استخدام دولتیمصاحبه استخدامی

ویدیو: نکات کلیدی حضور در مرحله گزینش آزمون‌های استخدامی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه در مرحله گزینش آزمون‌های استخدامی حاضر شویم؟

ضمن عرض تبریک خدمت پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی، در این پست ویدیویی کارشناس ایران استخدام به بررسی نکات مهم گزینش استخدامی (برای تمام سازمان‌های دولتی) پرداخته و مباحث مهم برای کسب موفقیت در گزینش را مطرح می نماید. در آخر منابع مطالعه مربوط به گزینش نیز معرفی می‌گردد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

گزینش استخدامی چیست؟

طبق قانون یکی از مراحل پایانی استخدام (تبدیل وضعیت و یا استخدام اولیه) پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی، در تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی یا شهرداری‌ها و بانک‌ها، گزینش است. گزینش معمولا شامل 3 مرحله کلی 1- مصاحبه عقیدتی و سیاسی 2- تحقیقات محلی 3- استعلام از وزارت اطلاعات و کلیه دستگاههای اجرایی و قضایی مرتبط (بسته به سازمان مربوطه)

انواع گزینش استخدامی

گزینش در سازمان‌های دولتی دو نوع است:

1- گزینش براساس ضوابط عمومی

2- گزینش بر اساس انتخاب فرد اصلح

گزینش براساس ضوابط عمومی: این نوع گزینش مربوط به استخدام‌هایی است که نتایج نهایی یک برابر ظرفیت اعلام می‌شود. در این موارد افرادی تایید می‌شوند که از بابت مسائل اعتقادی و سیاسی صلاحیت استخدام را دارا هستند. اکثر آزمون‌ها مانند آزمون استخدام آموزش و پرورش بر اساس ضوابط عمومی گزینش می‌کنند.

گزینش بر اساس انتخاب فرد اصلح: این نوع از گزینش مربوط به استخدام‌هایی است که تعداد پذیرفته شدگان بیشتر از ظرفیت مورد پذیرش باشد. در اینجا فرد اصلح را انتخاب می‌نمایند. برای مثال افراد ایثارگر یا عضو بسیج در این گزینش در اولویت هستند.

مراحل گزینش استخدامی

در این بخش مراحل گزینش استخدامی را برشمرده و مباحث مهمی را در مورد نحوه حضور در جلسه مصاحبه ذکر می‌کنیم:

1- مصاحبه:

مصاحبه عقیدتی و سیاسی در گزینش عموماً شامل سوالاتی در خصوص مسائل روز ایران و جهان، مسائل سیاسی، بیانات مقام معظم رهبری و مسائل مربوط به واجبات دینی و مباحث مختلف و مرتبط دیگر می شود. برای حضور مناسب شما در این جلسه و کاهش استرس کاربران گرامی، در اینجا چند نکته مهم را که براساس تجربیات و نظرات کاربرانی که قبلا در جلسه مصاحبه حضور داشته‌اند به دست آمده برایتان بیان می‌کنیم.

طرز پوشش افراد: هر مکانی برای خود آداب و رسوم خود را دارد که باید برای ورود به آنجا آن‌ها را رعایت کنیم.
برای حضور در مصاحبه داشتن ظاهر و پوشش موجه که مطابق با پوشش یک کارمند اداری مرتب و وظیفه شناس باشد، ضروری است.
آقایان پوشیدن کت و شلوار مشکی، پیراهن یقه‌دار مناسب به جای تی‌شرت، شلوار پارچه‌ای غیر تنگ به جای شلوار جین، کفش اداری و غیر اسپورت بپوشید، موهای مرتب بودن داشته باشید و از ژل استفاده نکنید.
خانم‌ها مانتو اداری (کوتاه و تنگ نباشد و آستینش بلند باشد)، مقنعه بلند و مناسب (به صورتی که حتی ریشه مو هم مشخص نباشد)، کفش کارمندی (پاشنه بلند نباشد)، جوراب نازک نباید استفاده شود، اصلا آرایش نکنید، ناخن بلند یا کاشت نباشد و لاک ناخن استفاده نکنید.

نکته: از رنگ‌های خاص برای لباس استفاده نکنید. مشکی بیشتر مورد تایید است.

اطلاعات مورد نیاز برای شرکت در جلسه گزینش: برای حضور در جلسه گزینش باید یک سری اطلاعات کلی در مورد احکام شرعی مانند نماز و روزه و…، مسائل روز کشور، مسائل سیاسی، آخرین بیانات مقام معظم رهبری و … کسب کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم پس از قبولی در آزمون کتبی این موارد و نکات مثبت را رعایت نمایید: حضور در نماز جمعه، حضور در مسجد محل، شرکت در انتخابات، شرکت در مناسبات فرهنگی مانند راهپیمایی‌ها، توجه به اخبار روز و سیاسی کشور، مرور رساله مرجع تقلید

2- تحقیقات محلی:

این مرحله معمولا بعد یا همزمان با مصاحبه انجام می‌شود. معمولا در این مرحله دو نفر برای انجام تحقیقات اعزام می‌شوند. به طور معمول از همسایه‌ها یا در صورت لزوم از دانشگاه محل تحصیل و یا محل کار قبلی‌تان در مورد نحوه پوشش، طرز رفتار، مسائل فرهنگی و… خود و خانواده‌تان سوال می‌کنند.

3- استعلام:

این مرحله در صورت لزوم و با توجه به سازمانی که در آن استخدام می‌شوید انجام می‌شود. موارد و اطلاعات مورد نیاز از وزارت اطلاعات، دستگاههای اجرایی و قضایی و نیروی انتظامی، سازمانهای حفاظت اطلاعات و عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح استعلام می‌گردد.

گزینش آزمون‌های استخدامی

قوانین اعتراض در گزینش استخدامی

افرادی که در مرحله اول گزینش قبول نمی‌شوند طبق قوانین گزینش می‌توانند در سه مرحله اعتراض خود را اعلام نمایند.

1- درخواست تجدید نظر اول از هسته گزینش: افرادی که در مرحله گزینش رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند درخواست اعتراض خود را طی دو ماه به هسته گزینش داده و منتظر تجدید نظر و مذاکره حضوری باشند. در صورت پیگیری دلیل عدم قبولی باید درخواست کتبی ارسال شود.

نکته: درصورت ارسال درخواست افراد مصاحبه‌ کننده تغییر می‌کنند.

2- درخواست تجدید نظر دوم به هیأت مرکزی گزینش: اگر در مرحله اول تجدید نظر دوباره قبول نشدند، می‌توانند درخواست تجدید نظر دوم خود را به هیأت مرکزی گزینش ارسال نمایند.

3- شکایت به دیوان عدالت اداری

سخن پایانی

بر اساس قانون گزینش، مصاحبه گزینش بر خلاف مصاحبه تخصصی در آرامش و به دور از ایجاد تنش انجام می‌شود. مصاحبه‌گر همراهی بیشتری دارد تا شما دچار استرس نشوید و بتوانید به راحتی به سوالات پاسخ دهید. برای همین پیشنهاد می‌کنیم با آمادگی و اعتماد به نفس بالا در جلسه حضور پیداکنید. استرس خود را کنترل و در اواسط جلسه به صفر برسانید. بهتر است در زمان حضور در جلسه حد میانه را رعایت کنید (نه زیاد صمیمی و راحت باشید و نه زیاد خشک).
مطالبی که ارائه شد بر اساس تجربیات چندین ساله و نظرات کاربرانی بود که قبلا در این جلسه شرکت کرده‌اند. امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

منابع مطالعه گزینش استخدامی

کتاب ویژه راهنمای مصاحبه گزینش سایت ایران استخدام
گلچین مهمترین سوالات استخدامی مصاحبه حضوری
سوالات مصاحبه آزمون های استخدامی، سازمان ها و بانک ها به صورت رایگان

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا