راهنمایی شغلیکارجوکارفرما

تعدیل نیرو یعنی چه؟ (بررسی عواقب تعدیل نیرو)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عواقب تعدیل نیرو در سازمان‌ها چیست؟

تعدیل نیرو (به انگلیسی lay off) یکی از اصطلاحات مربوط به حوزه کار و استخدام است. معمولا شرکت‌ها در مواقعی که با مشکلاتی در کسب و کار (ازجمله مشکلات اقتصادی) مواجه می‌شوند، اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند. اما تعدیل نیرو یا تعدیل قرارداد یعنی چه و عواقب تعدیل نیرو چیست؟ در این مطلب قصد داریم به سوالات شما در رابطه با تعدیل نیرو پاسخ دهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تعدیل نیرو یعنی چه؟

برای اینکه بفهمیم تعدیل قرارداد چیست، ابتدا باید بدانیم تعدیل چیست و تعدیل یعنی چه؟ تعدیل در لغت به معنی برقرار کردن عدالت، درست کردن یا دو چیز را باهم مساوی ‌کردن است. با این تعریف هنگامی که کارفرما باتوجه به مسائل اقتصادی مجموعه نتواند از پس مخارج، حقوق و… کارمندان برآید؛ با برنامه‌ریزی قبلی و رعایت قوانین سراغ تعدیل نیرو و کم‌کردن نیروی مازاد می‌رود. این تغییر ساختاری کارکنان یکی از روش‌های مدیریت منابع انسانی در شرایط نابسامان و بحرانی دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی می‌باشد. هدف از تعدیل نیرو  کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر سازمان در شرایط بحرانی بوجود آمده می‌باشد.

مطلب مرتبط: بررسی انواع تعلیق قرارداد کار و حقوق و مزایای دوران تعلیق

تعدیل نیرو

قانون وزارت کار برای تعدیل نیرو

قانون کار ایران برای تعدیل نیرو و تعدیل قرارداد، ضوابط مشخصی را در نظر گرفته است که پیش از هرگونه فرایند تعدیل‌، باید رعایت شود. برخی از ضوابط تعدیل نیرو‌ در قانون کار عبارتند از:

  • اطلاع‌رسانی به کارکنان:

کارفرما باید قبل از شروع هرگونه فرایند تعدیل، کارکنان را به‌صورت رسمی و به‌وضوح از این موضوع آگاه کند.

  • ارائه دلیل برای تعدیل:

کارفرما باید دلیل مشروحی برای تعدیل نیرو یا قرارداد ارائه کند.

  • رعایت حقوق کارکنان:

در صورت تعدیل قرارداد، حقوق و مزایای کارکنان باید حفظ شود و در صورت تغییر قرارداد، باید توافقی جدید برای حقوق و مزایا بین کارفرما و کارکنان صورت گیرد.

  • رعایت زمان و مدت تعدیل:

فرآیند تعدیل باید در زمانی که برای کارکنان مناسب است صورت گیرد و مدت آن نباید بیش از حد لازم باشد.

  • تعدیل توسط کارفرما:

تعدیل نیرو و قرارداد باید توسط کارفرما صورت گیرد.

تعدیل نیرو و بیمه بیکاری

بیمه بیکاری به عنوان یکی از بیمه‌های اجتماعی در نظام بیمه‌ای کشور تعریف شده‌ است. این بیمه جهت حمایت از افرادی است که به‌صورت غیرارادی بیکار می‌شوند و دارای شرایط خاصی برای دریافت این بیمه هستند.

شرایط لازم جهت دریافت بیمه بیکاری عبارت اند از:

  1. حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه برای کارگران دائمی و حداقل 1 سال سابقه پرداخت برای کارگران قراردادی در آخرین محل کارشان.
  2. بیکار شدن به‌صورت غیرارادی باشد.
  3. فرد بیکار آماده کار باشد.

همچنین، افراد در دوران تعلیق و بیکاری خود می‌توانند جهت کارآموزی، آموزش و یا کارآفرینی، از برنامه‌های آموزشی و کارآفرینی موسسات دولتی و خصوصی استفاده کنند. این امر به افراد کمک می‌کند تا برای شروع یک کسب‌وکار موفق، آمادگی لازم را داشته باشند.

مطلب مرتبط: بیمه بیکاری چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

تعدیل نیرو

عواقب تعدیل نیرو چیست؟

تعدیل نیرو  در شرکت ها ممکن است باعث از دست دادن تجربه و مهارت کارکنان با سابقه شود و در نتیجه کاهش کیفیت کار و افزایش هزینه های آموزشی باشد. همچنین، ممکن است باعث افزایش فشار کاری کارکنان باقی مانده و ایجاد نارضایتی در میان آنها شود.

در کل، تعدیل‌ نیرو می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت کار شود، اما اگر با دقت و با رعایت حقوق کارکنان انجام شود، می‌تواند بهبود کارایی و سودآوری کارفرما را نیز به دنبال داشته باشد. عواقب تعدیل نیرو‌ برای کارفرما و کارجو به تفکیک پرداخته‌ایم:

ازجمله عواقب تعدیل نیرو برای کارفرما:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان
  • افزایش بهره وری سازمان به دلیل کاهش تعداد کارکنان غیرضروری
  • برآورد تاثیرات مالی و اقتصادی تعدیل‌ نیرو
  • تاثیرات مثبت و منفی تعدیل نیرو بر روابط عمومی و شکاف های اجتماعی

ازجمله عواقب تعدیل نیرو برای کارکنان:

  • از دست دادن شغل و درآمد
  • افزایش استرس و نگرانی درباره آینده کاری
  • نیاز به پیدا کردن شغل جدید و تجربه مجدد فرایند جذب و استخدام
  • افزایش شکاف های اجتماعی و افزایش بار اقتصادی برای خانواده ها

شکایت کارکنان بدلیل تعدیل نیرو

همانطور که گفته‌ شد، قبل از هرگونه تعدیل نیرو‌ کارفرما باید به کارکنان خود اطلاع دهد و دلیل این تعدیل را توضیح دهد. حقوق و مزایای کارکنان باید به طور کامل محفوظ شود و فرایند تعدیل‌ نیرو باید در محدوده زمانی مشخصی انجام شود. در صورتی که کارکنان از شرایط تعدیل نیرو‌ رضایت نداشته‌ باشند، حق قانونی برای اعتراض و ارائه شکایت توسط کارکنان از کارفرما وجود خواهد داشت.

کارکنان پس از تعدیل نیرو چه کنند؟

کارکنان شرکت‌ها می‌توانند در این دوره دانش و مهارت‌های خود را از طریق مطالعه و یا شرکت در دوره‌های آموزشی افزایش دهند. در این صورت شانس استخدام این افراد در موقعیت‌های شغلی جدید افزایش خواهد داشت. سایت ایران استخدام به عنوان یکی از معتبرترین مراجعی می‌باشد که افراد می‌توانند از طریق آن اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به استخدام مراجع دولتی و خصوصی را دنبال نمایند.

اگر شما هم به دنبال استخدام در موقعیت‌های شغلی متناسب با رشته‌تحصیلی و عنوان شغلی مورد نیاز خود می‌باشید، با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام می‌توانید از آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی و شرکت های خصوصی معتبر آگاه شوید. علاوه‌بر عضویت در سایت ایران استخدام می‌توانید با دانلود اپلیکیشن ایران استخدام، آگهی‌های مرتبط را از طریق این اپلیکیشن دریافت نمایید. همچنین فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل در پنل کارجویی این امکان را به شما می‌دهد تا آگهی‌های استخدام را به محض انتشار بصورت پیامک و از طریق ایمیل دریافت کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر این موارد می‌توانید رزومه آنلاین خود را از طریق حساب‌کاربری خود بصورت کاملا رایگان ایجاد نموده‌ و آن را برای کارفرمایانی که داخل سایت ایران استخدام آگهی استخدام درج نموده‌اند ارسال نمایید.

جهت ساخت رزومه آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

کارفرمایان پس از تعدیل چکار کنند؟

کارفرمایانی که به هر دلیل تعدیل‌ نیرو انجام داده‌اند و بدنبال استخدام نیروی ماهر و متخصص می‌باشند، می‌توانند با عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام اقدام به جذب نیروی متخصص برای مجموعه خود نمایند. چنانچه شما هم به‌عنوان کارفرما به دنبال استخدام نیروی متخصص در هر زمینه شغلی و با هر مدرک و رشته‌تحصیلی می‌باشید، می‌توانید با عضویت در پنل کارفرمایی ایران استخدام و درج آگهی استخدام، نیروی مورد نظر خود را جذب نمایید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا