کارجو

کاورلتر (cover letter) چیست؟ + نحوه نگارش کاورلتر

زمان مطالعه: 7 دقیقه

کاورلتر رزومه چیست؟ (بررسی تفاوت کاور لتر و رزومه)

حتما شما هم این روز ها در مباحث مربوط به کار و استخدام یا حتی از زبان دانشجویان اصطلاح کاورلتر را شنیده اید. و با خود گفته اید که کاورلتر چیست؟ کاورلتر تحصیلی (کاورلتر برای اپلای) و کاور لتر شغلی (کاورلتر برای استخدام) چه تفاوتی با هم دارند؟ در این مطلب از ایران استخدام به این سوال شما پاسخ میدهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

اگر بخواهیم رزومه و کاور لتر را با همکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم رزومه در مقابل کاورلتر، بسیار شبیه نمک در مقابل فلفل است.

رزومه مثل نمک است یک ماده کلیدی لازم برای تهیه هر غذا که در این مورد، در کسب شغل یک امتیاز محسوب می شود.
از سوی دیگر، کاورلتر مانند فلفل است از آن استفاده میکنیم تا طعم بیشتری به غذای خود (رزومه خود) بدهید.
زمانیکه، نمک و فلفل وقتی با هم استفاده شوند بهترین نتیجه را حاصل می کنند. به همین خاطر، شاید مقایسه این دو کمی احمقانه به نظر برسد. به هر حال بیاییم این کار را انجام دهیم!

منظور از کاورلتر (cover letter) چیست؟

کاورلتر که در زبان فارسی با عنوان نامه پوششی (معرفی نامه) هم شناخته میشود، نوشته ایست که معمولا همراه با رزومه به موسسات و شرکت های مورد نظر ارسال میشود. کاورلتر ها معمولا شامل 3 تا 4 پاراگراف میباشند که مهارت ها، تجربه و دستاورد های شما را در رابطه به موقعیت شغلی و یا تحصیلی که برای آن تقاضا میدهید برجسته میکند. این نامه ها توضیحات بیشتری در مورد مهارت ها و قابلیت های شما نسبت به آنچه در رزومه کاری یا تحصیلی شما نوشته میشود میدهند.

در رابطه با ارائه معرفی نامه باید بگوییم که اولاً، ارائه آن همیشه لازم نیست. ثانیاً، حتی اگر هم لازم باشد، فقط اطلاعات بیشتری را به رزومه اضافه می کند و هرگز نباید همان محتوای رزومه را تکرار کند. نامه پوششی به شما امکان می دهد مواردی را که نمی توانید از طریق رزومه بیان کنید را توضیح دهید، مانند:

  1. توضیح در مورد دلیل درخواست خود برای این موقعیت شغلی.
  2. شواهد و مدارک برای اینکه نشان دهید چرا برای این موقعیت مناسب هستید.
  3. مثال هایی که نشان دهید چگونه می توانید برای شرکت سودمند باشید
  4. جزئیات مربوط به شکاف اشتغال یا سابقه کاری کمتر
  5. انگیزه و آرزوهای خود

کاورلتر را معمولاً به رزومه پیوست می کنند و به عنوان معرفی به مسئول استخدام ارائه می دهند. همانطور که بالاتر گفتیم یک کاورلتر ایده آل 3-4 پاراگراف است.

انواع کاورلتر

کاور لتر ها با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند. کاربران کاورلتر ها معمولا دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارجویان میباشند البته نوع کاور لتر برای کاربرد های مختلف متفاوت است. برای مثال نحوه نوشتن کاور لتر برای مقاله با نمونه کاور لتر برای شغل متفاوت است. پژوهشگر و محقق یا دانشجویی که کاورلتر خود را برای مقاله ای مینویسد باید اطلاعاتی در مورد محتوا و کاربرد مقاله خود را شرح دهد. برخی از فارغ التحصیلانی که اقدام به مهاجرت مینمایند، باید کاورلتر تحصیلی خود را به مراکز مربوطه جهت اخذ ویزای تحصیلی ارسال نمایند. پس نمونه کاورلتر شغلی بسیار متفاوت تر از کاور لتر برای ویزای تحصیلی میباشد.

کاور لتر باید شامل چه مواردی باشد؟

  • تاریخ و اطلاعات تماس

اطلاعات تماس خود مانند نام کامل، عنوان، ایمیل، شماره تلفن، آدرس (اختیاری) و تاریخ را در بالای صفحه بنویسید. اطلاعات شرکت مانند نام شرکت، بخش و آدرس را نیز به آن اضافه کنید.

  • عنوان

از اعداد، سؤالات یا صفت های جالب استفاده کنید. مثلا چیزی شبیه به این نوشته:

5 روشی که می توانم با آن ها در بهبود بازاریابی شرکت به شما کمک کنم.

  • پاراگراف اول (مقدمه)

در این فضا خود را با جزئیات بیشتری معرفی کنید و دلیل اینکه چرا این شغل برایتان هیجان انگیز است را توضیح دهید.

  • پاراگراف دوم 

دلیل مناسب بودن خود را بیان کنید. خلاصه ای کوتاه از حرفه و مهارت های خود را متناسب با نیازهای شرکت بنویسید.

  • پاراگراف سوم

دلیل اینکه خود را برای شرکت آنها مناسب می دانید بیان کنید. چه عاملی شما را برای کار در آنجا هیجان زده می کند؟ چه چیز را میخواهید یاد بگیرید؟

  • پاراگراف پایانی

با قدرت همه مواردی را که به آنها پرداختید را به اتمام برسانید و تکرار کنید که چرا برای این کار مناسب هستید.

  • امضا

از یک علامت رسمی مانند «ارادتمند شما» + نام کامل خود استفاده کنید.
خوانندگان (مسئولان استخدام) را به سفری هیجان انگیز ببرید، چیزهایی که از قبل می دانند را به آنها نگویید! فقط سعی کنید به سوالات اصلی پاسخ دهید: چرا شما؟ چرا این شرکت؟ چرا این نقش؟

رزومه چیست؟

رزومه رایج ترین سند شغلی است که کارجویان از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید برای شغلی درخواست بدهید، باید رزومه داشته باشید.
به عبارت ساده تر، رزومه خلاصه ای مختصر از تحصیلات، سابقه کاری، مهارت ها، مدارک و موفقیتهای شماست که یک ایده تقریبی از حرفه ای بودن، سابقه کاری و موفقیتهای کلیدی شما را برای مسئول استخدام فراهم می آورد.
رزومه معمولاً یک صفحه است و به ترتیب زمانی نوشته می شود.
اما به طور کلی، شما سه گزینه برای انتخاب نوع رزومه پیش رو دارید. علاوه بر فرمت زمانی، فرمت عملکردی یا ترکیبی نیز وجود دارد. این به خودتان بستگی دارد که بفهمید کدام یک برای شما مناسب تر است.

رزومه باید شامل چه مواردی باشد؟

  • اطلاعات تماس

باید رزومه خود را با اطلاعات تماس شروع کنید و سپس نام کامل، عنوان، آدرس (اختیاری)، آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را بنویسید. در برخی کشورها، تاریخ تولد، ملیت و عکس را نیز اضافه می کنند.

  • خلاصه حرفه ای یا هدف رزومه

خودتان را در سه جمله توصیف کنید. ابتدا عنوان شغلی را بیاورید و سپس مهارتها و شایستگیهای خود را بیان کنید.

  • سابقه کار

مهمترین قسمت رزومه شماست. سوابق کاری مرتبط را به ترتیب زمانی معکوس در فهرست وارد کنید. برای توضیح در مورد پیشرفتهای کلیدی خود، 3 تا 5 نقطه بولت را در زیر هر ورودی اضافه کنید.

  • تحصیلات

اگر یک حرفه ای باتجربه هستید، ذکر آخرین مدرک تحصیلی و نام دانشکده کفایت می کند. اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید، می‌توانید جزئیات بیشتری مانند دوره‌های آموزشی مرتبط، کمک‌های مالی یا فعالیت‌های فوق برنامه را نیز در رزومه درج کنید.

  • مهارت‌ها

مهارت‌های مرتبط را انتخاب کنید و آن‌ها را به چند زیربخش مانند مهارت‌های رایانه ای، مهارت‌های نرم، زبان‌های مورد تسلط و غیره تقسیم کنید.

  • بخش‌های دیگر

گواهینامه ‌ها، دوره‌ها، جوایز، نقاط قوت، نشریات، کنفرانس‌ها، سرگرمی‌ها، رسانه‌های اجتماعی، منابع و غیره همه از موارد اختیاری هستند که می توانید به رزومه اضافه کنید.
اگر نمی دانید که در بخش های خاصی از رزومه خود چه باید بنویسید، فقط راهنمای گام به گام رزومه ما را مطالعه کنید.
اما اگر تماشای ویدیو را به خواندن ترجیح می دهید، شاید این راهنمای ویدیویی 5 دقیقه ای را نیز برای نوشتن یک رزومه عالی دوست داشته باشید.

هفت تفاوت بین کاورلتر و رزومه

توضیحات کاور لتر رزومه
نوع سند میتواند الزامی یا اجباری باشد اجباری
هدف به معرفی خود میپردازید و اطلاعاتی ارائه میدهید تا مسئول استخدام را قانع کنید که برای این سمت شغلی مناسب هستید. اطلاعاتی در مورد سوابق کاری و شایستگیهای خود
محتوا شایستگی های مهمی که برای شغل خاصی دارید ( اطلاعات پایه) خلاصه ای از مهارت ها، سابقه کاری، تحصیلات و موفقیت ها
اطلاعات علایق ذهنی، انگیزه ها و جاه طلبی ها حقایق عینی
فرمت نوشته ای با 3 تا 4 پاراگراف کامل بخش بندی مطالب و استفاده از بولت ها، نقطه، اعداد و …
لحن محاوره ای تر حرفه ای
طول معمولا 1 تا 2 صفحه یا بیشتر 1 تا حد اکثر 2 صفحه

 

  • نوع سند

زمانی که برای کاری درخواست می دهید، معمولاً از شما می خواهند که رزومه ای ارائه دهید. این یک سند پایه است که مسئولان استخدام از آن برای فیلتر کردن داوطلبان یا به عبارتی کارجویان استفاده می کنند. از سوی دیگر، درحالیکه ارائه نامه های همراه اغلب الزامی است، گاهی اوقات اختیاری نیز هست. و این به الزامات شغل مورد نظر بستگی دارد.

  • هدف

هدف از رزومه ارائه خلاصه ای از سوابق کاری و شایستگی های شماست. در حالی که هدف اصلی کاورلتر اثبات آن شایستگی هاست. باید خودتان را به مسئول استخدام معرفی کنید و نشان دهید که چگونه این تجربه و مهارت‌ها شما را برای آن شغل مناسب می سازد.

  • محتوا

رزومه باید حاوی اطلاعات مهمی در مورد سوابق کاری و حرفه ای شما باشد. یک کاورلتر به مسئول استخدام کمک می کند تا بتواند آن اطلاعات را تفسیر کند. به عنوان مثال، ممکن است در رزومه خود یک شکاف اشتغال داشته باشید و در کاور لتر خود دلیل آن را توضیح دهید.

  • اطلاعات

هر رزومه ای عمدتا در مورد بیان حقایق است. در مقابل، کاورلتر شما باید حاوی اطلاعات ذهنی بیشتری باشد، مانند دلیل شما برای درخواست آن شغل، دلیل علاقه خود به آن صنعت و یا اینکه چرا می توانید برای این شغل مناسب باشید. اینجا جایی است که می توانید تا حدودی شخصیت خود را نشان دهید.

  • فرمت

یک رزومه به بخش‌های متعددی مانند سابقه کاری، تحصیلات، مهارت‌ها و غیره تقسیم می‌شود و باید در زیر هر بخش از نقطه های گلوله ای استفاده شود. از سوی دیگر، کاورلتر در قالب نامه نوشته می شود و از 3-4 پاراگراف کامل تشکیل شده است که شامل عنوان، سلام اول نامه، مقدمه، محتوای کلی، نتیجه گیری و امضا می باشد.

  • لحن

رزومه ها لحن حرفه ای تر و رسمی تری دارند. در کاورلتر خود می توانید از لحن محاوره ای تری استفاده کنید و آن را با حس شخصی تری بیان کنید. واقعیت این است که رزومه ها نسبتاً عینی هستند و نامه های همراه ذهنی هستند.

  • طول

رزومه شما باید یک صفحه باشد. البته این امر به موقعیت شغلی شما بستگی دارد. اما کاورلتر آن هرگز نباید بیشتر از 3/4 صفحه (صرف نظر از سطح حرفه ای شما) باشد.

پیشنهاد کارشناس منابع انسانی:
با اینکه کاورلتر همیشه خوانده نمی شود، باز هم ارائه آن مخصوصاً در شرکت های کوچکتری که احتمال می رود که درخواستها را به صورت دستی بررسی کنند، یک حسن نیت تلقی می شود. در برخی از برنامه های آنلاین فقط می توانید یک سند را آپلود کنید، بنابراین در این صورت می توانید کاور لتر و رزومه خود را در یک فایل ادغام کنید یا فقط رزومه را ارسال کنید (ولی از ادغام هر دو در یک فایل خودداری کنید، زیرا اهداف متفاوتی دارند و توسط ATS بطور متفاوتی سنجیده می شوند). اگر در آگهی خواسته شده که فقط رزومه را ارسال کنید، می توانید از کاورلتر چشم پوشی کنید.

کاور لتر و رزومه چگونه یکدیگر را تکمیل می کنند؟

اگرچه بین این دو تفاوت های متعددی وجود دارد، اما مکمل یکدیگرند.
به بیان ساده، رزومه خود را به عنوان طرح کلی برای داستان کاور لتر خود در نظر بگیرید.
در همین راستا، همچنین می توانید کاور لتر خود را به عنوان کتابچه راهنمای رزومه در نظر بگیرید. این کار به شما امکان می دهد تا داده های خام موجود در رزومه را به نامه ای آسان تبدیل کنید که مهارت ها و توانایی های کلیدی شما را به نمایش بگذارد. در نهایت، هدف از نوشتن کاور لتر این است که رزومه شما خوانده شود.
آنها باید از نظر طراحی نیز مکمل یکدیگر باشند. مطمئن شوید که الگوی کاورلتر شما با الگوی رزومه ای که انتخاب کرده اید مطابقت دارد. این کار باعث می شود حرفه ای تر به نظر برسید. (میتوانید برای ساخت رزومه با سیستم رزومه ساز ایران استخدام اینجا کلیک نمایید.)
در پایان، هر دو سند این فرصت را فراهم می کنند تا (معرفی سی ثانیه ای) خود را ارائه دهید و در یک مصاحبه شغلی امتیاز بگیرید.

سخن پایانی

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، علاوه بر اطلاع از بروز ترین آگهی های استخدام در سراسر کشور، میتوانید رزومه خود را در کمترین زمان ممکن با بالاترین دقت آماده نمایید و آن را برای کارفرمایانی که در این سایت اقدام به درج آگهی مینمایند ارسال کنید.

اگر کارجو هستید و به دنبال بروز ترین آگهی های استخدام با توجه به موقعیت شغلی خود میباشید، برای عضویت به این قسمت مراجعه نمایید.

چنانچه کارفرما هستید و به دنبال بستری مناسب برای درج آگهی استخدام و جذب نیروی مورد نیاز خود میباشید. سایت ایران استخدام، بزرگ ترین مرجع آگهی های استخدام سراسر کشور این بستر را برای شما محیا کرده است. جهت درج آگهی خود در این سایت به این قسمت مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا