کارجومعرفی کتاب

معرفی بهترین کتاب های عمران جهت ورود به بازار کار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لیست بهترین کتابهای مهندسی عمران

کتاب خوانی یک فعالیت بسیار مهم و حیاتی در هر رشته‌ تحصیلی از جمله رشته‌ عمران می‌باشد. اگر قصد ورود به بازار کار در رشته‌ عمران را دارید، خواندن کتاب های عمران می‌تواند مزایای زیادی همچون افزایش دانش تخصصی، بروزرسانی دانش، توسعه مهارت‌های فنی برای شما داشته باشد. همچنین به شما کمک میکند که از رقبای خود پیشی گرفته‌ و در بازار کار موفق‌تر باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

اهمیت و ضرورت مطالعه کتاب های عمران

رشته‌ عمران (civil engineering) یکی از رشته‌های مهندسی است که به مطالعه طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها و سازه‌های دیگر می‌پردازد. این رشته‌ نه تنها به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش لازم را در زمینه ساخت و ساز بدست آورند بلکه اطلاعات مناسبی را در زمینه‌ سلامت و امنیت ساختمان‌ها، استانداردها، قوانین و مقررات عمران، مدیریت پروژه و کنترل کیفیت به آن‌ها ارائه می‌دهد.
عمران دارای گرایش‌ ها و شاخه‌های زیادی می‌باشد بنابراین فرصت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ وجود دارد. اما مسلما فارغ‌التحصیلان این حوزه‌ نیز همچون سایر حوزه‌ها برای استخدام، رقابت زیادی دارند و باید با تقویت مهارت‌های خود نسبت به رقیبان خود در اولویت باشند.گ
صنعت عمران و ساختمان با سرعتی بسیار بالایی در حال تغییر و تحول است. تکنولوژی‌ها و روش‌های جدیدی برای ساخت و اجرای ساختمان‌ها به‌وجود می‌آیند. بنابراین تحصیلات دانشگاهی به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد، لذا شما برای ورود به عرصه‌کار باید توانایی‌ها و مهارت‌های متمایزی نسبت به رقیبانتان داشته‌باشید.
یکی از بهترین روش‌های افزایش علم و توانایی‌ها، مطالعه بهترین کتاب های رشته مهندسی عمران است. بنابراین کارشناسان ما با تحقیق در این زمینه‌ لیستی از بهترین کتاب های مهندسی عمران را برای استعفاده‌ شما گردآوری کرده‌اند؛ که در ادامه‌ با این کتب آشنا خواهیم شد.
اگر شما هم به عنوان یک مهندس عمران قصد دارید وارد بازارکار شده‌ و استخدام شوید؛ پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ کتاب‌های ایران استخدام می‌باشد.

معرفی کتاب‌های سایت ایران استخدام

این سایت با استفاده از مهمترین و به‌روزترین نکات کلیدی و پرتکرار، کتاب‌های خود را به صورت جامع و کابردی گردآوری کرده است.
از جمله کتاب‌ های سایت ایران استخدام عبارتند از:

کتاب اصل نمونه سوالات استخدامی

این کتاب حاصل مدت‌ها تلاش و فعالیت کارشناسان آموزشی سایت ایران استخدام می‌باشد. کتاب نمونه سوالات بر خلاف سایر نمونه‌های مشابه موجود در بازار که عموما مجموعه‌ای گردآوری شده‌‌ و غیرمفید از آزمون‌های کنکور و دانشگاهی می‌باشند، حاوی عین نمونه سوالات استخدامی ارگان‌های مختلف همراه با پاسخنامه تشریحی می‌باشد.

"</p

جهت خرید کتاب اصل نمونه سوالات استخدامی 10 سال اخیر، کلیک نمایید. 

کتاب درسنامه دروس عمومی آزمون‌های استخدامی

این کتاب آموزشی بی‌همتا سرفصل‌های مهم هفت درس عمومی را به صورت خلاصه‌وار توضیح می‌دهد و جهت پربارتر کردن این نکات آموزشی با نمونه سوالات استخدامی همراه شده‌است. سوالات کتاب درسنامه نیز همچون کتاب نمونه‌ سوالات، همراه با پاسخنامه تشریحی می‌باشند.

"</p

جهت خرید کتاب درسنامه دروس عمومی آزمون‌های استخدامی کلیک نمایید. 

کتاب ریاضی و آمار مقدماتی ایران استخدام

این کتاب ویژه شامل درسنامه آموزشی مباحث پرتکرار و مهم ریاضیات و آمار مقدماتی، به همراه عین و اصل نمونه سوالات آزمون‌های استخدامی در پایان هر مبحث، برای پربارتر این مباحث می‌باشد. همچنین چند خودآزما و آزمون شبیه ساز آزمون‌های استخدامی همراه با پاسخ نامه برای آزمودن اطلاعات خود، در این کتاب قرار گرفته‌ شده‌است.

"</p

جهت خرید کتاب ریاضی و آمار مقدماتی ایران استخدام کلیک نمایید. 

کتاب مصاحبه و گزینش ایران استخدام

در این کتاب که حاصل تحقیق و مطالعه کارشناسان آموزشی ایران استخدام می‌باشد، به صورت جامع به تشریح روند گزینش و مصاحبه استخدامی سازمان‌های دولتی و توضیح مباحث مهم عقیدتی و سیاسی پرداخته‌ شده‌است.

"</p

جهت خرید کتاب مصاحبه و گزینش ایران استخدام کلیک نمایید. 

معرفی بهترین کتاب های رشته مهندسی عمران

به علت تنوع گرایش‌ها و شاخه‌های رشته‌ عمرا، کتاب‌های زیادی  برای این حوزه نوشته‌ شده‌است. در ادامه به بررسی برخی از این کتاب های مهندسی عمران می‌پردازیم.

Structure Or Why Things Dont Fall Down (ساختارها یا چرا چیزها سقوط نمی کنند)

این کتاب پاسخی برای سوالات مطرح شده‌ در ذهن هر شخصی است که چگونه سدها هزاران گالن آب را در خود نگه می‌دارند؟چرا پل‌های معلق هرگز فرو نمی‌ریزند؟ چه اصولی در طراحی یک آسمان خراش باید رعایت شود؟ و … .
نویسنده این کتاب مهندسی را از اصطلاحات فنی گیج کننده آن حذف می‌کند و اصول پایه‌گذاری آن را با نثری ساده، واضح و شوخ به اشتراک می‌گذارد.

To Engineer Is Human (مهندسی، یک فعالیت انسانی است)

این کتاب، کتابی کلاسیک در زمینه طراحی و مهندسی و تحلیل شکست و خطا، و جایگاه خطا در مهندسی و طراحی محسوب می‌شود. همچنین نویسنده در همین کتاب، کوشیده است فاصله‌ی بین قصور و تقصیر را تا حد امکان تشخیص داده‌ و مشخص کند. کتاب مهندسی، یک فعالیت انسانی است، علاوه بر زمینه عمران، اثری است که به عمیق‌ترین مفاهیم از دیدگاه ما نسبت به پیشرفت و کمال نگاه می‌کند، و ارتباط دقیق بین قلمرو قابل سنجش علم و واقعیت‌های زندگی روزمره را ردیابی می‌کند.

کتاب مهات‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران

این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که هر مهندس عمرانی باید آن را بخواند. کتاب مهارت‌های ضروری اشتغال در مهندسی عمران، دارای توضیحات کاملی در مورد عمران، مهارت‌های موردنیاز این رشته‌‌ و گرایش‌های مهندسی عمران می‌باشد. همچنین اطلاعات کاملی از نرم‌افزارهای کاربردی عمران، مباحث فنی، آیین‌نامه‌های ضروری، فرصت‌های شغلی این رشته‌ و همچنین مهارت‌هایی که هر کدام نیاز دارند از جمله نحوه نوشتن رزومه و به طور کلی ملزومات مورد نیاز جهت حصول موفقیت حرفه‌ای را به طور کامل شرح می‌دهد.
شما میتوانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، علاوه بر مشاهده آگهی‌های استخدام مهندس عمران، با استفاده از رزومه نویس ایران استخدام به صورت رایگان یک رزومه‌ حرفه‌ای تنظیم کنید. همچنین میتوانید رزومه خود را به کارفرما ارسال کنید یا آن را ذخیره کرده و در مواقع مورد نیاز استفاده نمایید.

جهت ساخت رزومه در رزومه‌ ساز سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کتاب فوت و فن ساختمان سازی

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، تنها تحصیلات دانشگاهی کفاف کار در زمینه‌های مختلف عمرانی را نمی‌دهد. یک مهندس عمران، برای انجام کارهای عملی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و آموزش‌های جامع نیاز دارد. از طرفی قرار گیری کشور ایران در میان 10 کشور اول مستعد بلایای طبیعی همچون زلزله، لزوم توجه به کیفیت مراحل احداث یک سازه‌ را دو چندان کرده‌است. بنابراین در این کتاب نویسنده سعی بر توضیح فوت و فن‌های ساختمان‌سازی تا عمده مراحل اجرایی یک ساختمان از تخریب تا نازک‌کاری با بیان ساده و استفاده از عکس‌های مناسب، کرده‌است.

کتاب مهندسان مجری و ناظر

این کتاب در سه جلد نوشته شده‌ است که ساخت یک سازه را از ابتدایی‌ترین مرحله‌ شروع پروژه‌، تا آخرین مرحله آن توضیح می‌دهد.
جلد اول: در جلد اول این کتاب نکات و جزئیات مراحل ابتدایی از زمانی که برای شروع یک پروژه باید قرارداد امضا کنید تا مرحله فوندانسیون به صورت توضیح داده شده‌است.
جلد دوم: مرحله مهمی که پس از گودبرداری وجود دارد، اجرای اسکلت ساختمان است. در جلد دوم این کتاب نکات فنی اجرای پروژه‌، معرفی ریزه‌ کاری‌‌های داخل ساختمان و همچنین امر نظارت بر انواع سازه‌های فولادی و بتن‌آرمه توضیح داده‌ شده‌ است. از جمله مباحث این جلد عبارتند از: آشنایی با مصالح مختلف موردنیاز، اسکلت سازه، اتصالات و … .
جلد سوم: در جلد سوم مباحث پایانی ساخت و ساز و نکات مورد نیاز اجرا و نظارت توضیح داده‌ شده‌ است. از جمله مباحث این جلد عبارتند از: انواع سقف‌‌‎ها، سفت کاری و نازک کاری و … .

کتاب از تخریب تا فونداسیون

مهندسی عمران شغلی جالش برانگیز و دارای بایدها و نبایدهایی است که باید رعایت شوند. چرا که تمام کارهای عمرانی مستقیم و غیر مستقیم با جان و مال انسان‌ها ارتباط دارند. تخریب و فونداسیون از مراحل ابتدایی کار است که اهمیت بسیاری دارد و باید با دقت زیادی انجام شود؛ در غیر اینصورت موجب خسارات جبران ناپذیری میشود. بنابراین هر مهندس عمرانی باید اطلاعات دقیقی و جامعی در مورد تخریب و گودبرداری داشته‌ باشد.
این کتاب اطلاعات بسیار عالی و کاملی در مورد تخریب، گودبرداری تا فوندانسیون به شما می‌دهد. همچنین در آن تمام موارد و مسئولیت‌‌های یک مهندس عمران تا نکات و دستورالعمل‌ های بهداشتی و راه‌اندازی کارگاه به‌طور مفصل بیان شده‌اند.

کتاب طراحی لرزه‌‌ای سازه‌‌های فولادی

طراحی لرزه‌ای سازه‌ها به همان اندازه که علم است، هنر نیز می‌باشد. یک مهندس عمران با علم و بینش خود تناسب جزئیات اعضا سازه‌ و اتصالات آنها را باید به گونه‌ای فراهم آورد که بیشترین مقاومت را در برابر زلزله داشته‌ باشد.
این کتاب علاوه بر توضیحات و راهنمایی‌‌های بسیار مفید در مورد طراحی و ساخت اجزای مختلف سازه‌ها، مثال‌های بسیار جامع و کاملی نیز معرفی کرده‌ است که برای یادگیری بهتر بسیار حائز اهمیت هستند.
ویژگی منحصر به فرد این کتاب، تبیین و تفسیر اصول پایه، مبانی علم طراحی لرزه ای و ضوابط آیین نامه‌ای می باشد.
مهم‌ترین مبحث مطرح شده در این کتاب، طراحی لرزه‌ای سازه‌‌های فولادی است.

کتاب چک لیست نظارت بر ایمنی و حفاظت کار

معمولا مشاغل عمرانی، شغل‌هایی پر خطر و پر ریسک هستند. بنابراین شناخت وسایل ایمنی و استفاده از آنها امری ضروری برای هر مهندس عمران است تا بتواند پروژه‌ای ایمن و محاظت شده‌ داشته‌باشد.
این کتاب لیست کاملی از هر آن چه که یک مهندس عمران برای نظارت و حفاظت از کار ممکن است به آن نیاز داشته باشد را شامل میشود.

کتاب تخریب، گودبرداری و سازه‌‌های نگهبان

حساسیت کار‌های عمرانی بخصوص در مراحل ابتدایی بسیار زیاد است. تخریب، گودبرداری و سازه نگهبان از اولین مراحل شروع ساختمان‌سازی، هستند. تخریب‌های غیراصولی علاوه بر آسیب رسانی به ساختمان‌های کناری ممکن است موجب آسیب دیدن افراد و کارگران مشغول در پروژه شود.
بنابراین این کتاب به عنوان کتابی که اصول تخریب، گودبرداری و سازه‌‌های نگهبان را آموزش میدهد، باید در لیست کتاب‌هایی باشد که یک مهندس عمران باید آن را بخواند.

سخن پایانی

امروزه با افزایش فارغ‌التحصیلان و کارجویان، تلاش کارفرمایان این است که افرادی را برگزینند که بیشترین اطلاعات را داشته باشند. بدون شک افرادی که تنها به تحصیلات دانشگاهی بسنده نمیکنند و همواره به دنبال افزایش دانش خود هستند، میتوانند از رقیبان خود پیشی گرفته‌ و در اولویت کارفرمایان قرارگیرند.
بهترین روش افزایش دانش و اطلاعات، مطالعه کتاب‌هایی است که می‌توانند برای شما مفید واقع شوند.
در این مطلب چند نمونه از بهترین کتابهای مهندسی عمران را معرفی کردیم، اما با توجه به اینکه این علم مانند سایر علم‌ها دائما در حال به روزرسانی است، کتاب‌های جدیدی هر روز منتشر می‌شوند. بنابراین همواره به دنبال کتابهای جدید عمران برای مطالعه باشید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا