ایران استخدامراهنمایی شغلی

شرایط اشتغال و استخدام در اصفهان به چه صورت است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی بازار کار اصفهان و مشاغل پرتقاضای آن

استان اصفهان، به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود. البته وجود آثار و ابنیه تاریخی فراوان در این استان، فرصت‌های استخدامی خوبی برای کارجویان رقم می‌زند.
این استان با دارا بودن بیش از 9800 واحد تولیدی و صنعتی و حدود یک میلیون و نیم کارگر، یکی از قطب‌های صنعتی و گردشگری کشورمان محسوب می‌شود.
جمعیت استان اصفهان حدود 5 میلیون و سیصد هزار نفر است. سهم این استان در صنعت داخلی کشور حدود 11%، در بخش سرمایه‌گذاری و تولید داخلی، 10% و در اشتغال حدود 8% است.
کارخانجات مهم فولاد کشور مانند کارخانه فولاد مبارکه، فولاد سپاهان و ذوب آهن اصفهان در این استان واقع هستند. این امر باعث شده که این استان از نظر اشتغال و فرصت‌های شغلی، در مقایسه با سایر استان‌های کشور، پویا‌تر و البته فعال‌تر باشد. در این مقاله قصد داریم شرایط اشتغال و استخدام در اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چرا استان اصفهان یکی از پر تقاضا‌ترین استان‌های کشور از نظر اشتغال است؟

اصفهان کلان شهر ایران است که از لحاظ جمعیتی رتبه سوم در ایران را دارد. در جواب این سوال که «چرا اصفهان به نصف جهان معروف است» می‌توان گفت: این شهر به دلیل وجود ابنیه‌های قدیمی بیشمار و آثار تاریخی و هنری، به «نصف جهان» شهرت دارد.
برخی از آثار این شهر زیبا مانند میدان نقش جهان، مسجد جامع و چهل ستون به ثبت جهانی رسیده اند. به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان برای دیدن این آثار تاریخی به جا مانده از دوران صفویان به عنوان توریست به شهر اصفهان سفر می‌کنند.
همین مساله موجب رونق صنعت گردشگری در این شهر بیش از سایر شهر‌های ایران و ایجاد فرصت‌های شغلی زیاد در این زمینه شده است. البته اهمیت این شهر و رونق بازار کار و افزایش استخدام، صرفاً از نظر گردشگری و جذب توریست نیست.

مهمترین صنایع و شرکت‌های اصفهان کدام‌اند؟

استان اصفهان به دلیل داشتن صنایع فعال و مهم در کشور مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، معادن سنگ فراوان و کارخانجات عظیم سنگبری، مجتمع فولاد سپاهان، شرکت‌های بزرگ و مهم هواپیمایی، هولدینگ‌های تجاری و صنعتی، هولدینگ‌های دانش بنیان، صنایع دستی، صنعت طلا، صنعت مس و نقره، صنایع غذایی (وجود کارخانجات مواد غذایی) و همچنین مرکز هسته‌ای نطنز، یکی از قطب‌های صنعتی کشور به حساب می‌آید؛ که همین موارد و وجود کارآفرینان و کارفرمایان باسابقه و باتجربه موجب شده در این استان فرصت‌های شغلی بیشماری ایجاد شود و تقاضای اشتغال نیز افزایش پیدا کند.
در واقع در استان اصفهان روزانه تعداد زیادی کارفرما از طریق رسانه‌های اجتماعی، سایت‌های استخدامی و کاریابی، در زمینه‌های مختلف کاری به درج آگهی استخدام می پردازند، که این موضوع نشان از بازار کار پررونق اصفهان در تمامی زمینه‌ها دارد.

اشتغال در کدام بخش‌های استان اصفهان بیشتر است؟

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم‌، این شهر به دلیل داشتن صنایع مختلف یکی از شهر‌های اصلی و پر تقاضای ایران برای استخدام و جذب کارجویان و نیروی انسانی است. وجود زاینده رود، باغ‌های مختلف میوه و مزارع کشاورزی مهمترین دلیل جذب کارجویان اصفهان در صنعت کشاورزی است. به طور کلی فرصت‌های شغلی و استخدام در اصفهان به چند زمینه اصلی محدود می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

بخش خدمات در اصفهان

فرصت‌های شغلی خدماتی در استان اصفهان به چهار دسته اصلی اصناف، ساختمان، گردشگری و بازرگانی تقسیم می‌شود که هر کدام از این‌ها به نوبه خود میزان مشخصی از فرصت‌های شغلی و استخدامی را در اختیار دارند. در این میان بخش گردشگری به نسبت سایر بخش‌ها، قسمت عظیمی از تقاضا‌های اشتغال و فرصت‌های کاری برای کارجویان را به خود اختصاص  می دهد. چرا که به سبب وجود سازه‌های قدیمی و ابنیه تاریخی، این شهر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و تفریحی برای توریست‌های داخلی و خارجی است.
وجود گردشگران ملی و بین‌المللی باعث شده که فرصت‌های کاری زیادی در این راستا ایجاد شوند و تعداد آگهی‌های استخدام روزانه از سمت کارفرمایان افزایش پیدا کند. البته در بخش خدمات، بازار کاری اصناف در اصفهان نیز همپای گردشگری رونق دارد. انواع دسته‌های صنفی مانند صنایع ماشین کاری، فلز تراشی، طبخ و فروش شیرین‌ی‌های سنتی مانند انواع گز، سوهان، چای قنادی و نهایتاً حمل و نقل جاده‌ای نیز در این شهر محبوبیت زیادی دارد، تا جایی که فرصت‌های شغلی زیادی برای کارجویان فراهم آورده است. با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که بخش خدمات، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جذب کارجویان و اختصاص انواع آگهی استخدام و فرصت‌های شغلی مختلفی در بازار کار اصفهان به بخش خدمات است.

بخش صنعت در اصفهان

استان اصفهان یکی از مراکز صنعتی مهم در ایران است. وجود صنایع بزرگ فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانجات بزرگ سنگبری، سیمان و انرژی هسته‌ای نشان از این موضوع دارد. وجود صنایع در استان اصفهان و همچنین رونق بازار کسب و کار آن‌ها، دلیل جذب نیروی کار زیاد حتی از سایر استان‌ها و شهر‌های مجاور به بخش صنعت بازار کار اصفهان است. البته امنیت شهر اصفهان برای سرمایه‌گذاری و همچنین وجود نیروی کار فنی، صنعتی و متخصص، یکی دیگر از دلایل رونق بازار کار در این شهر دارد؛ تا جایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که فعالیت صنعتی خود را از استان اصفهان آغاز کنند.

بخش کشاورزی در اصفهان

کشاورزی نیز قسمت عمده بازار کار اصفهان را به خود اختصاص داده است. در نواحی غربی و شمالی استان، کشاورزی و مشاغل مربوط به آن رونق فراوانی دارند. این موضوع باعث کاهش آمار بیکاری در بخش‌های غربی و شمالی اصفهان شده است. به شکلی که نرخ بیکاری در استان اصفهان کمتر از سایر بخش‌های مرکزی است. با توجه به این موارد استان اصفهان فرصت‌های شغلی بیشماری دارد و کارفرمایان زیادی را در خود جای داده است.

اگر در زمینه‌های بالا، سابقه کار دارید و یا تمایل دارید مشغول به فعالیت شوید، همین حالا اقدام کنید و یک رزومه مناسب برای خود تهیه کنید. برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده کنید. بدین ترتیب انواع آگهی استخدام در استان اصفهان را جستجو کنید و فرصت‌های شغلی مناسبی برای خود رقم بزنید. مطمئناً بعد از مصاحبه شغلی با کارفرما و ارائه رزومه مناسب، می‌توانید استخدام شوید.

مشاغل پرتقاضا در اصفهان کدام‌اند؟

اگر در حال حاضر ساکن اصفهان هستید و یا می‌خواهید برای کار در اصفهان با جای خواب و فرصت کاری مناسب به این شهر مهاجرت کنید، قبل از اقدام باید تمامی جوانب کار را بسنجید و با مشاغل پرطرفدار و رایج در اصفهان آشنا شوید. بدین ترتیب می‌توانید رزومه خود را متناسب با مشاغل پرطرفدار در اصفهان و همچنین تجربه و سابقه کاری خود پربارتر کنید. انواع کار پاره وقت در اصفهان و همچنین کار تمام وقت به چند بخش کلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

کسب و کار‌های تولیدی:

اصفهان با دارا بودن بیش از 9200 واحد صنعتی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران است. وجود کارگاه‌ها و کارخانجات بزرگ تولید آهن، فولاد، مصنوعات گچ، محصولات شیمیایی، مصنوعات سنگ، سازه‌های سنگی، گچ فرش، واحد‌های تولید پوشاک، کفپوش، بتن، سیمان، اصفهان را به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در حوزه کسب و کار تبدیل کرده است.

کسب و کار خدماتی:

همانطور که گفتیم اصفهان به سبب موقعیت تاریخی و وجود آثار و سازه‌های تاریخ گذشتگان، در زمینه گردشگری و جذب توریست نیز حضور فعالی دارد. این مورد باعث شده که بازار صنعت توریسم و مشاغل خدماتی مربوط به آن رونق زیادی پیدا کند. به همین دلیل، اصناف خدماتی زیادی، از جمله صنایع غذایی، حمل و نقل، صنایع دستی، هتلداری و آژانس‌های هواپیمایی در اصفهان حضوری پررنگ و فعالیتی گسترده‌ دارند و فرصت‌های کاری زیادی خلق کرده‌اند. راهنمای توریست‌ها و مهمانداران هتل‌ها، تولید‌کنندگان و کارمندان فروش صنایع دستی تا کارمندان رستوران‌ها و شرکت‌های حمل و نقل و….
در واقع در این راستا، کلیه اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مجموعه‌های مسافربری و گردشگری، تولیدکنند‌گان صنایع دستی و… درآمد بالایی دارند.

کسب و کار هنری:

اصفهان از دیر باز شاهد ظهور هنر‌های مختلف و تولد هنرمندانی بزرگ نظیر استاد محمود فرشچیان، محمود دهنوی، حسن اسماعیلی، استاد حسن کسایی، سهراب سپهری و… بوده است. بنابراین کاملاً طبیعی است که کسب و کار‌های هنری در اصفهان بازار کار خوبی داشته باشند.
صنایع دستی اصفهان در ایران و همچنین در سطح بین‌الملل محبوبیت زیادی دارند. تا جایی که بسیاری از این صنایع و آثار ارزشمند هر روزه به سایر کشور‌ها خصوصاً کشور‌ها عربی و اروپایی صادر می‌شوند. صنایع دستی معروف در اصفهان، میناکاری، قلمزنی روی مس، فیروزه کوبی، خاتم کاری، سوزن دوزی و چاپ روی پارچه (سفره‌های سنتی پارچه‌ای) هستند و جز مشاغل خانگی پردرآمد در اصفهان محسوب می‌شوند.
در صورت تمایل به انجام کار‌های هنری و همچنین داشتن مهارت لازم، می‌توانید در یک از فرصت‌های شغلی در این زمینه مانند استخدام فیروزه کوبی در منزل یا استخدام قلم زنی و میناکاری مشغول به کار شوید. به طور کلی اصفهان یکی از بهترین مکان‌ها برای درآمد زایی در کسب و کار‌های هنری است.

اصفهان

چه مشاغلی در استان اصفهان کم تقاضا هستند چرا؟

به جز موارد مذکور، در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی شغل‌های خدماتی مربوط به تشریفات و همچنین نبود آب در زاینده رود، بازار کار مشاغل مربوط به کشاورزی تا حد زیادی افت پیدا کرده است که البته در دو ماهه اخیر این بازار نیز رو به رشد بوده است. در واقع با توجه به شرایط اجتماعی و محیطی بازار کار مشاغل نیز تغییر می‌کند. چرا که تمامی این موارد به صورت سلسله‌وار به هم مربوط هستند و بروز مشکل در هر کدام، دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مشاغل نوظهور و پرطرفدار در اصفهان کدام‌اند؟

به طور کلی در حال حاضر در راستای مدرن‌سازی مشاغل سنتی در اصفهان و ایجاد کسب و کار‌های آنلاین، مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی، طراحی سایت، کپی رایتر، سئو کاری و… بازار شغلی خوب و رو به رشدی دارند.

برای انتخاب شغل در اصفهان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر کارجو هستید و دوست دارید که کار در اصفهان با حقوق بالا پیدا کنید، به منظور استفاده از فرصت‌های شغلی در این استان علاوه بر دانش، مهارت و تجربه لازم، نیاز به سابقه کار مناسب (رزومه قوی) دارید. پس وقت را از دست ندهید و همین حالا با رزومه ساز رایگان سایت ایران استخدام، رزومه کاملی برای خود تهیه کنید.

آمار اشتغال و استخدام در اصفهان در چند سال گذشته چگونه است؟

در حال حاضر بازار کار تمامی مشاغل در سطح دنیا تحت تاثیر شرایط کرونایی است. آمار اشتغال در اصفهان هم به نوبه خود تحت تأثیر تورم، کرونا و همچنین خشکسالی‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. البته با باز شدن آب زاینده رود و برگشت شرایط به حالت عادی‌، امید است که بازار کار در اصفهان همچون سال‌های گذشته رونق پیدا کند.

فرصت‌های شغلی در اصفهان برای مردان بیشتر است یا زنان؟ چرا؟

با توجه به آینده نگری کارفرمایان اصفهانی و همچنین شم حسابگری و البته دقیق بودن بانوان، فرصت‌های شغلی در اصفهان برای زنان بیشتر از مردان است. در واقع مخاطب آگهی‌های استخدامی منتشر شده در سایت ها‌ی کاریابی در اصفهان، بیشتر زنان هستند. البته فرصت‌های کار در اصفهان با حقوق بالا خانم به نسبت آقایان کم است.

آمار اشتغال زنان در اصفهان در چند سال اخیر

در سال‌های اخیر، نرخ بیکاری زنان 18/1% ارزیابی شده است. بیشترین سهم استخدام خانم در اصفهان در بخش خدمات و کمترین آن مربوط به مشاغل کشاورزی است. البته آمار کار در منزل اصفهان برای خانم‌ها در این بررسی آورده نشده است.

آمار اشتغال مردان در اصفهان در چند سال اخیر

ارزیابی نرخ بیکاری مردان در چند سال گذشته در اصفهان 10/4% را نشان می دهد. درست مانند بازار کار زنان، بیشترین سهم اشتغال برای مردان کمترین میزان در بخش کشاورزی است و بیشترین آگهی‌های استخدام آقا در اصفهان مربوط به بخش خدمات می‌باشد.

آمار بیکاری در اصفهان

نرخ بیکاری در اصفهان نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است. دلیل این امر وجود مهمترین صنایع فولاد و آهن در اصفهان و اهمیت آن در خاورمیانه و همچنین رونق صنعت گردشگری و البته صنایع وابسته است.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام در اصفهان

به منظور بررسی نیازمندیها و آگهی‌های استخدام در اصفهان می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید و فرصت شغلی مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید‌با مراجعه به این سایت تمام اخبار و اطلاعیه‌های استخدام‌های دولتی مانند استخدام سایت هسته ای نطنز یا حتی استخدام اشپز در مراکز دولتی اصفهان و تمام آگهی‌های روز استخدام استان اصفهان را مشاهده کنید.

سخن پایانی

شهر اصفهان به سبب مواردی که در ابتدای این مقاله از سایت ایران استخدام عنوان کردیم، نقش کلیدی در چرخه اقتصاد ایران دارد. رونق بازار‌های کاری در زمینه‌های مختلف تولیدی، صادرات، صنایع مهم، خدمات و… باعث شده که این استان به نسبت سایر استان‌های کشور از فرصت‌های اشتغال بیشتری برای مردان و زنان برخوردار باشد. افزایش تقاضای کارفرمایان برای جذب نیروی کار و تنوع فرصت‌های شغلی موجب مهاجرت بسیاری از افراد از استان‌ها و شهر‌های مجاور به اصفهان می شود.
استخدام برنامه‌نویس در اصفهان، استخدام مهندسین آی تی، استخدام کارمند اداری، استخدام نیروی تولید محتوا، استخدام حسابدار در اصفهان، استخدام کار برای نوجوانان در اصفهان، از جمله آگهی‌های استخدامی کارفرمایان در اصفهان هستند که البته روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام اصفهان در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا