راهنمای اخد مجوز دفتر پیشخوان دولت
دفتر پیشخوان دولت، به عنوان یک سامانه مهم در ساختار اداری یک کشور، نقش مهمی در ارتباط میان مردم و دولت ایفا میکند. این دفاتر به عنوان نقطه ارتباطی اصلی بین شهروندان و خدمات دولتی، فرصتی را فراهم میکنند تا مردم به سادگی و در یک محیط دوستانه، از خدمات مختلفی مانند پرداخت مالیات، دریافت مدارک رسمی، ثبت احوال و غیره، بهرهمند شوند. در این مطلب، با شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت آشنا خواهید شد.
فهرست مطالب
آشنایی با خدمات دفاتر پیشخوان دولت
دفاتر پیشخوان دولت به عنوان نقاط ارتباطی مهم بین مردم و ادارههای دولتی، خدمات متنوعی را ارائه میدهند. وظایف دفتر پیشخوان دولت به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:
مطلب مرتبط: چگونه سردفتر شویم؟ (شرایط اخذ مجوز دفتر اسناد رسمی)
ارائه خدمات دولتی
دفاتر پیشخوان دولت خدمات مختلفی از جمله دریافت و پرداخت مالیات، صدور و تجدید شناسنامه و گذرنامه، ثبت احوال، تایید مدارک و سایر خدمات دولتی را به مردم ارائه میدهند.
پرداخت مالیات و هزینههای دولتی
افراد میتوانند مالیاتها، عوارض و سایر هزینههای دولتی را پرداخت کنند.
مشاوره و راهنمایی
ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص مسائل مختلف اداری و حکومتی به مردم.
ثبتنام در برنامههای دولتی
افراد میتوانند در برنامهها و طرحهای دولتی مختلف مانند برنامههای حمایت اجتماعی، بیمهها و دیگر برنامههای مشابه ثبتنام کنند.
ارائه خدمات الکترونیکی
افراد میتوانند بخشی از خدمات را به صورت آنلاین انجام دهند.
پذیرش و بررسی درخواستها
پذیرش درخواستها و مدارک مردم و بررسی خدمات مورد نیاز.
به طور کلی، دفاتر پیشخوان دولت تلاش دارند تا به شهروندان امکاناتی را برای انجام امور اداری و دریافت خدمات دولتی با سرعت و سهولت فراهم کنند.
برای گرفتن مجوز دفتر پیشخوان دولت به کجا مراجعه کنیم؟
برای اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت باید پس از صدور اطلاعیه عمومی فراخوان به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان و یا شهر خود مراجعه نمایید. بر اساس ابلاغیه و اطلاعیههای شورای عالی اداری بررسی عملکرد دفاتر پیشخوان دولتی توسط کانون انجمنهای صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت انجام میشود.
شرایط تاسیس دفتر پیشخوان دولت چیست؟
شرایط اخذ مجوز برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. در ادامه به بررسی هر کدام از این شرایط میپردازیم:
شرایط اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت (اشخاص حقیقی)
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- اعتقاد به دین اسلام یا ادیان رسمی کشور مطرح در قانون اساسی
- عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
- دارا بودن حداقل 24 و حداکثر 65 سال سن
- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
- عدم اشتغال در دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح
- داشتن حداقل مدرک کارشناسی
- توانایی مالی و تاییدیه اعتبار بانکی جهت خرید و تامین تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی با شرایط تعیین شده در این آیین نامه
- کسب صلاحیت امنیتی از حراست ذیربط
- گذراندن دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت (آموزش کار در دفاتر پیشخوان)
- نداشتن بدهی مطابق قوانین و مقررات مربوط
شرایط اخذ مجوز دفتر پیشخوان دولت (اشخاص حقوقی)
- شخص حقوقی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد
- تاییدیه اعتبار بانکی به منظور خرید و یا اجاره ملک و تامین نیروی انسانی و …
- صلاحیت امنیتی از حراست ذیربط
- گذراندن دوره آموزشی مدیریت دفاتر پیشخوان خدمات دولت (آموزش کار در دفاتر پیشخوان دولت)
شرایط محیطی تاسیس دفتر پیشخوان دولت
فضای کافی به متراژ 50 متر مربع برای دفاتر شهری و 30 متر مربع برای دفاتر روستایی
طبقه همکف با کاربری اداری و تجاری (استقرار در طبقات ساختمانها و مجتمعهای واجد پله برقی با آسانسور بلامانع است)
رعایت نکات زیر در طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی:
- استقرار تابلو مطابق با رنگ، آرم و نوشته تعیین شده نمونه اعلامی سازمان
- فضای کافی جهت استقرار تجهیزات، ارباب رجوع و نیروهای انسانی
- فضا و امکانات مناسب جهت ارائه خدمات به جانبازان، معلولین و …
تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز:
- پیشخوانی جهت ارائه خدمات به مشتریان
- تجهیزات مناسب برای استفاده مراجعین (میز، صندلی و…)
- تجهیزات ایمنی تعیین شده از سوی مراجع ذیصلاح (کپسول اطفای حریق، سیستم هشدار و دزدگیر)
- تجهیزات سیستمی، رایانهای و اداری (الزامات کار با کامپیوتر در دفتر پیشخوان)
- خطوط ارتباطی و شبکهای مناسب
- لوازم حرارتی و برودتی مناسب
شرایط دریافت وام مجوز دفتر پیشخوان دولت
برخی بانکها وامهایی باعنوان “وام پروانه کسب” برای متقاضیان در نظر میگیرند. متقاضیانی که پروانه یا مجوزهای لازم را داشته باشند میتوانند از بانکهای ارائه دهنده، وام مورد نظر را جهت تجهیز کسبوکار خود دریافت کنند. پروانه یا مجوز دفاتر پیشخوان نیز یکی از این مجوزهاست.
در سال های گذشته نیز دولت برای افرادی که دفاتر پیشخوان تاسیس میکردند، وام 20 میلیون تومانی به ازای به کارگیری حداقل 2 نیرو اعطا مینمود.
لازم به ذکر است: شرایط و مبالغ وام هرساله با توجه به سیاستهای دولت متغیر میباشد. متقاضیان دریافت وام مجوز دفتر پیشخوان دولت میتوانند شرایط و… را از مراجع ذیصلاح پرسوجو نمایند.
ثبت نام در سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت
مراحل دریافت پروانه الکترونیکی دفتر پیشخوان به ترتیب زیر میباشد:
- ورود به سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان دولت
- تکمیل فرم درخواست ایجاد دفتر پیشخوان دولت و ارسال آن (بارگزاری تمامی مدارک خواسته شده)
- دریافت و بررسی درخواست نامه توسط دبیرخانه کارگروه در اداره ارتباطات و فناوری و اعلان نظر و رای از سمت این دبیرخانه
- استعلام از تمامی حسابهای بانکی، مالیاتی و بیمهای شخص متقاضی توسط دفاتر دبیرخانه کارگروه و تعیین صلاحیت
- حضور هیئت مدیره و مدیر شرکت در بخش اداره کارگروه دفاتر و اداره کل ارتباطات و فناوری جهت دریافت پروانه ثبت
مراحل انتقال امتیاز دفتر پیشخوان دولت
دارندگان پروانه و مجوز فعالیت میتوانند مالکیت مجوز فعالیت خود را انتقال دهند. در این صورت باید درخواست کتبی خود را جهت انتقال مالکیت به اتحادیه ذیربط ارسال نمایند. در صورتی که فرد معرفی شده واجد شرایط قانونی و سایر مقررات باشد، پروانه مالکیت قبلی توسط اتحادیه باطل و پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر میشود.
نکته: توجه داشته باشید که فروش مجوز دفتر پیشخوان دولت، مانند خرید و فروش هر مجوزی غیرقانونی و ممنوع است.
راهنمای درج آگهی استخدام و جذب نیروی متخصص
صاحبان دفاتر پیشخوان میتوانند با درج آگهی استخدام در کاریابی آنلاین ایران استخدام، نیروی مورد نظر خود را جذب نمایند. کافیست به سایت ایران استخدام مراجعه نمایند و به عنوان کارفرما در در این کاریابی عضو شده و آگهی استخدام خود را در استان مورد نظر خود منتشر نمایند.
منبع: ایران استخدام
سلام و عرض ادب.من مدتیه که در فکر تاسیس دفتر پیشخوان هستم. مدرک تحصیلی خودم دیپلمه اما میخواستم با توجه به مدرک کارشناسی فرزندم ، اقدام به دریافت مجوز به نام ایشون کنم. الان در شرایط درج شده در متن فوق ،متوجه شدم یکی از شروط ، نداشتن بیمه تامین اجتماعی هست.دخترم در یک مکان خصوصی، مشغول به کار هستن و کارفرما ایشون رو بیمه کردن. با توجه به اینکه محل کارشون ، وابسته به دولت نیست ، آیا میتونم اقدام کنم یا اینکه سابقه ی تامین اجتماعیشون مانع از انجام اینکار میشه؟ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.
با سلام
اخیرا این مورد از شرایط حذف شده. شرایط دقیق رو میتونید در درگاه ملی مجوزها به آدرس https://mojavez.ir/license/108095 مطالعه نمایید.