معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

پردرآمدترین مشاغل رشته حقوق کدام اند؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

پردرآمدترین گرایش حقوق چیست؟

رشته حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی است. سالانه افراد زیادی باهدف ورود به دانشگاه در این رشته کنکور می‌دهند. رشته حقوق از رشته‌های مهمی است که به روابط افراد اجتماعی باهم، روابط افراد با دولت و حتی روابط خانوادگی و شخصی آن‌ها مربوط می‌شود. بنابراین حوزه فعالیت گسترده‌ای دارد که هر شخص طبق علایق خود می‌تواند در آن فعالیت کند. در کشور ما حقوقدانان و وکلا جایگاه اجتماعی و شغلی خوبی دارند و همین امر باعث محبوبیت بیشتر این رشته شغلی و تحصیلی شده است. در ادامه مقاله با جزییات بیشتری درباره شغل های رشته حقوق، بازار کار و میزان درآمد آن ها آشنا خواهیم شد و در نهایت به معرفی پردرآمدترین شغل رشته حقوق خواهیم پرداخت.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته حقوق

حقوق، قوانین و قواعدی است که دولت برای تنظیم رفتارها و برقراری نظم اجتماعی ایجاد و اعمال می‌کند. رشته حقوق قوانین و مقررات حاکم بر روابط افراد را بررسی می‌کند که می‌توانند افراد حقوقی و حقیقی باشند. رشته حقوق دوشاخه اصلی حقوق عمومی و خصوصی دارد که در حقوق عمومی رابطه دولت و مردم و درحقیقت خصوصی رابطه بین افراد با یکدیگر بررسی می‌شود. از این‌ بین حقوق مدنی که به بررسی روابط بین افراد جامع می‌پردازد مهم‌ترین بخش از علم حقوق است.

مطلب مرتبط: بهترین گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

وکلا که در رشته حقوق تحصیل و تحقیق می‌کنند می‌توانند قوانین و احکام حقوقی را تفسیر نمایند. همچنین توانایی تنظیم اسناد قانونی مثل قراردادها، درخواست‌ها، وصیت‌نامه، دادخواست و غیره را دارند. همچنین بر عملکرد سایر دبیران حقوقی و روسای مجلس نظارت می‌کنند.
به‌این‌ترتیب وکلا براساس حوزه فعالیتی که دارند به وکیل منافع عموم، وکیل بخش خصوصی، دولت، دادگستری، مهاجرت، املاک و وکیل صدمات شخصی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مطلب مرتبط: پروانه وکالت چیست؟ (شرایط اخذ پروانه وکالت)

رشته حقوق برای چه کسانی مناسب است؟

ورود و فعالیت در رشته حقوق فارغ از جنسیت، هم برای زنان و هم برای مردان امکان‌پذیر است فعالیت در زمینه وکالت نیز هم برای خانم‌ها و هم آقایان پس از طی دوره کارآموزی وکالت و کسب پرونده وکالت امکان‌پذیر است.
بااین‌حال بهتر است افراد قبل از ورود به هر رشته ویژگی‌های شخصیتی خود را در نظر بگیرند. براساس تست شخصیت‌شناسی شغلی MBTI، تیپ‌های شخصیتی ENTJ، INTJ، ENTP، INTP و ESTJ برای رشته حقوق مناسب هستند. این افراد دارای استعدادهای ارتباطی، قدرت استدلال، خلاقیت و تحلیل خوبی هستند. همچنین توانایی بالایی برای پژوهش داشته و به کار در سازمان‌های مختلف علاقمندند.

مزایا و معایب و مشکلات رشته حقوق

رشته حقوق مزایای خوبی دارد اما در کنار آن با معایبی نیز همراه است.
ازجمله مزایای این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت اجتماعی خوب
  • درآمد مناسب
  • امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالا
  • گستردگی حوزه فعالیت و شغل

اما در مورد معایب این رشته می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

  • وجود حجم بالای فارغ‌التحصیلان و بازار به‌شدت رقابتی
  • قرار گرفتن در فضای احساسی و روانی خشن مثل مواجهه با افراد جنایت‌کار و نظایر آن
  • امکان لزوم سفرهای طولانی‌مدت و دوری از خانواده
  • حساسیت شغلی بالا و زیاد بودن استرس در محیط کار
  • نداشتن ساعت کاری مشخص

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته حقوق

  • فن بیان و قدرت ارائه مناسب برای انتقال مطلب و موضوع به سایرین. داشتن فن بیان خوب به درک و استدلال صحیح از مسئله نیز کمک می‌کند.
  • تسلط مناسب بر زبان و ادبیات فارسی
  • سلیس و بلیغ صحبت کردن و توانایی قانع کردن افراد
  • داشتن جسارت کافی برای بیان حقایق و دفاع از موکل
  • وقتی یک پرونده حقوقی به وکیلی سپرده می‌شود مسئولیت کامل آن پرونده با اوست و باید به‌صورت کاملاً خصوصی روی آن کار کند بنابراین ویژگی بعدی یک وکیل فردی مسئولیت‌پذیر و متعهد است.
  • تسلط بر جامعه‌شناسی، روانشناسی و فلسفه و روش‌های منطق.
  • هوش هیجانی و توانایی کنترل احساسات و خشم در برخورد با شرایط پرتنش و پراسترس
  • مهارت‌های نگارش فارسی و نیز تسلط بر زبان‌های خارجی بخصوص عربی، انگلیسی و فرانسوی

مطلب مرتبط: پردرآمد ترین مشاغل رشته علوم انسانی در ایران و جهان

شرایط ورود به رشته حقوق

معمولاً برترین رتبه‌های آزمون سراسری هر سال در رشته علوم انسانی وارد رشته حقوق می‌شوند. پس اولین قدم برای تبدیل‌شدن به وکیل، تحصیل در رشته علوم انسانی شاخه نظری است. لازم است که این افراد جامعه‌شناسی، فلسفه و روانشناسی را به‌خوبی بدانند. همچنین ادبیات فارسی و فلسفه و حقوق جز مهم‌ترین دروس از دبیرستان تا دانشگاه هستند.
دانشگاه‌هایی که رشته حقوق در آن‌ها تدریس می‌شود در سطح کشور زیاد هستند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه تهران و علامه طباطبایی و شهید بهشتی اشاره کرد. ورود به این رشته‌ها در مقطع روزانه و شبانه نیازمند موفقیت در کنکور سراسری است اما امکان تحصیل در رشته حقوق بدون کنکور نیز وجود دارد. دانشگاه پیام نور، هر سال در قالب طرح فراگیر خود اقدام به جذب دانشجو می‌کند و افراد اگر بتوانند در ترم اول، معدل مشخصی را کسب کنند امکان ادامه تحصیل دارند. علاوه بر این، رشته حقوق در دانشگاه آزاد هم ارائه می‌شود.

مطلب مرتبط: چگونه وکیل شویم؟

رشته حقوق چند ترم است؟

رشته حقوق یک رشته کاملاً تئوری، حفظی و استدلالی است و 140 واحد شامل 22 واحد دروس عمومی،21 واحد دروس پایه، 87 واحد دروس اختصاصی و 10 واحد دروس اختیاری است.

  • دروس پایه

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی ، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی ، مبانی جامعه‌شناسی، حقوق اساسی، مالیه عمومی

  • دروس اصلی و تخصصی

آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، ادله ثبات دعوی ،حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین‌المللی عمومی ، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت ، حقوق تطبیقی ، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین‌المللی خصوصی، قواعد فقه، حقوق سازمان‌های بین‌المللی.
اغلب توصیه می‌شود دانشجویان حقوق با زبان عربی و فرانسه هم آشنا باشند.

  • دروس اختیاری

بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی ، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین‌المللی، اصول روابط بین‌الملل، آیات الاحکام، تاریخ حقوق، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی ، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، مالکیت معنوی، دادرسی‌های اختصاصی کیفری، جامعه‌شناسی حقوق ، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی ، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، آمار، حقوق و کامپیوتر.

  • دروس عمومی

زبان خارجی، معارف اسلامی، تاریخ اسلام ، متون اسلامی، فارسی، اخلاق اسلامی ، تنظیم خانواده، انقلاب اسلامی، تربیت‌بدنی.

بهترین دانشگاه ‌های حقوق در دنیا

به دلیل بازار کار پررونقی که برای رشته حقوق در خارج از ایران وجود دارد بسیاری از افراد تمایل دارند تحصیلات تکمیلی خود را در این کشورها گذرانده و وارد بازار کار آن‌ها شوند. با این حال باید بدانید رشته حقوق در کشورهای مختلف باهم متفاوت است و برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بهتر است رشته حقوق بین‌الملل و حقوق بشر انتخاب شود.
بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به ترتیب دانشگاه هاروارد امریکا، دانشگاه اکسفورد انگلستان، دانشگاه ییل ایالات‌متحده، دانشگاه استنفورد امریکا، دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن و دانشگاه ملبورن استرالیا هستند. ادامه تحصیل در رشته حقوق در خارج کشور نیازمند مدرک معتبر زبان تافل، آیلتس یا دولینگو است.

شاخه های رشته حقوق کدام اند؟

در مقطع کارشناسی، امکان انتخاب زیرشاخه وجود ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد، براساس آنچه در دفترچه ثبت‌نام کارشناسی ارشد سازمان سنجش در سال 1401 آمده رشته حقوق 35 شاخه دارد که عبارت‌اند از حقوق خصوصی، بین‌الملل، جزا و جرم‌شناسی، عمومی، حقوق بشر، مالکیت معنوی، محیط‌زیست، اقتصادی، تجارت بین‌الملل، حقوق اسلامی، ارتباطات، تجاری و اقتصادی بین‌الملل، سردفتری اسناد رسمی، ثبت‌اسناد و املاک، اسناد و قراردادهای تجاری، کیفری اطفال و نوجوانان، اصلاح و کیفرهای قضایی، نظارت و بازرسی، مدیریت دادگستری، دادرسی اداری، خانواده، شرکت‌های تجاری، فقه و حقوق اقتصادی، حقوق نفت و گاز، مالی-اقتصادی، تجارت الکترونیکی، ثبت‌اسناد و املاک، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق خانواده، فقه و حقوق جزا، حقوق مالی، حقوق، حقوق انرژی، حقوق پزشکی.

در مقطع دکترا نیز گزارش‌های حقوق عمومی، جزا و جرم‌شناسی، بین‌الملل عمومی، حقوق خصوصی، نفت و گاز، فقه و حقوق جزا وجود دارد.
همه این گرایش‌ها، حوزه‌های فعالیت متفاوتی دارند اما شاید بتوان گفت پردرآمدترین گرایش‌های حقوق، گرایش حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق تجاری و اقتصادی بین‌الملل و بعدازآن، جرم‌شناسی و کیفری اطفال، حقوق بشر، حقوق بین‌الملل، حقوق ارتباطات و حقوق خانواده هستند. با اینحال درآمد هر فرد، کاملاً به توانایی، تخصص و مهارت‌های خود شخص وابسته است.

پردرآمد ترین شغل رشته حقوق کدام است؟

شغل های رشته حقوق شامل حوزه های متنوعی می‌باشد اما پردرآمدترین شغل رشته حقوق که پرمتقاضی‌ترین هم محسوب می‌شود، وکالت است. افرادی که رشته حقوق را تا مقطع کارشناسی گذرانده‌اند می‌توانند در آزمون وکالت هر سال شرکت کنند.
بااین‌حال باید گفت آنچه درآمد اشخاص را تعیین می‌کند، تخصص و عملکرد آن‌هاست. ممکن است اشخاصی که دفتر اسناد رسمی دارند بیش از یک وکیل پایه‌یک درآمد داشته باشند و برعکس.
اما اگر افراد با توجه به مهارت‌ها، توانایی و علایق خود وارد گرایشی شوند که مناسب‌تر است می‌توانند موفقیت شغلی و درآمد بالاتری را تجربه کنند. درآمد یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق می‌تواند از چند میلیون شروع شود و مقادیر خیلی بالایی را دربربگیرد.

مطلب مرتبط: چگونه سردفتر شویم؟ (شرایط اخذ مجوز دفتر اسناد رسمی)

مشاغل مرتبط با رشته حقوق

به دلیل حجم بالای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، پیدا کردن شغل مناسب کار آسانی به نظر نمی‌رسد. بازار کار رشته حقوق برای هر شخص با توجه به تحصیلات، توانایی و تخصص او متفاوت است. در این بخش به معرفی شغل های مرتبط با رشته حقوق می‌پردازیم:

  • مشاور حقوقی

افراد می‌توانند از طریق شرکت در آزمون‌های استخدام مختلف در دادگستری‌ها، بانک‌ها، شهرداری و شرکت‌های مختلفی به‌عنوان مشاور حقوقی استخدام شوند. درآمد و حقوق این افراد براساس قانون مصوب سالیانه تعیین می‌گردد.

  • تاسیس دفتر وکالت

در صورت قبولی در آزمون وکالت و طی کردن دوره کارآموزی امکان تأسیس دفتر وکالت نیز وجود دارد.

  • تدریس

افرادی که تحصیلات مقطع بالاتر دارند می‌توانند به تدریس مشغول شوند.

  • سردفتر

با قبولی در آزمون سردفتری نیز می‌توانند دفتر اسناد رسمی یا ازدواج ثبت کنند.

  • سایر شغل های مرتبط با رشته حقوق

افراد با شرکت در آزمون قضاوت می‌توانند در شغل‌های قضا، بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله و غیره فعالیت کنند

کار برای دانشجوی رشته حقوق

رشته حقوق یک رشته کاملاً استدلالی و حفظی است بنابراین حجم دروس آن بالاست. به‌این‌ترتیب در مقطع لیسانس که درس‌ها جنبه عمومی دارند، افراد مهارت و تخصص کافی برای ورود به بازار کار را ندارند. اما در مقاطع بالاتر با توجه به تخصصی شدن دروس و شاخه فعالیت آن‌ها می‌توانند در دفاتر وکالت به‌عنوان کارآموز وکالت یا کارآموز رشته حقوق فعالت کنند.
گفتنی است اکثر فارغ‌التحصیلان رشته حقوق به کار وکالت تمایل دارند. هرساله آزمون وکالت برگزار می‌شود که افراد پس از قبولی در آزمون باید دو سال در یک دفتر وکالت کارآموزی کنند.

بازار کار و درآمد رشته حقوق

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته بیش از هر چیز به دانش، تخصص و تجربه وابسته است. مسلم است آنچه در دانشگاه تدریس می‌شود به‌تنهایی برای داشتن درآمدهای خوب کافی نیست و نیاز به تلاش و کسب مهارت‌های بیشتری دارد.

اگرچه روند ورود به شغل وکالت که مهم‌ترین شغل در این رشته است کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما درحال‌حاضر به دلیل محدود بودن تعداد کسانی که در هر شهر می‌توانند در آزمون وکالت قبول شوند، بازار کار خوبی دارد. با اینحال رقابت بین وکلا نیز زیاد است. در مورد درآمد رشته وکالت باید بگوییم معمولاً وکلایی که چندین پرونده موفقیت‌آمیز داشته‌اند می‌توانند درآمد خوبی را تجربه کنند. گفتنی است بازار کار و فرصت‌های شغلی این رشته برای خانم‌ها و آقایان برابر است.

درآمد رشته وکالت

رشته حقوق یکی از پردرآمد ترین مشاغل رشته حقوق می‌باشد. بنابراین نمی‌توان برای آن رقم مشخصی مثال زد.
مثلاً در حوزه وکالت، درآمد شخص به مهارت‌های نرم نظیر فن بیان و مسئولیت‌پذیری در قبال گرفتن حق موکل خود و مسائل اخلاقی وابسته است. علاوه بر این مورد، درآمد رشته وکالت (حقوق) به عواملی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • سابقه کار

سابقه وکیل یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در میزان درآمد و حقوق او می‌باشد. هرچه تجربه کاری وکیلی بیشتر باشد با شرایط کار آشناتر بوده و تبحر بالایی خواهد داشت. طبیعتا به این ترتیب، سابقه درخشان باعث نام آوری، جذب مشتری و افزایش میانگین درآمد یک وکیل با تجربه خواهد شد. پس درآمد یک وکیل با تجربه و با سابقه درخشان می‌تواند بسیار بیشتر از درآمد وکلای جوان با تجربه کاری کمتر باشد.

  • موقعیت مکانی و محل کار

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در درآمد وکیل مکانیست که او در آن به وکالت می‌پردازد. کلان شهر ها و مراکز استان ها به لحاظ جمعیتی که دارند، مراجعه کنندگان بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآمد وکیل در تهران در مقایسه با درآمد وکلا در شهر های کوچکتر بسیار بیشتر خواهد بود.

  • داشتن تخصص در حوزه کاری

تخصصی کار کردن در یک حوزه خاص نیز از عوامل تاثیر گذار در درآمد وکلا می‌باشد. برخی وکلا کار خود را در حوزه ای خاص ادامه می‌دهند. این مورد باعث تبحر بالا ی وکیل در زمینه ای خاص می‌شود. برای مثال یک وکیل می‌تواند فقط در خصوص پرونده های املاک کارکند اما وکیل دیگر تنها پرونده های مربوط به حقوق خانواده را قبول نماید و دیگری تنها در خصوص حقوق کیفری و … فعالیت کند.

  • فعالیت در فضای مجازی و داشتن سایت اختصاصی

فراموش نکنید که امروزه فضای مجازی و بازاریابی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در هر کسب و کاری می‌باشد. علت هم واضح است، اولین کاری که هر فرد در مواجهه با سوالات و مشکلات انجام می‌دهد، جست‌و جو در فضای مجازی می‌باشد. با تولید محتوا و پاسخ گویی به سوالات حقوقی افراد می‌توانید در نتایج جست و جوی گوگل بالا آمده و شناخته شوید.

در بخش خصوصی، درآمد افراد به مهارت‌ها، تخصص، توانایی، موقعیت جغرافیایی، مهارت‌های ارتباطی و سایر موارد مشابه وابسته است و می‌تواند تا مبالغ چند ده میلیون تومان را هم دربربگیرد.
برای درک بهتر شرایط بازار کار می‌توانید از وب‌سایت کاریابی ایران استخدام کمک بگیرید. با جستجوی عبارت موردنظر مثل استخدام رشته حقوق یا استخدام رشته حقوق در تهران می‌توانید آگهی‌های استخدام زیادی را ببینید. کارفرمایان با درج آگهی استخدام، خود در این وب‌سایت، آن را در معرض دید کارجو قرار می‌دهند. برای ساخت رزومه حرفه‌ای می‌توانید از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کمک بگیرید و رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید.

سخن پایانی

رشته حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها و شغل وکالت از محبوب‌ترین شغل‌های این رشته است. این رشته در ایران در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود و افراد می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های مختلفی نظیر وکالت، قضاوت، کار در سازمان‌های دولتی و خصوصی وارد بازار کار شوند. با اینحال درآمد یک کارشناس حقوق، به تجربه، مهارت و تخصص او بستگی دارد. در بسیاری از موارد دروسی که در دانشگاه تدریس می‌شود برای ورود به بازار کار کافی نیست و لازم است این افراد مطالعات وسیعی داشته باشند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته حقوق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

    1. درود دوست عزیز
      باتوجه به شغل محل‌ها، نیازمندی‌ها و شرایط درج شده در دفترچه آزمون مشخص میشه و شرایط میتونه متغیر باشه. قبل ثبت نام باید بررسی داشته باشید. برای اطلاع بیشتر در مورد اخبار و اطلاعیه های قوه قضاییه میتونید به صفحه مربوطه به آدرس: https://iranestekhdam.ir/?p=33550 مراجعه کنید.
      با ارزوی موفقیت

  1. پردرامدترین رشته حقوق اگه علاقه به میز و مرخصی دارین و…به ترتیب کارمند شورا دادسرا دادگاه شدن و بعدی بازپرسی بعدی کارشناسی و بعدی دادستانی و اخری قاضی شدنه که حقوق کارمندی دارین چندصد میلیونی همم خیالت راحته سربرج میزنن حسابت وکالت باید منتظر باشی یکی بیاد دفترت اونم اگه اگه بهت بده حق الوکاله

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از اینکه نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین.
      موفق باشید.

    2. از بیان سلسله مراتب کارمند تا قاضی شدن تان مشخص هست که نوشته تان چقدر فنی و دقیق میباشد. حتما مراقب خود باشید.ایران ما نیاز دارد به شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا