تفاوت ux و ui چیست؟ راهنمای طراحی تجربه کاربری به زبان ساده
درک کردن تفاوت بین طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) برای هر توسعه دهنده یا طراح وب، مهم است. اگر بخواهید در شغل طراحی وب کار کنید و روزی، طراح وب یا یک کاربر بالقوه بشوید، باید تفاوت های بین طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) را درک کنید.
در این مطلب، تفاوت های بین طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) را بیان می کنیم و به بررسی ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.
فهرست مطالب
طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟
UI یا طراحی رابط کاربری، پردازش طراحی یک محصول آی تی (IT) است که به ظاهر آن توجه می شود. طراحان رابط کاربری، برنامه های نرم افزاری را طراحی می کنند که کاربران بتوانند از این برنامه ها؛ به راحتی استفاده کنند. ضمن اینکه این برنامه ها برای کاربران، سرگرم کننده نیز است.
کاربران با طرح، از طریق طراحی های گرافیکی یا فرمان های صوتی ارتباط برقرار می کنند. در نتیجه، طراحان روی این موضوع تمرکز می کنند که کاربران، یک تجربه بدون استرس و سرگرم کننده ای را داشته باشند. بنابراین تمام تلاش طراحان گرافیکی، طراحی برنامه ای است که کاربران بتوانند به سادگی و آسان با آن برنامه ارتباط برقرار کنند.
طراحان رابط کاربری باید این اجازه را به کاربران بدهند تا برای رسیدن به هدف های خود، به صورت مستقیم با پورتال ها در ارتباط باشند. محصول آی تی باید لذت بخش نیز باشد تا کاربران، تجربه بی نظیری داشته باشند.
طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟
UX چیست؟ UX یا طراحی تجربه کاربری، بر روی طیف کلی تجربه کاربر هنگام استفاده از محصول آی تی تمرکز می کند. در اکثر صنعت ها، UX به عنوان یک رشته جدید در نظر گرفته می شود.
طراحی و مفهوم تجربه کاربری بر روی عملکرد و کارآمد بودن همه محصولات فناوری اطلاعات، تمرکز می کند. با این توصیفات، طراحی تجربه کاربری می تواند. قسمتی از صنایع دیگر باشد:
- تحلیل کردن رقبا
- تحلیل کردن بازار
- طراحی پیش نمونه
- برنامه ریزی پیشرفت و توسعه
- پیگیری کردن هدف ها
هدف طراحی تجربه کاربری، ایجاد ارتباط بین هدف های تجاری و نیازهای کاربران است. پس یک طراح در این حوزه؛ سه نقش مدیر پروژه، طراح محصول و بازاریاب را ادغام می کند.
تفاوت رابط کاربری طراحی ui و تجربه کاربری ux
طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری برای توسعه محصول، خیلی مهم هستند. ترکیب کردن هر دو طراحی، برای موفقیت محصولات آی تی ضروری است.
طراحی تجربه کاری، بیشتر به زمینه تحلیلی و فنی محصول مربوط می شود. در واقع بیشتر به این موضوع برمی گردد که کاربران برای رسیدن به اهداف شان از طریق این محصول، از چه چیزهایی استفاده می کنند.
از طرف دیگر، طراحی رابط کاربری معمولاً به طراحی گرافیکی مربوط می شود و این طراحی چیزی است که کاربران در حین استفاده از محصول، آن را می بینند یا می شنوند.
اشتباه گرفتن این دو اصطلاح با یکدیگر در بین کاربران مثل بقیه افراد در صنعت، کاملاً رایج است. به همین دلیل درک کردن آنها برای ارزیابی محصول، بسیار مهم می باشد.
طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری برای موفق شدن محصول، ضروری هستند. اگر محصول را مثل بدن انسان درنظر بگیریم، می توانیم کد را به عنوان اسکلت و ستون فقرات فرض کنیم که کنار یکدیگر هستند و طراحی رابط کاربری به همراه طراحی تجربه کاربری، وظایف شان را برای عملکرد درست بدن انجام می دهند.
طراحی تجربه کاربری نشان دهنده اندام های مهم و حیاتی بدن است که برای عملکرد بدن، وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. در واقع بدون وجود این طراحی، محصول مورد نظر کاربردی نخواهد بود. طراحی رابط کاربری به زیبایی شناسی بدن مثل واکنش ها، حواس و ظاهر آن بستگی دارد.
یک محصول خوب و مناسب، باید از لحاظ طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاری قوی باشد. برای ایجاد یک محصول سودمند و تعاملی، این دو طراحی باید با یکدیگر ترکیب شوند که کاربرها، آن محصول را کاربردی و آسان برای استفاده در نظر بگیرند.
چگونه طراحی رابط های کاربری (UI) بهتری را ایجاد کنیم؟
رابط های گرافیکی کاربر (GUI) برای هر تجربه رابط کاربری، حیاتی هستند. کاربران باید از گرافیک با کیفیت بالای محصول برای رسیدن به هدف های خودشان، لذت ببرند. در ادامه چند دستورالعمل به منظور ایجاد طراحی رابط های کاربری بهتر که به نفع کاربر می باشد، آورده شده است:
- عنصرهایی را که کاربران همیشه از آن ها استفاده می کنند، به صورت بصری دربیاورید. این حالت شامل کوچک کردن به منظور بزرگنمایی یا حرکت مکان نما بر روی یک جمله برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر است.
- آیتم ها را برچسب گذاری کنید و عملکردهای بیشتری را کشف کنید. طراحی رابط کاربری یا UI بیشتر بر روی کارایی زمان تمرکز می کند چون کاربرها می توانند بدون هیچ گونه زحمتی، محصول را کشف و از آن استفاده کنند.
- با تمرکز کردن بر روی عنصرهایی که مربوط به اهداف هستند، یک حس نامرئی ایجاد کنید. از شر همه عنصرهای غیرلازم که ممکن است موقع استفاده از محصول منجر به سردرگمی کاربرها شود، خلاص شوید.
- در هنگام طراحی کلی محصول، راحتی کاربر را حتماً در نظر بگیرید. با استفاده از اندازه فونت و رنگ مناسب، خوانایی بهتری را ایجاد کنید تا کاربرها قادر باشند شناخت درستی از محصول پیدا کنند و در نهایت از آن بهره بگیرند.
- برای ارسال کردن پیام از فونت های پررنگ و ایتالیک، حرف های بزرگ و بقیه عنصرهای متنی استفاده کنید.
- برای اینکه طرح تان تمیز باشد، لبه آن را از تراز وسط انتخاب کنید.
- سعی کنید کارهای پیچیده را با به حداقل رساندن اقدام های لازم برای عملی شدن یک کار، به صورت ساده تر در بیاورید.
- برای مثال، با استفاده از فرم هایی که قبلاً پر شده اند، کار را برای کاربران راحت تر کنید.
- با در نظر گرفتن رنگ و اندازه متن، ثبات برند را نگه دارید.
راهنمای طراحی تجربه کاربری یا UX
به دلیل اینکه UX یک واژه جدید است، چند اصل برای موفق شدن در این زمینه که مدام در حال تغییر است، وجود دارد. چه طراح باشید یا کاربر، چند قاعده وجود دارد که باعث می شود، معنای اصلی این واژه را درک کنید:
-
نیازهای کاربران را برآورده کنید.
تمرکز کردن بر روی کاربر در طول فرآیند طراحی مهم است. تست کاربر باعث می شود که نیازها را بشناسید و تجربه کاربران را براساس چیزی که این افراد به آن فکر می کنند، ارزیابی کنید. پس این ارزیابی نباید براساس چیزی که طراح فکر می کند، باشد.
-
دکمه ها یا آیکون هایی که برای رسیدن به اهداف مهم نیستند را حذف کنید.
کاربرها از استفاده از یک محصولی که به هم ریخته است، اصلاً لذت نمی برند. طراحی مینیمالیستی محصول منجر به افزایش نرخ کلیک یا CTR می شود.
-
حواس تان به منوهای اولیه و ثانویه باشد.
زیرا این منوها نشان می دهند که اطلاعات یا محتوا در وب سایت یا برنامه، چگونه قرار گرفته اند. از فونت و وزن صحیح و مناسب برای پیام هایی که اصلی هستند، استفاده کنید تا راحت باشد.
-
از زبان ساده برای ارسال پیام خود، استفاده کنید.
می توانید از کلماتی که مشخص و ثابت هستند، استفاده کنید.
-
از تجربه قبلی کاربران که برای آن ها آشنا است، استفاده کنید
در این حالت، زمان و هزینه لازم برای یادگیری حذف می شود. پس کاربران، تجربه خیلی بهتری به دلیل استفاده از محصول خواهند داشت.
-
تمرکز بر روی ویژگی دسترسی
با تمرکز کردن بر روی ویژگی دسترسی، به کاربران این اجازه را بدهید که از محصول استفاده کنند. مطمئن شوید حتی این محصول برای افرادی که معلول هستند، مناسب نیز می باشد.
راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام طراح ux ui
چنانچه شما به عنوان کارجو به دنبال فرصت های شغلی طراح رابط کاربری و تجربه کاربری میباشید، میتوانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام آگهی های استخدام طراح ui و ux را مشاهده نمایید.
همچنین شما میتوانید از خدمات رایگان این سایت از جمله استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام بصورت آنلاین استفاده نمایید. سپس رزومه خود را پس از ایجاد در قسمت بانک رزومه ایران استخدام فعال نمایید تا کارفرمایانی که به دنبال جذب و استخدام طراح ux ui میباشند رزومه شمارا ببینند و در صورت نیاز با شما در تماس باشند.
جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.
راهنمای درج آگهی استخدام طراح رابط کاربری و تجربه کاربری
کارفرمایانی که به دنبال جذب و استخدام طراح ux ui دورکاری، نیمه وقت، تمام وقت یا حضوری و … میباشند. میتوانند با ایجاد پنل کارفرمایی از این قسمت، علاوه بر درج آگهی استخدام خود را در سایت ایران استخدام و دریافت رزومه از طرف کارجویان، از بانک رزومه ایران استخدام نیز استفاده نمایند. بانک رزومه ایران استخدام یکی از خدمات رایگان این سایت برای کارفرمایان میباشد.
سخن پایانی
برای موفقیت هر محصولی که دیجیتال است، UI و UX مهم می باشد. طراحی تجربه کاربری یا UX ، همان فرآیند بهتر شدن کیفیت برای کاربردی تر شدن محصول است. اما طراحی رابط کاربری یا UI برای سهولت استفاده از محصول بر روی زیبایی شناسی بهتر و پاسخ گویی بیشتر، تمرکز می کند. تنها راه موفقیت محصول دیجیتال تان، تمرکز کردن بر روی UI و UX به صورت هم زمان است.
جهت مشاهده آگهی های استخدام طراح ui ux در سایت اتیران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام