استخدام دولتیکارجو

ویدیو: مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی (قسمت اول)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهنمای برنامه ریزی جهت مطالعه و آمادگی برای آزمون‌های استخدامی

با توجه به سوالات کاربران گرامی در زمینه نحوه آمادگی و مطالعه برای آزمون‌های استخدامی و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه، کارشناسان سایت ایران استخدام گفتگویی با خانم ساره علینیا (مشاور تحصیلی و مؤلف چند کتاب در حوزه استخدامی) ترتیب داده‌ و به بررسی چگونگی برگزاری و نحوه مطالعه صحیح و هدفمند جهت آمادگی برای آزمون‌های استخدامی پرداخته‌اند.
در این بخش از گفتگو با چگونگی برگزاری آزمون، مواد آزمون، بهترین زمان مطالعه دروس عمومی و تخصصی و روش‌های صحیح تست زنی آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ضمناً برای مشاهده قسمت‌های بعدی مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

1- قسمت دوم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

2- قسمت سوم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

3- قسمت چهارم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

مواد آزمون استخدامی شامل چه مواردی است؟

معمولا آزمون‌های استخدامی در در دو بخش سوالات عمومی و تخصصی برگزار می‌شوند. مواد آزمون طی دفترچه استخدام منتشر شده اطلاع رسانی می‌شوند. اکثرا مواد آزمون عمومی آزمون‌های استخدامی شامل دروس 1- فناوری اطلاعات و مهارت های هفتگانه (ICDL) 2- ریاضی و آمار مقدماتی 3- زبان و ادبیات فارسی 4- معارف اسلامی 5- زبان انگلیسی- عمومی 6- اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و قانون اساسی 7- هوش و توانمندی های عمومی است. مواد آزمون تخصصی نیز برای هر یک از مشاغل در دفترچه استخدامی تعیین می‌شود.

عدم پاسخگویی به سوالات یک درس در آزمون استخدامی

نمره شما در آزمون استخدامی با توجه به حدنصابی که نفر اول کسب نموده ارزیابی می‌شود. برای مثال اگر در آزمون استخدامی به سؤالات یک درس مثلا ریاضی پاسخ ندهید اتفاق خاصی نمی افتد. نمره آزمون شما باید به گونه ای باشد که حدنصاب را کسب کرده باشید و برایتان کارنامه صادر شود.

مطالب مهم و پرسوال دروس ریاضی و هوش در آزمون‌های استخدامی

تمام دروس عمومی که در آزمونهای استخدامی از آنها سوال مطرح می‌شود از جهت مطالعه بسیار مهم می‌باشند. بهتر است با دقت و بصورت عمقی خوانده شوند. اما اگر مهلت کمی برای خواندن دارید بهتر است از روش معکوس استفاده کنید. به این صورت که ابتدا نمونه سوالات و تست ها را حل کنید و سپس با توجه به سوالات به یادگیری آن بخش در کتب و منابع خود بپردازید.
برای سهولت در مطالعه دروس ریاضی و آمار، هوش و استعداد تحصیلی در مدت زمان کم برای مطالعه، در این بخش قصد داریم بخشهای مهم این دروس را بیان کنیم.

ریاضی و آمار مقدماتی: در بخش ریاضی توابع، مشتق و کاربرد آن پر سوال و مهم هستند اما بخش مشتق وسیع بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد. در بخش آمار نیز افرادی که فرصت کمی برای مطالعه دارند، زمان خود را به بررسی بخش های اولیه آمار مثل میانگین و مد و… اختصاص دهند. از آنجایی که از ریاضی سوال بیشتری نسبت به آمار مطرح می‌شود بهتر است زمان بیشتری به مطالعه ریاضی و زمان کمتری را به آمار اختصاص دهید. معمولا سوالات ریاضی و آمار از منابع دانشگاهی (ترم اول و دوم) و کتب سال آخر دبیرستان (سال یازدهم و دوازدهم) و همچنین نمونه سؤالات و کتب کنکوری طرح می‌شوند.

هوش و توانمندی های عمومی: درک مطلب و سوالات تحلیلی در این بخش از جمله مهمترین مطالب است. بخش دیگر مربوط به مبحث ریاضیات و حل مساله با اشکال هندسی می‌باشد. بهتر است برای پاسخ دهی بیشتر به سوالات درس هوش و استعداد تحصیلی تست و نمونه سوالات زیادی را بررسی نمایید تا با تکنیک‌های پاسخ‌دهی به این بخش آشنایی بیشتری پیدا کنید. از  جهت دریافت جزوه هوش و استعداد تحصیلی کلیک کنید
یکی از راه‌های پیشنهادی ما برای پاسخ‌دهی به سوالات درک مطلب هوش به شما این است که ابتدا سوالات این قسمت را بخوانید، سپس با هدف پاسخگویی به سوالات متن را مطالعه کنید و پاسخ‌ها را بیابید.

بهترین زمان برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه دروس آزمون‌های استخدامی برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته باشید. بهتر است دروسی که نیاز به تمرکز زیادی ندارند را در ساعات پایانی روز مطالعه کنید. اما دروسی که نیاز به تمرکز زیاد دارند بهتر است در ساعاتی بخوانید که زیاد خسته نیستید و تمرکز کافی دارید.
برای اینکه مطالب بهتر در ذهنتان بماند و میزان مطالعه همه دروس با هم پیش برود، بهتر است به صورت یک در میان (عمومی – تخصصی) به مطالعه بپردازید. مثلا اگر برای یک روز مطالعه 5 واحد درسی را در نظر گرفته باشند 2 واحد عمومی مطالعه نمایند، 3 واحد تخصصی و به صورت یک در میان ادامه دهند.

نکته: مطالبی مانند تاریخ و ادبیات و لغات زبان انگلیسی را هرروز و در تایم پایانی روز مطالعه کنید.

چند ساعت در روز مطالعه کنیم؟

توصیه می‌کنیم افراد شاغل حداقل 4 ساعت در روز و افراد غیر شاغل حداقل 8 الی 9 ساعت به خواندن دروس بپردازند.

مطالعه

روش‌ها و زمان مناسب برای تست زنی

تست زنی بهترین روشی است که موجب آشنایی با روش طرح سؤال می‌شود و تسلط داوطلبان را بالا میبرد. پس به همه داوطلبان توصیه می‌کنیم که حتما تست بزنند.
توجه داشته باشید حفظ کردن تست ها اصلا روش خوبی نیست، برای نتیجه بهتر تست‌ها را بصورت عمقی مطالعه کنید و روی گزینه‌ها دقت زیادی داشته باشید.
زمان مناسب تست زنی:
دروس اختصاصی: همزمان با مطالعه تست بزنید. حتما تست‌هایی را که اشتباه زده‌اید را بررسی کنید تا کیفیت مطالعه بالا برود.
دروس عمومی: ابتدا درس مورد نظر را مطالعه نمایید و روز بعد تست آن را بزنید. مثلا اگر آن درس را شب خوانده‌اید. صبح روز بعد تست آن قسمت را بزنند.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا