استخدام دولتیکارجو

ویدیو: مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی (قسمت سوم)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی تجربیات پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های استخدامی

سایت ایران استخدام برای راهنمایی کاربران گرامی در زمینه نحوه آمادگی و مطالعه برای آزمون‌های استخدامی و پاسخ‌گویی به سوالات آنها در این زمینه، گفتگویی با خانم ساره علینیا (مشاور تحصیلی و مؤلف چند کتاب در حوزه استخدامی) ترتیب داده‌ و استفاده از تجربیات پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل، شیوه صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب جهت آمادگی برای آزمون‌های استخدامی پرداخته‌ است.
در این بخش از گفتگو نحوه برنامه ریزی مناسب، مطالعه برای آزمون‌های استخدامی و انتخاب منابع مناسب برای مطالعه بررسی شده است. با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ضمناً برای مشاهده سایر قسمت‌های مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

1- قسمت اول مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

2- قسمت دوم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

3- قسمت چهارم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

اهمیت مطالعه دروس هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی و آمار و زبان انگلیسی

دروس هوش و ریاضی همیشه مظلوم واقع می شوند. از آنجایی که بیشتر شرکت‌کننده‌ها این دروس را مطالعه نمی‌کند، بنابراین اگر شما جزو داوطلبانی که برای مطالعه این دروس وقت زیادی را اختصاص می‌دهند باشید ، درصد دروس عمومی‌تان بالا می‌رود و احتمال موفقیتتان در آزمون بیشتر می‌شود.

ریاضی و آمار:
داوطلبان با انتخاب مباحث پر سوال و ساده‌تر به سراغ مطالعه دروس ریاضی بروند. برای مثال با پاسخگویی به مباحثی مانند آمار که ساده تر هستند و معمولا ۵ الی ۷ سوال از آن مطرح می‌شود، می‌توانند نتایج خوبی کسب کنند. داوطلبانی که در دبیرستان ریاضی یا تجربی خوانده‌اند و تحصیلات دانشگاهی‌شان نیز مرتبط با درس ریاضی است می توانند زمان بیشتری را به مطالعه ریاضی اختصاص دهند.

هوش و استعداد تحلیلی:
بیشتر افراد با دیدن سوالات هوش فکر می‌کنند این سوالات هم نیاز به حلیات ریاضی دارند اما باید گفت بخش بیشتر این درس به صورت تحلیلی است و نیاز به تکنیک‌های خاصی برای حل دارد. شما می‌توانید در کنار کلیاتی که از ریاضی آموخته‌اید، می‌توانید به یک نتیجه خوبی در این بخش برسید.

زبان انگلیسی:
در مورد زبان هم باید گفت بهتر است ساعات پایانی روز را لغات زبان انگلیسی (در سطح مقطع دبیرستان) را بخوانید. با یک مطالعه مناسب از بخش لغات می توانید سوالات این بخش را به آسانی پاسخ دهید.

انتخاب منابع مناسب برای مطالعه

ابتدا منابع خوب و مفید را سرچ کنید و در اختیار داشته باشید. در کنار دانستن اصول و نحوه درست مطالعه، به تست زنی و حل نمونه سوال بپردازید.
سوال بیشتر داوطلبان این است که چرا با مطالعه نمونه سوالات نتیجه خوبی نمی گیریم؟ باید گفت سوالات آزمون های استخدامی به صورت اصولی طراحی می‌شوند و به گروه‌های سخت، متوسط و آسان تقسی می‌گردند، برای همین تنها مطالعه و حفظ سوالات و پاسخ آن‌ها اصلا مناسب نیست. توصیه نمی‌کنیم ابتدا مطالعه قبلی از دروس داشته باشید و سپس به سراغ تست بروید.

نکته: برای تثبیت مطالب در ذهنتان ، هر سه روز یکبار مروری کلی بر مطالبی که قبلا خوانده‌اید داشته باشید.

نحوه مطالعه

تجربیات یکی از پذیرفته شدگان سالهای قبل

از زبان خانمی که خانه‌دار و دارای فرزند شیرخوار است و در یکی از آزمون‌های استخدامی نمره قبولی کسب نکرده، اما با پشتکار و تلاش جدی موفق به قبولی در آزمون استخدامی دیگری شده و نتیجه دلخواه خود را کسب کرده است، در رابطه با نحوه صحیح مطالعه و برنامه ریزی برای آزمون استخدامی اینگونه می‌شنویم:

انگیزه و پشتکار:

توصیه می‌کنم به حاشیه‌ها توجه نکنید، این که بومی نیستید، متاهل هستید و یا تعداد شرکت کننده‌ها در آزون استخدامی زیاد است، نباید باعث دل سرد شدن شما شود. اگر هدف مشخص داشته باشید و در راستای هدف‌تان مطالعه عمیق از منابع و کتاب‌های مرتبط و مناسب داشته باشید، حتماً قبول خواهید شد.

معرفی منابع برای مطالعه در آزمون‌های استخدامی

برای دروس عمومی منابع زیر می‌تواند مفید باشد:
زبان و ادبیات فارسی: کتاب ادبیات علی کنکوری که ادبیات سال‌های دوم و سوم دبیرستان در آن به صورت مختصر و مفید توضیح داده است.
معارف اسلامی:  اندیشه ۱ سبحانی را پیشنهاد می‌دهم که خلاصه آن توسط یکی از کاربران ایران استخدام تهیه شده و در سایت به صورت رایگان قرار دارد و در کنار آن کتاب معارف دوم و سوم دبیرستان را مطالعه کنند، زیرا اکثر آیه ها از این کتب انتخاب می شود.
زبان انگلیسی: اگر پایه قوی دارید می توانند با مطالعه لغات و پاسخگویی به سوالات درک مطلب در آزمون به نتیجه خوبی برسید.
اطلاعات عمومی: پیشنهاد می کنم قانون اساسی را حتماً مطالعه داشته باشید، زیرا حداقل دو الی سه سوال از این کتاب مطرح می‌شود.
کامپیوتر: کتاب گنجوی مناسب می باشد و در کنار آن نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل را بررسی نمایید.
ریاضی و آمار: خواندن ریاضی دوم و سوم دبیرستان در رشته تجربی بسیار مفید و کاربردی است.
هوش و استعداد تحصیلی: کتاب هوش مسیح خواه

چند توصیه مهم و کاربردی

  • در آزمون‌های استخدامی سوالات به گونه‌ای طراحی می‌‍شوند که معمولا گزینه‌های پاسخ به هم نزدیک هستند. کسی می تواند گزینه درست را انتخاب کند که به آن درس اشراف کامل داشته باشد. اگر سر جلسه آزمون بین دو تا گزینه جواب شک داشتید به آن سوال پاسخ ندهید، زیرا آزمون نمره منفی دارد.
  • درست است که افراد متاهل مسئولیت بیشتری دارند اما توصیه می‌کنیم حین انجام کارهای منزل و کارهای متفرقه، نکاتی را که قبلاً مطالعه کرده‌اید و خلاصه نویسی کرده‌اید را مرور کنید و یا در این زمان لغات زبان انگلیسی یا کلمات ادبیات را بخوانید و تست بزنید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا