چگونه کارآفرین خلاقی شویم؟
مفهوم کارآفرینی چیست؟ یک کارآفرین خلاق کسی است که یک کسب و کار کوچک و معمولی را راه اندازی می کند. برای اجرای ایده های خود تلاش می کند و ریسک رشد کسب و کار خود را به جان می خرد. در عین حال توجه خود را به ایده ها و پروژه های خلاقانه معطوف می دارد. این افراد در یک کسب و کار و یا به عنوان یک فریلنسر، معمولا از دانش و مهارتهای خلاقانه یا ذهنی خود برای کسب درآمد استفاده می کنند.
با رشد پلتفرم های آنلاین و رسانه های اجتماعی، کارآفرینی در ایران نیز در حال رشد و توسعه میباشد. در حال حاضر آنهایی که از توانایی ها و استعدادهای هنری خاصی برخوردارند این فرصت را دارند که با در نظر گرفتن فعالیتهایی که قبلا به عنوان سرگرمی در نظر میگرفتند، به عنوان ایده کارآفرینی به کسب در آمد بپردازند.
چند نمونه رایج از ایده نو برای کارآفرینی و یا کارآفرینان موفق عبارتند از: نویسندگان فریلنسر ، طراحان گرافیک، یوتیوبرها ، فروشندگان در فروشگاه های آنلاین و بلاگرها. اگر می خواهید به انبوه رو به رشد کارآفرینان خلاق ملحق شوید، در اینجا نکاتی را بیان می کنیم که لازم است بدانید.
مطلب مرتبط: چگونه شریک تجاری انتخاب کنیم؟ (نکاتی برای شراکت در کار)
فهرست مطالب
کارآفرین کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
یک کارآفرین خلاق، ریسک یک کسب و کار متمرکز بر پروژه ها و ایده های هنری یا خلاقانه را می پذیرد.
کارآفرینان خلاق در حیطه های مختلفی به فعالیت می پردازند. (چند نمونه رایج: تهیه کنندگان کلیپ در یوتیوب، بلاگرها، هنرمندان، عکاسان، نویسندگان فریلنسر، و طراحان گرافیک)
کارآفرینان خلاق باید مجموعه مهارتهای خود را شناسایی کنند و مشخص کنند که آیا می توانند با آن درآمدزایی کنند یا خیر، در زمینه کسب و کار خود تحقیق و تفحص کنند، و برای آن سازماندهی داشته باشند و نحوه تبلیغ برای کسب و کار خود را یاد بگیرند.
پلتفرمهای زیادی برای استفادۀ فریلنسرها و کارآفرینان وجود دارد.
مزایای کارآفرینی (لذت های کارآفرینی)
امروزه کسب درآمد از طریق دانش و استعدادهای خود، بسیار آسان تر و قابل قبول تر میباشد. دلایل بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین خلاق وجود دارد که در زیر آورده شده است:
- هزینه کردن برای کاری که دوست دارید
- انعطاف پذیری
- طراحی شغلی که با اهداف سبک زندگیتان متناسب باشد
- تسلط بر کار خود
معایب کارآفرینی (مشکلات و دردسر های کارآفرینی)
با توجه به آنچه گفتیم، تبدیل شدن به یک کارآفرین خلاق میتواند معایبی نیز داشته باشد، که عبارتند از:
- پذیرفتن ریسک مالی کسب و کار
- درآمد پایین یا غیرمتعارف
- دشواری در یافتن خریدار یا نیاز به صرف وقت بیشتر برای شبکه سازی فرصت ها
- مالیات خود اشتغالی بیشتر و کاغذبازی و تشریفات اداری بیشتر به شکل قرارداد یا صورتحساب.
ایده نو برای کارآفرینی در منزل برای آقایان و خانم ها
از نشانه های بارز کسب و کار یک کارآفرین خلاق این است که از داراییهای ذهنی یا خلاقانه خود برای کسب درآمد استفاده می کند. صدها روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد که به دانش، مهارت و خلاقیت شما بستگی دارد. در اینجا به ذکر چند مثال برای کارآفرینی می پردازیم:
- هنر و عکاسی
- بلاگری
- صنایع دستی
- مربیگری
- محصولات دیجیتال (به عنوان مثال، اپلیکیشنها یا طراحی وب)
- طراحی گرافیک
- محصولات اطلاعات
- پادکستینگ
- تدریس
- ویدئو / وی لاگ/ یوتیوب
- محتوا نویسی / نویسندگی
نکته:
در حالی که این موارد از جنبه های مثبت و منفی کلی برای کارآفرینان خلاق هستند، اما باز هم می توانند بسته به صنعت و مهارتهایی که دارید متفاوت باشند. برای مثال، یک طراح گرافیک با قراردادهای متعدد شاید نیازی به صرف وقت خیلی زیاد برای شبکه نداشته باشد. ریسک مالی نیز می تواند بسته به هزینه ای که برای راه اندازی و شروع کسب و کار خود نیاز دارید متفاوت باشد و ممکن است برای برخی از صاحبان مشاغل و فریلنسرها پایین باشد.
- مطلب مرتبط: جدیدترین لیست مشاغل خانگی پردرآمد در ایران
چگونه کارآفرین برتر شویم؟
اگر تصمیم گرفته اید که دارایی های ذهنی و خلاقانه خود را تبدیل به درآمد کنید، در اینجا به شما می گوییم که چگونه کار خود را شروع کنید:
آنچه که می توانید ارائه دهید را مشخص کنید
فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید و خوب بلد هستید را تهیه کنید. یادتان باشد برای اینکه ایده شما ایده خلاقی به نظر برسد، لزوما نباید حتما هنری باشد. همینکه از دانش پایه یا مجموعه مهارتهای خود نهایت استفاده را ببرید، کافی است.
تعیین کنید که چگونه می توانید با دانش یا مهارت خود به کسب درآمد بپردازید
آیا می توانید چیزی برای فروش خلق کنید یا استعداد خود را آزاد کنید؟ شاید بتوانید به عنوان مثال با بلاگری، ایجاد محصولات آموزنده یا برگزاری دوره های آنلاین، آن را به مردم آموزش دهید یا آنها را در مورد آن مطلع سازید.
شاید مهارتی داشته باشید که بتوانید به طرق مختلف از آن کسب درآمد کنید، و ممکن است در آینده بتوانید درآمدهای متعددی را از ایده خود بدست آورید. اما در شروع کار، یکی را انتخاب کنید و تمرکز خود را بر روی راه اندازی و اجرای آن معطوف کنید.
در مورد ایده خود تحقیق کنید
در تحقیقات بازار، می خواهید بدانید که آیا بازاری وجود دارد که بتوانید آنچه که ارائه می دهید را به فروش برسانید یا خیر؟ و یا اینکه آیا افرادی وجود دارند که مایل به خرید محصول شما هستند یا خیر. ویژگیهای جمعیت شناختی، نیازها، خواسته ها و علایق مصرف کنندگان را نیز مشخص می کنید. برای مثال، سبدبافی در زیر آب ممکن است مورد علاقه شما باشد، اما اگر کسی نباشد که بخواهد سبدهایی که زیر آب بافته اید را بخرد یا سبدبافی زیر آب را بیاموزد، آنگاه کسب و کار شما دوامی نخواهد داشت.
حتی اگر می خواهید وبلاگی را راه اندازی کنید که در آن ایده های خود را به صورت رایگان ارائه دهید، هنوز هم لازم است افراد به مطالب آن علاقه مند باشند. برای اینکه از وبلاگ کسب درآمد کنید، کاربران باید روی تبلیغات یا پیشنهادات آن در وب سایت کلیک کنند.
یک طرح تجاری بنویسید
اگر ایده قابل اجرایی دارید، وقت آن است که برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید و آن را اجرا نمایید. کار خود را با یک طرح تجاری شروع کنید و در آن مشخص کنید که کسب و کار شما چه چیزی را ارائه می دهد. چه چیز منحصربفردی در کسب و کار شما وجود دارد. کسب و کار شما چه نفعی برای کاربران دارد؟ هزینه آن چقدر است؟ وضعیت مالی فعلی خود و پیش بینی آن در آینده، بازار هدف و موارد دیگر را نیز مشخص کنید.
برای کسب و کار خود نامی انتخاب کنید
شما ممکن است با توجه به کسب و کاری که دارید از نام خود استفاده کنید و یا نامی را انتخاب کنید که بتواند آنچه که ارائه می دهید را توصیف کند.
ساختار کسب و کار خود را مشخص کنید
بسیاری از کارآفرینان خلاق مبتدی، کار خود را به عنوان کسب و کارهای تک مالکی و یا کارآفرینی فردی به سرعت و به آسانی آغاز می کنند.
برای کسب و کار خود پروانه کسب بگیرید
برای دریافت پروانه یا مجوز مورد نیاز، به اداره دولتی شهر یا شهرستان خود مراجعه کنید.
از دارایی های خلاق خود محافظت کنید
اگر در حال خلق چیزی هستید، حفظ مالکیت معنوی آن را مد نظر بگیرید. می توانید نسبت به اختراع خود، به سه طریق این کار را انجام دهید:
1) به ثبت رساندن و دریافت حق انحصاری برای اختراعات، طرحها یا فرمولهای خود
2) حق طبع و نشر برای آثار مانند نوشته ها و آثار هنری
3) نشان تجاری، معمولا برای یک نام، لوگو یا شعار تبلیغاتی
نکته:
در صورتیکه محتوا هنوز در بین عموم منتشر یا توزیع نشده باشد، می توانید با پرداخت یک هزینه حداکثر 10 اثر را در دفتر حق تکثیر ایالات متحده به ثبت برسانید. استفاده از ثبت نام گروهی برای آثار منتشرنشده (GRUW) برای ثبت دسته ای از محتواها نیز می تواند به تسهیل این روند کمک کند.
سیستم توزیع خود را تعیین کنید
لازم است در طرح کسب و کار خود، نحوه ارائه محصولات یا خدمات خود را مشخص کنید. اینکه از برنامه ریز دیجیتال استفاده می کنید، محصولات را در وب سایت خود به فروش می رسانید. یا اگر خدمات خود را به صورت فریلنسینگ ارائه می دهید، آیا آنها را از طریق سایتهای فریلنسری در معرض فروش قرار می دهید یا از طریق وب سایت خود؟ هر تصمیمی که می گیرید، اکنون باید آن را مشخص کنید.
برای کسب و کار خود بازاریابی کنید
پس از انجام همه این کارها، وقت آن است که بازار را از محصولات خود مطلع کنید. بازاریابی حوزه ای است که بسیاری از کارآفرینان خلاق با آن در تعامل هستند، اما قوه ابتکار و خلاقیت شما می تواند یک مزیت محسوب شود.
مطلب مرتبط: برنامه ریزی فروش چیست؟ + شاخص های برنامه ریزی فروش موفق
نکات مهمی که باید در بازاریابی به خاطر داشته باشید، بازار هدف شماست، کجا می توانید آن را پیدا کنید و چگونه به آن دسترسی پیدا می کنید. آنچه را که قرار است بصورت آنلاین نمایش داده شود و سایت هایی که بازدید می شوند را مشخص کنید. سپس، تصمیم بگیرید که آیا از تبلیغات، مقالات، کلیپهای ویدیویی یا رسانه های اجتماعی برای دستیابی به بازار هدف استفاده می کنید یا خیر.
سخن پایانی
در این مطلب به این سوال که راز رشد ایده در کارآفرینی چیست؟ پاسخ دادیم. چنانچه شما نیز علاقهمند به کار آفرینی و ایجاد اشتغال در آینده میباشید اما سابقه کار نداریو و در مورد شرایط کار و قوانین آن آگهی ندارید پیشنهاد میکنیم به عنوان کارآموز و یا نیروی کار در حیطه شغلی مورد علاقه خود چند سالی را به کار و کسب تجربه با یک کارآفرین موفق ایرانی بپردازید و پس از روبهرویی با انواع کارآفرینی و لمس مشکلات و لذت های کارآفرینی در صورت تمایل در مورد کارآفرین شدن تصمیم بگیرید. پیشنهاد ما به شما مشاهده آگهی های استخدامی میباشد که بصورت روزانه و در ساعات مختلف در کاریابی مجازی ایران استخدام منتشر میشوند، میباشد. با عضویت به عنوان کارجو میتوانید آگهی های استخدام درج شده را متناسب با رشته تحصیلی و موقعیت شغلی مد نظر خود از طریق پیامک و ایمیل دریافت نمایید.
علاوه بر آن در صورت ایجاد پنل کارجویی میتوانید از سایر خدمات رایگان این سایت بهرهمند شوید. با ورود به پنل کارجویی میتوانید رزومه کاری خود را با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام به دو صورت رزومه انگلیسی و یا فارسی ایجاد نمایید.
جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.
شما میتوانید پس از ایجاد رزومه آن را در قالب PDF دانلود نمایید. در صورت تمایل به ارسال رزومه برای کارفرمایان میتوانید آن را مستقیما از طریق آگهی ها برای کارفرمیان ارسال نمایید. جالب اینجاست در صورت ارسال مستقیم رزومه برای کارفرما حتی میتوانید رزومه خود را ادیت نمایید که در این صورت کارفرما رزومه ادیت شما شما را مشاهده خواهد کرد.
اگر کارفرما هستید…
در صورتیکه به عنوان کارآفرین به دنبال جذب نیروی متخصص میباشید میتوانید با درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام نیروی مورد نیاز خود را جذب نمایید.
جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام
برگرفته از: thebalancemoney.com