راهنمایی شغلی

وام اشتغال زایی چیست و راهنمای دریافت آن

زمان مطالعه: 6 دقیقه

وام کار آفرینی یا وام خود اشتغالی چیست و برای چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

یکی از مهمترین چالش های پیش روی افراد صاحب ایده، تامین سرمایه اولیه برای ایجاد کسب و کار می‌باشد. وام خود اشتغالی یکی از سیاست‌های تشویقی دولت برای اشتغال زایی و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری در کشور می‌باشد. اما شرایط ثبت نام وام اشتغال زایی چیست؟ در این قصد داریم شما را با انواع وام خود اشتغالی (کارآفرینی یا اشتغال زایی) و نحوه دریافت وام اشتغال زایی آشنا نماییم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وام اشتغال زایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال که وام اشتغال زایی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ باید بگوییم همانطور که در ابتدا اشاره شد وام اشتغال زایی برای جوانان صاحب ایده کسب و کار، یکی از تسهیلات موسسات مالی می‌باشد. این وام برای افراد 18 تا 50 سالی در نظر گرفته‌شده‌است که در جایی مشغول به کار نیستند.

در حالت کلی وام اشتغال زایی به افراد واجد شرایط زیر تعلق می‌گیرد:

  • افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند و مشغول به کار نیستند.
  • افرادی که دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای و کارودانش می‌باشند.
  • افرادی که دارای مدرک فنی‌حرفه‌ای از مراکز آموزش دولتی یا آموزشگاه های آزاد می‌باشند.
  • صاحبان ایده‌های کارآفرینی
  • پذیرفته‌شدگان مسابقات مهارت ملی
  • مخترعان و پذیرفته‌شدگان جشنواره خوارزمی و مخترعین
  • افرادی که ساکن مناطق محروم می‌باشند.
  • خانم‌های سرپرست خانوار (درصورتیکه حداقل 20 درصد توانایی مشارکت در اجرای طرح خود اشتغالی را داشته‌ باشند.)

وام اشتغال زایی ویژه چه مشاغلی است؟

مشاغل خانگی و برخی از کسب و کارهایی که مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند و می‌توانند از وام خوداشتغالی و اشتغال‌زایی استفاده کنند به شرح زیر می‌باشند:

  • تولیدی پوشاک
  • قالی‌بافی
  • صنایع دستی
  • پرورش قارچ
  • کشاورزی
  • دام داری و دام پروری
  • زنبورداری
  • شیلات
  • پرورش گل و گیاه
  • انواع بسته بندی
  • کسب و کارهای اینترنتی و …

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام به تفکیک مشاغل در سراسر کشور کلیک نمایید.

آشنایی با انواع وام خود اشتغالی

وام خود اشتغالی در انواع طرح های مختلفی ارائه می‌گردد که در ادامه این بخش با انواع وام خوداشتغالی آشنا می‌شویم:

وام خود اشتغالی مشاغل خانگی

درصورتیکه ایده کسب‌وکار شما بگونه‌ای باشد که در خانه بتوانید بدون ایجاد مزاحمت و اذیت برای همسایگان به تولید خدمات و یا کالا بپردازید، می‌توانید جهت دریافت وام خود اشتغالی درخواست دهید. لازم به ذکر است که سقف مبلغ وام اشتغال زایی مشاغل خانگی 100 میلیون تومان می‌باشد.

وام اشتغال زایی روستایی بنیاد برکت

هدف از اعطای وام اشتغال زایی بنیاد برکت حمایت از روستاییان، عشایر و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شهر ها می‌باشد. این وام تنها به صاحبان ایده کسب و کارهایی تعلق می‌گیرد که ساکن روستا باشند و از کمیته امداد وام خود اشتغالی دریافت نکرده باشند. مبلغ این وام تا سقف 250 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصدی و بازپرداخت 36 الی 60 ماهه می‌باشد. لازم به ذکر است، مبلغ این وام پس از بررسی در دستگاه اجرایی تا 2.5 میلیارد تومان قابل افزایش است.

وام خود اشتغالی صندوق کارآفرینی امید

وام صندوق کارآفرینی امید (حامی کسب و کارهای خرد و کوچک) به منظور حمایت از اشتغال‌زایی و کارآفرینی در رشته‌های خدماتی، فنی، کشاورزی و بازرگانی بصورت قرض‌الحسنه اعطا می‌شود. متقاضیان ثبت نام وام خود اشتغالی صندوق کارآفرینی امید باید دارای مدرک دانشگاهی یا گواهی‌نامه فنی‌حرفه‌ای در رشته‌های مرتبط باشند. این وام نیز با نرخ سود 4 درصد و بازپرداخت 60 ماهه می‌باشد.

وام خود اشتغالی صندوق کارآفرینی امید

وام اشتغال زایی بهزیستی

سازمان بهزیستی در حمایت از مددجویانی که به دنبال استقلال شغلی و کارآفرینی هستند، تسهیلات و طرح تشویقی بدلیل محدودیت های جسمی بصورت وام در نظر گرفته‌است. این وام به مشاغل خانگی و اینترنتی و … تعلق میگیرد.

افراد واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی بهزیستی می‌توانند با معرفی نامه‌ای که سازمان بهزیستی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد به بانک مشخص شده‌ مراجعه نموده‌ و مراحل دریافت وام را طی نمایند.

وام خود اشتغالی فنی حرفه ای

افراد در صورت یادگیری مهارت در سازمان‌های فنی حرفه‌ای و دریافت مدرک مربوطه واجد شرایط دریافت وام خود اشتغالی فنی و حرفه ای خواهند بود. دریافت این وام شرایط لازم به خود را می‌طلبد از جمله ایجاد اشتغال و کارآفرینی و نداشتن شغل و بیمه اشتغال. لازم به ذکر است بازپرداخت این وام با توجه به مبالغ متفاوت، متغیر بوده و پس از 6 ماه پرداخت می‌شود.

وام اشتغال زایی کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی در حمایت از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه، طرح های حمایتی را در نظر گرفته است. یکی از طرح‌های حمایتی، ثبت نام وام خود اشتغالی کمیته امداد می‌باشند. افراد تحت پوشش کمیته امداد درصورت راه‌اندازی کسب‌وکار خود می‌توانند از وام کارآفرینی کمیته امداد استفاده نمایند.

وام اشتغال زایی سپاه پاسداران

سپاه پاسداران نیز جهت حمایت از تولید ملی برای افرادی که درخواست وام خوداشتغالی دارند، علاوه بر برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، اقدام به اعطای وام های خود اشتغالی کرده‌است. از جمله مزایای ثبت نام وام اشتغال زایی سپاه پاسداران می‌توان به اقساط بلند مدت و نرخ سود پایین اشاره کرد.

وام اشتغال بانوان

اخیرا در طرح حمایت از بانوان سرپرست خانوار (درصورت از دست دادن یا از کارافتادگی همسر) و حمایت از مشاغل خانگی، اعطای وام خوداشتغالی در نظر گرفته‌شده‌است. بانوان سرپرست خانواری که قصد راه اندازی مشاغل خانگی دارند می توانند در سامانه کارا ثبت‌نام نموده و طرح خود را ثبت نمایند. سقف این وام 100 میلیون تومان بوده‌ و از طریق بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون قابل پرداخت است.

وام خود اشتغالی سربازان

سربازان در دوره 2 ساله خدمت خود و یا حتی قبل و بعد از آن می‌توانند جهت دریافت وام اشتغال زایی اقدام کنند. از جمله مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام وام اشتغال زایی سربازان، مدارک دوره مهارت آموزی سربازان می‌باشد. مبلغ این وام نیز از 150 میلیون تا 4 میلیارد تومان متغیر می‌باشد. 

وام اشتغال زایی بنیاد شهید

بنیاد شهید نیز جهت حمایت از فرزندان، همسران و والدین شهدا، فرزندان و همسران جانبازان (25% و بالاتر) و فرزندان و همسران آزادگان (1 سال اسارت و بالاتر) وام و تسهیلات اشتغال اعطا می‌کند. تسهیلات این وام از 50 میلیون تومان شروع می‌شود و شرایط دریافت آن نیز تقریبا مشابه سایر سازمان‌ها می‌باشد.

وام بنیاد شهید

وام اشتغال زایی بسیج سازندگی

سازمان بسیج سازندگی نیز جهت حمایت از مشاغل خرد و کسب و کارهای خانگی تسهیلات 150 میلیون تومانی ارائه میدهد. نرخ سود این تسهیلات 4 درصد و زمان بازپرداخت آن 7 سال می‌باشد. متقاضیان می توانند جهت ثبت نام به بسیج سازندگی نواحی مقاومت و یا سامانه اینترنتی بسیج سازندگی مراجعه کنند.

از چه مراکزی می‌توان وام اشتغال زایی دریافت کرد؟

در حال حاضر بانک‌ها و برخی از موسسات مالی که وام خود اشتغالی اعطا می‌کنند عبارت‌اند از:

وام خود اشتغالی بانک ملی

وام اشتغال‌زایی‌ بانک ملی مبلغ  100 میلیون تومان می‌باشد. بهره‌مندی از این وام مستلزم سپرده‌گذاری نبوده و با کارمزد 4 درصد می‌باشد.

وام خود اشتغالی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی جهت حمایت از ایجاد مشاغل مرتبط با کشاورزی (پرورش محصولات گیاهی، تولید فراورده های دارویی و گیاهی و …) به متقاضیان وام اشتغال‌زایی اعطا می‌کند. متقاضیان دریافت وام خوداشتغالی می‌توانند به بانک کشاورزی مراجعه نموده و درخواست وام خود را ارائه نمایند. سقف وام خود اشتغالی بانک کشاورزی تا 200 میلیون تومان با سود 4 درصد می‌باشد. دریافت وام نیازی به ارائه معرفی نامه از سایر نهادها (کمیته امداد و …) ندارد.

روستاییان جهت بهره‌مندی از وام خود اشتغالی بانک کشاورزی می‌توانند درخواست خود را به دهیاری اعلام نمایند. دهیاری‌ها متقاضیان را به فرمانداری معرفی مینمایند و درصورت صلاحدید به بانک ارجاع داده‌ می‌شوند.

وام خود اشتغالی بانک ملت

تسهیلات و وام اشتغال‌زایی بانک ملت در سه نوع به متقاضیان اعطا می‌شود:

  • وام مشاغل خانگی
  • ‌وام خوداشتغالی
  • وام کارفرمایی

تسهیلات وام اشتغال‌زایی بانک ملت بصورت ثبت نام وام خود اشتغالی 50 میلیون تومان، ثبت نام وام خود اشتغالی 100 میلیونی و وام خود اشتغالی 200 میلیونی می‌باشد. این وام با سود 4 درصد و بازپرداخت 36 تا 60 ماهه اعطا می‌گردد.

وام خوداشتغالی بانک مسکن

این وام برای خوداشتغالی و مشاغل خانگی در نظر گرفته‌ شده‌است. تسهیلات این وام برای مشاغل خانگی 50 میلیون تومان و برای طرح خود اشتغالی 2 میلیار تومان می‌یاشد. دریافت وام از این بانک نیازمند دریافت معرفی‌نامه از سازمان بهزیستی، کمیته امداد و یا بنیاد شهید و امور ایثار گران می‌باشد.

وام خود اشتغالی بانک سپه

برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی از بانک سپه نیاز به معرفی‌نامه کمیته امداد می‌باشد. بانک سپه برای متقاضیان واجد شرایط وام خود اشتغالی 100 میلیونی در نظر گرفته است.

وام خود اشتغالی بانک مهر ایران 

طبق بخش‌نامه ابلاغی بانک مرکزی، وام قرض الحسنه از 50 به 200 میلیون و وام اشتغال زایی بانک مهر ایران از 100 میلیون تومان به 500 میلیون افزایش یافته‌است. بازپرداخت این وام نیز به ترتیب در اقساط 60 و 84 ماهه صورت می‌گیرد.

وام اشتغال زایی بانک رسالت

وام های این بانک در مبالغ 10، 20 و 30 میلیون تومانی می‌باشد. صاحبان کسب و کار با توجه به نیازهای کسب و کار خود می‌توانند از این وام استفاده نمایند.

مبلغ وام خود اشتغالی چقدر است؟

مبلغ وام اشتغال زایی و کارآفرینی با توجه به بانک اعطا کننده می‌تواند متفاوت باشد. طبق مصوبات شورای عالی اشتغال این مبلغ از 100/000/000 تومان به 150/000/000 تومان افزایش یافته‌است. لازم به ذکر است در برخی بانک‌ها مبلغ وام اشتغال زایی تا 2 میلیارد و یا 2ونیم میلیارد تومان قابل افزایش است.

شرایط و نحوه دریافت وام اشتغال زایی چیست؟

اما چگونه وام اشتغال زایی دریافت کنیم؟ شرایط دریافت وام خود اشتغالی با توجه به بانک‌ها و نهادهای ارائه دهنده می‌تواند متفاوت باشد. در حالت کلی درخواست‌کنندگان وام اشتغال زایی باید واجد شرایط زیر باشند:

  • بیکار بودن فرد متقاضی
  • عدم دریافت تسهیلات خود اشتغالی از نهادهای دیگر
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • دارا بودن شرایط سنی 18 تا 50 سال در برخی بانک‌ها
  • داشتن معرفی نامه از جانب نهاد تحت پوشش
  • داشتن ایده کسب و کار

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام اشتغال زایی چیست؟

متقاضیات دریافت وام و تسهیلات اشتغال زایی علاوه بر واجد شرایط مذکور بودن و تایید درخواست وام آن‌ها باید مدارکی را تحویل بانک‌های عامل دهند. این مدارک شامل: مدارک هویتی اشخاص حقیقی یا حقوقی، مدارک مورد عمل، مدارک مربوط به وثائق و ضمانت و مجوزهای فعالیت می‌باشد.

شرایط بازپرداخت وام خود اشتغالی چیست؟

شرایط بازپرداخت وام اشتغال زایی با توجه به شرایط بانک عامل می‌تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی می‌توان گفت درصد سود وام خود اشتغالی 4 تا 10 درصد و در اقساط 36 الی 60 ماهه (حدود 4 الی 5 ساله) می‌باشد.

چگونه از اخبار وام اشتغال باخبر شویم؟

کاریابی مجازی ایران استخدام علاوه بر پوشش اخبار استخدام نهادهای دولتی و انتشار آگهی‌های استخدامی شرکت‌های خصوصی، مهمترین اخبار مربوط به حوزه اشتغال را به محض انتشار اطلاع رسانی می‌کند. اخبار وام اشتغال و دریافت وام از جمله این اخبار می‌باشد. با مزاجعه به این صفحه شما می‌توانید پیگیر آخرین اخبار مربوط به وام کسب و کار واشتغال شوید.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به وام اشتغال زایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام من درسال قبل ثبت نام کردم چند نفرمودید به همه وام داده شد ولی از من خبری نشد پیگری کردم ازآنجایی که ثبت نام کردم کسی پاسخ گو نیست

    1. درود دوست عزیز
      باید از بانک پذیرنده پیگیری کنید. در صورت داشتن شرایط میتونید مجدد درخواست وام داشته باشید.

  2. سلام بنده کارگرساده بیکار هستم دنبال وام اشتغال زایی درروستا برای زمین کشاورزی سیل بارون خراب کرد

  3. باسلام. متاسفانه روال کار پ داخت وام طبق گذشته به کسانی تعلق می‌گیرد که ابتدابه ساکن شغلی ایجاد کرده وپس از دریافت وام، بلافاصله ماشین آخرین سیستم، منزلی درشأن خود بلندپروازی می‌کنند وشما یک جوان بدهکار می‌سازید. ومهمتراینکه من احسان جهانگیر باچندین سال تجربه وب ند یک موزائیک استاندارد جهانگیر واستاندارد صاد ات به کشورهای منطقه از تسهیلات بی بهره بوده وبا دست اندازی های فراوان مانع از اشتغالزایی بیش از هزار نفر می‌شوند. کسانی که ایده دا‌شته وامتحان داده هستند را جذب واز همه جهات یاری کنید تا مشکل اشتغال مملکت حل شود ونه با وام های زودبازده میلیاردی احمدی نژادی وسوءاستفاده های افراد خاص وبعضی کارمندان وروسای بی هویت بعضی بانک‌ها، سرمایه مملکت راهدر داده مشکلی برمشکلات این مملکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وولی نعمتان حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثناء، اضافه کنند. ما باایمان واعتقاد خود درجهت رفع مشکل بیکاری گام برمی داریم واین تفکرهمه بسیجیان جهان اسلام است که مرا عاشق دلباخته خودشان کرده اند. برای خدا کارکنیدو برای خدا ا‌شتغالزایی کنید وقطعا خداوند منان، لقمه نانی هم به شما خواهد رساند. ماباید تانفس داریم، برای اسلام و مردم فداکار، نجیب، شجاع وصبور ایران اسلامی بدون هیچ توقعی کار کنیم که خداوند را همیشه بخاطر الطاف بی نهایتش ودرک جبهه وجهاد، مدیون و بدهکار هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا