معرفی مشاغل

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شغلی است که  از بازاریابی سنتی، طراحی وب، سئو، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، نوشتن محتوا و بسیاری از موارد دیگر ترکیب شده، بنابراین ویژگی‌های مورد نیاز برای موفقیت بسیار زیاد و متنوع است. با این حال برای موفقیت در این عرصه لازم است که ابتدا با این شغل آشنا شوید، مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را بدانید، از میزان حقوق و همچنین مسئولیت‌های یک کارشناس دیجیتال آگاه شوید و حتی این موضوع را در نظر بگیرید که آیا این شغل با روحیات شما سازگار است یا نه. سپس می‌توانید برای ورود یا عدم ورود به این شغل تصمیم بگیرید. بر این اساس اگر تمایل دارید تمام جوانب مورد نیاز برای ورود به این شغل را مورد ارزیابی قرار دهید، با این نوشته همراه شوید تا هر آنچه را که مربوط به این شغل است بدانید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

تبلیغات سنتی دیگر مانند گذشته موثر نیست. اکنون شرکت‌ها باید محتوای معناداری را به مصرف کنندگان ارائه دهند و این امکان را برای مشتریان فراهم آورند که با روش‌های سریع و آسان مانند روش‌های جستجوی اینترنتی اطلاعات لازم را به دست آورند. وظیفه فراهم کردن این امکان به عهده کسی نیست جز کارشناس دیجیتال مارکتینگ. بنابراین متخصص بازاریابی دیجیتال کسی است که در کنار تیم بازاریابی یک شرکت برای شناسایی بازار هدف، ایجاد تصویر برند و ایجاد و حفظ یک کمپین بازاریابی برای اینترنت و فناوری‌های دیجیتال کار می‌کند.

شرح وظایف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ ممکن است بر حسب نوع شرکت‌ها کمی متفاوت باشد، با این حال چندین وظیفه کلی و مشترک برای این شغل تعریف شده است که عبارت است از:

ایجاد و اجرای پویش‌های دیجیتال مارکتینگ:
یک متخصص بازاریابی دیجیتال، موظف است استراتژی دیجیتال را برای سازمان خود توسعه و اجرا کند. او مسئول برنامه‌ریزی، ساخت و اجرای پویش‌های بازاریابی دیجیتال در چندین کانال و پلتفرم است.

کپی‌نویسی تبلیغات و تولید محتوا:
برخی از متخصصان بازاریابی دیجیتال ممکن است با نویسندگان کار کنند یا بودجه‌ای برای استخدام نویسندگان آزاد اختصاص دهند، اما در بیشتر موارد، از متخصصان بازاریابی دیجیتال انتظار می‌رود برای حمایت از پویش‌های بازاریابی آنلاین، خود کار تولید محتوا را انجام دهند.
این وظیفه، شامل نوشتن مطلب برای کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال، ایجاد مقالات و سایر منابع برای جستجوی ارگانیک و حتی نوشتن کتاب‌های الکترونیکی برای نمایش‌ محتوای مربوطه است، متخصصان بازاریابی دیجیتال برای موفقیت باید مهارت‌های نوشتاری متقاعدکننده عالی و فرآیند تولید محتوا کارآمد داشته باشند.

ایجاد محتواهای تصویری جذاب برای پویش های دیجیتال:
استفاده از تصاویر برای انتقال اطلاعات را محتوای بصری میگویند. هدف از محتوای بصری در دیجیتال مارکتینگ این است که با ایجاد یک فرمت دیداری جذاب، کاربران را به سمت خود کشانده  و در نهایت با محصولات و خدمات آشنا کنند. از آنجایی که مغز انسان قدرت زیبایی‌شناسی خوبی دارد، در نتیجه بهتر با محتوای دیداری ارتباط برقرار می‌کند و به همین دلیل استفاده المان‌های تصویری در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد. اکثرا انتظار می رود ایجاد محتوای بصری توسط خود کارشناس ایجاد شود.

مدیریت وب سایت‌ها و انتشار محتوا:
متخصصان بازاریابی دیجیتال، وب سایت‌های سازمان خود را مدیریت می‌کنند و محتوا را برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی خود منتشر می‌کنند. به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، باید سیستم مدیریت محتوای شرکت خود را بشناسید و بتوانید با اصلاح کدهای HTML یا CSS، بهینه‌سازی‌های فنی وب‌سایت را انجام دهید.

نظارت و بهینه سازی کمپین های بازاریابی:
از یک متخصص بازاریابی دیجیتال، انتظار می‌رود که عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود را زیر نظر داشته و آنها را در طول زمان بهینه سازی کند. در این رابطه موظف است از ابزارهای نرم افزار تجزیه و تحلیل داده‌ها مانند Google Analytics استفاده کند تا بفهمد ترافیک وب چگونه ایجاد می‌شود و بهترین فرصت‌ برای پیشبرد اهداف تجاری چیست. همچنین باید از مهارت‌های طراحی بصری همراه با بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) برای بهبود عملکرد سازمان استفاده کند.

انتقال نتایج به مدیر:
یک متخصص بازاریابی دیجیتال، احتمالاً مجبور باشد به مدیر بازاریابی در سازمان خود گزارش دهد. برای نشان دادن نتایج کار خود باید گزارش‌ها یا ارائه‌ها را تهیه کرده، نتایج کمپین را تجزیه و تحلیل کند و بازده سرمایه گذاری مثبتی را از کانال‌های دیجیتال نشان دهد.

استخدام کارشناسان دیجیتال مارکتینگ

متخصصان بازاریابی دیجیتال، معمولاً در سازمان‌ها و شرکت‌های بازاریابی کار می‌کنند تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای برندها ارائه دهند. آنها از نزدیک با بخش بازاریابی همکاری می‌کنند تا راه‌های منحصر به فردی را برای گسترش آگاهی در مورد شرکت خود و فروش محصول تعیین کنند.
تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ مستلزم تحصیل در رشته‌های مرتبط و یا توسعه مجموعه‌ای از مهارت‌های گسترده است که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد. شما در این فرآیند، باید اطلاعات زیادی در مورد بازاریابی دیجیتال یاد بگیرید و خود را برای این نقش آماده کنید.
بنابراین لازم است مجموعه مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خود را گسترش دهید و یک مهارت فنی بسیار گسترده ایجاد کنید. شما می‌توانید با جستجوی منابع رایگان آنلاین، مانند پادکست‌ها، وبینارها، ویدیوها و حتی پست‌ها و مقالات وبلاگ، مهارت‌های خود را گسترش دهید. کارآموزی کردن برای شرکت‌هایی که کارآموز دیجیتال مارکتینگ می‌پذیرند یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود در این کار مقداری تجربه کسب کنید و بتوانید کم‌کم وارد بازار کار بازاریابی دیجیتال شوید.
شرکت‌هایی وجود دارند که کارآموز دیجیتال مارکتینگ استخدام می کنند و آموزش های لازم را برای تبدیل کارآموز خود به یک فرد حرفه ای در اختیار کارآموز خود می دهند. یکی از راه‌هایی که می تواند باعث می‌شود در این شغل تجربه و مهارت کسب کنید و بتوانید کم‌کم وارد بازار کار بازاریابی دیجیتال شوید دنبال کردن آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بصورت کارآموزی است.

شرح شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ به دو شکل حضوری و آنلاین یا دورکار می‌تواند فعالیت داشت باشد. شکل فعالیت حضوری کارشناس دیجیتال مارکتینگ خود شامل کار به صورت پاره وقت و تمام وقت است که در هر دو شکل کارشناس موظف است در طی ساعات کاری یا اداری در شرکت حضور داشته باشد. در این شکل از فعالیت‌، کارشناس از برخی مزایا همچون بیمه، پورسانت و… برخوردار است. برخی از مزایای اختصاصی هم بسته به نوع شرکت ممکن است در نظر گرفته شود. اما در استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بصورت دورکاری، کارشناس تمام فعالیت‌ها را به صورت آنلاین و از راه دور انجام می‌دهد. در این شکل از کار، کارشناس از برخی مزایا محروم می‌شود؛ اما در مقابل از امتیازات دیگری برخوردار است.

حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ

میزان حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ هم به مانند بسیاری از فعالیت‌ها ممکن است بر حسب نوع سازمان و همچنین دولتی یا خصوص بودن آن، میزان وظایف کارشناس و نحوه کار او به شکل حضوری یا دورکار متغیر باشد. با این حال حداقل حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ کم تجربه که به صورت حضوری فعالیت دارد، بین 5 تا 10 میلیون تومان برآورد شده است. در رابطه با برخی از شرکت‌ها و میزان وظایف و مهارت‌های کارشناس ممکن است مبلغ فوق تا 50 میلیون تومان نیز افزایش یابد. بنابراین میزان حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را می‌توان از 5 میلیون تا 50 میلیون متغیر دانست.
این رقم برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ دورکار کاملا متغیر و متفاوت است. یعنی اگر بتوان برای یک کارشناس حضوری، ارقام مشترک پیدا کرد، این کار برای کارشناس دورکار کمی سخت‌تر است. به طور کلی حقوق یک کارشناس دورکار یا آنلاین بستگی به میزان مسئولیت‌های او دارد.

مهارت‌های لازم برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل را داشته باشد. برخی از این مهارت‌ها عبارت است از:

تجزیه و تحلیل داده‌ها:
تجزیه و تحلیل داده‌ها به استفاده از رویه‌های کاربردی و نرم افزارهای مدرن برای جمع آوری و پردازش طیف گسترده‌ای از اطلاعات از تعاملات مختلف آنلاین بازار هدف شما اشاره دارد. این تعاملات آنلاین می‌تواند به شکل محتوای مصرف شده، تراکنش‌های آنلاین، جستجوها و سایر مسائل مرتبط مرتبط با کسب و کار شما باشد. با این حال خوب است بدانید که با وجود تعداد زیادی ابزار آنلاین برای اندازه‌گیری داده‌ها در پلتفرم‌های مختلف، تحلیل و تصمیم‌گیری بازاریابی مرتبط برای بازاریابان نسبتاً آسان‌تر از گذشته است و در این خصوص جای هیچ گونه نگرانی نیست. در این رابطه همچنین بازاریابان باید مفهوم پاکسازی داده را درک کنند که به فرآیند خلاص شدن از شر داده‌های نادرست، تکراری یا ناقص از پایگاه داده اشاره دارد. برای تصمیم گیری موثر، توصیه می‌شود به طور مداوم پایگاه داده را به روز کنید و از شر داده‌های ناخواسته خلاص شوید.

توانایی ایجاد محتوا:
قلب بازاریابی دیجیتال تولید محتوایی است که مخاطبان شرکت را به سمت برند می‌کشاند. هدف نه تنها باید ایجاد محتوای با کیفیت بالا و محتوای مناسب سئو باشد، بلکه باید فرآیند چگونگی جذب موثر مخاطبان را نیز درک کرد. توصیه می‌شود «ایجاد محتوای همیشه سبز» را بخشی از هدف قرار دهید. این بدان معناست که اگر مشتری یک روز بعد یا سال‌ها بعد محتوا را بیابد، اطلاعات همچنان با نیازهای او مرتبط خواهد بود.

آشنا بودن با مهارت‌های بهینه سازی موتورهای جستجو:
الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال مدرن شدن است و اهمیت استفاده از کلمات کلیدی کاربردی و خاص به شدت افزایش یافته است. بنابراین، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به یک مهارت مهم تبدیل شده است که هر بازاریاب دیجیتال برای پشتیبانی از تمام سطوح بازاریابی دیجیتال باید داشته باشد. جنبه فنی سئو توسط افراد فنی‌تر تیم قابل مدیریت است، با این حال، داشتن دانش کامل در مورد پویایی سئو و داشتن دانش در مورد نحوه بهینه سازی تمام اشکال محتوا برای اجرا بسیار مهم است.

CRM:
نظارت بر تجربه مشتری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا نیازهای رو به رشد مخاطبان هدف خود را درک کنند. بازاریابان دیجیتال باید مهارت‌های مدیریت ارتباط با مشتری را توسعه دهند که شامل استراتژی‌هایی است که می‌توانید برای نظارت و به حداکثر رساندن تجربه مشتری از آنها استفاده کنید. ارتباط با مشتریان در سطح احساسی و شخصی‌تر همیشه یک مزیت اضافی برای برند است زیرا شانس وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد. مهارت‌هایی مانند همدلی و ارتباط باید در یک بازاریاب برای بهبود مدیریت خدمات مشتری وجود داشته باشد.

مهارت‌های ارتباطی:
مهارت‌های ارتباطی خوب در یک بازاریاب دیجیتال شامل متغیرهایی مانند انتشار پیام‌های تاثیرگذار، ایجاد اعتماد و ایجاد روابط است. انگیزه در اینجا ایجاد یک پیام تاثیرگذار و ارائه آن به مشتریان به روشی واضح، مختصر، جالب و مرتبط است. یک بازاریاب دیجیتال باید این توانایی را داشته باشد که از منظری متفاوت به چیزها نگاه کند، بتواند ایده‌ها را به گونه‌ای که مخاطب درک می‌کند، به اشتراک بگذارد، همراه با درک چیزهایی که برای مخاطب سرگرم‌کننده و ارزشمند است.

آشنا بودن با فعالیت در رسانه‌های اجتماعی:
رسانه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به عرصه‌ای برای گفتگوهای عمومی هستند. بازاریابان دیجیتال می‌توانند از آن به نفع خود برای انتقال پیام مرتبط به مخاطبان مربوطه استفاده کنند. مهارت رسانه‌های اجتماعی بیشتر از پست کردن مداوم محتوا است. کیفیت محتوا، ارتباط محتوا و تعامل با مخاطب، 3 عامل دیگری هستند که بازاریابان باید هنگام ایجاد استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی بدانند. هر پلتفرم رسانه اجتماعی الگوریتم خاص خود را دارد که به کسب و کارها کمک می‌کند تا محتوای خود را برای مخاطب خاصی به منظور دریافت دقیق دداده‌ها، هدف قرار دهند. برخی از ابزارهای جدید مانند تبلیغات پولی، هشتگ‌ها و گروه‌های تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا حضور خود را در رسانه‌های اجتماعی تثبیت کنند.

مهارت‌های اساسی طراحی:
محتوای بصری امروزه بیشتر از محتوای نوشتاری به شما کمک می‌کند تا در معرض دید قرار بگیرید. ویدیوها در حال تسخیر اینترنت هستند.بهترین تمرین برای بازاریابان دیجیتال این است که دانش اولیه در مورد نرم افزارهایی مانند Adobe Creative Suite ( فتوشاپ، افتر افکت، illustrator، InDesign ، Canva، Inkscape  را داشته باشند که به آنها در ایجاد محتوای بصری کمک کند.

سایر مهارت‌های اختصاصی کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

  • آشنایی با اصول بازاریابی
  • دانستن نحوه برنامه‌ریزی و داشتن توانایی مدیریت زمان
  • داشتن مهارت‌های خلاقانه و ارائه خوب
  • دانش در زمینه‌های کلیدی بازاریابی
  • آشنایی با نحوه برنامه‌ریزی، ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی
  • درک ابزارهای اندازه گیری کلیدی موجود
  • توسعه حضور اجتماعی و حمایت موثر از برندها

اگر مهارت های بالا را دارید و خواهان ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ هستید میتوانید آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران و سایر استان های کشور را دنبال کنید.

رشته‌های تحصیلی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ

در ایران برای کارشناسی دیجیتال مارکتینگ رشته تحصیلی مختص به آن وجود ندارد و حتی برخی از افراد به واسطه تجربه‌ها و مهارت‌هایی که خارج از دانشگاه به دست آورده‌اند در این شغل فعالیت می‌کنند. با این حال رشته‌هایی وجود دارد که تحصیل در آنها شما را برای استخدام در این شغل در اولویت قرار می‌دهد. این رشته‌ها عبارت است از: بازاریابی، مدیریت، برنامه‌نویسی، زبان و ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری، زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و مدیریت صنایع.
چنانچه فارغ التحصیل رشته هایی که نام برده شد هستید و به دنبال کار در حوزه تحصیلی خود هستید، آگهی های استخدام دیجیتال مارکتینگ را مشاهده نمایید.

ویژگی های شخصیتی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال باید از نظر شخصیتی و اخلاقی واجد ویژگی‌های زیادی باشد. با این حال در میان ویژگی‌های شخصیتی متفاوت، چند ویژگی مهمتر از بقیه هستند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • خلاقیت
  • سازگاری
  • اعتماد به نفس بالا
  • داشتن روحیه مشارکتی
  • داشتن صبر
  • متعهد و مشتاق بودن
  • با انگیزه بودن
  • داشتن روحیه دیپلماتیک و کارآمد
  • قابل اعتماد بودن

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ، آینده بسیاری از کسب و کارها را تعیین خواهد کرد. البته امروزه هم هیچ بخشی بدون اتخاذ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب، قادر به ادامه حیات یا رقابت در بازار نخواهد بود. رشد مداوم در کسب و کار بدون پذیرش این ابزار فوق مدرن، برای پیشبرد فروش ممکن نیست. سازمان‌هایی که این ضرورت تجاری را درک کرده‌اند، از نزدیک‌ترین رقبای خود در بازار پیشی می‌گیرند. در حال حاضر بسیاری از نهادهای تجاری وجود بر اساس روش‌های مختلف همچون حضور آنلاین و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شدت در حال رشد هستند. از این رو می‌توان گفت این حرفه جذابیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی برای رشد و گسترش خود و همچنین به کارگیری نیروهای مختلف دارد. با توجه به این توضیحات، اگر فکر می‌کنید دیجیتال مارکتینگ همان شغلی است که به دنبالش بودید، با یادگیری حرفه‌های اصلی آن و کسب تجربه رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا