استخدام دولتیراهنمایی شغلیکارجو

چگونه استاد دانشگاه شویم؟ (شرایط جذب هیات علمی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی شرایط لازم برای استاد دانشگاه شدن

تمامی افرادی که به تدریس علاقه‌مند هستند شاید حداقل یک بار به این سوال که چگونه استاد دانشگاه شویم فکر کرده باشند. همیشه تدریس در دانشگاه و استاد دانشگاه شدن یکی از رویاهای اکثر دانشجویان علاقه‌مند به تدریس می‌باشد. اما جذب و تدریس در دانشگاه کار خیلی آسانی به نظر نمی‌رسد و مقوله ها و شرایط خاصی دارد. در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم شما را با شرایط استخدام در دانشگاه های کشور به عنوان استاد دانشگاه آشنا نماییم. اما پیش از آن باید به معرفی و شرح شغل استاد دانشگاه در ایران بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

نگاهی به شغل استاد دانشگاه در ایران

امروزه با توجه به رقابت و تقاضای بالا برای این شغل، استاد دانشگاه شدن کار آسانی نیست. در حال حاضر چندین درصد از افرادی که در دانشگاه های مختلف کشور مشغول تدریس می‌باشند، استخدام دائم ندارند و امر شغل آن ها را بصورت حتمی تامین نمی‌کند.

ساعت کاری استاد دانشگاه

بطور معمول و در ابتدای کار، ساعت کاری یک استاد دانشگاه 40 ساعت در هفته می‌باشد (بصورت تمام وقت و 8 ساعت در روز)

رتبه بندی اساتید دانشگاه

در هر یک از دانشگاه های کشور اساتید بر اساس رتبه بندی به 4 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. مربی
  2. استادیار
  3. دانشیار
  4. استاد

استاد دانشگاه

افراد در بدو ورود خود به دانشگاه به عنوان مدرس، در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد به عنوان مربی و در صورت داشتن مدرک دکترا با توجه به سابقه تدریس و فعالیت های علمی و پژوهشی که از قبل داشته اند در یکی از سه مراتب بعدی قرار می‌گیرند.

تدریس در دانشگاه برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی در انتخاب شغل افراد تاثیر گذار هستند. از جمله این عوامل می‌توانیم به ویژگی های شخصیتی، استعداد و مهارت، علایق، شرایط محیطی و خانوادگی اشاره نماییم. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب شغل، ویژگی های شخصیتی افراد می‌باشد. افرادی که علاقه‌مند به تدریس در دانشگاه ها می‌باشند باید علاوه بر تحصیلات عالی، قدرت ابتکار عمل، فن بیان و … داشته‌باشند. در صورتیکه بخواهیم در مورد شخصیت های مناسب برای شغل استاد دانشگاهی صحبت کنیم، باید بگوییم طبق شخصیت شناسی MBTI، افراد با تیپ های شخصیتی ENFJ, INFP, ENIJ, INTP مناسب شغل استاد دانشگاهی می‌باشند.

شرح وظایف استاد دانشگاه

اساتید دانشگاه علاوه بر وظایف ابتدایی و مشخص مانند تدریس و آزمودن دانشجویان و ثبت نمراتشان در زمان معین باید موارد زیر را نیز به عنوان مسئولیت های خود در امر آموزش در نظر داشته‌باشند:

  • توانایی مدیریت کلاس های دانشگاه
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با دانشجویان کلاس
  • درک استعداد و توانایی های دانشجویان
  • تهیه طرح درس (lesson plan) بر اساس فصل های کتاب
  • راهنمایی و رفع اشکالات دانشجویان
  • شرکت در رویداد های علمی و آموزشی
  • ارائه مقالات و تحقیقات آموزشی
  • بروز نگه‌داشتن و آپدیت اطلاعات

چطور استاد دانشگاه شویم؟ (شرایط تدریس در دانشگاه)

برای تدریس در دانشگاه و استاد دانشگاه شدن به صورت غیر رسمی یا رسمی روش های مختلفی وجود دارد. اما شرط اصلی تدریس در دانشگاه مدرک تحصیلی افراد و سواد علمی آن ها می‌باشد. قبل از معرفی راه ها و روش های تدریس در دانشگاه به بررسی تحصیلات مورد نیاز این شغل می‌پردازیم:

تحصیلات و مدارک لازم جهت تدریس در دانشگاه

مدرک تحصیلی افراد با توجه به نوع همکاری آن ها با دانشگاه ها متفاوت است. اما در کل می‌توان گفت تدریس در دانشگاه های کشور حداقل مدرک کارشناسی به بالا را می‌طلبد. همانطور که واضح و روشن است،شرط اصلی ورود به شغل استاد دانشگاه در دانشگاه های عالی و سطح بالای کلان شهر های کشور در اکثر رشته ها معمولا داشتن مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) یا دانشجوی دکترا بودن می‌باشد.

در حال حاضر در برخی از دانشگاه های کشور مانند دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و علمی کاربردی از فارغ التحصیلان توانمد دوره کارشناسی ارشد برای تدریس و استاد دانشگاهی استفاده می‌شود. فارغ التحصیلان علاقه‌مند به تدریس می‌توانند با داشتن مدرک تحصیلی مناسب در هر رشته تحصیلی به عنوان استاد دانشگاه جذب شوند. زیرا همه دانشگاه ها به اساتید در همه رشته های مختلف تحصیلی نیاز دارند.

روش اول استاد دانشگاه شدن (تدریس بصورت غیر رسمی)

در روش اول افراد متقاضی می‌توانند با ارسال رزومه تحصیلی خود به دانشگاه درخواست کار نمایند. در صورتیکه افراد به همان دانشگاهی که درآن تحصیل کرده اند درخواست همکاری ارسال نمایند، موقعیت بهتری خواهند داشت. همچنین فارغ التحصیلان علاقه‌مند می‌توانند با داشتن معدل بالا توسط اساتید دعوت به همکاری شوند تا به عنوان دستیار آموزشی (دستیار استاد) اساتید را در امر آموزش همراهی نمایند.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز تایران استخدام کلیک نمایید.

روش دوم استاد دانشگاه شدن  (تدریس بصورت رسمی)

روش دوم به این صورت است که افراد متقاضی میتوانند در فراخوان های دعوت به همکاری و جذب هیات علمی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز آموزشی شرکت نمایند.

دانشگاه ها و مراکز آموزشی با بازنشستگی اعضای هیات علمی و یا افزایش ظرفیت ها جهت تکمیل کادر خود از طریق فراخوان جذب هیات علمی اقدام می‌نمایند.

استاد دانشگاه

شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه های ایران

همانطور که گفتیم فراخوان جذب هیات علمی هر ساله از سوی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز آموزشی برگزار می‌شود. ثبت نام و شرکت در این فراخوان، مستلزم دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی می‌باشد.

پیشنهاد و توصیه ایران استخدام برای متقاضیان شرکت در آزمون ها بررسی و اطلاع از تمامی شرایط و ضوابط آن ها می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از شرایط عمومی و اختصاصی استخدام اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور می‌پردازیم:

شرایط عمومی جذب هیات علمی

داوطلبان و متقاضیانی که هر یک از شرایط زیر را نداشته باشند از ادامه روند ثبت نام حذف می‌شوند و امکان پذیرش در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه ها را نخواهند داشت.

  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • تدین به دین اسلام یا یکی از ادیان مندرج در قانون اساسی ایران
  • اعتقاد به نظام و قانون اساسی ایران
  • عدم محرومیت از استخدام در نهاد های دولتی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و دخانیات
  • دارا بودن سلامت جسمانی و روحی متناسب با فعالیت
  • دارا بودن پایان خدمت یا معافیت قانونی

شرایط اختصاصی جذب هیات علمی

در کنار دارا بودن شرایط عمومی، داوطلبان شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی و استاد دانشگاهی باید یک سری شرایط اختصاصی را نیز دارا باشند. این شرایط بطور کلی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط
  • دارا بودن شرط سنی اعلام شده در فراخوان
  • تسلط کامل به یک زبان خارجی
  • مطابقت یا تناسب رشته تحصیلی متقاضیان در 2 مقطع آخر تحصیلی با رشته اعلام شده در فراخوان
  • دارا بودن حداقل معدل اعلام شده

چگونه از فراخوان جذب هیات علمی مطلع شویم؟

زمان برگزاری این فراخوان ها از سمت مراکز مربوطه اعلام می‌شود. سایت ایران استخدام با انتشار بروزترین اخبار و اطلاعیه های مربوط به جذب هیات علمی این امکان را برای شما فراهم می‌نماید تا از اخبار و اطلاعیه های لحظه به لحظه جذب مراکز آموزشی و وزارت بهداشت مطلع شوید.

در این قسمت صفحات مربوط به هر یک از فراخوان های جذب هیات علمی را برای شما قرار داده ایم. با کلیک روی هر کدام از آن ها می‌توانید آخرین اخبار مربوط به هر کدام را به تفکیک مشاهده نمایید:

سخن پایانی

در این مطلب از ایران استخدام به بررسی شرایط جذب هیات علمی پرداختیم. اگر شما هم به دنبال اطلاع از اخبار مربوط به جذب و استخدام استاد دانشگاه می‌باشید، می‌توانید اخبار و شرایط مربوطه را در دفترچه جذب هیات علمی مشاهده نمایید و در صورت واجد شرایط بودن و تطابق اطلاعات خود می‌توانید جهت ثبت نام هیات علمی اقدام نمایید. با ثبت نام به عنوان کارجو در سیایت ایران استخدام و فعالسازی دریافت آگهی ها بصورت پیامک و ایمیل نیز یکی از روش های اطلاع سریع از اخبار مربوط به استخدام استاد دانشگاه و جذب هیات علمی می‌باشد. هنگام فعالسازی دریافت آگهی ها از طریق ایمیل و پیامک، شما میتوانید دریافت آن ها را به دو صورت آگهی های استخدام نهاد های دولتی و آگهی های استخدام شرکت ها و سازمان های خصوصی و یا حتی هر دوی آن ها انتخاب نمایید.

جهت مشاهده بروز ترین اخبار مربوط به جذب هیات علمی در سایت ایران کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. (مطابقت یا تناسب رشته تحصیلی متقاضیان در 2 مقطع آخر تحصیلی با رشته اعلام شده در فراخوان) ببخشید راجع به این متن یعنی اگه ما لیسانس یه رشته دیگه مثل مکانیک رو داشته باشیم و بخوایم ارشد ادبیات و دکترای ادبیات رو بخونیم به قصد استادی، میسر نیست؟

    1. درود دوست عزیز
      بله. موارد نوشته شده با توجه به شرایط درج شده در فراخوان هیات علمی دانشگاه‌ها نوشته شده. شما می‌توانید شرایط مربوط به جذب هیات علمی دانشگاه‌های کشور را در پیج زیر مشاهده نمایید:
      اخبار مربوط به جذب هیات علمی

      1. سلام و وقت بخیر
        آیا با مدرک دیپلم میشه استاد دانشگاه شد؟!
        کسی میشناسم که در دانشگاه علمی کاربردی استاد دانشگاه هست رشته جواهرسازی
        ممنون میشم پاسخ دهید🙏🏻

        1. سلام دوست عزیز
          تا جایی که ما اطلاع داریم با مدرک دیپلم امکان مداره استاد دانشگاه شد. افراد با مدرک دکتری نمیتونن براحتی در دانشگاه استخدام بشن، با مدرک دیپلم چطور میشه در دانشگاه تدریس کرد؟ البته برخی افرادی که مدرک فوق لیسانس داشته باشند بطور حق التدریسی می‌توانند در دانشگاه تدریس کنند.
          موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا