شرح وظایف مهماندار بیمارستان + حقوق و درآمد
ما در این مطلب به اینکه مهماندار بیمارستان کیست میپردازیم و با وظایف، حقوق و بازار کار این ردیف شغلی آشنا خواهیم شد. بسیاری از افراد اصلا نمیدانند که مهماندار بیمارستان یعنی چه؟ در پاسخ باید بگوییم: مهماندار بیمارستان یک نیروی مسئول است که در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار میشود. در واقع این افراد واسط بین بیماران و بخشهای مختلف بیمارستان هستند و نقش مهمی در بهبود تجربه بیماران و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان دارند.
فهرست مطالب
مهماندار بیمارستان کیست؟
مهماندار بیمارستان به عنوان نیروی اجرایی، در بیمارستانها و مراکز درمانی به فعالیت میپردازد. این افراد واسط بین بیماران با بخشهای مختلف بیمارستان هستند و نیازهای بیماران را به تیمهای درمانی و مدیریتی معرفی میکنند. مهمانداران بیمارستان به پیشبرد فرآیند درمانی و رفتار دوستانه با بیماران کمک میکنند بنابراین نقش مهمی در بهبود تجربه بیماران و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان دارند.
مهمانداران بیمارستان معمولا آموزشهای مربوط به مهارتهای ارتباطی، مهارتهای بینشی و شناختی، همچنین آموزشهای مربوط به مهارتهای مدیریت بیمارستان را دریافت میکنند. آنها باید دارای دانش بسیار خوبی در مورد ساختار بیمارستان، روشهای ارتباطی مؤثر، اصول حفاظت از حریم خصوصی بیماران و قوانین و توصیههای مرتبط با سلامت و بهداشت داشتهباشند.
وظیفه اصلی مهماندار بیمارستان، پذیرش و راهنمایی بیماران، همراهی با آنها تا بخش مورد نظر و کمک به تسهیل و مقابله با هر گونه نیازها یا سوالاتی است که بیماران و افراد مراجعه کننده ممکن است داشته باشند.
اصول مهمانداری در بیمارستان
به طور کلی اصول مهمانداری در بیمارستان به منظور فراهم کردن تجربهای مثبت و راحت برای بیماران و بازدیدکنندگان تدوین شدهاند. این اصول برای بهبود کیفیت خدمات در بیمارستانها و تسهیل فرآیند درمان بیماران بسیار حائز اهمیت هستند. در ادامه به برخی از این اصول اشاره میکنیم:
- رفتار احترامآمیز
مهمانداران باید نسبت به بیماران و بازدیدکنندگان با احترام و مهربانی رفتار کنند. آنها باید احساس امنیت و دلسوزی نسبت به بیماران را تقویت کنند. در صورت لزوم از مهارتهای حل اختلاف و مداومت، فهم و همدردی استفاده نمایند. - ارائه اطلاعات
مهمانداران باید اطلاعات لازم را درباره بیمارستان، خدمات موجود، سیاستها و روند درمان فراهم نمایند. این کار شامل ارائه راهنمایی در مورد بیمارستان و واحدهای مختلف است، مانند اطلاعات درباره وقت بازدید، کارکرد بیمارستان، نحوه ورود و خروج از بخشها و خدمات مختلف و … . - راهنمایی و همراهی
مهمانداران باید بیماران را در هدایت و راهنمایی برای رسیدن به واحدهای مورد نیاز کمک کنند و بیماران را به بخشهای مختلف همراهی نمایند.
مدیریت وقت
بیمارستانها مکانهایی پراز فعالیتها و زمانبندیهای مختلف هستند. مهمانداران باید بیماران را درک کنند و تلاش کنند تا از تاخیرهای غیرضروری جلوگیری نمایند. همچنین نیاز به تأخیر، تغییر در زمان و ساعت ملاقات با پزشک و … را به بیماران اطلاع دهند. - حفظ حریم شخصی
مهمانداران باید حریم شخصی بیماران را رعایت کنند و از انتشار اطلاعات شخصی بیماران پرهیز نمایند. این شامل حفظ محرمانگی اطلاعات پزشکی، حفظ حریم خصوصی در اتاق تشویق و تشویق خانواده به رعایت حریم شخصی بیمار میشود. - حل مسائل و مشکلات
مهمانداران در برخورد با مسائل و مشکلات بیماران و بازدیدکنندگان باید مهارتهای رفع اختلال و حل مشکل را داشته باشند. آنها باید قادر باشند تا به صورت موثر با بیماران و خانوادهها در مورد مشکلات آنها صحبت کنند و تلاش کنند تا بهترین راه حل را پیدا کنند یا با مسئولان مربوطه ارتباط برقرار کنند. - مهارتهای ارتباطی
مهمانداران باید مهارتهای ارتباطی قوی داشته باشند و بتوانند به حرف ها و نیازهای بیماران و خانواده آنها به صورت دقیق گوش کنند. آنها باید صبور باشند و سعی کنند درک کاملی از وضعیت بیماران و شرایط خاص آنها داشته باشند.

شرح وظایف مهماندار بیمارستان
در مورد اینکه وظایف مهماندار بیمارستان چیست؟ باید بگوییم مهمانداران بیمارستان میتوانند وظایف متنوعی داشتهباشند که از جمله این وظایف میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- پذیرش بیماران
مهمانداران بیمارستان نقش مهمی در پذیرش بیماران دارند. آنها با استقبال از بیماران و خانوادههایشان، آنها را به صورت دلسوزانه و صمیمی دریافت میکنند و آنها را راهنمایی میکنند که به راحتی به بخش مورد نظرشان بروند. - همراهی و راهنمایی
مهمانداران بیمارستان، بیماران و همچنین افراد مراجعهکننده را همراهی و راهنمایی میکنند. آنها بیماران را به بخشهای مختلف بیمارستان هدایت کرده و از طریق مسیرهای مخصوص و نشانهگذاریها کمک میکنند تا بیماران به راحتی مقصد خود را پیدا کنند. - ارائه اطلاعات
مهمانداران بیمارستان به عنوان منابع اطلاعاتی، به بیماران و خانوادههایشان در مورد خدمات و تسهیلات بیمارستان، ساعات بازدید، نحوه اخذ نوبت و سایر اطلاعات مربوط به بیمارستان کمک میکنند. آنها باید از جزئیات مهم مانند شماره تلفنهای تماس ضروری و نحوه اتصال با پرسنل در صورت بروز مشکلات ضروری آگاهی داشتهباشند. - رفع مشکلات
این افراد در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوال در مورد خدمات بیمارستان، مهمانداران به عنوان افراد معرفی شده، سعی میکنند مشکلات را حل کنند یا بیماران را به مسئولان مربوطه هدایت نمایند. آنها باید آگاهی کاملی از اطلاعات مختلف بیمارستان و تماس با پرسنل مربوطه داشتهباشند. - مدیریت قرار ملاقات
مهمانداران بیمارستان ممکن است وظیفه تنظیم و برنامهریزی قرار ملاقات بیماران را نیز بر عهده داشته باشند. آنها برنامههای قرار ملاقات را مدیریت کرده و سعی میکنند در زمان مناسب، وقت برای مراجعه بیماران به پزشکان را ترتیب دهند. مهمانداران بیمارستان در واقع سعی میکنند تجربه بیماران و افراد مراجعهکننده را در بیمارستان بهبود بخشند و نیازها و سوالات آنها را مدیریت نمایند.
بررسی بازار کار و حقوق مهماندار بیمارستان
وضعیت بازار کار و حقوق مهماندار بیمارستان میتواند بسته به منطقه جغرافیایی و کشورهای مختلف متفاوت باشد. در ادامه به طور کلی اطلاعاتی راجع به این موضوع در ایران و جهان ارائه خواهیم داد:
وضعیت بازار کار و حقوق مهماندار بیمارستان در ایران
در ایران با توجه به تحولات سیستم بهداشت و درمان، رشد و توسعه بیمارستانها و مراکز درمانی، نیاز به مهمانداران بیشتر شده است. با افزایش تعداد بیمارستانها و واگذاری بعضی از خدمات به بخش خصوصی، نیاز به مهمانداران هم افزایش یافته است. البته همچنان در برخی بیمارستانها و مراکز درمانی که به دلایل مختلف نیاز به این نیرو دارند، مشاغل مهمانداری ممکن است در دسترس نباشد.
در مورد حقوق مهمانداران بیمارستان در ایران، باید گفت که حقوق آنها بسته به سطح تجربه، بیمارستان مورد استخدام، ساعات کاری و شیفتبندی و نیازهای منطقه متغیر خواهد بود. حقوق این افراد معمولا مقداری متوسط تا بالا دارد.
جهت مشاهده آگهیهای استخدام بیمارستانها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
وضعیت بازارکار و حقوق مهماندار بیمارستان در جهان
در جهان نیز وضعیت بازار کار مهمانداران بیمارستان متنوع است و بسته به کشور و سیستم بهداشتی و درمانی آن منطقه متفاوت میباشد. در بعضی کشورها مهمانداری بیمارستان به عنوان شغلی جداگانه شناخته شده و میزان استخدام آنها بیشتر است. برخی از کشورها نیز از فرصت کاری برای افراد دارای مهارتهای ارتباطی قوی و توانایی همکاری مؤثر با بیماران استفاده میکنند.
در مورد حقوق مهمانداران بیمارستان در جهان باید بگوییم، این مورد نیز بسته به کشور و منطقه مختلف، متفاوت است. در برخی کشورها حقوق مهمانداران بیمارستان ممکن است برای شروعکنندهها در میزان متوسط تا پایین قرار بگیرد و با مرور زمان و افزایش تجربه و مهارت، افزایش یابد. با این حال در برخی کشورها حقوق مهمانداران بیمارستان از همان ابتدا بستگی به تحصیلات، تجارب قبلی و مهارتهای تخصصی دارد.

چگونه به عنوان مهماندار بیمارستان استخدام شویم؟
امروزه استخدام مهماندار در بیمارستانها، همچون سایر مشاغل معمولا از طریق مشاهده آگهیهای استخدامی صورت میگیرد. این آگهیها میتوانند در روزنامهها، سایتهای استخدامی، پورتالهای اینترنتی بیمارستانها و سایر منابع مشابه منتشر شوند. این آگهیها حاوی اطلاعاتی مانند نام بیمارستان، عنوان شغلی، توضیحات درباره نقش و وظایف مهماندار، همچنین الزامات و مهارتهای مورد نیاز هستند.
سایت کاریابی مجازی ایران استخدام، با پوشش انواع آگهیهای استخدامی، بهترین مکانی است که شما میتوانید آگهیهای استخدام را در آن مشاهده نمایید.
برای پیدا کردن و مشاهده آگهیهای استخدام در سایت ایران استخدام، میتوانید به شیوهی زیر عمل کنید:
- ورود به سایت اصلی ایران استخدام به نشانیiranestekhdam.ir
- وارد کردن عنوان شغلی در فیلد «انتخاب موقعیت شغلی» یا وارد کردن رشته تحصیلی موردنظر در فیلد «انتخاب رشته تحصیلی»
- انتخاب کلید جستجو
پس از جستجو شما میتوانید انواع آگهیها را در این سایت مشاهده نمایید و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. از جمله این آگهی ها میتوان به مواردی همچون استخدام مهماندار بیمارستان خاتم الانبیا، استخدام مهماندار بیمارستان گاندی، استخدام مهماندار بیمارستان اقبال، استخدام مهماندار بیمارستان تریتا، استخدام مهماندار در بیمارستان عرفان و …اشاره کرد. همچنین با عضویت به عنوان کارجو میتوانید در این سایت یک رزومه حرفهای بسازید و به صورت کاملا رایگان برای کارفرما ارسال نمایید.
چگونه مهماندار بیمارستان استخدام کنیم؟
پس از آنکه با نحوه استخدام آشنا شدیم، به این نتیجه میرسیم که مهمترین نکته در استخدام، درج آگهی استخدامی میباشد. کارفرمایان میتوانند در سایت ایران استخدام، به عنوان بهترین سایت کاریابی مجازی، انواع آگهیها را منتشر کنند و در اسرع وقت نیروی مورد نیاز خود را جذب نمایند. برای درج آگهیهای استخدام در این سایت، میتوانید پس از عضویت به عنوان کارفرما، در پنل کارفرمایی خود کلید درج آگهی جدید را انتخاب نمایید. پس از انتخاب این کلید شما میتوانید آگهی خود را طبق شرایط مورد نظر خود منتشر نمایید. آگهی شما علاوه بر سایت از در پیامرسانها و اپلیکیشن ایران استخدام نیز منتشر خواهد میشود.
پس از انتشار آگهی، شما میتوانید رزومههای کارجویان را دریافت نموده و با مطالعه آنها بهترین مورد را برای مجموعه خود انتخاب نمایید.
جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
سخن پایانی
مهماندار بیمارستان به عنوان نیروی اجرایی، در بیمارستانها و مراکز درمانی به فعالیت میپردازد.این افراد نقش مهمی در بهبود تجربه بیماران و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی ارائه شده در بیمارستان دارند. آنها باید دارای دانش بسیار خوبی در مورد ساختار بیمارستان، روشهای ارتباطی مؤثر، اصول حفاظت از حریم خصوصی بیماران و قوانین و توصیههای مرتبط با سلامت و بهداشت داشته باشند.
وظیفه اصلی مهماندار بیمارستان، پذیرش و راهنمایی بیماران، همراهی با آنها تا به بخش مورد نظر و کمک به تسهیل و مقابله با هر گونه نیازها یا سوالاتی است که بیماران و افراد مراجعه کننده ممکن است داشته باشند. علاوه بر این میتوانند وظایف دیگری نیز به عهده داشته باشد مانند تنظیم و برنامهریزی قرار ملاقاتها، ارائه اطلاعات در مورد خدمات و تسهیلات بیمارستان، ارائه آموزشهای راهنمایی و ایمنی و همچنین حل مشکلات و سوالات امور مربوط به بیمارستان.
بازار کار و حقوق مهمانداران بیمارستان بسته به کشور و سیستم بهداشتی و درمانی آن منطقه، سطح تجربه، بیمارستان مورد استخدام، ساعات کاری و شیفتبندی و نیازهای منطقه، متغیر خواهد بود.
جهت مشاهده آگهی استخدام مهماندار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام