قانون کارکارجو

بررسی مرخصی استعلاجی در قانون کار و مدیریت خدمات کشوری

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مرخصی استعلاجی کارمندان دولت و کارکنان تامین اجتماعی

مرخصی استعلاجی(به انگلیسی Sick leave یا off Sick) یکی از انواع مرخصی می‌باشد که قانون کار جهت رفاه و آسایش خاطر کارکنان در هنگام بیماری آن‌ها و یا بروز اتفاقات ناگوار در نظر گرفته‌است. در مطالب قبلی در مورد انواع مرخصی در قانون کار صحبت کردیم. در این مطلب یه سوالاتی از جمله مرخصی استعلاجی در قانون کار چیست؟ و مرخصی استعلاجی کارمندان دولت به چه صورت است؟ پاسخ خواهیم داد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مرخصی استعلاجی چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد مرخصی استعلاجی‌ یکی از انواع مرخصی در قانون کار می‌باشد. علت مرخصی استعلاجی، بیماری کارکنان، بروز اتفاقات ناگوار، حادثه در محل کار و یا خارج از محل کار می‌باشد. چنانچه کارکنان از انجام کارها و مسئولیت‌های خود در محل کار ناتوان شوند، مشمول مرخصی استعلاجی‌ می‌شوند. کارکنان با گرفتن مرخصی استعلاجی‌ می‌توانند تا اتمام دوران بیماری و نقاهت خود استراحت کنند.

لازم به ذکر است: بیماری های روحی، روانی و مرخصی بارداری یا مرخصی زایمان نیز جزو مرخصی‌های استعلاجی محسوب می‌شود.

مرخصی استعلاجی‌ را از دو جهت می‌توان بررسی کرد:

  1. مرخصی استعلاجی‌ کارکنان بخش خصوصی (مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی)
  2. مرخصی استعلاجی کارمندان دولت (مدیریت خدمات کشوری)

مطلب مرتبط: 10 نمونه متن درخواست مرخصی از کار

مرخصی استعلاجی کارکنان تامین اجتماعی

طبق بند 7 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، افراد در صورت ابتلا به هرگونه بیماری روحی یا جسمی که آن‌ها را از انجام فعالیت های کاری خود باز دارد، مشمول مرخصی استعلاجی‌ می‌شوند.

لازم به ذکر است بر اساس ماده 74 قانون کار زمان مرخصی استعلاجی جزو سابقه کاری و بازنشستگی کارکنان محسوب می‌شود. در این مدت (مرخصی 3 روزه) غرامت دستمزد برای کارکنان درنظر گرفته‌ نمی‌شود.

مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی چند روز است؟

در پاسخ به سوال مرخصی استعلاجی چند روز است؟ باید بگوییم محدودیتی برای مرخصی استعلاجی در نظر گرفته‌ نشده‌است. چنانچه مرخصی استعلاجی تا 3 روز باشد، غرامت هزینه به آن تعلق نمیگیرد. چنانچه مرخصی استعلاجی بیش از 3 روز باشد، مشمول غرامت هزینه می‌شود.

مرخصی استعلاجی تا چند روز نیاز به کمیسیون ندارد؟

  • در صورتیکه مدت استراحت کارکنان مشمول بیمه هربار کمتر از 7 روز (15 روز یا کمتر در طول سال) باشد، تاییدیه پزشک معالج کفایت می‌کند.
  • چنانچه مدت مرخصی بیش از 15 روز و کمتر از 60 روز در سال باشد، تاییدیه پزشک متعهد تامین اجتماعی نیاز است
  • در صورتیکه فردی بیش از 60 روز نیاز به مرخصی استعلاجی‌ داشته‌باشد، درخواست او نیاز به بررسی شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی دارد. مرخصی‌های کمتر از 60 روز نیازی به ایجاد کمیسیون پزشکی ندارند.

مرخصی استعلاجی کرونا تامین اجتماعی

باتوجه به شیوع و پاندمی کرونا در سال 2019، یک نوع مرخصی تحت عنوان مرخصی استعلاجی کرونا در لیست مرخصی‌ها قرار گرفت. افراد در صورت ابتلا به بیماری کرونا از یک هفته مرخصی استعلاجی‌ برخوردار می‌شدند.

لازم به ذکر است: تعداد روزهای مرخصی کرونا از تعداد مرخصی‌های استحقاقی کم نمی‌شوند.

حقوق مرخصی استعلاجی به عهده کیست؟

کارفرما مکلف به پرداخت حقوق در ایام مرخصی استعلاجی‌ نیست. حقوق مرخصی استعلاجی‌ توسط سازمان تامین اجتماعی به فرد بیمه شده تعلق می‌گیرد. هم‌چنین در رابطه با حقوق و مزایا در مرخصی استعلاجی باید به این نکته توجه کنیم که:

در صورتیکه فرد بیمه شده‌ دارای همسر، فرزند، پدر و مادر تحت تکلف باشد، سه‌چهارم حقوق روزانه را دریافت خواهد کرد. در غیر این‌صورت (چنانچه فردی تحت تکلف وی نباشد) دو سوم آخرین مزد با حقوق روزانه را دریافت خواهد کرد. چنانچه فرد غیر متکفل با هزینه خدمات درمانی تامین اجتماعی در بیمارستان بستری شود، یک‌دوم حقوق روزانه به او تعلق می‌گیرد.

آیا قبول نکردن مرخصی استعلاجی توسط کارفرما وجود دارد؟

از آنجایی که در ایام مرخصی استعلاجی‌ کارفرما هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حقوق استعلاجی فرد ندارد، در صورت تایید پزشک متعهد، کارفرما باید با مرخصی استعلاجی‌ فرد بیمه شده موافقت کند در غیر اینصورت، فرد می‌تواند به اداره کار شکایت کند. (البته پیشنهاد ما این نیست و توصیه می‌کنیم افراد مشمول مرخصی استعلاجی‌ با کارفرما به توافق برسند.)

مرخصی استعلاجی

قانون مرخصی استعلاجی کارمندان رسمی

طبق ماده 21 آیین نامه مرخصی استعلاجی کارکنان دولت در مورد نحوه گرفتن مرخصی استعلاجی آمده است:

در صورت بیماری کارکنان دولتی و عدم امکان برای خدمت آن‌ها، افراد باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراتب را به اداره متبوع اعلام نمایند. چنانچه این مدت کمتر از 10 روز باشد، کارکنان باید گواهی پزشک را در اولین روز، و در صورتیکه این زمان 10 روز یا بیش از آن باشد، پس از مراجعه به محل خدمت به رئیس بخش مربوطه یا کارگزینی ارجاع دهند.

بخش کارگزینی نیز مكلف است گواهی پزشک معالج مستخدم را جهت اظهار نظر، به پزشک معتمد وزارتخانه يا موسسه دولتی متبوع ارسال کرده‌ و در صورت تایید، حكم مرخصی استعلاجی‌ را صادر نمايد.

قوانین مربوط به مرخصی استعلاجی فرهنگیان (معلمان) 

مرخصی استعلاجی معلمان چنانچه تا 21 روز باشد، نیاز به تایید پزشک معتهد آموزش و پرورش دارد. اما اگر این مدت بیش از 21 روز باید کلینیک فرهنگیان آن را تایید کند.

  • در طول یک سال تحصیلی، پزشک متعهد حداکثر 21 روز را برای مرخصی می‌تواند تایید کند.
  • در طول سال تحصیلی حداکثر مرخصی استعلاجی‌، 4 ماه می‌باشد.
  • برای مرخصی استعلاجی‌، به‌غیر از تایید پزشک و کلینیک، موافقت مدیریت و کارشناس ذی‌ربط نیز لازم است .

مرخصی استعلاجی کارمندان چند روز در سال است؟

در رابطه با مرخصی استعلاجی‌ کارکنان دولتی در قانون مدیریت خدمات کشوری (تبصره 2 ماده 84) آمده است:

کارکنان دولت در صورت بیماری، با تایید پزشک متعهد می‌توانند تا 4 ماه از مرخصی استعلاجی‌ استفاده نمایند. البته برای بیماری های سخت به تشخیص وزارت بهداشت محدودیت زمانی برای این مرخصی وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تمامی جوانب مرخصی استعلاجی‌ در قانون کار و قانون مدیریت خدمات کشوری پرداختیم. چنانچه شما به هر دلیلی بدنبال فرصت‌های شغلی مناسب و جدیدی برای خود هستید، می‌توانید آگهی‌های استخدامی منتشر شده‌ در کاریابی مجازی ایران استخدام را مشاهده نمایید. آگهی‌های استخدامی در سایت ایران استخدام، شامل تمامی آگهی های استخدامی برای تمامی رده های شغلی و رشته های تحصیلی از سراسر کشور می‌باشد. با عضویت به عنوان کارجو در این کاریابی می‌توانید تمامی آگهی های مرتبط با رشته‌تحصیلی، عنوان شغلی مورد نظر، نوع همکاری (دورکاری، حضوری، پاره وقت، تمام وقت و …) را در پنل خود مشاهده نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر آگهی های مراکز خصوصی، ایران استخدام تمامی اخبار و آگهی های استخدام مراکز دولتی و بانک‌ها را پوشش می‌دهد.

کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها می‌توانند نیروی متخصص مورد نیاز خود را از طریق درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام جذب نمایند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا