کارجومصاحبه استخدامی

چگونه مصاحبه کاری را لغو کنیم؟ + نمونه درخواست لغو مصاحبه

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نحوه لغو مصاحبه شغلی (نمونه ایمیل لغو مصاحبه)

دانستن نحوه لغو مصاحبه شغلی، احتمالا در مقطعی از مسیر حرفه ای شما به دردتان می خورد. این مطلب به شما یاد می دهد که چگونه یک مصاحبه شغلی را لغو کنید.
زمانیکه که در مسیر کاری خود به جلو پیش می روید احتمالا با فرصت های شغلی زیادی برای انجام مصاحبه کاری مواجه می شوید. مصاحبه یکی از زمان برترین مراحل جست و جوی شغل میباشد، هنگامی که برای چندین شرکت درخواست کار می دهید، در مدت کوتاهی برنامه زمانیتان پر می شود. مسئولان استخدام و مصاحبه کنندگان نیز این موضوع را درک می کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برخلاف باور عموم، لغو مصاحبه پایان دنیا نیست. ممکن است چیزی پیش بیاید و دلایل زیادی برای این کار وجود داشته باشد.

دلایل لغو مصاحبه کاری کدام اند؟

شاید با بحران شخصی کوچکی مواجه شوید. مثلا:

  1. ممکن است خودتان، فرزندتان یا یکی از اعضای خانواده بیمار باشد.
  2. با قطعی اینترنت مواجه شوید و نتوانید تماس ویدیویی برقرار کنید.
  3. ماشینتان خراب شده باشد و مجبور باشید به تعمیرگاه بروید.
  4. برنامه زمانی آن در تضاد با شغل فعلیتان باشد.

در چنین مواردی، شاید بتوانید برای مصاحبه خود بدون ایجاد وقفه زیادی در فرآیند استخدام مجددا برنامه ریزی کنید (در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد).
از طرف دیگر، شاید بخواهید مصاحبه خود را به دلیل تغییر برنامه تان کلا لغو کنید. برخی از دلایل رایج برای لغو مصاحبه در زیر آورده شده است:

  • از شرکت دیگری پیشنهاد شغلی دریافت کرده اید.
  • پس از تحقیق متوجه شده اید که این موقعیت مناسبی برای شما نیست.
  • تصمیم گرفته اید به تحصیلتان ادامه دهید.
  • به شهر دیگری نقل مکان کرده اید که بدین ترتیب رفت و آمد برایتان دشوار می شود.

لغو مصاحبه

یک دلیل منطقی برای لغو مصاحبه داشته باشید!

همه این موارد دلایل معتبری برای لغو مصاحبه شغلی هستند. با این حال، چیزی که معقول نیست، لغو مصاحبه به دلیل استرس داشتن یا ترس و ناامیدی از موفقیت در مصاحبه و بدست آوردن شغل است.
مصاحبه یک فرصت عالی است که بتوانید تجربه های بیشتری در موقعیت های اجتماعی مختلف را کسب نمایید، درباره شرکت ها بیشتر بدانید، و در مقابل افرادی که می توانند در مسیر شغلی آینده شما تأثیر بگذارند، قرار بگیرید.

چطور مصاحبه کاری را لغو کنیم؟

لغو یک مصاحبه شغلی برای بسیاری از کارجویان تقریبا حس بدی را ایجاد می کند (درست مانند رد مصاحبه). در حالی که این یک امر طبیعی است، و راه‌های درست و غلطی برای انجام آن وجود دارد.
در اینجا چند نکته ارزشمند ارائه می شود که به شما یاد می دهد چگونه مصاحبه را به گونه ای لغو کنید که پل های پشت سرتان را خراب نکنید و یا اعتبار خود را زیر سوال نبرید.

1 – از لغو مصاحبه شغلی خود مطمئن باشید

قبل از هر چیز، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن باشید واقعا دلیل خوبی برای لغو مصاحبه شغلی دارید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، مضطرب بودن نمی تواند بهانه خوبی برای از دست دادن فرصت شغلی باشد. در حالی که اضطراب قبل از یک مصاحبه شغلی یک امر کاملا طبیعی است، اما نباید اجازه دهید که این احساسات شما را به مسیر اشتباهی هدایت کنند.
بنابراین قبل از اینکه به لغو مصاحبه فکر کنید، مطمئن شوید که واقعاً لازم است این کار را انجام دهید. در مورد تصمیمات طولانی و دشوار فکر کنید و سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید تا در صورت امکان تاریخ اصلی مصاحبه خود را تعیین کنید.

به یاد داشته باشید: مصاحبه ها چیزی فراتر از پیدا کردن شغل هستند و می توانند در کسب تجربه و اطلاعات در مورد سازمان نیز به شما کمک کنند.

فقط در صورتی مصاحبه را لغو کنید که 100 درصد مطمئن باشید. چون این کار موجب اتلاف وقت هر دو طرف می شود.

اگر با لغو مصاحبه هنوز هم به این شغل علاقه دارید (یعنی دلیل لغو یا رد مصاحبه شغلی شما به دلیل علاقه مند نبودن به آن موقعیت شغلی نمیباشد) می توانید درخواست تغییر زمان مصاحبه را تقاضا کنید. درخواست برای تغییر تاریخ مصاحبه، بسیار ساده تر از لغو آن است.

2 – لغو مصاحبه کاری را از چند روز قبل اطلاع دهید

هرچه زودتر لغو مصاحبه را اطلاع دهید، بهتر است!
بسیاری از مصاحبه کنندگان مشکلی با لغو مصاحبه ندارند، اما باید به یاد داشته باشید که احتمالاً سرشان شلوغ است. برای یک موقعیت شغلی، معمولا برای چند روز و با چند نفر مصاحبه انجام می شود.
نباید لغو مصاحبه را در آخرین لحظه اطلاع دهید، با این کار وجهه خود را خراب می کنید. مصاحبه کننده احساس می کند که شما وقت او را تلف کرده اید و این کار بعداً می تواند بر شما تأثیر بگذارد.
اتفاقها بطور غیر منتظره ای رخ می دهند، و همیشه تا آخرین لحظه نمی دانید که باید مصاحبه را لغو کنید یا نه. اما در صورت امکان، سعی کنید حداقل یک روز زودتر تماس بگیرید و اطلاع دهید. حتی اگر بتوانید زودتر این کار را انجام دهید، بهتر است.

3 – با شخص مصاحبه کننده تماس بگیرید

وقتی نوبت به نحوه لغو مصاحبه شغلی می رسد، یکی دیگر از قطعات حیاتی پازل، تماس با فرد مناسب است. در طول فرآیند استخدام با چندین نفر ملاقات می کنید که همه آنها از برنامه های مصاحبه شما اطلاعی ندارند.
به طور معمول، شخصی که می خواهید با او تماس بگیرید همان فردی است که مصاحبه شما را برنامه ریزی کرده است. این شخص می تواند یک متخصص منابع انسانی، یک مسئول استخدام یا یک مدیر باشد.
در مصاحبه های چند مرحله ای اگر این دومین یا سومین مصاحبه شماست، پس مسئول استخدام و شخص مصاحبه کننده را میشناسید! می توانید مستقیماً با او تماس بگیرید.
اگر برای لغو مصاحبه ایمیلی را ارسال می کنید، اطلاعات لازم را در آن درج کنید تا شخصی که با او تماس می گیرید بداند شما که هستید. یعنی اینکه باید نام کامل، تاریخ تعیین شده برای مصاحبه، شغلی که برای مصاحبه آن دعوت شدید و … را ارائه دهید.

4 – مودب و کوتاه صحبت کنید

در نهایت، طولانی صحبت نکنید و خود را حرفه ای نشان دهید. چه بخواهید وقت دیگری برای مصاحبه تعیین کنید یا بطور کل از مصاحبه انصراف دهید، عاقلانه نیست که پل های پشت سرتان را خراب کنید. در ایمیلی که برای لغو مصاحبه ارسال می کنید مودب باشید و آراستگی حرفه ای خود را حفظ کنید.
همچنین همه چیز را بخوبی و مختصر بیان کنید (مفید و مختصر). در حالی که بیان دلیل برای لغو مصاحبه یک کار معول است، نیازی نیست وارد جزئیات شوید. یک ایمیل طولانی، فقط وقت مصاحبه کننده را تلف می کند.
درخواست خود را بطور مختصر بیان کنید، بابت ناراحتی پیش آمده عذرخواهی کنید و از آنها بابت وقتی که به شما دادند تشکر کنید. با این کار اعتبار حرفه ای خود را حفظ می کنید.

لغو مصاحبه

نباید های لغو مصاحبه کاری

حالا که اصول اولیه نحوه لغو مصاحبه را می دانید، بیایید در مورد چیزهایی که باید از آن اجتناب کنیم بحث کنیم. یادتان باشد که لغو مصاحبه به خودی خود میتواند موقعیت حساسی باشد. با اینکه بسیاری از مسئولان استخدام ذهنیتشان در مورد شما تغییر میکند،باز هم می خواهید تصور خوبی از خود به جای بگذارید.
هدف این است که بدون بی احترامی یا تلف کردن وقت کسی این مصاحبه شغلی را لغو کنید. به همین خاطر، از این اشتباهات مهم اجتناب کنید.

  • جزئیات را بیش از حد توضیح ندهید

نیازی نیست تمام دلایل خود برای لغو مصاحبه شغلی را ارائه دهید. این یک امری عادی است که دلیل لغو مصاحبه را به مصاحبه کننده بفهمانید، اما لازم نیست در مورد چیزی که دوست ندارید توضیح دهید. مصاحبه‌گر باید بداند که این موضوع می تواند به سادگی یک امر غیرمنتظره خانوادگی باشد.
از سریع تغییر دادن موضوع یا آوردن هزاران بهانه اجتناب کنید. به یاد داشته باشید: باید در عین رفتار مودبانه، کوتاه و مختصر بگویید.
وارد جزئیات نشوید چون این کار می تواند در نهایت وجهه شما را خراب کند.

  • تعیین کننده زمان مصاحبه بعدی نباشید

آیا می خواهید زمان مصاحبه خود را تغییر دهید؟ اگر اینطور است، اکثر مسئولان استخدام با این کار مشکلی ندارند. با این حال، ایده خوبی است که به راحتی این مسئله را با آنها در میان بگذارید.
بدترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید این است که هنگام تغییر زمان مصاحبه، نشان دهید که زمان محدودی دارید. لغو مصاحبه شغلی در ابتدا می تواند به اندازه کافی ناراحت کننده باشد. و اینکه بخواهید تنها یک فرصت کوچک برای زمان بعدی مصاحبه در نظر بگیرید، اوضاع را حتی بدتر می کند.
فهمیده باشید و کار را سخت نکنید. این به معنی دست کشیدن از بقیه کارهایتان نیست، اما باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا یک لیست منطقی از تاریخ ها و زمان هایی که می توانید برای مصاحبه حاضر شوید را در اختیار مصاحبه کننده بگذارید.

  • بی ادبانه صحبت نکنید

در نهایت، گستاخ نباشید. ناگفته نماند که بسیاری تصور می کنند که لغو مصاحبه بطور خودکار شانس پذیرفته شدن برای کار در آن شرکت را از بین می برد. به همین دلیل، ممکن است رفتار بی ادبانه یا غیرحرفه ای از خود نشان دهند.
لغو مصاحبه شغلی شاید هیچ تأثیر منفی بر اعتبار شما نگذارد. مگر اینکه بخواهید گستاخانه و بی ادبانه رفتار کنید. در تمام ارتباطات خود مودب باشید. شما هرگز نمی دانید که در آینده چه چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است بعدا ها بخواهید مجددا برای مصاحبه شرکت کنید.

نمونه هایی از ایمیل لغو مصاحبه شغلی

اگر برای لغو مصاحبه از طریق ایمیل به کمک نیاز دارید، ما نمونه هایی از ایمیل های لغو مصاحبه کاری را برای شما قرار میدهیم. در نظر داشته باشید هر فرد شرایط متفاوتی دارد، می توانید از این نمونه ها به عنوان راهنمایی برای نوشتن ایمیل مناسب با شرایط خود استفاده کنید.

  • مثال 1

در اولین نمونه، متقاضی مصاحبه شغلی خود را لغو می کند دلیل آن هم تصمیم انتخاب موقعیت شغلی دیگر است. او هیچ برنامه ای برای تغییر زمان مصاحبه ندارد، اما به صورت حرفه ای و مودبانه این موضوع را اطلاع می دهد. یک نمونه عالی، چون ساده، و سرراست است و بی ادبانه نیست.

خانم/ آقای ……عزیز،
از اینکه مرا به عنوان ……………. در این شرکت در نظر گرفته اید بسیار سپاسگزارم. متأسفانه، من باید از این مصاحبه انصراف دهم و مصاحبه ای که در دفتر شما برای ساعت 2 بعد از ظهر 3 تاریخ ……. برنامه ریزی شده بود را لغو کنم.
من پیشنهاد شغلی دیگری را قبول کرده ام و دیگر به دنبال کار نیستم. از این فرصتی که در اختیار من گذاشتید سپاسگزارم و برای هر گونه مزاحمتی عذرخواهی می‌کنم.
صمیمانه از توجه و وقتی که به من دادید متشکرم.

نام:
شماره تماس:

  • مثال 2

در این نمونه، متقاضی می خواهد مصاحبه فعلی خود را لغو کند و آن را به وقت دیگری موکول کند. ایمیل سرراست است و همچنان علاقه متقاضی به این فرصت شغلی را نشان می دهد.

آقا/ خانم …………عزیز،
من تقاضای زمان دیگری را برای مصاحبه‌مان را دارم. در حال حاضر، قرار است در ساعت 2 بعد از ظهر اریخ …….. در مورد سمت ………… با شما صحبت کنیم. با این حال، کار غیرمنتظره ای پیش آمده که نمی توانم در این زمان در مصاحبه شرکت کنم. من هنوز به این شغل علاقه مندم، و امیدوارم که امکان تغییر زمان مصاحبه وجود داشته باشد. زمانهایی که می توانم حضور پیدا کنم به شرح زیر است:
(زمان و تاریخ)
از توجه شما ممنونم و امیدوارم بزودی از شما پاسخ را دریافت کنم.
با تشکر
نام:
تلفن:

  • مثال 3

در این نمونه ایمیل ، مصاحبه کننده نمی خواهد جزئیات زیادی در مورد لغو بیان کند. در حالی که این ایمیل لغو تا حدودی مبهم است، اما یک ایمیل حرفه ای و ساده و موثر است که اکثر مسئولان استخدام به آن احترام می گذارند.

خانم/ آقای ……. عزیز،
از اینکه به من این فرصت را دادید تا برای سمت رهبری در این شرکت مصاحبه کنم، سپاسگزارم. با این حال، مجبورم جلسه خود را برای ساعت 14:00 تاریخ: ……. لغو کنم. شرایط من تغییر کرده و دیگر نمی توانم برای این سمت حضور پیدا کنم. بابت هر گونه مزاحمت ایجاد شده عذرخواهی می کنم، و امیدوارم در یافتن متقاضی مناسب موفق باشید.
با احترام،
نام:
شماره تماس:

لغو مصاحبه

زمان لغو مصاحبه شغلی

اینکه آیا باید مصاحبه را در آخرین لحظه لغو کنید یا نه، کاملاً به آنچه “لحظه آخر” در نظر می گیرید بستگی دارد.
به طور کلی، لغو مصاحبه در همان روز، یک عمل غیر حرفه ای و غیر اخلاقی محسوب میشود. این کار موجب ناراحتی شده و به طور معمول مانع از تعیین زمان مجدد و استفاده موثر از آن زمان توسط مسئولان استخدام می شود. در نتیجه، این کار بطور معمول تأثیر بدی را به جا می گذارد.
در چنین مواردی، لغو مصاحبه در آخرین لحظه می تواند شانس شما برای اینکه مجدد بتوانید در آن شرکت کار کنید (یا در شرکت دیگری که مسئول استخدام در آنجا نیز حضور دارد) را کاهش دهد.
همانطور که قبلا گفتیم، بهترین کار این است که حداقل یک روز قبل از تاریخ مصاحبه، لغو آن را اطلاع دهید. مهمترین بخش این قانون، “حداقل” است.
برای برخی از شرکت ها، اطلاع رسانی حتی یک روز قبل از مصاحبه هم “لحظه آخر” تلقی میشود. این نکته را در نظر بگیرید که مسئولان استخدام اغلب چند بار با چند متقاضی مصاحبه می کنند. پس تلاش برای استخدام یک فرد جدید هزینه زیادی برای آن ها دارد، و لغو آن حتی یک روز جلوتر، می تواند فرصت را هدر داده و موجب اتلاف وقت شود.

پیشنهاد ما:

همیشه در اسرع وقت تماس بگیرید. هر چه مسئول استخدام وقت بیشتری برای جایگزین کردن یک متقاضی دیگر بجای شما داشته باشد، بهتر است.
گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد و شما چاره ای ندارید جز اینکه مصاحبه شغلی را در آخرین لحظه لغو کنید. اما باید به هر قیمتی که شده از این کار اجتناب کنید. شما می خواهید اخلاق حرفه ای خود را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که این شرکت در فرصت های شغلی آینده، شما را در لیست سیاه قرار نمی دهد.

آیا لغو مصاحبه ضعف شما را نشان می دهد؟

این که آیا لغو مصاحبه تصور بدی از شما ایجاد می کند یا نه، به نحوه انجام آن بستگی دارد!
البته اگر صبح روز مصاحبه برای لغو آن تماس بگیرید، جلوه خوبی ندارد. اگر ایمیل شما محترمانه نباشد هم همینطور است. همه چیز به نحوه ارتباط شما بستگی دارد.
اگر رفتار بی ادبانه یا انعطاف ناپذیری داشته باشید، مسئول استخدام قطعا شما را در لیست سیاه قرار میدهد. ممکن است برنامه شما را به طور کامل نادیده بگیرند و در پاسخ بگویند که در آینده وقتی برای مصاحبه با شما در نظر نمی گیرند.
اما اگر معذرت خواهی کنید و محترمانه رفتار کنید، معمولاً مسئله مهمی نیست. همانطور که قبلاً گفتیم، اتفاق پیش می آید! شما انسان هستید و مسئولان استخدام می‌دانند که این فرآیند مصاحبه ممکن است با اتفاقات غیرمنتظره زیادی روبرو شود.
تا جایی که می توانید روی اخلاق حرفه ای تمرکز کنید. سعی کنید وقت دیگران را هدر ندهید و زمانی که می خواهید مصاحبه را لغو کنید عذرخواهی کنید. اگر این کار را انجام دهید، لغو مصاحبه تاثیر چندانی بر اعتبار حرفه ای شما نمی گذارد.

سخن پایانی

حالا که می دانید چگونه باید یک مصاحبه را لغو کنید، فقط مراحل آن را به درستی انجام دهید!
حتی اگر دیگر به این شغل علاقه ای ندارید، هنوز این فرصت را دارید که کارها را به روش درستی انجام دهید و تصور خوبی از خود برجای بگذارید. پس آن فرصت هارا از دست ندهید.

اگر جویای کار میباشید پیشنهاد میکنیم با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام علاوه بر آگاهی از اخبار استخدام دولتی در سراسر کشور، از آگهی های استخدام در شرکت های خصوصی نیز از طریق ایمیل و پیامک مطلع شوید. علاوه بر این پیشنهاد ما به شما استفاده از کتاب راهنمای مصاحبه حضوری و گزینش ایران استخدام برای موفقیت شما کارجویان عزیز در مصاحبه های استخدامی میباشد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا