیم. در انتها متوجه میشوید برند کارفرمایی یا برند منابع انسانی چییست و چرا اهمیت دارد.
فهرست مطالب
معنای برند از نظر مشتری و فروشنده
برند از نظر مشتری نمادی از کیفیت محصول است. ذهنیت مثبت مشتری نسبت به یک برند باعث میشود در زمان و انرژی مصرف کننده برای پیدا کردن برند مناسب صرفهجویی شود و فورا برای خرید از آن تصمیم بگیرد. همچنین تا زمانی که مشتری مطمئن باشد برندی انتظارات آنها را به شکل مطلوبی برآورده کرده و موجب رضایت او میشود به آن وفادار میماند.
ازدیگرسو یک برند برای فروشنده به معنی مزیت رقابتی و ارائه یک محصول منحصربهفرد است که باعث میشود مشتریان راضی، آن را یک نماد باکیفیت بدانند و این موجب تمایز محصولات آن شرکت میشود. برند به معنی ارائه مجموعه منحصربهفردی از ویژگیها، خدمات و مزایا به خریداران یا مصرفکنندگان است.
مثلا برند کوکاکولا را در نظر بگیرید. زمانی که این نام برده میشود چیزی که به ذهن مشتری میآید یک نوشیدنی با کیفیت است که باعث میشود او در بین جمعی از برندها، کوکاکولا را ترجیح دهد. اما چیزی که شرکت سازنده کوکاکولا به دنبال آن است ایجاد یک نماد با کیفیت در ذهن مشتری بود که باعث تمایز محصولات کوکاکولا از سایر برندها شود. اگر مشتری همانطور که اشاره کردیم کوکاکولا را به سایر برندها مثلا فانتا و غیره ترجیح دهد نشان میدهد این شرکت به اهداف خود رسیده است.
انواع برند کدام اند؟
انواع برند در نگاه جزئی به 21 نوع تقسیم میشود که عبارتند از:
- برند شخصی
- برند محصول
- برند خدمات
- برند تجاری
- برند سرمایهگذار
- برند غیرانتفاعی یا NGO
- برند عمومی
- برند فعال یا عملگرا
- برند مکان
- برند ملیت
- برند اخلاق
- برند سلبریتی
- برند مؤلفه یا جز تشکیلدهنده
- برند جهانی
- برند چالشگر
- برند ژنریک
- برند لاکچری
- برند کالت یا فرقه و کیش
- برند بیبنیان و بیعیب (Clean Slate)
- برند خصوصی
- برند کارفرمایی
برند کارفرما چیست؟
یکی از انواع برند، برند کافرمایی است که موضوع مورد بررسی ما در این مقاله است. برند کارفرمایی به انگلیسی Employer Brand ، فرآیند مدیریت و تأثیرگذاری شهرت کارفرما بر کارجویان، کارمندان و سهامداران بالقوه است. این برند همه کارهایی را در برمیگیرد که مدیر سازمان انجام می دهد تا مورد انتخاب سایرین باشد. تاریخچه برند کارفرما به دهه 1990 برمیگردد که بهطور رسمی ایجاد شد.
درباره برند کارفرمایی مقاله و آموزشهای زیادی منتشر شده است. اما به زبان ساده برند کارفرمایی شهرت و اعتبار سازمان یک کارفرماست. یعنی چیزی که کارمندان و کارجویان درباره مدیر یا کارفرمای آن سازمان فکر میکنند و به اطرافیان خود میگویند. برند کارفرمایی یک دارایی ناملموس است که نیاز به مراقبت مستمر دارد.
لازم به ذکر است برند منابع انسانی نیز استراتژیهایی برای تشخیص نیروهای تاثیرگذار در یک سازمان است. این برند در کنار برند کارفرمایی فعالیت میکند.
ابعاد برند کارفرمایی
ابعاد و مدل های برند کارفرمایی از دو دیدگاه داخلی و خارجی قابل بررسی است.
برند کارفرمایی داخلی
این برند، به دیدگاه افراد داخل سازمان از کارفرما اشاره دارد فعالیتهای داخلی کارفرما بر چشمانداز سازمان، فرهنگ و ارزشهای آن اثر میگذارد. مثلا اگر کارفرمایی میخواهد در محیط داخلی سازمان، ارتباط موثر با کارمندان را جزیی از برند کارفرمایی خود قرار دهد، زمانی که میبیند فضای مثبت و پرانرژی سازمان کمرنگ شده از طریق یک نظرسنجی دلایل آن را میسنجد. سپس بر اساس نتایج بدست آمده تصمیم میگیرد کاری کند تا شرایط فضای کار و روحیه کارمندان را بهبود دهد. بهاینترتیب ارتباط موثر با کارمندان جزیی از فرهنگ و ارزشهای سازمان و یکی از المانهای برند کارفرمایی میشود.
برند کارفرمایی خارجی
این برند، به نحوه دیدگاه افراد خارج از سازمان به آن کارفرما اشاره دارد. معمولا برای ساختن چنین برندی از تبلیغات استفاده میشود. هدف این نوع برند سازی جذب کارکنان بالقوه و کارجویان هستند. مواردی مثل تبلیغات جذب نیرو، بلاگها، پورتالهای امتیازدهی به کارفرمایان و غیره در این دسته قرار میگیرند. بهعنوان مثال در نظر بگیرید که سازمان در تبلیغات خود، امکان ادامه تحصیل کارمندان را نیز بیان میکند میکند. بهاینترتیب افرادی که علاقهمند به تحصیل در کنار کار هستند به این آگهی جذب میشوند.
مؤلفه ها و شاخص های برند کارفرمایی کدام اند؟
کارشناسان مختلف مؤلفه های برند کارفرمایی را به شکلهای مختلفی ذکر میکنند اما بهصورت عمومی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مبلغان برند
یعنی کارمندانی که درباره آن کارفرما نکات مثبتی به خانواده، دوستان و در شبکههای اجتماعی خود میگویند. این باعث جذب کارجویان میشود. سازمانهایی که فرآیندهایی برای رشد کارمندان خود دارند معمولا مبلغانی نیز در درون خود خواهند داشت.
صفحه وبسایت حرفه ای درجه یک
اولین جایی که کارجویان به آن مراجعه میکنند وبسایت یک شرکت است. لازم است علاوه بر رسالت سازمان، فرهنگ و ارزشهای آن نیز در وبسایت نشان داده شود مثل تصاویر کارکنان، بخشها و رویدادهای شرکت. همچنین مهم است که وبسایت شرکت در تلفن همراه به خوبی نمایش داده شود.
ثبات برند
یکی از ابعاد برند کارفرما ثبات است که از طریق افراد درون سازمان و افرادی که با آن سازمان در ارتباطاند حفظ میشود. سعی کنید برای همه افراد اعم از کارمندان، مشتریان، فروشندگان، کارجویان و غیره تجربه مثبتی خلق کنید. ارزش پیشنهادی کارفرما مسئله مهمی در خلق تجربه مثبت است.
ایجاد دیدگاه مثبت در فضای مجازی از طریق ارتباط موثر با کارمندان
سعی کنید با ایجاد تجربه مثبت برای کارمندان، رتبه خود را در سایتهای مختلف نظرسنجی حفظ کنید. با کارمندان فعلی ارتباط خوبی داشته باشید و با آنهایی که مجبور میشوند از شرکت شما جدا شوند طوری رفتار کنید که راضی بروند. بهطورکلی ایجاد فضای اطمینان و مراقبت از کارمندان اهمیت زیادی دارد چراکه بسیاری از این افراد نظرات خود را درمورد کارفرما و سازمان در فضای اینترنت منتشر میکنند و موجب ذهنیتسازی برای سایرین میگردند. در شبکههای اجتماعی به نظرات منفی پاسخ دهید و مسئولیتپذیر باشید.
فضای کاری منعطف
این روزها تمایل کارمندان به دورکاری بیشتر شده و لازم است کارفرمایان محیط مناسبی برای آن فراهم کنند. اکثر کارمندان هنگام پیدا کردن کار، بیش از اینکه دنبال پول باشند دنبال معنا هستند. بنابراین کارفرمایان باید از استعدادهای خوب مراقبت کنند. بنابراین به آنها فضای منعطفی برای کار کردن بدهید.
مسئول و کارشناس برند کارفرمایی کیست؟
برند کارفرمایی توسط بنیانگذار یا صاحب کسبوکار، مدیرعامل و همه مدیران اجرایی که در تدوین چشمانداز استراتژیک شرکت نقش دارند ایجاد میشود. تیم منابع انسانی، تیم بازاریابی به همراه سایر مدیران و ذینفعان نیز در ایجاد این برند نقش موثری دارند.
برند کارفرمایی چه تفاوتی با برند تجاری دارد؟
برند تجاری و برند کارفرمایی در پنج مورد با هم تفاوت دارند:
1) مخاطب
مخاطبان برند تجاری، مصرفکنندگان یا مشتریان آن و مخاطبان برند کارفرمایی کارمندان و کارجویان هستند. برند تجاری مخاطبان وسیعتری دارد.
2) ارتباطات برندینگ
برند تجاری از روشهای مختلفی مثل بازاریابی، وبسایت، رسانههای اجتماعی، کانالهای تبلیغاتی و غیره به مشتری شناسانده می شود. اما مردم برندکارفرمایی را از طریق وبسایت مشاغل، شرح شغل، آگهیهای شغلی، مطبوعات و رسانه اجتماعی می شناسند. تمرکز برند تجاری بر فروش بیشتر و تمرکز برند کارفرمایی بر جذب و حفظ نیروهاست. ممکن است هر دوی این برندها از کانالهای اطلاعرسانی مشابهی استفاده کنند اما پیامی که منتقل میکنند و مخاطبانی که دارند متفاوت است.
3) تجربه محصول
تجریه برند تجاری به معنی حس یا تجربه مشتری از استفاده از آن است اما تجربه برند کارفرمایی به تجربه کارمندان از کار در آن مجموعه برمیگردد. تجربه مشتری چیزی است که از طریق دیدن، خوردن یا موارد مشابه به دست میآید اما تجربیات کارمندان از طریق تعامل ایجاد میشود.
4) تعامل
تعامل برند تجاری با مشتریان کوتاهمدت اما تعامل برند کارفرمایی با کارمندان بلندمدت است. البته بسته به اینکه شرکت چه محصولی ارائه میدهد و آیا خدمات پس از فروش دارد تعامل با مشتریان هم میتواند طولانیتر باشد اما بهاندازه تعامل با کارمندان نخواهد بود. همچنین مشتریان ممکن است مدت کوتاهی از محصولات برند تجاری استفاده کنند اما کارمندان روزی حداقل 8 ساعت با برندکارفرمایی سپری میکنند.
برند کارفرمایی در فرایند جذب چه کاربردی دارد؟
عاملی که باعث میشود کارجو، آن شرکت را در بین شرکتهای مختلف هدف قرار دهد، برندکارفرمایی است. برند تجاری روی انتخاب افراد برای ارسال درخواست شغلی تأثیرگذار است اما آنچه روی انتخاب نهایی آنها اثر میگذارد برند کارفرمایی است. بسیاری از کارمندان از کار برای شرکتهایی که برند تجاری مطلوبی ندارند اما برند کارفرمایی مناسبی دارند راضی هستند.
هرقدر برند کارفرمایی بهتر باشد احتمال جذب افراد متخصصتر و سطح بالاتر در سازمان بیشتر میشود.
مزایا و اهمیت داشتن برند کارفرمایی چیست؟
داشتن برند کارفرمایی مثبت و عالی مزایای زیر را برای شرکت به همراه دارد:
- جذب استعدادها
- کاهش هزینه و زمان برای استخدام
- تقویت روحیه کارکنان
- افزایش بازدهی کارکنان و سازمان
- ایجاد اعتبار نزد مشتریان
راهنمای ایجاد و ساخت برند کارفرمایی
ساخت یک برند کارفرمایی خوب به جذب نیروهای بهتر در حداقل زمان ممکن و نیز حفظ نیروهای مستعد در طول زمان کمک میکند بنابراین ساخت برند کارفرمایی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.
چگونه برند کارفرما ساخته میشود؟
ایجاد برند کارفرمایی حوزههای مختلفی را در برمیگیرد و نیاز به یک تلاش چندوجهی دارد. به همین دلیل هر مقاله برند کارفرما را از ابعادی که فکر میکند اهمیت بیشتری دارد بررسی میکند اما بهتر است سازمانها برای ساخت یک برندکارفرمایی خوب نکات زیر را در نظر بگیرند.
1) تعریف ارزشها
پروژه برند کارفرمایی شامل تعریف ارزشها، اهداف، چشمانداز و فرهنگ سازمانی است. این عوامل باعث تمایز شرکت از رقبا میشود و استعدادها را به آن جذب میکند. اما این ارزشها نباید غیرواقعی و اغراقآمیز باشند چون نتیجه معکوس میدهند.
2) شناسایی چالشها و نیازهای آتی
چالشهای فعلی استخدام خود را درک کنید. نیازهای آتی نیروی کار سازمان را بشناسید و از برندسازی در راستای این اهداف استفاده کنید. مثلا اگر در آینده نیاز به جذب نیروی متخصص هوش مصنوعی دارید از برندکارفرمایی در راستای هدف قرار دادن این متخصصان استفاده کنید.
3) تعریف اهداف
برخی از رایجترین اهداف برندسازی کارفرما عبارتند از:
- افزایش تعداد متقاضیان کار باکیفیت
- بیشتر شدن تعداد کاربرانی که در سایتهای شغلی و کاریابی، صفحه آن شرکت را بررسی میکنند
- تعامل در رسانههای اجتماعی و سطح اینترنت برای بهبود برند کارفرمایی
- کاهش هزینه و زمان استخدام
- تقویت برند از طریق تعامل با کارمندان
- کاهش میزان ترک سازمان
4) تعریف افراد کاندید
مهم است که بدانید هدف کمپینهای برندسازی شما کیست. بررسی کنید که اولویت جامعه هدف در هنگام انتخاب شغل چیست. در محیط کار به چه چیزی اهمیت میدهند. فرصتهای شغلی را کجا جستجو میکنند، چه کارفرمایی را میپسندند و غیره.
5) بهبود کانالهای برند کارفرمایی
رایجترین کانالهای تبلیغ برند کارفرمایی وبسایت شرکت، شبکههای حرفه ای آنلاین و رسانههای اجتماعی هستند. بنابراین سازمان باید روی تقویت این موارد تمرکز کند.
6) تعامل با کارمندان
کارمندان فعلی خود را در معرض تعامل با افراد بیرون سازمان قرار دهید. شرکتهایی که کارمندانشان محتوای اجتماعی برندشان را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند بازدیدهای بیشتری میگیرند. حضور کارمندان باعث افزایش اعتماد میشود.
7) تعامل با مدیران ردهبالا
مهم است که مدیران شرکت بهعنوان الگوی کارمندان با آنها و سایر افراد بیرون از شرکت ارتباط داشته باشند. شرکتهایی که مدیران آن از رسانه اجتماعی برای برقراری ارتباط، بیان ماموریت سازمان، فرهنگ و اهداف آن استفاده میکنند قابل اعتمادترند.
8) اطمینان از تجربه مثبت کاندیدهای استخدام شرکت
تجربه کسانی که برای استخدام به شرکت مراجعه میکنند روی برندسازی کارفرما اثر دارد. بسیاری از افراد با توجه به تجربهای که از برندکارفرمایی یک سازمان در مواجهه با کارجویان دارند ممکن است مجددا به آن شرکت برگردند یا هرگز تمایلی نداشته باشند. اگر این تجربه مناسب نباشد ممکن است خرید محصولات و خدمات آن شرکت را متوقف کنند و دوستانشان را هم به این کار تشویق نمایند.
9) سنجش میزان موفقیت و بهبود آن
اندازهگیری میزان موفقیت برند کارفرمایی و بهبود آن برای رسیدن به دستاوردهای بهتر اهمیت دارد. برای سنجش آن باید به میزان برآورده شدن اهداف کمپین دقت کنید.
دوره آموزشی برند کارفرمایی
توسعه برند کارفرمایی گرچه ممکن است ساده به نظر برسد اما نیازمند استراتژی دقیقی است که باید در بخشهای مختلفی به شکل مناسبی اجرا شوند تا نتیجهبخش باشند. بههمیندلیل لازم است مدیران برندها آموزشهای کافی و جامعی در این خصوص ببینند.
موسسات و آموزشگاههای زیادی دورههای آموزش برند کارفرمایی را برگزار میکنند. در این دورهها مواردی نظیر برندسازی، استراتژیهای مختلف، مدیریت تجربه کارکنان، جذب مشتری و جذب کارمند، استراتژیهای حفظ نیروی کار، تاثیربرندسازی شخصی بر برندکارفرمایی، اصول ارتقای برند کارفرمایی و مواردی ازایندست آموزش داده میشود.
مثلا درباره برند کارفرمایی در بانکداری یا در صنایع مختلف خدماتی و تولیدی، کتابهای متعددی چاپ شده و دورههای آموزشی متعددی برگزار میشود چراکه ممکن است اصول اصلی مشابه باشند اما در جزییات متفاوتند.
روشهای توسعه و تقویت برند کارفرمایی
برای تقویت و توسعه برند کارفرمایی لازم است دیدگاه کارمندان و کارجویان را نسبت به سازمان بهبود دهید در این مسیر میتوانید از روشهای مختلفی مثل موارد زیر استفاده کنید:
- بهبود عملکرد تیم منابع انسانی و روابط عمومی چراکه این بخشها در خط مقدم ارتباط با کارجویان و کارمندان شرکت هستند.
- بهروزرسانی مطالب سایت و اطلاعرسانی اخبار سازمان باعث نشان دادن فرهنگ و ارزشهای سازمان میشود. همچنین موجب ایجاد نگاه درست برای افراد بیرون از سازمان میگردد.
- انتشار آگهیهای جالب و خلاقانه باعث جذب مخاطبان بیشتری میشود. بهاینترتیب احتمال پیدا کردن گزینه موردنظر نیز بالا میرود.
- برگزاری نظرسنجی در سازمان موجب میشود مدیران بفهمند کارمندان چه حس و شرایطی از کار در این سازمان دارند. بهاینترتیب میتوانند برنامهها و استراتژیهای قدرتمندی برای بهبود تجربه آنها فراهم کنند.
- برگزاری کارگاه و دوره آموزشی و شرکت در نمایشگاهها موجب میشود کارمندان و مدیران با افراد بیرون از سازمان تعامل کنند. این مسئله باعث بهبود برند کارفرمایی در ذهن کارجویان و کارمندان میگردد.
- نظام پاداشدهی برای کارکنان باعث میشود آنها نسبت به حفظ ارزشهای مجموعه و تقویت عملکرد خود انگیزه داشته باشند.
- برگزاری برنامههای تفریحی میزان رضایت شغلی کارمندان را بالاتر میبرد.
- بررسی و بازنگری فرآیند استخدام و جذب نیرو میتواند مشکلات روشهای فعلی را پیدا و حل کند. احترام به کارجو از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در تمامی فرآیند جذب رعایت شود.
درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام با برند تخصصی شما
کارفرمایانی که به دنبال جذب و استخدام نیروی متخصص خود میباشند میتوانند با درج آگهی استخدام نیروی مورد نیاز خود را جذب نمایند. این سایت یک صفحه اختصاصی با نام برند شما برای آگهی های استخدام مجموعه شما ترتیب میدهد. این موضوع باعث افزایش چشمگیر بازخورد آگهی و برند کارفرمایی شما میشود.
- مطلب مرتبط: نمونه متن های خلاقانه و جذاب آگهی استخدام
برای درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
مشاهده آگهی های استخدام مجموعه ها با بهترین برندکارفرمایی
افراد جویای کار میتوانند بهترین بهترین شرکت ها با بهترین برندکارفرمایی را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایند. در این سایت آگهی های استخدام از بهترین شرکت ها و بهترین برند ها از سراسر کشور درج میشود. متقاضیان کار میتوانند با عضویت به عنوان کارجو آگهی های مرتبط با عنوان شغلی، رشتهتحصیلی و شهر یا استان خود را از طریق حساب کاربری خود، به محض انتشار در سایت دریافت نمایند.
سخن پایانی
برندکارفرمایی یکی از اصول مهمی است که هر شرکتی باید به آن توجه ویژه داشته باشد. این برند در جذب و نگهداشتن نیروی کار تأثیر زیادی دارد و میتواند موجب افزایش بازده سازمان در طولانیمدت و نیز تأثیر مثبت بر میزان فروش محصولات و خدمات آن شود. ارتباط موثر و دوجانبه با کارمندان و کارجویان و بهبود تجربه آنها از تعامل با شرکت از مهمترین ارکان برند کارفرمایی است.
جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام