مدیر محصول یا پروداکت منیجر کیست؟
در پاسخ به این سوال که مدیر محصول کیست؟ باید بگوییم مدیر محصول (به انگلیسی Product Manager) یکی از موقعیتهای شغلی سازمانی است که هنوز بسیاری با آن آشنا نیستند. مدیر محصول در فرآیند ایده پردازی، طراحی، بازاریابی و توزیع محصول شرکت دارد. او علاوه بر تهیه راهبرد، دانش فنی تولید آن محصول را دارد و به نیازهای مشتریان و به شرایط بازار نیز مسلط است و در راستای رسیدن به اهداف سازمان عمل میکند.
فهرست مطالب
شرح وظایف مدیر محصول
وظایف پروداکت منیجر در صنایع و کسبوکارهای مختلف با هم متفاوت است و حتی تعریفی که از آن در سازمانهای متفاوت ارائه میشود نیز با هم فرق دارد. مثلاً در صنعت بیمه پروداکت منیجر مسئول بررسی سود و زیان و تعیین راهبردهای موثر است و در برخی صنایعی که محصولات فیزیکی دارند مسئولیت بررسی بازار محصول، مدیریت برنامه تولید، مدیریت پروژه و حتی طراحی و ارتقای محصول را به عهده دارد.
گاهی به تفاوت مدیر محصول و مالک محصول نیز توجه نمیشود. مالک محصول فقط در راهنمای اسکرام مفهوم دارد اما مدیر محصول به اسکرام محدود نیست. علاوه بر این، وظایف متفاوتی نیز دارند. اما اسکرام چیست؟ اسکرام فریمورک چابکی است که برای حل مسائل و تولید محصولات مشتری مدار با حداکثر ارزش ایجاد شده است.
بهطور کلی میتوان گفت مدیر محصول در سازمانهای مختلف باید به وظایف زیر عمل کند:
تحقیق درباره محصول
مدیر محصول مسئول بررسی محصول در ارتباط با مصرفکنندگان است بنابراین نیاز است که مشتریان، سلایق و نیازهای آنها را بشناسد. مدیر محصول باید ارتباط بازار هدف، نیازهای مشتریان و محصولی که در دست تولید است را بررسی کند. همچنین از طریق ارتباط با بخش فروش، نظرات مشتریان را پس از استفاده از آن محصول بسنجد تا برای ارتقای محصول یا طراحی جدید آن آماده باشد.
تعین مسیر مشخص برای موفقیت محصول در بازار
وقتی فاز بررسی مشتریان و نظرات آنها و نیز مرحله ارائه دیدگاه برای ارتقا یا تغییر محصول پایان یافت، نوبت تولید یک نقشه راه برای ارائه محصول است. این مرحله ارتباط تنگاتنگی با بخش تولید و فنی دارد. این نقشه نشان میدهد که برای تولید محصول چه رویهای باید طی شود و زمانبندی آن به چه صورت است. این مرحله با توجه به منابع مالی، فضا، امکانات فنی و نیروی انسانی مشخص میشود.
تست محصول
بدیهی است که مدیر محصول باید محصولی را که پس از نیازسنجی مشتریان، طراحی کرده و در بخش تولید ایجاد نموده است را تست و بررسی کند تا ببیند آیا با استانداردها و اهدافی که در نظر داشته سازگاری دارد یا خیر. معمولا تست و بررسی در چند گام و مراحل جداگانه انجام میشود مثلا ممکن است درباره یک محصول برقی، تست استحکام بدنه، تست زیبایی و جذابیت ظاهری، تست ایمنی و غیره در نظر گرفته شود. در هر یک از مراحل که مشکلی وجود داشته باشد دوباره به بخش فنی برگردانده میشود.
تحلیل نتایج برای تولید یا ارتقای محصول
زمانی که ویژگیهای محصول با ویژگیهای موردنظر مدیر محصول انطباق پیدا کرد وارد بازار میشود. در این گام مدیر محصول و بخش بازاریابی برای بررسی میزان موفقیت محصول و بازخوردهای احتمالی با هم همکاری میکنند. بخش بازاریابی نظرات مشتریان را انعکاس میدهد. بهاینترتیب میتوان بررسی کرد که این محصول، تا چه حدی انتظارات را برآورده کرده و در صورت نیاز برای تغییر و بهبود آن گام برداشت.

شرایط شغلی مدیر محصول یا پروداکت منیجر چیست؟
مدیر محصول یک پوزیشن شغلی کاملا تخصصی است که با بخشهای مختلفی از سازمان مثل مدیریت، تولید، خرید مواد اولیه، فروش و غیره در ارتباط است. به دلیل گستردگی حیطه عملکرد، گاهی این شغل را با مدیر پروژه بهصورت یکسان تعریف میکنند. بااینحال مدیر محصول باید دارای شرایطی باشد تا بتواند در این شغل فعالیت کند.
تحصیلات و مدارک مدیر محصول
معمولا مدیران محصول در حوزههای مدیریت مثل مدیریت بازاریابی و بازرگانی یا صنعتی تحصیل کردهاند بااینحال کسانی که در رشتههای دیگر نظیر MBA، مهندسی صنایع و نظایر آن درس خواندهاند هم میتوانند وارد این حوزه شوند. تنها کافیست که با مهارتهایی مثل تبلیغات، بازاریابی، تحقیقات بازار، رهبری و نظایر آن آشنایی داشته باشند.
مهارتهای مدیر محصول
در بحث مدیریت محصول، مهارتهای نرم بیش از مهارتهای فنی و سخت موردنیاز هستند چراکه مدیر محصول باید با افراد درون و بیرون سازمان در ارتباط باشد و از این ارتباطات در جهت ارائه محصول بهتری که به فروش بیشتر بینجامد استفاده کند. بنابراین همزمان به مهارتهای راهبردی، اجرایی و شناخت مشتری نیاز دارد. افرادی که میخواهند مهارتهای بیشتری برای ورود به این حوزه پیدا کنند میتوانند از انواع مختلف دوره جامع مدیر محصول استفاده کنند تا دانش خود را در این حوزه پیشرفت دهند و آماده ورود به بازار کار شوند.
اما بهطورکلی میتوان گفت مهارتهای زیر برای یک مدیر محصول الزامی هستند:
- توانایی درک مشتریان و نیازهای آنها
- بررسی چالشهایی که مشتری با آنها مواجه است و استفاده از این چالشها برای ارائه محصول بهتر یا ارتقای محصول کنونی
- توانایی ارائه یک طرح کسبوکار یا طرح سرمایهگذاری برای توسعه محصول یا ارتقای آن
- مهارت تفکر انتقادی برای بررسی محصولات رقیب، بازار رقبا و نیازهای پاسخ داده نشده مشتریان
- مهارت رهبری
- داشتن نگاه استراتژیک و بلندمدت
- مهارت ارتباط با اقشار مختلف در بیرون و داخل سازمان و داشتن فن بیان مناسب
- آشنایی با مهارتهای فنی و مراحل تولید محصول
- آشنایی با اصول بازاریابی و تحقیقات بازار
- دارای انگیزه و پشتکار
شرکت در دوره های پروداکت منیجر
دوره های پروداکت منیجر (مدیریت محصول) به منظور آموزش مهارتها و دانش مورد نیاز برای مدیریت موثر محصولات طراحی شدهاند. شرکت در دوره پروداکت منیجر به شرکتکنندگان کمک میکند تا فرآیندهای توسعه محصول، مدیریت چرخه عمر محصول، تحلیل بازار و همکاری با تیمهای مختلف را به خوبی آموزش ببینند. دوره مدیریت محصول دانشگاه تهران از مهمترین دورهها میباشد. همچنین مطالعه مقالات در این زمینه شغلی به عنوان دوره رایگان مدیریت محصول نیز شناخته میشوند.
جایگاه مدیر محصول در چارت سازمانی
جایگاه مدیر محصول در چارت سازمانی یک شرکت، بسته به اندازه، ساختار و نوع محصول آن شرکت، میتواند متفاوت باشد. با این حال، از آنجا که مدیر محصول نقش پل ارتباطی بین بخشهای مختلف شرکت، از جمله بازاریابی، توسعه محصول، طراحی و پشتیبانی مشتری را ایفا میکند، در مقام معاونت سطح بالا میباشد.
چه سازمان هایی مدیر محصول استخدام میکنند؟
بهطورکلی میتوان گفت هر جا محصولی هست مدیر محصول هم هست. فرقی نمیکند محصول چه باشد، یک خدمت بیمهای، یک نرمافزار، یک وسیله خانگی، اسباببازی، لباس یا هر چیز دیگری که بهعنوان محصول به مشتریان فروخته میشود. بااینحال این جایگاه شغلی معمولا در سازمانهای کوچک دیده نمیشود و معمولا افرادی مثل مدیر تولید یا مدیر داخلی آن را انجام میدهند اما در سازمانهای متوسط تا بزرگ که ارائه محصول بهصورت تخصصی دنبال میشود این موقعیت شغلی وجود دارد.
بررسی حقوق و درآمد مدیر محصول
خب حالا که متوجه شدیم مدیریت محصول یک شغل کاملا تخصصی است باید بررسی کنیم حقوق مدیر محصول چقدر است؟ همانطور که دیدیم حضور یک مدیر محصول خوب میتواند وضعیت فروش یک شرکت را بهشدت دگرگون کند. ممکن است این افراد حقوق و مزایای ثابتی داشته باشند اما به دلیل ارتباط مهارتهای آنها با بخش فروش میتوانند بهصورت پورسانتی هم کار کنند. بهاینترتیب میزان حقوق و دستمزد آنها ارتباط مستقیمی با سطح مهارت آنها و تغییر که در سوددهی شرکت دارد تعیین میشود.
این موضوع میتواند بسته به شرایط شرکتهای مختلف، کشور و موقعیت جغرافیایی، محصول تولیدی و نظایر آن با هم متفاوت باشد. برخی شرکتهای بزرگ علاوه بر مدیر محصول اقدام به استخدام دستیار مدیر محصول نیز میکنند.

چگونه به عنوان مدیر محصول استخدام شویم؟
برای استخدام شدن در یک موقعیت شغلی تخصصی مثل مدیر محصول بهتر است از وبسایتهای کاریابی آنلاین مثل کاریابی آنلاین ایران استخدام کمک بگیریم تا آگهیهای بیشتری را بررسی کنیم و بتوانیم مناسبترین گزینه را برای ارسال درخواست انتخاب نماییم.
به همین منظور در وبسایت کاریابی ایران استخدام عضو شوید و در صفحه اول سایت از قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» عبارت مدیر محصول را انتخاب کنید. سپس دکمه جستجو را بزنید. در صفحه پیش رو همه آگهیهایی که برای استخدام مدیر محصول در سطح کشور منتشر شدهاند را میبینید. میتوانید با فیلترهای بالای صفحه، ویژگیهای موردنظر خود مثل شهر و نوع قرارداد را انتخاب کنید تا به موقعیت شغلی موردنظرتان نزدیکتر شوید. مثلا برای دیدن آگهیهای استخدام مدیر محصول مشهد شهر مشهد را انتخاب کنید.
گاهی آگهیهای استخدام مدیر محصول با عناوین مشابه مثل استخدام کارشناس محصول یا استخدام مدیر توسعه محصول نیز منتشر میشوند.
رزومه اولین نقطه شناخت کارفرما از کارجو است بنابراین اهمیت زیادی دارد. برای تنظیم یک رزومه حرفهای بهعنوان مدیر محصول راهکارهای زیادی وجود دارد میتوانید قالبهای آماده دانلود کنید یا این کار را به یک گرافیست بسپارید. اما این روشها با چالشهای زیادی همراه است و ممکن است نتیجه نهایی رضایتبخش نباشد. بنابراین بهترین کار استفاده از سیستمهای آنلاین رزومهسازی است.
سیستم رزومه حرفهای وبسایتهای ایران استخدام یکی از سیستمهای رزومهساز آنلاینی است که کاربران در طی چند دقیقه یک رزومه حرفهای با قالب گرافیکی زیبا به شما تحویل میدهد. کافیست پس از عضویت در سایت وارد نمایه کاربری خود شوید و از منوی سمت راست گزینه ایجاد رزومه را انتخاب کنید. در هر مرحله با وارد کردن اطلاعاتی که درخواست میشود مثل اطلاعات شخصی، اطلاعات تحصیلی و تجربیات کاری میتوانید یک رزومه کاملا حرفهای باظاهری زیبا داشته باشید که قابلیت ارسال مستقیم برای کارفرما یا دانلود را دارد.
جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.
راهنمای استخدام پروداکت منیجر یا مدیر محصول
اگر برای مجموعه خود در پی استخدام مدیر محصول هستید میتوانید آگهی استخدام خود را در وبسایتهای ایران استخدام منتشر کنید تا افرادی که به دنبال این موقعیت شغلی هستند از همه جای شهر و همه جای ایران آگهی شما را ببینند. برای این منظور کافیست در وبسایتهای ایران استخدام عضو شوید. در صفحه اول سایت دکمه سبز رنگ درج آگهی استخدام را میبینید.
با کلیک روی این دکمه فرآیند درج آگهی شروع میشود. پس از انتخاب پلن موردنظر میتوانید در هر گام اطلاعات موردنظرتان که میخواهید در متن آگهی منتشر شود را وارد کنید. درنهایت با تکمیل فرآیند، آگهی شما با عنوان دلخواه شما مثل استخدام مدیر محصول کرج یا استخدام مدیر محصول نرمافزار یا نظایر آن در وبسایتهای منتشر شده و همزمان از طریق پیامک، ایمیل و شبکههای اجتماعی به اطلاع مخاطبان میرسد.
جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
سخن پایانی
مدیر محصول یکی از موقعیتهای شغلی تخصصی است که کار بررسی نظرات مشتریان، نیاز سنج، طراحی محصول، رهبری تیم تولید، ارتباط با مدیریت و نظایر آن را به عهده دارد. در هر سازمانی که محصول یا خدماتی ارائه میشود این مدیران میتوانند کار کنند. استخدام مدیریت محصول خوب میتواند موجب رشد انفجاری فروش سازمان شود و بههمیندلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.
جهت مشاهده آگهی های استخدام مدیر محصول در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام