کارجومعرفی مشاغل

شرح شغل کارشناس امور قراردادها و وظایف آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق کارشناس امور قراردادها

تا سال‌ها قبل سازمان‌ها معمولاً کوچک بودند و همه فعالیت‌هایی که بر عهده داشتند را خودشان انجام می‌دادند. اما با پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها، ورود کارمندانی در رده‌های گوناگون و همچنین گسترش فعالیت‌ها و نیاز به برون‌سپاری بخشی از خدمات یا محصولات، لازم بود که بخشی در سازمان‌ها تحت عنوان امور قراردادها تشکیل شود. درحال‌حاضر این قسمت یکی از بخش‌های مهم سازمان‌هاست که قراردادهای شرکت‌ها و سازمان‌ها با پیمانکاران، تامین‌کنندگان مواد اولیه و خدمات، کارمندان و سایر اشخاص را مدیریت می‌کند. شاید به نظر ساده برسد اما هر قرارداد یک متن حقوقی است که لازم است با تسلط کافی و با در نظرگرفتن الحاقیه‌ها، متمم‌ها، ضمایم و غیره تنظیم شود.
در ادامه بررسی می‌کنیم که کارشناس امور قراردادها کیست، چه وظایفی به عهده دارد و چه بازار کاری پیش روی این شغل است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس امور قراردادها کیست

شرح شغل کارشناس امور قراردادها به سازمانی بستگی دارد که در آن فعالیت می‌کند. چراکه این شغل در حوزه‌های وسیعی وجود دارد. کارشناس امور قراردادها شخصی است که به امور حقوقی و قانونی مرتبط با قراردادهای مختلف آگاه است و می‌تواند کار تنظیم قراردادها، بررسی اطلاعات و اوراق، پیگیری فسخ یا تمدید قراردادها و در کنار آن برگزاری مناقصه و مزایده‌ها را دنبال کند.
عبارت کارشناس امور قراردادها به انگلیسی Contracts expert و Expert of contract affaires را شامل می‌شود.

کارشناس امور قرارداد ها

شرح وظایف امورقراردادها

کارشناس امور قراردادها در هر سازمان باتوجه به افراد و نهادهایی که با آن سازمان در ارتباط و همکاری هستند وظایف متعددی دارد. مثلاً وظایف کارشناس امور قراردادها در یک کارخانه صنعتی با یک محیط آموزشی یا درمانی متفاوت است. هرقدر سازمان‌ها پیچیده‌تر می‌شوند و وظایف تخصصی‌تری دارند، بخش قراردادهای آن‌ها نیز بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

شرح وظایف مدیر حقوقی و امور قراردادها

این بخش وظایف حقوقی مربوط به قراردادها را براساس چارت امور قراردادها به عهده دارد که از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • ارائه مشاوره حقوقی به بخش‌های مختلف سازمان
  • بررسی شرایطی که در قرارداد مدنظر کارفرما باید گنجانده شود
  • بررسی شرایط و قوانین حاکم بر قراردادها
  • تهیه و تنظیم متن قرارداد و درج مفاد درخواستی طرفین در آن
  • بررسی متن قرارداد، تصحیح و رفع ایرادات
  • مطالعه و بررسی آیین‌نامه و دستورالعمل‌های جدید
  • پیگیری مسائل حقوقی مربوط به قراردادها
  • پیگیری امور ثبتی
  • پیگیری شکایت‌ها و ابلاغیه‌ها

شرح وظایف امور قراردادها در بیمارستان

وظایف کارشناس امور قراردادها در بیمارستان‌ها موارد متعددی را شامل می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  • تنظیم قراردادهای بیمارستان‌ها طبق فرمت استاندارد دانشگاه علوم پزشکی و با تایید آن‌ها
  • بررسی قراردادهای ارسالی پیمانکاران و اعلام نظر درباره آن‌ها از نظر تطابق با موازین موردنظر بیمارستان
  • تنظیم یک پایگاه داده و بانک اطلاعاتی از قراردادها و اطلاعات آن‌ها به‌منظور ایجاد بایگانی الکترونیکی
  • شرکت در جلسات مزایده و مناقصه‌ها
  • تشکیل جلسه مربوط به مزایده یا مناقصه‌ها برای بررسی اسناد و قیمت‌ها
  • انجام هماهنگی‌های لازم برای تنظیم قرارداد
  • راهنمایی همکاران برای برون‌سپاری مسئولیت‌ها
  • دریافت فاکتورهای پیمانکاران و چک‌لیست‌های ناظران قراردادها
  • ثبت و ارسال اسناد قراردادها در سامانه دانشگاه علوم پزشکی
  • مکاتبات اداری در خصوص تمدید یا افزایش قراردادها یا صدور مجوزها

و مواردی ازاین‌دست که بسته به هر بیمارستان، موقعیت جغرافیایی، وسعت خدمات آن و فاکتورهای دیگر می‌تواند وظایف بیشتر یا کمتری را شامل شود.

شرح وظایف امور قراردادها در شهرداریها

کارشناس امورقراردادها و مناقصات در شهرداری وظایفی همانند موارد زیر را به عهده دارد:

  • بستن قرارداد با پیمانکاران پس از انجام استعلام‌های بخش کارپردازی یا انجام مناقصه عمومی
  • تنظیم آگهی مناقصه و مزایده و پیگیری انتشار آن در روزنامه
  • تنظیم یک بانک اطلاعاتی از قراردادها
  • تشکیل جلسات کمیسیون‌های مرتبط
  • بارگذاری اسناد رد سامانه بازرسی کشور
  • تهیه صورتحساب و تشکیل جلسه برای تحویل کالای مربوط به پیمانکاران
  • تهیه صورتحساب و تشکیل جلسه برای تحویل آن
  • بستن قراردادهای املاک مزایده‌ای، اجاره و فروش و غیره طبق اصول قراردادها
  • اصلاح فرآیندهای مزایده و مناقصه براساس قوانین و مقررات جدید
  • ابلاغ صورت‌جلسه کمسیون‌های مزایده و مناقصه برای بستن قرارداد با برندگان

و مواردی ازاین‌دست که بازهم بستگی به اینکه شهرداری مربوط به کدام شهر باشد، وسعت حوزه تحت کنترل آن و پروژه‌های تعریف‌شده به چه شکلی باشند متفاوت است.

چگونه کارشناس امور قراردادها شویم؟

استخدام شدن به‌عنوان یک کارشناس امور قراردادها نیازمند تحصیلات و مهارت‌هایی است که در ادامه بررسی می‌کنیم:

تحصیلات و رشته امور قراردادها

درحال‌حاضر دانشگاه‌های کشور رشته‌ای جداگانه تحت عنوان رشته امور قراردادها ندارند اما دوره‌های آموزشی کارشناسی امور قراردادها در آموزشگاه‌های آزاد و مراکزی مثل پارک علم و فناوری دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد.

رشته های مرتبط با امور قراردادها

در استخدام کارشناس امور قراردادها اولویت با افرادی است که در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند. این افراد به اصول قانونی عقد قرارداد و پیگیری آن آشنایی بیشتری دارند. بااین‌حال دانش‌آموختگان رشته‌هایی نظیر:

  • علوم اجتماعی
  • جامعه‌شناسی
  • روانشناسی
  • علوم تربیتی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت کسب‌وکار
  • MBA

و رشته‌های مشابه نیز می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

آموزش امور قراردادها

امور قراردادهای یک سازمان مسئولیت‌های مختلفی به عهده دارد به‌همین‌دلیل آموزش‌های متعددی مثل آموزش مناقصه یا مزایده و نحوه مدیریت و برگزاری آن، انتخاب پیمانکار، شرایط پیمانکاری در حوزه‌های مختلف مثل عمران یا خدمات، آموزش نحوه بررسی حسن انجام کار در پروژه‌های مختلف، نحوه پرداخت، نحوه تعیین مسئولیت‌های پیمانکاران، اسناد پیمان، ابلاغیه‌های مختلف و اسناد مورد نیاز مثل ضمانت‌نامه و غیره، بیمه‌نامه‌ها، خسارت و ادعای آن، نحوه تأمین نیروی کار، بررسی صورت‌وضعیت، وقوع حوادث و موارد زیادی دیگری را شامل می‌شود که لازم است کارمند امور قراردادها براساس مسئولیت‌هایی که دارد و نوع فعالیت سازمانی که در آن مشغول بکار است از طریق دوره‌های حضوری و غیرحضوری آموزشگاه‌های آزاد آموزش ببینید.

مطالعه کتاب امور قراردادها که در کشور ما توسط نویسندگان مختلفی نگاشته شده و ناشران متفاوتی آن را منتشر کرده‌اند می‌تواند کمک‌کننده باشد. جزوه امور قراردادها نیز به‌صورت اینترنتی یا از بازار قابل تهیه است که آموزشگاه‌های مختلف ارائه می‌کنند.

کارشناس امور قراردادها

بررسی آینده شغلی و بازار کار کارشناس امور قراردادها

با گسترده شدن سازمان‌ها، نیاز آن‌ها به استخدام نیروهای کار در بخش‌های مختلف و برون‌سپاری فعالیت‌ها به پیمانکاران بازار کار کارشناسان امور قراردادها هم توسعه می‌یابد. فرآیند امور قراردادها در سازمان‌های مختلف مشابه‌اند اما تفاوت‌هایی نیز دارند.

چه سازمان هایی کارشناس امور قراردادها استخدام می‌نمایند؟

حوزه کار این کارشناسان حوزه کار وسیعی است. در هر بخشی از صنعت، خدمات یا کشاورزی و نیز در حوزه‌های مختلف دولت نیاز به این کارشناسان وجود دارد. مراکز اقتصادی و اداری بزرگ نظیر بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، همه ادارات مربوط به سازمان‌های مختلف، کارخانه‌های بزرگ که با افراد زیادی به‌عنوان کارمند و پیمانکار سروکار دارند لازم است از این کارشناسان استفاده کنند.

شرایط احراز کارشناس امور قراردادها چیست؟

در بسیاری از سازمان‌هایی که نیاز به کارشناس امور قراردادها دارند علاوه بر تحصیلات شرایط دیگری نیز لازم است مثل:

  • داشتن مهارت‌های ICDL
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت کار تیمی
  • نظم
  • تسلط به فنون مذاکره
  • مهارت گزارش‌نویسی و گزارش‌دهی

و موارد مشابه را در نظر می‌گیرند که برای احراز این شغل لازم هستند.

بررسی درآمد و حقوق کارشناس امور قراردادها

ازآنجایی‌که سازمان‌های متعددی در بخش خصوصی و دولتی کارمندانی در سمت کارشناس امور قراردادها استخدام می‌کنند میزان دریافتی و درآمد در هر یک از این حوزه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

حقوق و درآمد کارشناس امور قراردادها در مراکز دولتی

کارشناسانی که در مراکز دولتی کار می‌کنند ممکن است کارمندان پیمانی یا رسمی باشند که همه این افراد براساس قانون مصوب سازمان برنامه‌وبودجه کشور حقوق می‌گیرند که هرسال با سال گذشته متفاوت است.

حقوق و درآمد کارشناس امور قراردادها در مراکز خصوصی

میزان سقف و کف حقوق کارشناس امور قراردادها در بخش دولتی نامشخص است. میزان درآمد این افراد به سطح تحصیلات، سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، دستور العمل امور قراردادها، منطقه جغرافیایی، حجم کار، سابقه کاری و مهارت‌هایشان بستگی دارد و می‌تواند بین چند میلیون تا چند ده میلیون متغیر باشد.

راهنمای جستجوی آگهی‌های استخدام کارشناس امور قراردادها

این روزها با پیشرفت فناوری امکان استخدام کارشناسان امور قراردادها نیز ساده‌تر شده است. با استفاده از خدمات وب‌سایت کاریابی ایران استخدام کارجویان و کارفرمایان می‌توانند شغل موردنظر خود را جستجو و آگهی‌های استخدام آن را در همه ایران بررسی کنند. به‌این‌ترتیب محدودیت جغرافیایی و محدودیت زمانی برای پیدا کردن شغل یا نیروی کار از بین رفته است.

برای اینکه به‌عنوان کارجو در وب‌سایت ایران استخدام، آگهی‌های مرتبط با شغل کارشناس امور قراردادها را مشاهده کنید ابتدا وارد این سایت شوید. در باکس بالای صفحه در قسمت انتخاب موقعیت شغلی عبارت «استخدام کارشناس امور قراردادها» را انتخاب کنید. می‌توانید استان و رشته تحصیلی را نیز انتخاب نمایید. با فشردن دکمه «جستجو» وارد صفحه نتایج می‌شوید ومی‌توانید همه آگهی‌های مربوط به این شغل را مشاهده نمایید.

با استفاده از فیلترهای سمت راست صفحه می‌توانید نتایج را فیلتر کنید. مثلاً اگر عبارتی که در نظر دارید « استخدام مهندس عمران امور قراردادها» است، رشته تحصیلی را روی رشته عمران قرار دهید و اگر در جستجوی آگهی‌های استخدام کارشناس امور قراردادها اصفهان هستید شهر موردنظر را روی اصفهان تنظیم نمایید.
آگهی‌های استخدام کارشناس امور حقوقی و قراردادها یا استخدام کارشناس مناقصات نیز در همین دسته قرار می‌گیرند و در کنار سایرین نمایش داده می‌شوند. برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز در قالب استخدام مدیر حقوقی، کارشناس امور قرارداد استخدام کرده و وظایف یکسانی برای آن‌ها تعریف می‌کنند.

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل می‌توانید آگهی های استخدام مورد نیاز خود را بصورت روزانه دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه کارشناس امور قراردادها

برای اینکه شانس شما در استخدام بیشتر شود، داشتن رزومه حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. ایران استخدام می‌تواند یک رزومه عالی برایتان بسازد. کافیست در این وب‌سایت عضو شوید. زمانی که وارد صفحه کاربری خود شوید در منوی سمت راست گزینه‌های ساخت رزومه وجود دارد.
پس از ورود به قسمت ساخت رزومه در هر گام، اطلاعاتی که درخواست شده را وارد کنید. درنهایت یک رزومه حرفه‌ای که شامل اطلاعات تماس، اطلاعات تحصیلی، مهارت‌ها و سابقه کاریتان است خواهید داشت. می‌توانید قالب گرافیکی آن را انتخاب کنید.
امکان ارسال مستقیم رزومه به کارفرما یا دانلود آن در قالب فایل پی‌دی‌اف نیز وجود دارد.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام کارشناس امور قراردادها

برای درج آگهی به‌منظور جذب کارشناس امور قراردادها وارد سایت ایران استخدام شوید. در گوشه بالا سمت چپ روی دکمه «درج آگهی استخدام» کلیک کنید. صفحه پیش رو شما را بیشتر با شرایط و مزایای درج آگهی در ایران استخدام آشنا خواهد کرد.

در میانه صفحه، باکس سبزرنگ شروع فرآیند جذب نیرو را می‌بینید. روی دکمه نارنجی‌رنگ «درج آگهی استخدام» کلیک کنید. البته می‌توانید این فرآیند را کوتاه کرده و روی همان دکمه «درج آگهی استخدام» که در گوشه بالا و سمت چپ اسکرین قرار دارد مجددا کلیک نمایید.

در صفحه بعدی باید عضو سایت شوید و روند ورود را تکمیل کنید. اگر این کار را قبلا انجام داده‌اید وارد صفحه درج اطلاعات می‌شود. با ورود اطلاعاتی که در هر گام از شما خواسته می‌شود می‌توانید آگهی خود را برای انتشار در ایران استخدام تنظیم نمایید. این آگهی به کارجویان شغل کارشناس امور قراردادها در سراسر کشور و  یا استان انتخابی مورد نظر شما به‌صورت بلادرنگ نمایش داده می‌شود. همچنین آگهی شما برای کارجویان از طریق پیامک و ایمیل نیز اطلاع رسانی می‌شود.

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

شغل کارشناس امور قراردادها از شغل‌هایی است که با پیچیده‌تر شدن سازمان‌ها و نیاز به همکاری و برون‌سپاری وظایف و نیز جذب و همکاری با نیروهای مختلف، نیاز به آن در بازار کار احساس شد. این کارشناسان که معمولاً در رشته مدیریت یا حقوق تحصیل کرده‌اند می‌توانند در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. سقف درآمد این شغل نامحدود است و بستگی به شرایطی همچون میزان تحصیلات، محل استخدام و تجربه فرد دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام كارشناس امور قراردادها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا