راهنمایی شغلیکارآفرینی

شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت چیست؟ (راهنمای اخذ مجوز)

برای گرفتن مجوز دفتر پیشخوان دولت به کجا مراجعه کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهنمای اخد مجوز دفتر پیشخوان دولت

دفتر پیشخوان دولت، به عنوان یک سامانه مهم در ساختار اداری یک کشور، نقش مهمی در ارتباط میان مردم و دولت ایفا می‌کند. این دفاتر به عنوان نقطه ارتباطی اصلی بین شهروندان و خدمات دولتی، فرصتی را فراهم می‌کنند تا مردم به سادگی و در یک محیط دوستانه، از خدمات مختلفی مانند پرداخت مالیات، دریافت مدارک رسمی، ثبت احوال و غیره، بهره‌مند شوند. در این مطلب، با شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با خدمات دفاتر پیشخوان دولت

دفاتر پیشخوان دولت به عنوان نقاط ارتباطی مهم بین مردم و اداره‌های دولتی، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. وظایف دفتر پیشخوان دولت به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

مطلب مرتبط: چگونه سردفتر شویم؟ (شرایط اخذ مجوز دفتر اسناد رسمی)

ارائه خدمات دولتی

دفاتر پیشخوان دولت خدمات مختلفی از جمله دریافت و پرداخت مالیات، صدور و تجدید شناسنامه و گذرنامه، ثبت احوال، تایید مدارک و سایر خدمات دولتی را به مردم ارائه می‌دهند.

پرداخت مالیات و هزینه‌های دولتی

افراد می‌توانند مالیات‌ها، عوارض و سایر هزینه‌های دولتی را پرداخت کنند.

مشاوره و راهنمایی

ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص مسائل مختلف اداری و حکومتی به مردم.

ثبت‌نام در برنامه‌های دولتی

افراد می‌توانند در برنامه‌ها و طرح‌های دولتی مختلف مانند برنامه‌های حمایت اجتماعی، بیمه‌ها و دیگر برنامه‌های مشابه ثبت‌نام کنند.

ارائه خدمات الکترونیکی

افراد می‌توانند بخشی از خدمات را به صورت آنلاین انجام دهند.

پذیرش و بررسی درخواست‌ها

پذیرش درخواست‌ها و مدارک مردم و بررسی خدمات مورد نیاز.

به طور کلی، دفاتر پیشخوان دولت تلاش دارند تا به شهروندان امکاناتی را برای انجام امور اداری و دریافت خدمات دولتی با سرعت و سهولت فراهم کنند.

برای گرفتن مجوز دفتر پیشخوان دولت به کجا مراجعه کنیم؟

برای اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت باید پس از صدور اطلاعیه عمومی فراخوان به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان و یا شهر خود مراجعه نمایید. بر اساس ابلاغیه و اطلاعیه‌های شورای عالی اداری بررسی عملکرد دفاتر پیشخوان دولتی توسط کانون انجمن‌های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت انجام می‌شود.

شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت چیست؟

شرایط اخذ مجوز برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. در ادامه به بررسی هر کدام از این شرایط می‌پردازیم:

شرایط اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت (اشخاص حقیقی)

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین اسلام یا ادیان رسمی کشور مطرح در قانون اساسی
  • عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • دارا بودن حداقل 24 و حداکثر 65 سال سن
  • کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • عدم اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح
  • عدم اشتغال و عدم پوشش بیمه تامین اجتماعی
  • داشتن‌ حداقل مدرک کارشناسی
  • توانایی مالی و تاییدیه اعتبار بانکی جهت خرید و تامین تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی با شرایط تعیین شده در این آیین نامه
  • کسب صلاحیت امنیتی از حراست ذی‌ربط
  • گذراندن‌ دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت (آموزش کار در دفاتر پیشخوان)
  • نداشتن بدهی مطابق قوانین و مقررات مربوط

شرایط اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت (اشخاص حقوقی)

  • شخص حقوقی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد
  • تاییدیه اعتبار بانکی به منظور خرید و یا اجاره ملک و تامین نیروی انسانی و …
  • صلاحیت امنیتی از حراست ذی‌ربط
  • گذراندن‌ دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت (آموزش کار در دفاتر پیشخوان دولت)

‌شرایط محیطی تاسیس دفتر پیشخوان دولت

فضای کافی به متراژ 50 متر مربع برای دفاتر شهری و 30 متر مربع برای دفاتر روستایی

طبقه همکف با کاربری اداری و تجاری (استقرار در طبقات ساختمان‌ها و مجتمع‌های واجد پله برقی با آسانسور بلامانع است)

رعایت نکات زیر در طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی:
  • استقرار تابلو مطابق با رنگ، آرم و نوشته تعیین شده نمونه اعلامی سازمان
  • فضای کافی جهت استقرار تجهیزات، ارباب رجوع و نیروهای انسانی
  • فضا و امکانات مناسب جهت ارائه خدمات به جانبازان، معلولین و …
تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز:
  • پیشخوانی جهت ارائه خدمات به مشتریان
  • تجهیزات مناسب برای استفاده مراجعین (میز، صندلی و…)
  • تجهیزات ایمنی تعیین شده از سوی مراجع ذی‌صلاح (کپسول اطفای حریق، سیستم هشدار و دزدگیر)
  • تجهیزات سیستمی، رایانه‌ای و اداری (الزامات کار با کامپیوتر در دفتر پیشخوان)
  • خطوط ارتباطی و شبکه‌ای مناسب
  • لوازم حرارتی و برودتی مناسب

شرایط دریافت وام مجوز دفتر پیشخوان دولت

برخی بانک‌ها وام‌هایی باعنوان “وام پروانه کسب” برای متقاضیان در نظر می‌گیرند. متقاضیانی که پروانه یا مجوزهای لازم را داشته باشند می‌توانند از بانک‌های ارائه دهنده، وام مورد نظر را جهت تجهیز کسب‌وکار خود دریافت کنند. پروانه یا مجوز دفاتر پیشخوان نیز یکی از این مجوزهاست.

در سال های گذشته نیز دولت برای افرادی که دفاتر پیشخوان تاسیس می‌کردند، وام 20 میلیون تومانی به ازای به کارگیری حداقل 2 نیرو اعطا می‌نمود.

لازم به ذکر است: شرایط و مبالغ وام هرساله با توجه به سیاست‌های دولت متغیر می‌باشد. متقاضیان دریافت وام مجوز دفتر پیشخوان دولت می‌توانند شرایط و… را از مراجع ذی‌صلاح پرس‌وجو نمایند.

ثبت نام در سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت

مراحل دریافت پروانه الکترونیکی دفتر پیشخوان به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. ورود به سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت
  2. تکمیل فرم درخواست ایجاد دفتر پیشخوان دولت و ارسال آن (بارگزاری تمامی مدارک خواسته شده)
  3. دریافت و بررسی درخواست نامه توسط دبیرخانه کارگروه در اداره ارتباطات و فناوری و اعلان نظر و رای از سمت این دبیرخانه
  4. استعلام از تمامی حساب‌های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای شخص متقاضی توسط دفاتر دبیرخانه کارگروه و تعیین صلاحیت
  5. حضور هیئت مدیره و مدیر شرکت در بخش اداره کارگروه دفاتر و اداره کل ارتباطات و فناوری جهت دریافت پروانه ثبت

مراحل انتقال امتیاز دفتر پیشخوان دولت

دارندگان پروانه و مجوز فعالیت می‌توانند مالکیت مجوز فعالیت خود را انتقال دهند. در این صورت باید درخواست کتبی خود را جهت انتقال مالکیت به اتحادیه ذی‌ربط ارسال نمایند. در صورتی که فرد معرفی شده واجد شرایط قانونی و سایر مقررات باشد، پروانه مالکیت قبلی توسط اتحادیه باطل و پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که فروش مجوز دفتر پیشخوان دولت، مانند خرید و فروش هر مجوزی غیرقانونی و ممنوع است.

راهنمای درج آگهی استخدام و جذب نیروی متخصص

صاحبان دفاتر پیشخوان می‌توانند با درج آگهی استخدام در کاریابی آنلاین ایران استخدام، نیروی مورد نظر خود را جذب نمایند. کافیست به سایت ایران استخدام مراجعه نمایند و به عنوان کارفرما در در این کاریابی عضو شده و آگهی استخدام خود را در استان مورد نظر خود منتشر نمایند.

جهت عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

55 دیدگاه

  1. سلام مجدد
    برای استارت و تاسیس دفتر پیشخوان استارت کار را باید از کجا بزنم ؟

        1. درود دوست عزیز
          طبق شرایط اعلام شده متراژ 50 متر مربع برای دفاتر شهری و 30 متر مربع برای دفاتر روستایی می‌باشد.

  2. با سلام
    در شهرستان ما شرکت را به ثبت نام رساندیم و درخواست مجوز دفتر پیشخوان را دادیم هنگام ثبت شرکت از ما عدم سو پیشنه خواستند به دادگاه درخواست دادیم برایمان عدم سو پیشنه دادند وقتی درخواست مجوز دفتر پیشخوان دادیم تمام مدارک ها دادیم و از وزارت اطلاعات من را خواستند بعد از سوال و جواب در پایان گفتند که برای مجوز دفتر پیشخوان بود که تهران قبول میکنه ولی ما قبول نمی‌کنیم چون من جانباز جنگ تحمیلی میباشم و در معرض موج انفجار قرارگرفتم و هم ترکش خوردم در اطلاعات گفتند که ناراحتی اعصاب داری احتمال اینکه اتفاقی برای مدیر فنی بیافتد و شما مجبور بشی چون رئیس هیات مدیره من هستم در دفتر پیشخوان باشی امکان درگیری با ارباب رجوع است و ما رد صلاحیت میکنیم در حالیکه از قوه قضائیه عدم سو پیشنه گرفتم چیزی نگفتند حالا که کل مراحل را طی کردیم اطلاعات رد می‌کند اول اینکه آیا مجوز ربطی به وزارت اطلاعات دارد یا اماکن است که تائید میکند برای من مشکلی نیست ولی من میخواستم ۵ نفر سر کار بیارم و از اولش با شریکم قرار بر این بود که کار فرما ایشان باشد چون من نمیتونم کار کنم فقط مغازه از من بود کار از شریکم حالا باید به کجا مراجعه کنیم که مشکل ما حل شود چند بار هم به اماکن رفتم ولی هر بار که مسئول اینجا نیست برگشتم حالا باید چیکار کنیم لطفا راهنمایی بفرمائید

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه ما اطلاعات زیادی نداریم اما شما می توانید چنین مواردی را از نهادهای بالادستی و دیوان عدالت اداری پیگیری نمایید.

  3. با سلام، بنده بازنشسته تامین اجتماعی هستم، ولی ۶۸ سالم، ۴۷ سال سلبفه کار درامور کامپیوتر و در کال آی ای دارم، این سن من نشکل ایحاد میکنه؟ ضمنا شما ذکر کردید فراخوان داده میشه، در چه زمانی در سال این کار انجام میشه؟ من دفتری رو به میرسونم ولی باید منتظربمونم تا فراخوان داده بشه؟ لطفا در مورد سوال های بنده منو راهنمایی بفرمایید.

    1. درود دوست عزیز
      برای راهنمایی‌های لازم میتونید به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان یا شهر خود مراجعه نمایید.

  4. لطفا اگه میشه بگید اگه شرایط رو کامل داشته باشیم و مغازه 20 متر باشد در منطقه روستایی امکانش هست یا نه ؟

    1. درود دوست عزیز در شرایط راهنمای دفترچه ذکر شده 30 متر برای مناطق روستایی. در این مورد باید از مراجع ذی صلاح سوال بپرسید.

  5. سلام قالب شرکتی که باید ثبت بشه چیه؟ سهامی یا با مسئولیت محدود یا تضامنی؟

    1. درود دوست عزیز
      ثبت شرکت با موضوع دفاتر پیشخوان می تواند یا سهامی خاص باشد یا با مسئولیت محدود.

    1. درود دوست عزیز
      تا جاییکه اطلاع داریم و در شرایط تاسیس دفتر ذکر شده، بله باید ملک اداری و تجاری باشه.
      موفق باشید

      1. سلام من تو محدوده روستایی هستم و فوق دیپلم دارم و در حال تحصیل هم هستم میخواستم بدونم با مدرک فوق دیپلم میشه درخواست جواز داد یا فقط لیسانس باید باشیم

  6. من در ساری منطقه یک ابتدا بلوار خزر مغازه با 25 متر سطح دونبش دارم امکان دریافت مجوز دارم ؟

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه باید شرایط فراخوان رو خوب مطالعه کنید. چون فقط متراژ مغازه معیار نیست باید شرایط دیگر هم داشته باشید.
      ضمنا متراژ لازم برای دفاتر شهری 50 متر مربع و برای دفاتر روستایی 30 متر مربع است.
      موفق باشید

  7. سلام وقت بخیر ۱- اگر خواسته باشیم در تهران مجوز دفترپیشخوان بگیریم حتما باید شخص حقوقی باشیم؟
    ۲-آیا برای گرفتن مجوز دفتر پیشخوان همیشه وهرزمان میشود ویازمان خاصی ویا براساس فراخوان از مراجع ذیصلاح میباشد؟

    1. درود دوست عزیز
      برای تاسیس دفتر در شهرها ابتدا باید ثبت شرکت داشته باشید بعد میتونید درخواست مجوز داشته باشید.
      تا جایی که اطلاع داریم زمان خاصی جهت ثبت درخواست وجود نداره.
      موفق باشید

      1. سلام عزیزم. من در مورد زدن دفتر پیشخوان یکسری اطلاعات در مورد نحوه تاسیس هزینه ها مجوز و میزان درآمدش میخواستم. چجوری میتونید راهنماییم کنید

        1. درود دوست عزیز نحوه تاسیس و موارد مورد نیاز داخل متن ذکر شده. هزینه ها و میزان درآمد قابل پیش بینی نیست و به خیلی از عوامل بستگی داره. لطفا مطلب رو خوب مطالعه کنید باز اگر سوالی داشتید همینجا مطرح کنید تا جایی که اطلاع داشته باشیم راهنماییتون می‌کنیم.

    1. درود
      ذوست عزیز در شرایط لازم به این موضوع اشاره نشده. در حالت کلی هدف دولت، کم کردن فاصله دفاتر پیشخوان و در اختیار قرار دادن امکانات برای تمام مردم در تمامی مناطق می‌باشد.

      1. سلام وقت بخیر
        عدم اشتغال در دستگاه های اجرایی یا کلا عدم اشتغال؟ اگه مشغول در شرکت خصوصی باشی و بیمه تامین اجتماعی داشته باشی امکان ثبت دفتر پیشخوان نیست؟؟

        1. درود دوست عزیز
          عدم اشتغال در مشاغل دولتی
          مشاغل خصوصی ممانعتی نداره.
          موفق باشید

          1. درود دوست عزیز
            در مورد بازنشسته بودن یا نبودن صحبتی نشده. شرایط سنی گفته شده که نباید بالای 65 سال باشد. چیزی که ذکر شده عدم اشتغال در داستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح و عدم پوشش تامین اجتماعی هست. با این اوصاف اگر سن زیر 65 سال داشته باشید واجد شرایط هستید. البته برای اطمینان خاطر بهتر هست از مراجع ذی‌ربط هم مشورت بگیرید.

    1. درود دوست عزیز
      حداقل مدرک مورد جهت اخذ مجوز دفتر پیشخوان، کارشناسی هست.

      1. سلام شروع جهت اقدام. احداث دفتر پیشتخوان چیه؟
        من مستمری بگیر هستم ایا مشکل دارد ؟

        1. دوست عزیز در دفترچه راهنمای تاسیس دفتر پیشخوان دولت به این مورد اشاره‌ای نشده. بهتر هست در این مورد از افراد غعال در این حوزه مشورت داشته باشید.

    2. سلام من دکتری مدیریت دارم و کارمند رسمی آموزش و پرورش هستم البته ۲۵ سال سابقه. آیا می‌توانم خودم مجوز را بگیرم و نیروها هم فرزندانم باشند کار کنند؟!
      باسپاس

      1. با سلام
        دوست عزیز اگر شرایطش رو داشته باشید بله می‌تونید.

    3. سلام و درود
      ما امتیاز و وسایل دفتر پیشخوان خریدیم یعنی فقط یک وکالت نامه به ما داده اند اما شرایط به نام خود بزنیم نداریم هر کاری هم میکنیم پولمون پس نمیدن باید چیار کنیم

      1. با سلام
        دوست عزیز در این رابطه باید از طریق مراجع قانونی و دادگاه پیگیری نمایید.

    4. سلام و درود
      ما امتیاز و وسایل دفتر پیشخوان خریدیم یعنی فقط یک وکالت نامه به ما داده اند اما شرایط به نام خود بزنیم نداریم هر کاری هم میکنیم پولمون پس نمیدن باید چیکار کنیم

      1. دوست عزیز سوال شما تکراریست به سوال مشابه شما پاسخ داده شد.

  8. با سلام و احترام

    برای دریافت مجوز باید محل دفترپیشخوان مشخص شده باشد ؟

    1. درود دوست عزیز
      تا جایی که ما اطلاع داریم برای فعالیت در شهر ها حتما باید یک شرکت با موضوع فعالیت دفاتر پیشخوان دولت ثبت کنید بعد درخواست مجوز دفاتر پیشخوان نمایید. اما بهتر هست در این رابطه با مراجع ذی صلاح مشورت داشته باشید.
      با آرزوی موفقیت

      1. سلام و خداقوت
        بنده کارمند رسمی آموزش و پرورش هستم و مدرک کارشناسی ارشد دارم و می‌خواهم مجوز دفتر پیشخوان دولتی یا غیر دولتی برای روستا بگیرم. میتونم مجوز بگیرم؟
        آیا شغل من باعث ممانعت میشود؟

        1. درود دوست عزیز
          در شرایط تاسیس ذکر شده که یکی از شرایط تاسیس دفتر “عدم اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح” است.

  9. سلام من چند ساله محوز پیشخوان گرفتم الان میخام برای استخدامی اموزش و پرورش ثبت نام کنم در صورت قبولی مشکلی برای پذیرش من ایجاد نمیشود؟

    1. درود دوست عزیز
      تا جایی که ما اطلاع داریم مانعی نداره.
      آرزوی موفقیت

  10. سلام وقت بخیر
    من با شرایط ۲۰ سالمه تحصیلم دیپلم رشته انسانیم پدرمم جانبازه می تونم مجوز دفتر پیشخوانی بگیرم

  11. سلام .برای مراجعه حضوری برای تاسیس پیشخوان به کجا باید مراجعه کنم .آدرس میذارید لطفا

    1. سلام دوست عزیز
      شرایط در نوشته توضیح داده شده. ابتدا باید از فراخوان اطلاع بدونید اگر واجد شرایط بودین باید مراجعه کنید به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان و یا شهر خودتون.
      موفق باشید.

    2. سلان وقت بخیر
      شرط داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی برای فرزندان جانباز و شاهد هم برقرار هست؟ یعنی با دیپلم و فرزند شاهد بودن نمیشه مجوز گرفت؟‌

    3. سلام
      بنده کارمند بانک ملت هستم با ۲۰ سال سابقه و چون بانک ملت بانک خصوصی شده، و با توجه به اینکه مدرک تحصیلیم کارشناسی ارشد هست ، آیا میتوانم برا مجوز تاسیس دفتر پیشخوان اقدام نمایم ؟

      1. درود دوست عزیز
        اگر کارمند بخش دولتی محسوب نشید و شرایطتون مطابق شرایط اعلام شده در دفترچه باشه منعی از این بابت وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا