راهنمایی شغلیکارجو

ده اصل طلایی برای انتخاب شغل مناسب

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مشاوره انتخاب بهترین پیشنهاد شغلی

بین دوراهی انتخاب شغل با دو پیشنهاد شغلی قرار دارید؟ سردرگمی در انتخاب شغل و مقایسه دو پیشنهاد شغلی شاید آنقدر ها هم سخت نباشد. انتخاب شغل مناسب، یک تصمیم بزرگ است که شما باید بدرستی از پس آن برآیید. در این مطلب سعی داریم تا ده اصل برای انتخاب شغل آینده را گام به گام برای شما ارائه دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. بنابراین با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

دانش کافی داشته باشید

اگر در مورد حقوق، بیمه، پاداش و مزایا، ساعات کاری، انتظارات شغلی یا حتی برنامه های شرکت مورد نظر سوال دارید باید قبل از تصمیم گیری درباره پیشنهاد شغلی حتما آن را با مسئول استخدام در میان بگذارید.
سوال درباره یک پیشنهاد شغلی اصلا چیز بدی نیست چون علاقه شما به آن پیشنهاد را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا با فکر و تدبیر تصمیم بگیرد.
بنابراین قبل از اینکه برای یک شرکت کار کنید اگر سوال یا نکته ای به ذهنتان رسید حتما آن را در میان بگذارید.
بدلایلی نباید به هیچ وجه فورا یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید. در ادامه این مقاله به بیان این دلایل میپردازیم.
همیشه تمام جزئیات ارائه شده در پیشنهاد شغلی را مرور کنید و مطمئن شوید که برای شما قابل فهم هستند و اطلاعات کاملی به شما می دهند.
اگر مرحله اول را رد کردید آنگاه آماده هستید تا دو پیشنهاد شغلی مختلف را با هم مقایسه کنید. در ادامه نکاتی برای این کار به شما ارائه می دهیم.

انتخاب شغل

حقوق و مزایا را در نظر بگیرید

مرحله بعد برای مقایسه دو پیشنهاد شغلی این است که مباحث مالی را در نظر بگیرید. همه ما برای پول به سر کار می رویم، حتی اگر پول تنها دلیل برای لذت بردن ما از شغل مورد نظر نباشد.
هرگاه یک پیشنهاد شغلی به شما شد به حقوق و پاداش آن نگاه کنید ولی گزینه های دیگر مانند اختیار خرید سهام شرکت، کمک هزینه ها و سایر موارد مالی را نیز در نظر داشته باشید. تمامی این موارد می توانند به شما کمک کنند تا پول بیشتری در شغل مورد نظر بدست آورید.
برای جستجو درباره حقوق مربوط به شغل مورد نظر بهتر است آگهی های استخدام رده شغلی مورد نظر را در سایت ایران استخدام جست و جو کنید تا بفهمید شرکت های دیگر در شهر شما برای همین کار چه مبلغی را می پردازند؟

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و جست و جوی آگهی های مرتبط با رده شغلی خود کلیک نمایید.

ممکن است هر دو پیشنهاد شغلی ارائه شده به شما حقوق نسبتا پایینی داشته باشند و برای بدست آوردن حقوق منصفانه لازم باشد با آنها گفت و گو کنید.
اگر دو پیشنهاد شغلی خود را با همدیگر مقایسه کنید و درباره حقوق آنها در سایت های موجود جستجو نکنید آنگاه ممکن است از پایین بودن حقوق آنها باخبر نشوید.
اداره کار نیز می تواند اطلاعات خوبی درباره حقوق پرداختی برای انواع شغل ها (مانند کارهای مهندسی، برق کشی و غیره) ارائه دهد.
پس از بررسی حقوق مناسب برای شغل پیشنهاد شده بهتر است مزایای زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • مرخصی استحقاقی
  • برنامه کاری انعطاف پذیر
  • امکان کار از خانه
  • هرگونه کمک هزینه مالی یا اضافه حقوق برای پیشرفت شغلی
  • مزایای بیمه سلامت و هزینه آن
  • حقوق بازنشستگی و برنامه آن

اهداف شغلی خود را بررسی کنید

یک شغل ممکن است از دور عالی به نظر برسد. ممکن است از لحاظ حقوق و پاداش گزینه بهتری باشد ولی اگر با اهداف شغلی شما در بلندمدت همخوانی ندارد آنگاه وقت خود را در آن موقعیت شغلی تلف نکنید.
برای مثال اگر چندین سال در بخش خدمات مشتریان کار کرده اید و بدنبال یک شغل دیگر هستید، آنگاه بهتر است یک پیشنهاد شغلی که با مشتریان سروکار دارد را قبول نکنید. حتی اگر پیشنهاد جدید 30 درصد افزایش حقوق و مزایای بیشتر را به شما پیشنهاد می دهد باز هم انتخاب آن معقول نیست.
بنابراین در کنار فاکتورهایی که می تواند روی کاغذ بررسی کنید و دو پیشنهاد شغلی ارائه شده را با هم مقایسه کنید بهتر است به این نکته نیز فکر کنید آیا پیشنهاد شغلی ارائه شده باعث پیشرفت شما در مسیر زندگی حرفه‌ای تان می شود یا نه؟

اولویت های شخصی را در نظر بگیرید

هرگاه دو پیشنهاد شغلی را مقایسه می کنید بهتر است به این نکته نیز فکر کنید که چه چیزی در زندگی برایتان مهم تر است. اگر در ابتدای مسیر شغلی خود هستید ممکن است اولویت شما دنبال کردن فرصت های یادگیری و پیشرفت شغلی باشد. اگر در اواخر دهه پنجم زندگی خود هستید ممکن است اولویت شما حقوق و پاداش بیشتر باشد تا به بازنشستگی خود نزدیک تر شوید. یا ممکن است تازه تشکیل خانواده داده اید و می خواهید بین کار و زندگی خود توازن برقرار کنید.
اگر کمی زمان صرف کنید و اولویت های خود در زندگی را مشخص کنید آنگاه بهتر می توانید دو پیشنهاد شغلی ارائه شده را با هم مقایسه کنید.

انتخاب شغل

آیا امکان پیشرفت شغلی دارید؟

در مرحله بعد به این فکر کنید که پس از کار کردن بمدت یک یا دو سال در شرکت مورد نظر، آینده شغلی شما چگونه خواهد بود.
توصیه می کنیم در مرحله مصاحبه حتما سوالات زیر را از مسئول استخدام بپرسید:

  1. معمولا هر چند وقت یکبار کارکنان را به نقش های مدیریتی ارتقا می دهید و اینکه کارکنان جدید را استخدام می کنید؟
  2. فردی که قبلا به این کار مشغول بوده است در حال حاضر چکار می کند؟

برخی شرکت ها نوعی فرهنگ سازمانی دارند که در هر زمان ممکن، سمت شغلی کارکنان خود را ارتقا می دهند. برخی شرکت های دیگر این گونه نیستند. توصیه می کنیم شرکت های نوع اول را پیدا و انتخاب کنید تا موقعیت شغلی بهتری داشته باشید.
هم چنین شما باید بتوانید درباره افزایش حقوق حرف بزنید، ارتقای شغلی بگیرید یا حتی در صورت لزوم بین گروه های مختلف کار کنید بدون اینکه مجبور شوید محل کار خود را عوض کنید.
در نظر داشتن فرصت های شغلی در بلندمدت یکی از مهم ترین نکات است و هرگاه در دوراهی انتخاب یک پیشنهاد شغلی قرار گرفتید به تصمیم گیری شما کمک خواهد کرد.
توصیه می کنیم به لینکدین مراجعه کنید و با کارکنان شرکتی که به شما پیشنهاد شغلی داده است صحبت کنید و نظر آنها راجع به شرکت را بپرسید.اینکه آیا کارکنان در این شرکت سمت های شغلی مختلف داشته اند و ترفیع یافته اند یا خیر. اگر شاهد چنین چیزی بودید این نشانه خوبی است.

رفتار و برخورد کارفرما و مسئولان با شما

یک مثل در دنیای حرفه ای وجود دارد که می گوید: افراد شرکت های بد را ترک نمی کنند بلکه آنها رئیس های بد را ترک می کنند.
این مورد معمولا درست است. بنابراین به یاد داشته باشید که بین دو فرصت شغلی انتخاب نمی کنید بلکه باید یکی از دو مدیر را نیز انتخاب کنید. مدیرانی که احتمالا باید هر روز با آنها سروکار داشته باشید، کسانی که عملکرد شما را ارزیابی می کنند و به شما آموزش های لازم را میدهند و کار شما را در مجموعه مشخص میکنند.
بنابراین نحوه برخورد افراد مصاحبه کننده با خودتان را در نظر بگیرید. آنها به شما نشان می دهد که کار کردن در آن شرکت چگونه است.
پس برخورد مدیر شما یکی از عوامل مهمی است که حین مقایسه پیشنهادهای شغلی باید در نظر داشته باشید. مدیر بد می تواند زندگی شما را خراب کند و محیط کار را برای شما خسته کننده کند. اگر نمی توانید مدیر شرکت را تحمل کنید به هیچ وجه پیشنهاد شغلی آنها را قبول نکنید.

تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی

قبل از قبول کردن یک شغل جدید، علاوه بر تلاش برای پیدا کردن یک رئیس خوب باید فرهنگ کلی غالب بر شرکت را نیز در نظر داشته باشید.
اگر یک پیشنهاد شغلی خوب دارید ولی حس می کنید با افراد آنجا ارتباط نمی گیرید و یا از فرهنگ سازمانی آن شرکت خوشتان نمی آید آنگاه ممکن است بعدا پشیمان شوید. این در حالیست که انتخاب یک پیشنهاد شغلی با حقوق کمتر ولی فرهنگ سازمانی و کارکنان بهتر به شما کمک خواهد کرد تا در شغل خود پیشرفت کنید.
شاید برای رده های شغلی متوسط، فرهنگ سازمانی یک عامل مهم در مقایسه با حقوق و مسئولیت های شغلی آنها باشد. ولی برای انتخاب یک پیشنهاد شغلی باید آن را در نظر داشت.
اگر دو پیشنهاد شغلی به دست شما رسید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و نمی دانید کدام را انتخاب کنید آنگاه فرهنگ سازمانی آن شرکت می تواند عامل تعیین کننده باشد.

شفاف سازی مسائل مالی

نکته دیگر برای مقایسه دو پیشنهاد شغلی این است که تاریخچه شرکت و ثبات آن را بررسی کنید. مثلا اینکه شرکت مورد نظر در سالیان اخیر تعدیل نیرو داشته است یا نه.
اگر سهام یک شرکت در بازار بصورت عمومی باشد، می توانید گزارش های مالی اخیر و مقالاتی درباره شفافیت مالی آن شرکت پیدا کنید.
حتی اگر هیچ پیش زمینه قبلی در مسائل مالی ندارید باز هم می توانید یک یا چند مقاله خبری مفید پیدا کنید. تا متوجه شوید شرکت مورد نظر سودآوری داشته است یا اینکه در حال رکود است.
هم چنین می توانید چک کنید که در حال حاضر چند نفر در شرکت مورد نظر استخدام شده اند. اگر شرکت مورد نظر چندین نفر را در بخش های مختلف و برای پوزیشن های متفاوت استخدام کرده است می تواند نشانه مثبتی باشد.
این بدان معناست که آن شرکت در حال توسعه و رشد است و عملکرد خوبی در بازار دارد، بنابراین موقعیت شغلی شما در آینده نزدیک به خطر نمی افتد و تعدیل نیرو نخواهید داشت.

نظرات کارکنان سابق را در نظر بگیرید

قبل از پذیرش یک پیشنهاد شغلی می توانید نظر کارکنان سابق آن شرکت را بخوانید تا نقاط قوت و ضعف آن را بیابید. تحقیق درباره انتخاب شغل مهم است.
اگر برای انتخاب یکی از دو پیشنهاد شغلی خود تردید دارید ولی نظر کارمندان در مورد یک شرکت مثبت تر است آنگاه بهتر است همان شرکت را انتخاب کنید.
البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که یک نظر منفی در مورد شرکت نمی تواند گویای همه چیز باشد. هر کارفرمایی یک یا چند کارمند سابق دارد که ناراضی باشند. بدنبال یک روند کلی و درصد نظرات مثبت در مقابل نظرات منفی باشید. بهتر است نظرات کارمندانی را مرور کنید که در دو یا سه سال اخیر شرکت را ترک کرده اند.
به یاد داشته باشید که رئیس شما به اندازه شرکتی که در آن کار می کنید مهم است، بنابراین هرگاه دو فرصت شغلی را مقایسه می کنید حتما برخورد مسئول استخدام را نیز در نظر داشته باشید.

انتخاب شغل

فاصله محل سکونت تا محل کار

اگر شرکت مورد نظر امکان دورکاری و یا کار از منزل ندارد، بهتر است فاصله محل سکونت تا محل کار را در نظر بگیرید.
مثلا اگر قرار باشد هر روز حدود سه ساعت در راه باشید تا به شرکت برسید، احتملا روی زندگی شخصی تان تأثیر منفی بگذارد.
به همین دلیل باید حقوق بیشتری دریافت کنید تا پذیرش آن شغل معقول باشد (یا ممکن است فکر کنید که هیچ پولی نمی تواند اتلاف وقت شما را جبران کند که این نیز منطقی است).
در هر حالت زمان مورد نیاز برای رسیدن به شرکت را در نظر بگیرید. چون در طول این زمان را نمی توانید کار دیگری انجام دهید و عملا وقت خود را هدر میدهید.

تاثیر علاقه در انتخاب شغل را نادیده نگیرید

این نکته برای تصمیم گیری درباره دو فرصت شغلی تاحدودی غیرمنطقی به نظر میرسد ولی گاها خوب جواب میدهد.
بررسی تمامی نکات فوق و لیست کردن نقاط قوت و ضعف هر کارفرما و موقعیت شغلی بسیار خوب و مفید است. ولی در انتها، اگر حستان به شما می گوید که شغل شما خوب نیست بهتر است به آن گوش کنید.
البته بهتر است که غریزه خود را با تصمیم عجولانه برای کار در یک محیط ناشناخته اشتباه نگیرید. طبیعی است که کار در یک محیط جدید استرس بهمراه داشته باشد. محتاط بودن بدین معنا نیست که حتما باید با کارفرمای خود بمانید و شغل خود را ترک نکنید.
توصیه من فقط این است که هرگاه می خواهید بین دو فرصت شغلی تصمیم گیری کنید، اگر غریزه تان به شما می گوید که یکی از پیشنهادها از دیگری بهتر است بهتر است به آن گوش کنید.
این حس غریزی می تواند بدلیل فرهنگ سازمانی آن شرکت، مسئول استخدامی که با شما مصاحبه می کند یا کاری که قرار است انجام دهید باشد. تمامی این عوامل روی شادمانی و سلامت روان شما در هر روز کاری اثر می گذارند.

تصمیم نهایی را اطلاع دهید

زمانی که تصمیم خود را برای کار در یک شرکت قطعی کردید بهتر است به آنها بگویید که چقدر مشتاقید با آنها کار کنید، سپس پیشنهاد شغلی را امضا کنید و به آنها برگردانید.
پس از اینکه آنها نیز تأیید کردند که می توانند خواسته های شما را برآورده کنند و تاریخ شروع به کار شما را تعیین کردند، آنگاه می توانید به شرکت دیگر بگویید که قصد ندارید با آنها همکاری کنید.

آیا انتخاب همزمان دو پیشنهاد شغلی کار اشتباهی است؟

به هیچ وجه نباید دو پیشنهاد شغلی را قبول کنید. اما می توانید برای چند فرصت شغلی با کارفرمایان مختلف گفتگو کنید و سپس تصمیم بگیرد. زمانی که تصمیم خود را نهایی کردید باید به سایر شرکت ها اطلاع دهید که پیشنهاد آنها را رد کرده اید.
پذیرش یک پیشنهاد شغلی از چندین کارفرما کاری منطقی نیست. با این کار به اعتبار خود در صنعت مورد نظر لطمه خواهید زد.
بجای قبول کردن دو پیشنهاد شغلی بهتر است به آن بعنوان اهرم فشار حین گفتگو استفاده کنید. در بخش بعد به شما می گوییم که چگونه این کار را انجام دهید.

چگونه بین دو پیشنهاد شغلی گفتگو کنیم؟

فرض کنید دو پیشنهاد شغلی خوب دارید و یک سازمان شما را بیشتر علاقه مند کرده است ولی حقوق و مزایای آن خوب نیست.
بحث کردن درباره حقوق دریافتی با کارفرما در این حالت مشکلی ندارد و شما به هیچ وجه حریص نیستید.

شما می توانید منظور خود را این گونه بیان کنید:
از این فرصتی که به من دادید تشکر می کنم و سمت شغلی شما خارق العاده است. شرکت شما انتخاب اول من برای کار است. اما یک پیشنهاد شغلی دیگر برای همین شغل ولی با حقوق بالاتر دارم. آیا شما می توانید حقوق پایه من را (مثلا x میلیون) زیاد کنید؟ اگر جواب شما بله است می توانم پیشنهاد شما را قبول کنم چون پوزیشن شغلی شما جذاب تر است.

شما می توانید منظور خود را جور دیگری نیز بیان کنید. نیازی نیست بگویید که پیشنهاد آنها را فورا قبول می کنید. توصیه می کنیم که سریعا به یک فرصت شغلی جواب مثبت ندهید. بعضی مواقع این کار می تواند یک تاکتیک مذاکره باشد.
در واقع با پذیرفتن فوری پیشنهاد شغلی، این اطمینان را به کارفرما میدهید که موقعیت کاری آنها خوب است و این آخرین موقعیت شغلی برای شما میباشد.
صحبت برای ارتقای حقوق یک کار منطقی است. شما می توانید درخواست خود را جور دیگری نیز بیان کنید. برای مثال بجای اینکه بگویید آیا می توانید حقوق من را x میلیون زیاد کنید می توانید بگویید آیا حقوق پایه شما متغیر است؟

سخن پایانی

حال با نگاه به حقوق، مزایا، مرخصی استحقاقی و عوامل دیگر می توانید دو پیشنهاد شغلی ارائه شده را با هم مقایسه کنید.
شما می دانید که رئیس شما می تواند هم اندازه شرکتی که در آن کار می کنید مهم باشد.
هم چنین اهمیت اطمینان کردن به غریزه خود و انتخاب مسیرشغلی درست در بلندمدت را فهمیدید، حتی اگر حقوق آن شغل کمتر باشد.
علاوه بر این اگر یک پیشنهاد شغلی تمام انتظارات شما را برآورده می کند ولی حقوق پایینی دارد بهتر است در مورد حقوق و مزایای خود با آن شرکت گفتگو کنید.
انتخاب بین دو پیشنهاد شغلی یک تصمیم مهم است ولی اگر مراحل فوق را دنبال کنید کار راحت تری خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا