معرفی رشته های تحصیلی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی رشته مدیریت بازرگانی از تحصیل تا بازار کار

به طور کلی رشته مدیریت بازرگانی به حوزه کنترل سود، هزینه، سرمایه و همچنین نهایت استفاده از امکانات مربوط می‌شود. تحصیل در این رشته کمک می‌کند افراد بتوانند نسبت به مسائل مدیریتی، قابلیت‌های خود را رشد و ارتقا بخشند.
می‌توان گفت این رشته زمینه‌ساز فعالیت در حوزه‌های مختلف کارآفرینی است. افرادی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنند می‌توانند باعث رشد و توسعه در کسب‌وکارهای مختلف شوند و از این طریق سودآوری در شغل مربوطه را به همراه داشته باشند.
رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی است که این روزها موردتوجه داوطلبان زیادی قرار گرفته است. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد در مورد این رشته، بازار کار و درآمد آن اطلاعات درستی ندارند. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با همه جوانب این رشته بیشتر آشنا کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از گرایش‌های قدیمی رشته مدیریت است که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. این رشته یکی از پرطرفدارترین زیرگروه‌های رشته انسانی بعد از رشته حقوق است. هدف اصلی رشته مدیریت بازرگانی تربیت افرادی است که بتوانند در سازمان‌ها و مؤسسات تجاری مختلف، با مسائل مختلف تجاری و بازرگانی آشنا شوند. در این رشته همچنین مسائل مربوط به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت‌های تجاری آموزش داده می‌شود. دانشجویان رشته مدیریت در طول تحصیل باید یاد بگیرند در مسائل مربوط به شرکت، برای هر مشکلی، راه‌حل‌ قانونی پیدا کنند. از طرفی با بهره‌گیری از هوش، ذکاوت و مهارت مدیریتی خود بتوانند بهترین تصمیم‌ها را جهت سودهی بیشتر شرکت اتخاذ کنند.

رشته مدیریت بازرگانی مناسب چه کسانی است؟

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی ممکن است در شرکت‌های مختلف تجاری، سمت مدیریت یک بخش را برعهده بگیرند. در این صورت ممکن است با بالا و پایین‌های مختلفی روبه‌رو شوند. بنابراین فردی که قرار است در این رشته تحصیل کند باید چالش‌پذیر باشد. با بهره‌گیری از قدرت حل مسئله، نیازهای مربوط به محیط تجاری را تشخیص دهد و در جهت حل کردن آن‌ها تلاش کند و در نهایت از کار خود لذت ببرد.
افرادی در رشته مدیریت بازرگانی موفق می‌شوند که در جهت تحقق اهداف خود و شرکت با دیگران به درستی تعامل برقرار کند. زیرا داشتن مهارت بازرگانی در سازمان‌ها نیاز به داشتن اطلاعات کافی و مناسب از محیط کسب وکار مربوطه و مشتریان است. مدیر بازرگانی همچنین باید توانایی رهبری یک تیم را داشته باشد.
دانشجویان رشته مدیریت برای موفقیت در این رشته باید به مسائل اقتصادی علاقه داشته باشند تا به درستی از پس حل مسئله برآیند. برخورداری از مهارت‌های مختلف فردی مانند خلاقیت، قدرت تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی کمک بزرگی به موفقیت در این رشته می‌کند.

نحوه و شرایط ورود به رشته مدیریت بازرگانی

امکان انتخاب رشته مدیریت بازرگانی از هر سه گروه آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی امکان پذیر است. در دوره دبیرستان، قوی بودن در دروسی مانند ریاضی، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی و هندسه، نقش مؤثری در قبولی این رشته خواهد داشت.
رشته مدیریت بازرگانی در زیرگروه ۳ رشته انسانی قرار دارد. به همین دلیل داوطلبان انسانی برای قبولی در این رشته باید به دروس اقتصاد و ریاضی اهمیت ویژه‌ای بدهند. طول دوره تحصیلی این رشته در دانشگاه ۸ ترم به مدت ۴ سال است. دانشجویان موظف هستند ۱۳۳ واحد درسی شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری بگذرانند.

گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در ارشد و مقاطع بالاتر

رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دارای گرایش‌های متنوعی است که داوطلبان می‌توانند بر اساس علاقه و توانمندی‌های خود در یکی از آن‌ها ادامه تحصیل دهند.

معرفی گرایش‌های مدیریت بازرگانی ارشد:
گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر است. که در بین آن‌ها مدیریت بازرگانی و تجارت الکترونیک جزء مهم‌ترین و محبوب‌ترین گرایش‌های این رشته محسوب می‌شوند.

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین‌الملل
  • تحول
  • بیمه
  • مالی
  • بازرگانی داخلی
  • تجارت الکترونیک
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت کارآفرینی

معرفی گرایش‌های مدیریت بازرگانی در دکتری:

  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت رفتاری
  • مدیریت سیستم‌ها
  • مدیریت بازاریابی بین‌الملل
  • مدیریت مالی
  • مدیریت سیاستگذاری بخش عمومی
  • مدیریت تولید و عملیات
  • تحقیق در عملیات

امکان ادامه تحصیل رشته مدیریت در داخل ایران

در حال حاضر رشته مدیریت بازرگانی در داخل ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به کمبود این نیروی مدیریتی در سازمان‌های مختلف، امکان ادامه تحصیل آن در داخل کشور وجود دارد. بنابراین این امکان برای دانشجویان دوره کارشناسی وجود دارد که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های مختلف داخل ایران ادامه تحصیل دهند.

امکان ادامه تحصیل رشته مدیریت در خارج از کشور

امکان ادامه تحصیل این رشته با توجه به اهمیتی که دارد، در خارج از کشور نیز وجود دارد. در واقع از آن‌ جایی که یک مدیر مدبر و باهوش می‌تواند با تصمیم‌گیری‌های درست خود نقش مؤثری در سازمان‌ها و مراکز مختلف ایفا کند در نتیجه دنیا به دنبال جذب افراد باهوش برای رشته مدیریت است.
دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند در رشته (MBA) از دانشگاه‌های کشورهای مختلفی مانند امارات، ترکیه، آلمان، انگلستان، آمریکا و… پذیرش گرفته و ادامه تحصیل دهند.

زمینه کاری و استخدام رشته مدیریت بازرگانی

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی، با توجه به مقطع تحصیلی، گرایش و همچنین مهارت‌هایی که دارند، در سازمان‌ها و مؤسسات تجاری مختلفی مشغول به کار می‌شوند. به عنوان مثال دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از پایان یافتن دوره تحصیلی خود می‌توانند به عنوان کارشناس بازرگانی در شرکت‌های مختلف تجاری و بازرگانی مشغول به کار شوند.

داشتن چنین فعالیت‌هایی به عنوان کارشناس باعث افزایش مهارت‌های دانشجو می‌شود. دانشجویان در مقاطع بالاتر نیز در صورت فارغ‌التحصیلی، می‌توانند به عنوان مدیر بخش خارجی، مدیر فروش، اداره امور کارگزینی و مواردی از این قبیل استخدام شوند. فعالیت در بانک‌ها، مؤسسات بازرگانی و امور مالی مربوط به شرکت‌های تجاری نمونه دیگری از فعالیت‌های کاری این رشته است.
با توجه به حوزه کاری رشته مدیریت، می‌توان گفت امکان استخدام رشته مدیریت بازرگانی در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد بیشتر است. جهت اطلاع از آگهی‌های مربوط به استخدام رشته مدیریت بازرگانی در تهران و سایر استان ها می‌توانید از سایت کاریابی ایران استخدام کمک بگیرید. این سایت همچنین علاوه بر تهران اخبار آگهی مربوط به استخدام رشته مدیریت بازرگانی اصفهان و شهرهای بزرگ دیگر را دارا است.

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

از مهم‌ترین مزایای رشته مدیریت بازرگانی می‌توان به بازار کار آن اشاره کرد. در حال حاضر فرصت‌های شغلی بسیاری برای این رشته در مرکز استان‌ها و شهرهای بزرگ وجود داردو کارفرمایان زیادی اقدام به درج آگهی استخدام در این زمینه می کنند.
یکی دیگر از مزیت‌های آن، جامع بودن آن است. در واقع با توجه به گستردگی مباحث این رشته و امکان آشنایی دانشجویان با مشاغل مختلف، بعد از فارغ‌التحصیلی، فرصت‌های شغلی بیشتری در زمینه‌های شغلی مشابه برای فرد وجود خواهد داشت.
در مقابل این مزیت‌ها، یکی از معایب قابل لمس آن، پر ریسک بودن این رشته است.فردی که به عنوان کارجو متقاضی ورود به بازار کار رشته مدیریت بازرگانی است باید در مقابل استرس و اضطراب‌های ناشی از کار، صبر و تحمل بالایی داشته باشد. از طرفی همان‌طور که فارغ‌التحصیل رشته مدیریت می‌تواند در مشاغل مشابه دیگر مشغول به کار شود، امکان استخدام رشته مدیریت کسب‌وکار و مدیریت مالی نیز به جای رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد. به همین دلیل در شرایطی ممکن است نتواند فرصت‌های شغلی مناسب خود را به دست آورد.

مدیریت بازرگانی

مهارت‌ها و توانایی‌های مدیر بازرگانی

اولین شرط برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی مانند هر رشته دیگری، داشتن علاقه به حوزه مدیریت و تجارت است. از طرف دیگر یک فرد به عنوان مدیر بازرگانی، علاوه بر این که لازم است در رشته مدیریت، از نظر اطلاعات و آگاهی در سطح بالایی قرار داشته باشد، باید از برخی مهارت‌های فردی نیز برخوردار باشد.
از مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت در این رشته می‌توان به روابط عمومی بالا، شناخت اصولی نسبت به مذاکره، توانایی مدیریت شرایط و گرفتن تصمیمات مهم در شرایط بحرانی اشاره کرد. تسلط به زبان انگلیسی یکی دیگر از مهارت‌هایی است که نقش مؤثری در موفقیت فرد خواهد داشت. به این صورت که گاهی اوقات ممکن است مدیر بازرگانی در دوره کاری خود مجبور به مذاکره با شرکت‌های تجاری خارجی شود.
اگر این توانایی ها و مهارت ها را کسب نموده اید می توانید با استفاده از سیستم رزومه ساز  رایگان ایران استخدام برای خود رزومه ای حرفه ای بسازید و به مهارت ها و توانایی هایی که دارید اشاره کرده و برای کارفرمای مورد نظرتان ارسال نمایید.

وظایف مدیر بازرگانی

وظایف یک مدیر بازرگانی با توجه به محیط کاری که دارد ممکن است متغیر باشد. با این وجود به طور کلی مجموعه وظایف مدیر بازرگانی در موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • نظارت بر اجرای درست و مؤثر برنامه‌های راهبردی شرکت
  • نظارت بر درستی انعقاد قراردادهای مربوط به خرید و فروش و ترخیص محصولات خریداری شده
  • تلاش برای فروش محصولات، با انجام مطالعات در مورد بازاریابی
  • برنامه ریزی درست جهت جستجو تأمین‌کنندگان جدید و سطح بندی آن‌ها
  • تدوین برنامه‌های تولید با توجه به فروش فصلی و ارسال آن برای مدیرعامل جهت تأیید و اجرا
  • پیگیری برنامه‌های مربوط به تولید محصول جهت پاسخ به نیاز مشتری و ارسال برای او
  • مدیریت و پیگیری برنامه خرید با توجه به برنامه فروش تأیید شده از طرف مدیرعامل
  • ایجاد یک آرشیو جهت ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش
  • تحلیل رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی به آن‌ها

یک مدیر با انجام وظایف فوق می‌تواند با شرکت‌ها و مؤسسات مختلف بدون ایجاد مشکلی همکاری داشته باشد. در واقع بسیاری از سازمان‌ها انتظار انجام چنین وظایفی را از یک مدیر بازرگانی دارند و گاهی اوقات با ارائه چنین لیستی، اقدام به درج آگهی در سایت‌های کاریابی مختلف مانند ایران استخدام می‌کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی در ایران

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی با توجه به شرایط فعلی کشور از نظر کسب‌وکار و تجارت در شرایط خوبی قرار دارد. به عنوان مثال در حال حاضر یکی از پردرآمدترین حوزه‌های کاری در کشور بازاریابی است که از شاخه‌های مدیریت بازرگانی به شمار می‌آید. این رشته در چند سال اخیر مورد توجه و استقبال شرکت‌های مختلف تجاری قرار گرفته است، بر همین اساس اهمیت ویژه‌ای به این شغل می‌دهند.
فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند در واحدهای مختلف خصوصی و دولتی جهت اداره امور استخدامی، کارگزینی، تدارکات، امور مالی و بازاریابی مشغول به کار شوند. امکان اشتغال این افراد همچنین درسمت‌های مختلف، از بازاریاب تا مدیر بازاریابی گرفته، مدیر تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در بانک‌ها، صادرات واردات، برندسازی کالا و بسیاری موارد از این قبیل وجود دارد.
فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی همچنین می‌توانند به عنوان کارآفرین مشغول به کار شوند. امکان اشتغال در رشته مدیریت بازرگانی به صورت دورکاری و پروژه‌ای در زمینه کسب‌وکارهای مربوط به تجارت وجود دارد.
بر این اساس اگر به عنوان کارجو در رشته مدیریت بازرگانی در جستجوی شغل باشید این اطمینان وجود دارد که شغل موردنظر خود را پیدا خواهید کرد. البته قابل ذکر است که با وجود بازار کار خوب این رشته، فارغ‌التحصیلان هم باید در سطح علمی مناسبی قرار داشته باشند.

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی در خارج از کشور

رشته مدیریت بازرگانی همچنین مورد توجه افراد زیادی در کل دنیا قرار گرفته است. بر این اساس علاوه بر ایران در خارج از کشور نیز چشم‌انداز شغلی گسترده‌ای دارد. در واقع با توجه به نیاز روزافزون اکثر شرکت‌ها به متخصصان تجاری جوان، هوشمند و لایق، آینده شغلی این رشته در شرایط خوبی قرار دارد. مدیران بازرگانی می‌توانند در خارج از کشور به عنوان مدیر فروش، تحلیل‌گر مالی، متخصص منابع انسانی و… مشغول به کار شوند.
کشورهای مختلفی مانند انگلستان، ایتالیا، ژاپن، آلمان و همانند این‌ها از نظر سطح درآمد و تقاضا برای این شغل جزء بهترین گزینه‌ها هستند.

درآمد و حقوق رشته مدیریت مدیریت بازرگانی در ایران و خارج از کشور

میزان درآمد این رشته در داخل ایران نیز به عوامل مختلفی مانند نوع شرکت، سمت شغلی و میزان مهارت‌های فرد بستگی دارد. در واقع اگر فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی بتوانند بر اساس میزان هوش و توانمندی خود یک شغل در سطح عالی پیدا کنند، میزان درآمد قابل توجهی کسب خواهند کرد.
میران حقوق افراد شاغل رشته مدیریت بازرگانی در خارج از کشور نیز، در کشورهای مختلف، متفاوت است. در حالت کلی می‌توان گفت با توجه به میزان تقاضای زیاد برای جذب نیروی کار در این شغل، میزان درآمد قابل قبولی برای این رشته وجود دارد.

سخن پایانی

رشته مدیریت یکی از رشته‌های پرطرفدار در جامعه امروزی است که از بازار کار خوبی در ایران و خارج از کشور برخوردار است. امکان انتخاب این رشته از طریق سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی امکان‌پذیر است. برای موفقیت در این رشته نیاز است از ارتباط عمومی بالا، قدرت تجزیه و تحلیل و توانایی تصمیم‌گیری درست در شرایط بحرانی برخوردار بود.
این رشته همچنین در داخل و خارج از ایران آینده شغلی و درآمد خوبی دارد. برای اطلاع از آگهی مربوط به استخدام مدیریت بازرگانی می‌توانید به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مدیریت بازرگانی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا