معرفی مشاغل

فارمارپ کیست؟ تفاوت فارمارپ و مدرپ چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی شغل فارمارپ و بررسی شرایط استخدام آن

این روزها با گسترش دانش پزشکی و داروسازی در کشور شاهد افزایش، توسعه و تنوع بیشتر محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی در سطح کشور هستیم. شرکت‌های مختلف تولید و پخش این محصولات از بازاریابان دارویی یا فارمارپ‌ها برای معرفی محصول خود به بازار و از مدرپ‌ها برای پاسخ‌دهی سؤالات علمی درباره این محصولات استفاده می‌کنند. این دو شغل نقش مهمی در افزایش سهم شرکت‌ها از بازار دارند و جز مهم‌ترین شغل‌های رده سازمانی هستند. در ادامه به بررسی بیشتر شغل فارمارپ و مدرپ می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فارمارپ کیست؟

فارمارپ (Pharma Rep) نماینده فروش دارویی و بهداشتی شرکت‌هاست (Pharmaceutical sales Representative) که وظیفه ارائه اطلاعات تخصصی لازم درباره محصول به داروسازان و پزشکان و همچنین بازار هدف را به عهده دارد. این فرد از طریق ارائه اطلاعات علمی در رابطه با محصول آرایشی و بهداشت، داروخانه‌ها را به خرید و پزشکان را به تجویز دارو ها، کرم ها، لوسیون ها، شامپوهای دارویی و … تشویق می‌کند.
فارمارپ‌ها علاوه بر سطح بالای دانش و علم درباره بیماری‌ها، درمان و داروها نیازمند تسلط بر تکنیک و مهارت‌های فروش نیز هستند. چراکه سمت اصلی آن‌ها نماینده فروش شرکت دارویی یا بهداشتی است. آن‌ها در اغلب موارد با مراجعه حضوری به داروخانه یا مطب پزشکان، محصولات را معرفی می‌کنند.

مدرپ کیست؟

مدرپ، نماینده فروش پزشکی یا نماینده علمی فروش (Medical Sales Representative) شرکت است. معمولاً این شغل در رده سازمانی بالاتر از ویزیتورها قرار می‌گیرد و مسئولیت آن‌ها به حداکثر رساندن تجویز محصولات دارویی یا پزشکی، از جمله: دستگاه های بینایی سنجی، دستگاه ها و لوازم مورد نیاز برای دندانپزشکان، محصولات مورد نیاز ارتوپدی و … آن شرکت است.

تفاوت ها و شباهت های فارمارپ و مدرپ

درباره اینکه تفاوت سایر ویزیتورها با ویزیتور دارویی چیست باید بگوییم ویزیتور دارویی مسئول معرفی تخصصی محصول نیز هست. شاید لازم نباشد یک ویزیتور محصولات غذایی با همه جزییات و نحوه تولید و عملکرد آن غذا در بدن آشنا باشد. اما یک ویزیتور دارویی موفق باید اطلاعات کاملی درباره نحوه به‌کارگیری دارو، تأثیرگذاری آن و سایر ویژگی‌های تخصصی مربوط به آن داشته باشد. از سوی دیگر ویزیتور دارویی یا فارمارپ کسی است که با مراجعه حضوری، دارو را به پزشک یا داروخانه معرفی می‌کند اما مدیکال رپ یا مدرپ، که اغلب با فارمارپ در یک دسته قرار می‌گیرد وظیفه‌ فروش و بازاریابی دارو را ندارد.
وظیفه یک نماینده علمی تبلیغ و فروش محصولات شرکت خود است، چه محصولات دارویی و چه تجهیزات پزشکی. مدرپ به معرفی محصول و ویژگی‌های آن به پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها می‌پردازد اما فعالیتی برای فروش آن انجام نمی‌دهد. این کار به عهده کارشناسان فروش است. مشتریان او می توانند پزشکان، پرستاران و حتی داروسازان باشند.
نماینده علمی آگاهی و اطلاعات محصول (لوازم پزشکی، دستگاه های پزشکی، دارو ها و ….) را برای جامعه هدف بیان می‌کند، به سوالات پاسخ می دهد، مشاوره ارائه می دهد و محصولات جدید را معرفی می کند.
حوزه کار فارمارپ فقط مربوط به معرفی داروها می‌باشد. او فقط به معرفی داروها و لوازم بهداشتی می‌پردازد پس حوزه تخصصی تر و جزئی‌تری دارد.
امروزه شرکت های دارویی بویژه شرکت های فعال در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر به دنبال استخدام فارمارپ (ویزیتور دارویی) برای معرفی محصولاتی از جمله (کرم، شامپو، لوسیون‌ها، داروها، کلاژن های خوراکی و … ) می‌باشند. این در حالیست که نماینده علمی بیشتر توسط شرکت های فروش تجهیزات پزشکی استخدام می‌شوند.

مزایا و معایب فارمارپ

شغل فارمارپ‌ها با رفت‌وآمدهای درون‌شهری و بین‌شهری تعریف می‌شود. به‌همین‌دلیل تسهیل رفت‌وآمد آن‌ها از طریق تهیه ماشین یا راننده بر عهده شرکت است. برخی شرکت‌ها نیز به‌جای تهیه وسیله، هزینه رفت‌وآمد را به فارمارپ پرداخت می‌کنند.
آن‌ها معمولاً یک تنخواه با مبلغی معین در اختیار دارند که هزینه‌های سفرهای کاری خود را از آن تأمین می‌کنند. از میزان فروش نیز پورسانت یا درصدی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و در صورت افزایش فروش، پاداش دارند.
علاوه بر همه این‌ها شرکت‌های دارویی برای به‌روز نگه‌داشتن فارمارپ‌ها معمولاً دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه داروها و نیز فروش برای آن‌ها تدوین می‌کنند.
اما این شغل در کنار مزایای عالی که دارد، همان‌طور که گفتیم شغلی پر از رفت‌وآمد است. فارمارپ بیشتر وقت خود را در داروخانه و مطب پزشکان می‌گذارند. حتی گاهی ممکن است لازم باشد به خارج شهر یا شهرهای دیگر سفر کند.
لازم است فرد برای تنظیم ساعت کاری و رفت‌وآمدها را خود فرد برنامه‌ریزی کند. گاهی لازم است زمان بیشتری به کار اختصاص دهد و حتی در روزهای تعطیل نیز کار کند یا سرگرم ارتقای دانش خود باشد.

وظایف فارمارپ چیست؟

کار اصلی فارمارپ فروش محصولات بهداشتی و دارویی در یک حوزه جغرافیایی مشخص است. آن‌ها موظفند در حوزه جغرافیایی خود تحقیقات بازار را انجام دهند. سپس با مراجعه حضوری، پزشکان و داروسازان را برای تجویز و خرید قانع کنند.
علم پزشکی و داروسازی همواره درحال پیشرفت است و لازم است فارمارپ‌ها اطلاعات به‌روزی داشته باشند. در برخی موارد فارمارپ‌ها مسئول تعیین مشاور آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها نیز هستند.

مهارت‌های فارمارپ (Pharma Rep)

به‌طورکلی لازم است یک فارمارپ ترکیبی از علم پزشکی، داروسازی و فروش را بداند و مهارت‌های زیر را دارا باشد:

  • تسلط بر مباحث مدیریتی
  • مهارت تحقیقات بازار و بازاریابی
  • تسلط بر مباحث پزشکی و داروسازی مربوط به حوزه کاری
  • شناخت داروها، ساختار و عملکرد آن‌ها
  • تسلط بر اصول بازاریابی و توسعه بازار
  • فن بیان و قدرت انتقال خوب
  • مدیریت زمان
  • مهارت کار با کامپیوتر
  • زبان خارجه بخصوص انگلیسی

شرایط استخدام فارمارپ

در ادامه به بررسی سازمان‌هایی که فارمارپ‌ها در آن کار می‌کنند و شرایط لازم برای استخدام آن‌ها می‌پردازیم.

ویزیتور دارویی در چه نهاد ها و سازمان هایی استخدام می‌شود؟

اگر به آگهی‌های استخدام فارمارپ، نماینده علمی یا ویزیتور دارویی در وب‌سایت ایران استخدام نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم بیشتر آگهی‌ها مربوط به شرکت‌های تولید و پخش دارو، محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی هستند.

شرایط لازم برای استخدام فارمارپ چیست؟

یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای استخدام فارمارپ در نظر گرفته می‌شود رشته تحصیلی آنهاست. این افراد غالباً از تحصیل‌کردگان رشته‌های شیمی، بیوشیمی، داروسازی، میکروبیولوژی، زیست‌شناسی، دامپزشکی و رشته‌های مشابه هستند. همچنین به مهارت‌های فروش تحقیقات بازار، بازاریابی و اصول مذاکره تسلط کافی دارند.
معمولاً فارمارپ‌ها در حوزه‌های تخصصی خاصی استخدام می‌شوند مثل در حوزه پوست و مو، اطفال، داخلی یا سایرین. به‌همین‌دلیل تسلط نسبی بر این قسمت از بدن، آشنایی با تخصص‌های مربوط به آن، بیماری‌های مربوط به آن ناحیه از بدن، داروهای موجود در بازار و ویژگی‌های آن‌ها و همچنین آشنایی با آخرین تحقیقات و پیشرفت‌ها و نیز داروهای و درمان‌های جدید الزامی است. البته در بسیاری از موارد، استخدام افراد منوط به داشتن یک تجربه و دانش کلی در این زمینه‌هاست و موارد تخصصی‌تر در حین کار آموزش داده می‌شود.
همچنین در برخی از حوزه‌ها مثل محصولات پوست‌ومو یا ویزیتوری داروهای بیماری‌های زنان تمایل برای استخدام خانم‌ها بیشتر از آقایان است. بااین‌حال جنسیت نقش مهمی در این شغل ندارد و می‌توان گفت فرصت‌های شغلی برابر هستند.
تسلط بر زبان انگلیسی، توانایی کار با اینترنت، کامپیوتر و نرم‌افزار آفیس نیز اهمیت زیادی دارد. فارمارپ‌ها معمولاً از بین افراد باانرژی، خوش‌صحبت، باهوش و کسانی که روحیه کار تیمی خوبی دارند انتخاب می‌شوند.

فارمارپ

درآمد و حقوق فارمارپ

غالبا درآمد فارمارپ‌ها می‌تواند به‌صورت پورسانت از فروش است. به‌این‌ترتیب عددی تعیین نمی‌شود و هرقدر تلاش و تخصص فرد بیشتر باشد می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند. میزان درآمد به منطقه جغرافیایی، شرکت دارویی، میزان تخصصی بودن شغل، وسعت منطقه جغرافیایی تحت نظر فارمارپ و نوع داروها و مواد آرایشی نیز بستگی دارد و می‌تواند ماهانه مبلغی بین چند میلیون تا چند ده میلیون را شامل شود.
برای درک بهتر این مسئله می‌توانید نگاهی به آگهی‌های استخدام وب‌سایت ایران استخدام در شهرهای مختلف بیندازید مثلاً آگهی‌های استخدام ویزیتور دارویی در تهران را با آگهی‌هایی که تحت عنوان استخدام ویزیتور دارویی در اصفهان منتشرشده‌اند مقایسه کنید. می‌بینید شرکت‌های مختلف براساس شهر مور نظر، شرایط کاری و پرداختی مختلفی دارند. همچنین اگر به تفاوت تخصص‌ها دقت کنید مثلاً با بررسی آگهی‌های استخدام ویزیتور دارویی در کرج برای شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های پخش مواد آرایشی متوجه تفاوت شرایط کار در شرکت‌هایی که حوزه‌های کاری مختلف دارند خواهید شد.

نحوه تنظیم رزومه فارمارپ

فارمارپ‌ها برای تنظیم رزومه خود باید علاوه بر تأکید بر توانایی‌های علمی خود، به ذکر مهارت و تخصص‌های بازاریابی و فن بیان نیز بپردازند چراکه مهم‌ترین وظیفه آن‌ها متقاعد کردن پزشکان برای تجویز و متقاعد کردن داروخانه به فروش آن محصول است.

نحوه تنظیم رزومه مدرپ

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد شغل مدرپ‌ها بیشتر جنبه علمی دارد و لازم است آن‌ها در رزومه کاری خود، بر ابعاد علمی و دانش خود تأکید بیشتری داشته باشند بطوریکه کارفرما قانع شود که آن‌ها تخصص علمی لازم برای درک اصول پزشکی و درمانی و نیز شناخت داروها و لوازم‌آرایشی و بهداشتی را دارا هستند.

چه نکاتی باید در رزومه ویزیتور دارویی و مدرپ رعایت شود؟

آنچه درمورد رزومه ویزیتور دارویی و مدرپ اهمیت دارد تأکید بر توانایی‌های علمی است. برخی از شغل‌ها نیاز به تخصص زیادی ندارند اما فارمارپ و مدرپ جز شغل‌هایی هستند که موفقیت کاری آن‌ها با میزان تخصصشان بر حوزه پزشکی و داروسازی گره‌خورده است. حتی فارمارپ‌ها بدون داشتن اطلاعات کافی درباره بیماری‌ها، درمان‌ها و داروهای مختلف، هرقدر هم به فنون فروش و مذاکره مسلط باشند نمی‌توانند مخاطب را ازنظر تخصصی قانع کنند. بنابراین مهم‌ترین بعد، بعد علمی و در درجه دوم، تجربه کاری افراد در حوزه‌های تخصصی است که باید با ذکر جزییات بیان شود.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام فارمارپ و مدرپ

برای مشاهده آگهی‌های استخدام فارمارپ در وب‌سایت کاریابی ایران استخدام و بررسی شرایط آن‌ها می‌توانید وارد وب‌سایت کاریابی ایران استخدام شوید و با جستجوی عبارت استخدام ویزیتور، در صفحه نتایج، از سایدبار سمت راست، استخدام رشته داروسازی را از قسمت رشته تحصیلی انتخاب کنید. حتی با تعیین شهر موردنظر خود می‌توانید به نتایج دقیق‌تری برسید. مثلاً فقط آگهی‌های استخدام ویزیتور دارویی در اصفهان را ببینید. شغل فارمارپ، زیرمجموعه بازاریابی است.
اما برای مشاهده آگهی‌های استخدام مدرپ در همان صفحه اصلی وب‌سایت ایران استخدام در قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» کلمه فارمارپ را بنویسید و با زدن دکمه اینتر همه آگهی‌هایی که شرکت‌های مرتبط درج کرده‌اند برای شما ظاهر می‌شود.
هرروز هزاران کارفرما از سراسر کشور به درج آگهی استخدام در وب‌سایت ایران استخدام می‌پردازند تا از این طریق کارجویان بتوانند موقعیت شغلی مناسب را پیدا کرده و رزومه خود را ارسال کنند.
برای ارسال رزومه میتوانید از سرویس رزومه ساز ایران استخدام کمک بگیرید. این سرویس یک رزومه حرفه ای که همه بخش های لازم را دارد در اختیار شما می گذارد. هر زمان که خواستید میتوانید آن را ویرایش کنید. همچنین امکان دانلود نسخه PDF نیز وجود دارد. رزومه ساز ایران استخدام یکی از حرفه ای ترین سرویس های آنلاین ساخت رزومه در ایران است.

نحوه حضور در مصاحبه شغلی فارمارپ و مدرپ

برای حضور در مصاحبه شغلی فارمارپ و مدرپ بعنوان کارجو موارد زیر را رعایت کنید:

  1. درباره شخصی که قرار است با شما مصاحبه کند تحقیق کنید. داشتن شناخت نسبی از مصاحبه‌گر میتواند به آمادگی ذهنی شما و حدس زدن سوالات احتمالی کمک کند.
  2. حوزه فعالیت شرکت و محصولات آن را بررسی کنید. معمولا از شما در این باره سوال خواهد شد بنابراین بهتر است با شناخت کافی وارد مصاحبه شوید. به این ترتیب با عملکرد و سطح کاری شرکت آشنا خواهید شد.
  3. رزومه را به همراه ببرید. این مورد بدیهی به نظر می رسد اما به همراه داشتن یک نسخه پرینت شده از رزومه نشان دهنده آمادگی و مسئولیت پذیری شماست.
  4. همیشه اولین سوال این است که خودتان را معرفی کنید. سعی کنید به نحو احسن برای پاسخ دهی به این سوال آماده شوید. پاسخ به این سوال، تاثیر زیادی در ذهنیت کارفرما و شانس شما برای استخدام دارد.
  5. ازموفقیت هایتان بگویید. سعی کنید موفقیت های خود را در قالب اعداد و ارقام و به شکل واضح بیان کنید. همچنین شواهد موفقیت خود را نیز ارائه کنید.

سخن پایانی

فارمارپ و مدرپ یکی از شغل‌های تخصصی حوزه بهداشت و درمان است. بااینکه این دو شغل تفاوت‌های ظریفی باهم دارند اما هر دو نیازمند دانش علمی بالایی در حوزه پزشکی و داروسازی هستند. فارمارپ و مدرپ‌ها از طریق همکاری با شرکت‌های تولید و پخش مواد بهداشت و دارویی به‌صورت پورسانتی و درصد از فروش کسب درآمد می‌کنند و میزان درآمد آن‌ها به حوزه جغرافیایی محل کارشان، تخصص، شهر محل کار، تجربه و مهارت‌هایشان دارد. درحال‌حاضر این شغل در بازار ایران رو به گسترش است و موقعیت‌های شغلی خوبی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام فارمارپ (Pharma Rep) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا