کارجومعرفی مشاغل

لابی من کیست؟ مهارت‌ها و وظایف لابی من چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرح وظایف لابی من + مهارت‌ها

تامین امنیت برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ معمولا کار هر کسی نیست. این کار بر عهده لابی من (به انگلیسی Lobby man یا Lobby Attendant) یا متصدی لابی می‌باشد. این افراد به کار نگهبانی و امور مربوط به برج یا ساختمان می‌پردازند. گاهی به جای لابی من از لابی وومن نیز استفاده می‌شود. اما منظور از لابی وومن چیست؟ لابی وومن همان لابی من خانم است که وظایفی مشابه با لابی من‌ را بر عهده دارد. برای آنکه به درک کامل‌تری از لابی من‌ برسیم بد نیست ابتدا با فرصت‌های شغلی و وظایف لابی من به طور کامل آشنا شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

لابی من در چه مکان هایی استخدام می‌شود؟

فرصت‌های شغلی برای لابی من‌ها معمولا در ساختمان‌های بزرگ مسکونی، اداری، تجاری و نیز برج‌های لوکس، سینماها، تئاترها، هتل‌ها و… تعریف شده است.

دلیل و ضرورت استخدام لابی من چیست؟

بررسی ضرورت استخدام لابی من نیازمند آن است که ابتدا بدانیم لابی من ساختمان چیست؟ بسیاری لابی من‌ را معادل همان سرایدار ساختمان‌ها می‌دانند. گفته شده است با بزرگ و لوکس شدن ساختمان‌ها و شکل‌گیری برج‌ها، اصطلاحات مربوط به نگهبانان یا سرایداران ساختمان‌ها نیز تغییر کرده و از عنوان‌هایی مانند لابی من‌ استفاده شده است. از این رو بسیاری ضرورت استخدام لابی من‌ را با ضرورت استخدام سرایدار یکسان می‌دانند. گرچه این موضوع تا حدودی درست است؛ اما دلایل استخدام لابی من بسیار گسترده‌تر از ضرورت استخدام سرایدار است و در مواردی متفاوت از آن است. برخی از این ضرورت‌ها عبارتند از:

بررسی خروج و ورود افراد

برج‌های مسکونی معمولا محل رفت و آمد افراد زیادی هستند. از این رو ممکن است بسیاری از ساکنان برج شناختی از یکدیگر نداشته باشند. همین موضوع ممکن است امنیت برج را با مشکل مواجه سازد. یعنی افرادی خارج از برج با اهداف مختلف وارد برج شوند. از این رو لازم است لابی من‌، ورود و خروج افراد را بررسی کند و از ورود افراد غیرمتفرقه جلوگیری کند.

بررسی امور مربوط به نظافت برج یا ساختمان

ساختمان‌های بزرگ باید دائما تمیز شوند. رسیدگی به امور نظافت ساختمان ممکن است خارج از عهده ساکنان ساختمان باشد. از این رو لازم است لابی من‌ نظافت ساختمان را مورد بررسی قرار دهد. او امور مربوط به نظافت را بررسی می‌کند تا مطمئن شود ساختمان مشکلی در این رابطه ندارد. درواقع کار نظافت را اشخاص دیگری انجام می‌دهند و لابی من تنها به آنها رسیدگی می‌کند. تفاوت سرایدار و لابی من نیز در همین مورد به خوبی مشخص می‌شود.

رسیدگی به مشکلات ساختمان

ساختمان‌ها یا برج‌های بزرگ ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوند. به عنوان نمونه گاهی ممکن است آسانسور برج دچار مشکل شود و یا آنکه برق بخشی از برج به دلایل مختلف قطع شود. لابی من باید بتواند مشکلات ساختمان را شناسایی کند و نسبت به رفع آنها اقدام نماید.

پاسخگویی به مراجعان و راهنمایی آن‌ها

لابی من موظف است اطلاعات لازم به مراجعان را در اختیار آن‌ها قرار دهد. او همچنین باید با خوشرویی تمام با مراجعان برخورد کند و هماهنگی‌های لازم میان مراجعان یا مهمانان را با ساکنان برچ انجام دهد. در واقع وجود موارد فوق باعث شده است تا ضرورت استخدام لابی من یا استخدام لابی وومن (استخدام لابی من خانم) برای هر ساختمانی الزامی شود.

مطلب مرتبط: شرح وظایف حراست در ادارات دولتی و خصوصی

لابی من

وظایف لابی من چیست؟

لابی من از وظایف متعددی برخوردار است که برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • ارائه خدمات مشتری و پاسخ به سوالات مشتریان
  • راهنمایی ساکنان داخلی ساختمان و یا مهمانان و دادن اطلاعات لازم به آن‌ها
  • خوشامدگویی به مهمانان
  • برخورد مناسب با مراجعان ساختمان
  • حفظ امنیت ساختمان
  • بررسی ورود و خروج افراد
  • پیگیری امور مربوط به نظافت ساختمان
  • بررسی مشکلات ساختمان و نحوه رسیدگی به آن‌ها
  • متعهد بودن به نکات مطرح شده در نمونه قرارداد لابی من
  • مراقبت از اموال ساختمان

مهارت های مورد نیاز لابی من چیست؟

گرچه لابی‌من شغل بسیار تخصصی نیست اما وجود برخی از مهارت‌ها لازم است. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات مشتری

لابی من باید بتواند از عهده خدمات مربوط به مراجعان (اعم از مشتریان، مهمانان و یا ساکنان ساختمان) برآید. برای مثال، در یک سالن سینما، متصدی لابی ممکن است به مشتریان کمک کند تا صندلی‌هایشان را پیدا کنند، آنها را به دستشویی هدایت کند یا راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. یا در یک هتل، لابی من ممکن است مهمانان را به میز پذیرش یا سایر امکانات مانند امکانات باشگاه یا رستوران هتل هدایت کند. انجام همه این کارها نیازمند برخورداری لابی‌من از مهارت خدمات مشتری است.

حفظ نظم

لابی من باید اطمینان حاصل کند که همه چیز به خوبی اجرا می‌شود. او باید رفتار مهمانان را زیر نظر داشته باشد. برای مثال، در یک تئاتر، لابی من ممکن است به مهمانان هشدار دهد که اجازه ندارند غذا یا نوشیدنی خود را به داخل سالن ببرند. لابی‌من همچنین ممکن است از ورود هر کسی که رفتار نامناسبی دارد جلوگیری کند. او همچنین قوانین ایمنی را اجرا می‌کند و مشکلات بین مراجعین را حل می‌کند و… تمام این موارد نیز مستلزم آن است که لابی‌من از مهارت ایجاد نظم برخوردار باشد.

بررسی شرایط و مدارک لازم جهت استخدام لابی من

شرایط استخدام لابی من‌ها با توجه به ساختمان‌ها یا فرصت‌های شغلی مختلف، متفاوت است. چنانچه از نظر جنسیتی نیز محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. هر چند برخی از کارفرماها به دلایل مختلف (از جمله آنکه لابی‌من موظف به تامین امنیت نیز است) ترجیح می‌دهند از مردان برای این شغل استفاده کنند. در مواردی ممکن است محدودیت‌های سنی نیز مطرح باشد. از آنجا که توانایی جسمی و ارتباطی در این شغل مهم است از این رو معمولا افراد سالخورده با شانس کمتری در استخدام مواجه هستند. سایر شرایط مربوط به امور کلی و عمومی مانند تابعیت جمهوری اسلامی، داشتن کارت سربازی (البته برای مردان) و… است.

تحصیلات لابی من

به طور کلی از نظر تحصیلی، شرایط یکسانی برای استخدام لابی من یا لابی وومن وجود ندارد. چنانچه ممکن است لابی من‌ یک ساختمان دارای مدرک سیکل باشد اما لابی من‌ ساختمان دیگر از مدرک دانشگاهی برخوردار باشد. این موضوع تا حدودی به کارفرما بستگی دارد و ممکن است بر حقوق لابی من‌ها نیز تاثیر گذار باشد. (قیمت لابی من یا حقوق در نظر گرفته شده برای او به عواملی چون سطح مهارت‌ها و یا میزان مسئولیت‌ها نیز وابسته است) اما در حالت عمومی اکثر کارفرماهایی که لابی من استخدام می‌کنند؛ اهمیت چندانی برای تحصیلات قائل نیستند. مگر آنکه استخدام لابی من‌ در مشاغل تخصصی مانند هتلداری یا کسب و کارهای تخصصی باشد. البته شاید برایتان این سوال مطرح باشد که لابی من هتل چیست و آیا تفاوتی با لابی من ساختمان دارد یا خیر؟ پاسخ این است که لابی من هتل نیز تقریبا همان وظایف و مسئولیت‌های لابی من هتل را بر عهده دارد.

مدارک لازم برای استخدام لابی من چیست؟

معمولا مدارک لازم برای استخدام لابی‌من شامل مدارک عمومی مانند کارت شناسایی (یا کارتی که معرف هویت لابی‌من باشد)، مدارک تحصیلی، کارت پایان خدمت و برخی از مدارک عمومی است. بعد از توافق کارفرما و لابی‌من، قراردادی میان طرفین به امضا می‌رسد.

چگونه به عنوان لابی من استخدام شویم؟

در سایت کاریابی ایران استخدام می‌توانید به تمام اخبار مربوط به استخدام لابی‌من و سایر مشاغل (مانند استخدام لابی من تهران: استخدام لابی من نیاوران، استخدام لابی من قیطریه و…) دسترسی پیدا کنید. این کار از طریق سرویس‌های مختلف ایران استخدام مانند باکس‌های جستجوی مشاغل و رشته‌های تحصیلی، سرویس ارسال آگهی‌ها از طریق پیامک و ایمیل، اپلیکیشن‌ اختصاصی ایران استخدام و شبکه‌های اجتماعی این سایت امکان‌پذیر است. این سرویس‌ها از مزیت‌های مختلفی برخوردار هستند و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. (ثبت نام و عضویت در سایت برای استفاده از بلرخی از سرویس‌ها الزامی است.)

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه نیروی لابی من استخدام کنیم؟

برای برخی از کارفرمایان، پیدا کردن نیروهای کارآمد، کار چندان آسانی نیست. در مواردی ممکن است کارفرما محدودیت‌هایی را وضع کند و از این جهت در پیدا کردن نیروهای موردنظر خود با مشکلاتی مواجه شود. اما با سرویس درج آگهی استخدام بسیاری از مشکلات شما به آسانی حل می‌شود؛ زیرا با استفاده از این سرویس، آگهی شما در شهرها و مراکز استان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن ایران استخدام منتشر می‌شود. همچنین آگهی شما از طریق پیامک و ایمیل نیز در دسترس کارجویان قرار می‌گیرد. بنابراین فرقی نمی‌کند که به دنبال استخدام لابی من در ولنجک هستید یا استخدام لابی من بازنشسته در مجتمع مسکونی، در هر صورت با ایران استخدام می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به نیروهای موردنظر خود دست پیدا کنید. البته قبل از استفاده از این سرویس، باید در سایت ثبت نام کنید و به عضویت سایت درآیید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

لزوم رسیدگی به مسائل ساختمان‌ها و برج‌های بزرگ، استخدام لابی‌من یا لابی وومن‌ها را به امری ضروری تبدیل کرده است. از این رو فرصت‌های شغلی در این زمینه می‌تواند بسیار گسترده باشد. بنابراین اگر به این شغل علاقه دارید می‌توانید با پیگیری اخبار استخدامی در این زمینه مشغول به کار شوید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام لابی من در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا