استخدام دولتیمعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی رشته های استخدامی میراث فرهنگی + لیست شغل ها

آشنایی با رشته ها و شغل های استخدامی میراث فرهنگی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی شرایط استخدام در میراث فرهنگی + راهنمای منابع

حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و صنایع دستی یکی از اقدامات فرهنگی کشورهایی است که به تاریخ و فرهنگ خود اهمیت می‌دهند. اقدامات کشورها در راستای حفظ پیشینه تاریخی و نیز معرفی آثار و صنایع دستی صورت آنها می‌گیرد. با این حال این اقدامات نیازمند سازمان یا نهادی است که متولی امور فوق باشد. در ایران این اقدامات بر عهده وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور است. در ادامه این مطلب با مشاغل و رشته های استخدامی میراث فرهنگی آشنا می‌شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وظایف وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تا قبل از سال 1398 یک سازمان بود؛ اما بعد از سال 98 به وزارتخانه تبدیل شد. ادرس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در تهران است. از این رو بسیاری این وزارتخانه را با عنوان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهران نیز می‌شناسند. وزارت میراث فرهنگی از وظایف گسترده‌ای برخوردار است که اکثر آنها مربوط به حوزه گردشگری و تاریخی است. از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تدوین سیاست‌‌های مرتبط با امور فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی
  • حفظ و نگهداری آثار تاریخی، فرهنگی و هنری کشور – بازسازی یا تعمیر آنها در صورت لزوم (استخدام یگان حفاظت میراث فرهنگی معمولا در راستای انجام این مسئولیت صورت می‌گیرد)
  • ترویج و توسعه گردشگری با اهداف فرهنگی، هنری و اقتصادی (پورتال آموزش مجازی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می‌توان در این راستا دانست)
  • تنظیم و تدوین قوانین و سیاست
  • حمایت از صنایع دستی و ایجاد راهکارهایی جهت توسعه و گسترش این حوزه
  • برپایی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • تأمین منابع مالی و اعطای تسهیلات به صنایع دستی و گردشگری کشور
  • تدوین سیاست‌های آموزشی در راستای ارتقای سطح آموزش و پژوهش در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • همکاری و هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • بررسی زیرساخت‌های گردشگری شهرها و استان‌های مختلف (این کار معمولا از طریق سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به شهرها و استان‌ها صورت می‌گیرد)

رشته های استخدامی میراث فرهنگی

لیست رشته های استخدامی میراث فرهنگی

در وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در بخش‌های مختلف افراد و نیروهای زیادی مشغول به فعالیت هستند. این وزارتخانه نیروهای خود را از میان رشته‌های مختلف انتخاب می‌کند. مهم‌ترین رشته‌هایی که با امور این وزارتخانه مرتبط هستند عبارتند از:

لیست شغل های میراث فرهنگی

نیروهایی که وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی به کار می‌گیرد در مشاغل مختلفی مشغول به کار می‌شوند. این مشاغل عبارتند از:

  • معمار
  • موزه‌دار
  • مدیر فرهنگ
  • پژوهشگر
  • کارشناس میراث فرهنگی
  • طراح صنعتی
  • کارشناس توسعه صنایع دستی
  • وکیل میراث فرهنگی
  • باستان شناس
  • کارشناس آثار تاریخی- فرهنگی
  • کتابدار

هر یک از مشاغل مختلف دارای وظایف و مسئولیت‌های مختلف هستند. معمولا مسئولیت‌ها از طریق چارت سازمانی وزارت میراث فرهنگی مشخص می‌شود. علاوه بر مسئولیت‌ها، حقوق کارمندان میراث فرهنگی نیز با توجه به وظایف و فعالیت‌های آن متفاوت است.

شغل های میراث فرهنگی

بررسی شرایط استخدام در میراث فرهنگی

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور نیروهای خود را با برگزاری آزمون استخدامی گزینش می‌کند. برای استخدام در این وزارتخانه، شما باید شرایط لازم که را که توسط این سازمان منتشر می‌شود داشته باشید. مدرک تحصیلی مرتبط با شغل مورد نظر، شرایط سنی، شرایط عمومی و خاص همچون داشتن کارت خدمت سربازی برای (آقایان) از جمله این شرایط است.

البته برخی از افراد همچون پژوهشگران نیز می‌توانند بدون آزمون و به شیوه‌های مختلف مانند دورکاری با این سازمان همکاری کنند. البته این نوع همکاری نیز مستلزم داشتن شرایط لازم است. تجربه کاری و داشتن مهارت‌های موردنیاز نیز از دیگر عواملی است که به استخدام شما کمک می‌کند.

البته برخی از استان‌ها افرادی را در سازمان میراث فرهنگی به کار گرفته‌اند؛ اما استخدام وزارتخانه میراث فرهنگی در سال 1402 در حال حاضر مشخص نیست. با این حال اخبار استخدامی شهرها و استان‌های مختلف (مانند استخدام میراث فرهنگی زنجان، تبریز، اصفهان، شیراز و…) هر روز در سایت ایران استخدام منتشر می‌شود. برای اطلاع از اخبار منتشر شده می‌توانید سایت یا شبکه‌های اجتماعی ایران استخدام را دنبال کنید.

منابع آزمون استخدامی میراث فرهنگی

برای قبولی در آزمون استخدامی میراث فرهنگی، اطلاع از منابع آزمون بسیار مهم است. برای اطلاع از منابع آزمون می‌توانید به سامانه میراث فرهنگی یا سایت وزارت میراث فرهنگی مراجعه کنید. اما به طور کلی منابع این آزمون شامل کتب و مقالات مرتبط با حفاظت میراث فرهنگی، سوالات آزمون‌های استخدامی قبلی، کتب مربوط به هوش و توانمندی‌های عمومی، زبان انگلیسی، فناوری اطلاعات و… است.

جهت دانلود نمونه سوالات استخدامی سازمان میراث فرهنگی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه از اخبار استخدامی مطلع شویم؟

ایران استخدام یکی از معتبرترین مراجع اطلاع رسانی اخبار استخدامی می‌باشد. شما می‌توانید به عنوان کارجو در باشگاه کارجویان ایران استخدام عضو شوید. با تنظیم مشخصات کاربری آگهی‌های استخدام منتشر شده را به محض انتشار در حساب کاربری خود دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی

مشاغل وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری نقش مهمی در حفظ و ارتقای میراث فرهنگی و توسعه گردشگری دارند. همانطور که مشاهده کردید این وزارتخانه رشته‌ها و مشاغل مختلفی را شامل می‌شود. در مجموع، این متخصصان برای حفاظت، تحقیق، نمایش و تفسیر آثار، مکان‌ها و سنت‌های میراث فرهنگی با یکدیگر همکاری می‌کنند. کار این نیروها نه تنها در حفظ هویت و تاریخ کشور تاثیرگذار است، بلکه تبادل فرهنگی را نیز ترویج می‌کنند. از این رو می‌توان گفت مشاغل مربوط به این سازمان را بسیار جالب و تاثیرگذار دانست.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام سازمان میراث فرهنگی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا