راهنمایی شغلیکارجو

10 نمونه متن درخواست مرخصی از کار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نحوه درخواست مرخصی از مدیر سازمان‌ها

مرخصی در قانون کار یکی از مهم‌ترین مسائل کارمندان و کارگران بخش دولتی و خصوصی می‌باشد. قانون کار برای مستخدمین بخش دولتی و خصوصی انواع مرخصی استحقاقی ازجمله مرخصی استعلاجی، مرخصی ازدواج، مرخصی بدون حقوق و… را در نظر گرفته‌است. در مطلب قبلی به بررسی انواع مرخصی کارمندان و شرایط مرخصی گرفتن پرداختیم. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه نوشتن متن درخواست مرخصی آشنا کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه نامه درخواست مرخصی بنویسیم؟

کارمندان در برخی مواقع و براساس دلایل مختلفی مجبور به درخواست مرخصی می‌شوند. برای مرخصی گرفتن (به انگلیسی Take a day off) بهتر است چند روز قبل از نوشتن متن درخواست مرخصی، در شرایط مناسبی با کارفرما یا مدیر بخش مربوطه صحبت کرده و آن‌ها را در جریان بگذارید. پس از درخواست مرخصی بهتر است متن درخواست مرخصی خود را آماده‌ کنید. متن درخواست مرخصی با توجه به دلیل مرخصی شما می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع نمونه متن درخواست مرخصی آشنا نماییم.

متن مرخصی استحقانی

بر اساس اصل 43 قانون اساسی کشوری، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون کار، برای کارکنان روزهایی را به عنوان مرخصی در نظر گرفته‌است تا کارکنان بتوانند به کارهای فردی خود رسیدگی کنند. (مرخصی استحقاقی می‌تواند بصورت روزانه، هفتگی و… باشد.)

1- نمونه متن درخواست مرخصی ساعتی

مرخصی ساعتی، بخشی از مرخصی استحقاقی محسوب می‌شود. طبق ماده 70 قانون کار چنانچه مرخصی کارکنان کمتر از 1 روزکاری باشد، جز مرخصی ساعتی استحقاقی محسوب می‌شود. البته در برخی مجموعه‌های کاری اگر فردی بیش از 2 یا 3 ساعت مرخصی ساعتی دریافت کند، برای او یک روز کامل مرخصی محسوب می‌شود.

بنام خدا

مدیر محترم مجموعه ……….

با سلام و عرض ادب و احترام محضر جنابعالی

به عرض می رساند که این جانب ………. کارمند بخش ………. مجموعه، در تاریخ ………. بدلیل انجام امور بانکی نیاز به مرخصی ساعتی از ساعت ………. تا ساعت ………. را دارم.

خواهشمند است در صورت امکان با درخواست مرخصی اینجانب موافقت نمایید.

سپاسگزارم امضاء ……….

2- نمونه متن درخواست مرخصی برای مسافرت

تمامی کارکنانی که قراردادشان مشمول قانون کار می‌باشد، در طول سال 26 روز مرخصی استحقاقی طبق مرخصی قانون کار می‌توانند دریافت کنند. افراد از این زمان تعیین شده جهت انجام امور شخصی می‌توانند استفاده نمایند.

جناب آقای/سرکار خانم ……….
سرپرست محترم واحد ……….

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ………. به علت مسافرت، درخواست مرخصی از تاریخ ………. لغایت ………. دارم .
خواهشمند است در صورت موافقت دستورات لازم را اعلام فرمایید.

همچنین از مساعدت شما کمال تشکر و قدردانی را دارم.

3- نمونه متن درخواست مرخصی ازدواج

تمامی کارکنان مشمول قانون کار، برای ازدواج دائم بمدت 3 روز حق مرخصی ازدواج دارند. (این مدت از زمان مرخصی استحقاقی افراد کسر نشده‌ و تمامی حقوق و مزایا در این مدت بصورت کامل پرداخت می‌شود.) در ادامه یک نمونه متن درخواست مرخصی از رئیس بدلیل ازدواج را مشاهده می‌کنید:

جناب آقای ………. سرپرست محترم بخش ……….

تاریخ ……….

با احترام به استحضار می رساند اینجانب از تاریخ ………. تا ………. نیاز به مرخصی ازدواج دارم. خواهشمند است با مرخصی این جانب در تاریخ های یاد شده موافقت فرمایید.

باتشکر

نام و نام خانوادگی

4- نمونه متن درخواست مرخصی تولد فرزند

این مرخصی شامل آقایان و خانم‌هایی می‌شود که صاحب فرزند می‌شوند. البته مرخصی تولد فرزند برای خانم‌های شاغل، مرخصی زایمان نیز گفته می‌شود. این مرخصی برای خانم‌ها به مدت 9 ماه و برای آقایانی که همسر آن‌ها شاغل بوده و مشمول مرخصی زایمان می‌باشند، به مدت 3 روز تعیین شده‌است. در ادامه یک نمونه متن درخواست مرخصی تولد فرزند برای آقایان را مشاهده می‌کنیم:

بسمه تعالی

موضوع: درخواست مرخصی ……….

باعرض سلام و احترام محضر مدیریت محترم ………. جناب آقای / سرکار خانم ……….

اینجانب ………. به شماره پرسنلی ………. به دلیل تولد فرزندم، درخواست استفاده از مرخصی تولد فرزند به مدت 3 روز از تاریخ ………. می‌باشم. لذا از جنابعالی خواهشمندم در صورت صلاحدید باتوجه به ضرورت موضوع با تقاضای بنده موافقت نموده و دستورات لازم را در این خصوص را صادر فرمایید.
با تشکر از مرحمت و لطف همیشگی شما.

5- نمونه متن درخواست مرخصی زایمان

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، مرخصی زایمان و شیردهی برای خانم‌های شاغل 9 ماه در نظر گرفته شده‌است. معمولا زمان این مرخصی برای خانم‌ها به مدت 6 ماه قبل از زایمان و 3 ماه پس از زایمان در نظر گرفته‌ شده‌است. البته نحوه استفاده از مرخصی زایمان به اختیار زنان شاغل و توافق کارفرما می‌تواند متغییر باشد.

ریاست محترم بخش ………. جناب آقای / سرکار خانم ……….

سلام علیکم

با احترام به استحضار میرسانم اینجانب ………. به شماره پرسنلی ……….، به استناد مدارک ارسال شده‌ همراه این نامه درخواست مرخصی زایمان از تاریخ ………. را دارم.

مدارک پیوست:

  • گواهی پزشک معالج
  • تصویر شناسنامه مادر
  • گواهی تولد فرزند

نام و نام خانوادگی
امضا

6- نمونه متن درخواست مرخصی فوت اقوام درجه یک

قانون کار مرخصی، برای فوت اقوام درجه یک (همسر، فرزند، پدر و مادر) مرخصی به 3 روز کاری درنظر گرفته‌است. لازم به ذکراست این مدت از مرخصی استحقاقی کسر نمی‌شود.

باسلام و عرض ادب خدمت مدیریت محترم بخش ………. شرکت ……….

احتراما درخواست می‌شود با مرخصی 3 روزه اینجانب از تاریخ ………. تا تاریخ ………. به دلیل فوت ………. بنده موافت نمایید.

با آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای شما

نام و نام خانوادگی ……….

7- متن درخواست مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی در قانون کار برای زمان‌های بیماری کارکنان در نظر گرفته‌شده است. معمولا متن درخواست مرخصی استعلاجی توسط پزشک معالج نوشته‌ می‌شود. در این قسمت نمونه متن درخواست مرخصی به علت بیماری را مشاهده می‌کنید:

بنام خدا
تاریخ درخواست: ……….

مدیریت محترم ……….

احترما اینجانب ………. فرزند ………. کارمند بخش ………. تقاضای درخواست ………. روز مرخصی استعلاجی به دلیل شکستگی پا حین انجام وظیفه در محل کار، از تاریخ ………. را دارم.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید در تاریخ مقرر شده تمهیدات لازم جهت مرخصی ساعتی برای بنده صادر شود.

همچنین در غیاب اینجانب، جناب آقای/سرکار خانم ………. امور محوله بنده را عهده دار خواهند بود.

متن درخواست مرخصی

8- نمونه متن درخواست مرخصی بدون حقوق

در کنار مرخصی استحقاقی و استعلاجی، سومین نوع مرخصی، مرخصی بدون حقوق می‌باشد که زمان آن حداکثر 2 سال است. در این نوع مرخصی، هیچ‌گونه حقوق، مزایا و بیمه‌ای برای افراد در نظر گرفته نمی‌شود.

با سلام و احترام خدمت مدیریت محترم شرکت ……….

اینجاب ………. نیازمند استراحت و بهبودی جسمانی و روحی می‌باشم. لذا خواهشمند است مرخصی بدون حقوق برای اینجانب لحاظ گردد.

جزئیات مربوط به مرخصی:

از مورخه: ……….

تا مورخه: ……….

دلیل مرخصی: ……….

لطفا اقدامات لازم در رابطه با درخواست بنده را بررسی نمایید. همچنین جهت عدم اختلال در روند کاری مجموعه و پیشبرد اهداف، در صورت نیاز، امکان دورکاری برای اینجانب فراهم است.

باتشکر

9- نمونه متن درخواست مرخصی تحصیلی

کارکنان بخش دولتی و خصوصی جهت ارتقای سواد و تحصیلات خود، در صورت توافق با کارفرما مشمول 2 سال مرخصی تحصیلی خواهند بود. البته مرخصی تحصیلی در صورت توافق باکارفرما، به مدت 2 سال دیگر (مجموعا 4 سال) تمدید خواهد شد.

ریاست محترم بخش ……….

با عرض سلام

با توجه به قبولی اینجانب در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، جهت تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود در دانشگاه و ادامه تحصیل در این مقطع، درخواست دارم با مرخصی تحصیلی اینجانب جهت طی نمودن مراتب موافقت نمایید. زمان مرخصیو اطلاعات مربوطه متعاقبا خدمت حضور محترمتان ارسال می‌شود.

پیشاپیش از همکاری شما با اینجانب کمال قدرددانی را دارم

اردتمند شما کارمند بخش ……….

10- نمونه متن درخواست مرخصی به انگلیسی

در این قسمت یک نمونه متن درخواست مرخصی به انگلیسی را قرار داده‌ایم. در نوشتن درخواست مرخصی به زبان انگلیسی به نکات زیر توجه نمایید:

  • در قسمت Subject موضوع درخواست را بنویسید.
  • در قسمت پیش فرض (Name here) نام کامل خود را وارد نمایید.
  • پس از کلمه Dear نام یا سمت شغلی کسی را که از او درخواست مرخصی دارید را بنویسید.
  • در قسمت phone at و email at شماره تماس و ایمیل خود را وارد نمایید.

Subject : Vacation Reminder March 12-26 – (Name here)

……….,Dear

As we discussed last week, I will be out of the office from Tuesday, March 12th through Tuesday, March 26th. I just wanted to offer a reminder so as not to catch you by surprise.

I’ve examined our project schedule to ensure that I’ve completed all tasks assigned to me. I’ve also finished my upcoming duties for the next two weeks ahead of schedule, so we should be progressing as planned in terms of meeting the project deadline.

Of course, I will still be available by phone at ………. and by email at ………. in case you need to reach out. Thank you.

Best Regards,
(Name here)

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نمونه نامه مرخصی باتوجه به انواع مرخصی قانون کار پرداختیم. درصورتیکه قصد درخواست مرخصی از کارفرمای خود را دارید. پیشنهاد میکنیم پیش از ارائه درخواست مرخصی خود مراتب زیر را رعایت نمایید:

  • شرایط شرکت را در زمان مرخصی خود در نظر بگیرید.
  • دقیقه نودی نباشید و درخواست مرخصی خود را چند روز با مدیریت بخش مربوطه در میان بگذارید.
  • در صورت نیاز فعالیت‌های مربوط به خود را با هماهنگی مدیریت به همکاران خود واگذار کنید.
  • فرتموش نکنید که باید تمامی مدارک لازم برای اخذ مرخصی را همراه نامه درخواست مرخصی ارسال نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا