کارجومصاحبه استخدامی

10 نکته برای موفقیت در مصاحبه شغلی آنلاین و غیر حضوری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چگونه برای یک مصاحبه آنلاین و غیرحضوری آماده شویم؟

نکاتی برای آمادگی در مصاحبه غیر حضوری و آنلاین وجود دارند که در صورت رعایت نکردن آنها، احتمالا باعث از دست دادن پیشنهاد شغلی شوند. در مصاحبه آنلاین کارفرما از شما درباره سابقه دورکاری، اینکه چرا به دنبال شغل دورکاری هستید، و… سوال خواهند پرسید.
پس از سال ها فعالیت در حوزه کاریابی و استخدام، قصد داریم تا نکات و گام های آماده سازی جهت موفقیت در مصاحبه غیرحضوری را با شما در میان بگذاریم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

1- فضای مصاحبه آنلاین خود را مرتب کنید

اگر دفتر کار خانگی شما درهم برهم و شلخته است، ممکن است کارفرما نگران این باشد که شما در موقعیت دورکاری به حد کافی کارآمد و به دردبخور نباشید.
بنابراین، پیش از مصاحبه شغلی تصویری از مرتب و منظم بودن اتاقتان مطمئن باشید. همچنین محیطی که برای مصاحبه آنلاین انتخاب شده‌ باید آرام و بدون هیچ سروصدایی باشد. پس تمامی عواملی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند را برطرف کنید.

2- تنظیمات مصاحبه آنلاین تصویری خود را آزمایش کنید

پس از اینکه اتاق مربوط به مصاحبه غیرحضوری شما آماده شد، نوبت آماده سازی نرم‌افزار یا پلت‌فرم مصاحبه است که معمولا از طرف مجموعه‌ای که می‌خواهید در آن استخدام شوید معرفی می‌شود. نرم‌افزار یا پلت‌فرمی که جهت مصاحبه آنلاین شما با کارفرما معرفی شده‌ را پیش از روز مصاحبه تست کنید با محیط نرم افزار آشنا شوید. شما می‌توانید یک مصاحبه آنلاین آزمایشی با دوستان یا اعضای خانواده ترتیب دهید. این باعث می‌شود که از وضوح صدا، برقراری اینترنت و برقراری صحیح دوربین اطمینان حاصل کنید.

از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید تا وضوح تصویر و صدای شما را به خوبی بررسی کنند. چنانچه آن‌ها صدا و تصویر دریافتی آن‌ها واضح نباشد، یک تست سرعت اینترنت انجام دهید و مشکل را قبل از مصاحبه با کارفرما برطرف کنید. برای مصاحبه کننده بسیار مهم است که صدا و تصویر شما را به وضوح دریافت کند.

نکته: انجام مصاحبه غیرحضوری بصورت آزمایشی با دوستان یا اعضای خانواده، کمی اضطراب مصاحبه را از بین خواهد برد.

پیشنهاد نرم افزار مصاحبه آنلاین: تجربه ثابت کرده‌است بسیاری از شرکت ها از طریق نرم افزار زوم (Zoom) با کارمندان مصاحبه آنلاین خود را انجام می دهند. همچنین برخی شرکت‌ها Google Hangouts را ترجیح می دهند و برخی ممکن است پلتفرم اختصاصی برای مصاحبه تصویری آنلاین خود را معرفی کنند.

مصاحبه آنلاین

3- توضیح دهید چرا به دورکاری علاقه مند هستید

بعد از آماده‌سازی محیط، تجهیزات و تنظیمات لازم جهت مصاحبه حضوری باید بدانید چگونه با یک شروع خوب خود را برجسته نشان داده‌ و دیگران را تحت تأثیر قرار دهید.

این‌روزها بیشتر افراد به دلیل انعطاف‌پذیری مشاغل دورکاری، تمایل زیادی به همکاری با مجموعه‌هایی دارند که بصورت دورکاری فعالیت می‌کنند. یکی از سوالاتی که در مصاحبه‌های دورکاری پرسیده می‌شود این است که چرا به دورکاری علاقه دارید؟ در پاسخ به این سوال می‌توانید به توازن کار و زندگی اشاره کنید یا هر دلیلی دیگری که برای انتخاب دورکاری دارید.

اصل صداقت در مصاحبه را رعایت کنید

تجربه نشان داده‌ است کارفرمایان تمایل به استخدام متقاضیانی دارند که در مصاحبه صادق باشند. (حتی اگر پاسخی که متقاضی به سوالات می‌دهد، حرفه‌ای نباشد. پس بهتر است زمانیکه مصاحبه کننده از شما درباره دلیل درخواست کار، دلیل علاقه به این شغل و… سوال می‌کند صادقانه جواب دهید و علاقه و شور از خود نشان دهید.

4- دلیل جذابیت شغل را توضیح دهید

در نظر داشته باشید که تنها تمایل به انجام دورکاری به منظور استخدام در آن شغل کافی نیست. کارفرمایان مایلند از زبان هر متقاضی بشنوند که چرا این شغل را دوست دارند و چرا می خواهند برای آن شرکت کار کنند؟
حتی اگر دلیل اصلی شما برای شغل مورد نظر به دست آوردن موقعیت دورکاری باشد، همچنان باید به جنبه هایی که برای شما هیجان انگیز است، اشاره کنید.
اگر نتوانید توضیح دهید که چرا این موقعیت شغلی توجه شما را جلب کرده‌ و چرا فکر می‌کنید برای این نقش مناسب هستید، شما کارفرما را در مصاحبه تحت تأثیر قرار نخواهید داد.
مصاحبه کننده باهوش تر از این حرف هاست. او می داند چگونه کسی را پیدا کند که علاوه بر آشنایی کامل به شغل مورد تقاضا بتواند توضیح دهد که این شغل چگونه متناسب با علایق، هیجان ها و اهداف شغلی اوست.

5- موفقیت ها و دستاوردهای اخیر خود را مرور کنید

در هر مصاحبه‌ای، کارجویان باید سوابق کاری و موفقیت‌های اخیر خود را در نظر داشته‌ باشند. شما به عنوان متقاضی دورکاری در مصاحبه آنلاین باید آماده‌ پاسخگویی به سوالاتی همچون سوالات زیر باشید:

  • در آخرین موقعیت شغلی مسئول چه اموری بودید؟
  • اخیرا با چه چالش‌های عجیبی مقابله کرده‌اید؟
  • بزرگ ترین موفقیت شما در زندگی و کارتان چیست؟

با مرور رزومه و سوابق کاری خود آمادگی بهتری در پاسخگویی به سوالات خواهید داشت. در مصاحبه، نشان دهید که سوابق کاری و تجربه شما چگونه در شغل آینده شما به دردبخور و سودمند خواهد بود. این یکی از نکاتی است که می تواند باعث استخدام شما شود حتی اگر رقیبان تجربه بیش‌تری نسبت به شما داشته‌ باشند. اگر سابقه دورکاری داشتید در مورد اقدامات مفید و موفقی که در مواجهه با چالش‌ها داشته‌ اید صحبت کنید. این یک برد برای شما محسوب می شود.

مصاحبه آنلاین

6- درباره ی مهارت های سازمانی و اخلاق کاری صحبت کنید

اگر می خواهید در یک تیم دورکار استخدام شوید، باید این اعتماد را به کارفرما بدهید که حتی زمانی که کسی مراقبت شما نیست و بر شما نظارت ندارد صادق، مسئولیت پذیر و سخت کوش هستید. بنابراین پاسخ این سوالات را با خود مرور کنید:

  • اخلاق کاری از نظر شما چیست؟
  • چگونه در مجموعه‌ای سازمان یافتگی را حفظ می کنید؟
  • از نظر شما کیفیت به چه معنی است؟

پاسخ همه پرسش‌های مصاحبه، متمرکز بر شخصیت افراد هستند. سعی کنید تا همه مسائلی که باعث حواس پرتی شما می شوند را از میان بردارید تا مصاحبه کننده پی ببرد که شما در محیط کاری خانه کارامد و متمرکز هستید.

7- چند سوال برای پرسیدن از مصاحبه کننده آماده نمایید

احتمال دارد که کارفرمایان با گفتن جمله هایی مانند «شما سوالی از من ندارید؟» جلسه مصاحبه را به پایان برسانند. شما نباید بگوید «خیر»! اگر شما هیچ پرسشی درباره شرایط کاری، شرکت و… نداشته باشید، کارفرما فکر خواهد کرد که شما علاقه مند نیستید یا کار خود را جدی نگرفته اید. اگر سوالات مهمی از کارفرما بپرسید، شانس بیش‌تری جهت گزینش به دست خواهید آورد.

شما می توانید درباره مسائل زیر سوال کنید:

  • اهداف ابتدایی در آن موقعیت شغلی (در 90 روز نخست چه موفقیتی باید حاصل شود)
  • عملکرد شما چگونه سنجیده خواهد شد
  • چه نوع آموزش و معارفه مجازی فراهم خواهد شد؟
  • اهداف تیم یا شرکت برای سال آینده چیست؟
  • چه نکات و رهنمودهایی برای کارمند تازه‌ای که به سازمان پیوسته‌ است، ارائه میکنید؟
  • تیم دورکاری از چه ابزارهایی برای ارتباط و پیگیری کار استفاده می کند؟

سوالات بسیاری وجود دارد که با مطرح کردن این سوالات در مصاحبه شغلی می توانید اطلاعات فراوانی را کسب کنید. اگر شما هیچ سوالی مطرح نکنید، مصاحبه کننده نگران خواهد شد.

نکته: نباید سوالاتی بپرسید که به راحتی بتوان با جست و جو در سامانه شرکت، پاسخ آن‌ها را به دست آورد. برای مثال از کارفرما نپرسید که «پیشینه شما چیست؟» شما می‌توانید این اطلاعات را از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون LinkedIn (لینکد این) و… پیدا کنید.

8- برای مصاحبه لباس مناسبی آماده کنید

سعی کنید لباس مناسبی برای مصاحبه آماده کنید. لباستان را از قبل آماده کنید و کنار بگذارید. با این کار در روز مصاحبه یکی از نگرانی‌ها و دغده‌های شما کم شود. پیشنهاد میکنیم لباس مصاحبه را در روز تمرین گفت‌وگوی تصویری با دوستان یا خانواده بپوشید تا ببینید که آیا مناسب است یا خیر. حتی اگر قرار نباشد که در محیط کاری خود با افراد رو در رو تعامل کنید، اگر برای مصاحبه لباس مناسبی پوشیده باشید، تأثیر مثبتی بر کارفرمایان خواهید گذاشت. لباسی که انتخاب می‌کنید باید بگونه‌ای باشد که با آن حرفه‌ای به نظر برسید اما دقت کنید که لباس شما نباید جلف و زننده باشد. بیاد داشته باشید که لباس شما کثیف، نا مرتب و چین‌وچروک نباشد.

مصاحبه آنلاین

9- تاریخ و ساعت مصاحبه را فراموش نکنید

ایمیل یا دیگر راه‌های ارتباطی خود با شرکت را بازبینی کنید. از تاریخ و ساعت مصاحبه اطمینان حاصل نمایید تا مصاحبه خود را به خاطر اشتباه زمانی و مواردی از این قبیل از دست ندهید.
گوگل کَلندر (Google Calendar)، زوم (Zoom) و هر نرم افزار مصاحبه آنلاین و غیرحضوری معمولاً دارای این قابلیت ارزشمند هستند که قرارهای تقویمی را برای منطقه زمانی شما تنظیم کنند. چه بهتر که این تنظیمات را پیش از روز مصاحبه شغلی تصویری خود بازبینی کنید.

10- آمادگی مواجه با مسائل غیرمنتظره را داشته‌ باشید

در نهایت، تمام اتفاقات غیر منتظره را در نظر بگیرید. اینکه اگر پلتفرم مصاحبه غیرحضوری متصل نشود، سروصدای غیرمنتظره یا دیگر اختلال‌ها در طول مصاحبه تصویری رخ دهد، چه کاری باید انجام دهید؟ در صورتی که نتوانستید وارد تماس تصویری شوید، اینترنت و برنامه‌ جایگزین داشته باشید.
این را در نظر داشته باشید که آیا شماره‌ای دارید که بتوانید با مصاحبه کننده تماس بگیرید؟ آدرس ایمیلی از مصاحبه کننده دارید که بتوانید آن ها را از مشکلی که دچار هستید، آگاه نمایید؟
این موراد نکاتی هستند که شاید دغدغه‌ای در یک مصاحبه عادی حضوری نباشند؛ اما در برخی حوزه‌ها کارمندان دورکار یا هر کسی که در مصاحبه‌های غیرحضوری شرکت می کنند باید برای روبه رویی با آن ها حاضر باشد.

سخن پایانی

امیدواریم که با خواندن این مطلب متوجه شوید که چگونه باید برای مصاحبه آنلاین حاضر شوید تا با موفقیت از پس مصاحبه شغلی غیرحضوری برآیید. حتما تنظیمات ویدئویی خود را آزمایش کنید و فضایی عاری از عوامل حواس پرتی ایجاد کنید تا با آسودگی خیال مقابل دوربین بنشینید.
به سوالات مصاحبه و همچنین سوالاتی که قرار است از مصاحبه گر بپرسید تمرکز کنید. از آنجا که در نهایت، یک مصاحبه شغلی غیرحضوری درست مانند هر مصاحبه دیگر است؛ کارفرما کسی را انتخاب خواهد کرد که مشتاق و علاقه مند بوده و بتوانند به طور واضح کارها و نقاط قوت اخیر خود را توضیح دهد. کسی که بتواند بیان کند که چرا این شغل برای اهداف شغلی آن ها مناسب است.

جهت مشاهده فرصت های شغلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برگرفته از: careersidekick.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا