استخدام دولتیکارجو

ویدیو: مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی (قسمت چهارم)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه مطالعه دروس ریاضی و هوش در آزمون‌های استخدامی

سایت ایران استخدام برای راهنمایی کاربران گرامی در زمینه نحوه آمادگی و مطالعه برای آزمون‌های استخدامی و پاسخ‌گویی به سوالات آنها در این زمینه، گفتگویی با خانم ساره علینیا (مشاور تحصیلی و مؤلف چند کتاب در حوزه استخدامی) ترتیب داده‌ و استفاده از تجربیات پذیرفته‌شدگان سال‌های قبل، شیوه صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب جهت آمادگی برای آزمون‌های استخدامی پرداخته‌ است.
در این مبحث بیشتر به نحوه مطالعه دروس مشکل مانند ریاضی و آمار، هوش و استعداد تحصیلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ضمناً برای مشاهده قسمت‌های قبلی مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

1- قسمت اول مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

2- قسمت دوم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

3- قسمت سوم مشاوره نحوه مطالعه و برنامه ریزی در آزمون‌های استخدامی

اهمیت مطالعه درس ریاضی و آمار

معمولا ریاضی و آمار جز دروسی بوده‌اند که از طرف اکثر داوطلبان کنار گذاشته می‌شود و زمان زیادی برای مطالعه آنها اختصاص داده نمی‌شود.
با توجه به این موضوع اهمیت مطالعه این دروس بالا می‌رود زیرا داوطلبانی که به این دروس اشراف دارند می‌توانند با پاسخگویی به سوالات نتیجه خوبی کسب کنند و درصد دروس عمومی خود را بالاتر ببرند.

برای مطالعه ریاضی و آمار 2 نوع داوطلب داریم:
1- افرادی که تحصیلات دبیرستان و دانشگاه آنها مرتبط با ریاضی است مانند مهندسی و…
2- افرادی که تحصیلاتشان با ریاضی مرتبط نیست مانند علوم انسانی و یا رشته‌های هنرستان

توصیه ما برای گروه اول که بر مطالب ریاضی اشراف دارند، این است که تست بیشتری برای این درس بزنند. با توجه به جدول بودجه‌بندی دروس عمومی، بخش‌های پرسوال و مهم ریاضی را آنالیز کنند و روی مطالعه آن بخش‌ها تمرکز بیشتری داشته باشند.

اما گروه دوم، می‌توانند با تمرکز بر مباحث ساده‌ای مانند دنباله‌ها، تصاعد عددی، توان و رادیکال، مطالعه دقیق و تست زنی برای این بخش‌ها نتایج خوبی بگیرند.

مباحث مهم برای مطالعه ریاضی و آمار

1- توان و رادیکال: نحوه جمع و تفریق و محاسباتی که با توان و رادیکال انجام می‌شوند.
2- عبارت‌های جبری: تجزیه و محاسبات مربوط به این بخش، معادله جبری و….
3- آمار: اگر میخواهید در یک زمان کوتاه یک مبحث را مطالعه کنید به سراغ آمار بروید. آمار توصیفی، دسته بندی و جدول داده‌ها (فراوانی، فراوانی تجمعی و…)، شاخص‌های پراکندگی (میانگین، واریانس، انحراف معیار و…) می‌توانند مباحث مهمی می‌باشند که طبق تجربه سوال زیادی از آنها مطرح می‌شود.
تابع، مثلثات، حد و مشتق، هندسه هم از مطالب مهمی است که بهتر است افراد مسلط بر ریاضی وقت بیشتری برای مطالعه آن‌ها اختصاص دهند.

اهمیت درس هوش و استعداد تحصیلی

درس هوش و استعداد تحصیلی بر دو بخش است: یک بخش مربوط به محاسبات ریاضی و بخش دیگر بخش تحلیلی سوالات هوش است.
افرادی که دارای پایه قوی در ریاضی هستند به راحتی میتوانند به بخش اول پاسخ دهند. اما بخش دوم نیاز به تکنیک‌های خاصی دارند که با حل نمونه سوال می‌توانید به این تکنیک‌ها تسلط پیدا کنید.

نحوه مطالعه

مباحث مهم برای مطالعه هوش و استعداد تحصیلی

1- بخش تحلیلی یا درک مطلب: در این بخش مانند بخش ریدینگ زبان انگلیسی یک متن چند سطری داده می‌شود، که شما باید طبق آن به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. در پاسخ به این سوالات این بخش ابتدا بهتر است سوالات را مطالعه کنید و با پیش زمینه و هدف پاسخگویی به سوالات متن را بخوانید. حذف گزینه غیر مرتبط با متن می‌تواند در پاسخگویی بهتر موثر باشد.
2- سوالات استنباطی از متن‌های کوتاه: یک متن کوتاه یک یا دو خطی می‌دهند که شما باید با توجه به متن به این سوالات پاسخ دهید. توصیه ما برای این بخش این است که اصلا با تحلیل‌های شخصی خود به این بخش پاسخ ندهید و تنها براساس متن جواب درست را انتخاب کنید.
3- سوالات مربوط به مبحث ریاضی: 4 الی 5 سوال هم در این بخش مطرح می‌شود که مربوط به کلیات ریاضی مانند الگوی عددی، نسبت و تناسب، طول خط و پاره خط و… هستند که ما می‌توانید با رسم شکل و یا جدول مناسب به این سوالات پاسخ دهید.

سخن پایانی

برای مطالعه و آمادگی برای آزمون‌های استخدامی دقت داشته باشید که هیچ درسی را از دروس عمومی کنار نگذارید و حداقل یک یا دو مبحث را به صورت هدفمند مطالعه نمایید. همچنین دروس تخصصی را نیز به صورت مفهومی مطالعه کنید. مباحث مهم را با استفاده جدول بودجه بندی دروس مشخص نمایید. سعی کنید منابع مرتبط و مفیدی را انتخاب و تهیه کنید و مطالبشان را به صورت عمقی بخوانید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا