راهنمایی شغلیکارجومعرفی مشاغل

بررسی مزایا و معایب شغل ویزیتوری و بازاریابی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مزایا و سختی های شغل ویزیتوری

در سال‌های اخیر شغل ویزیتوری تبدیل به یکی از شغل‌های پردرآمد و پرطرفدار شده است و شرکت‌های زیادی اقدام به استخدام ویزیتور می‌کنند. اما شغل ویزیتوری چیست؟ شغل ویزیتوری به معنی برقراری ارتباط حضوری و غیر‌حضوری با مشتری و متقاعد کردن آن‌ها برای خرید است. کلمه ویزیتور به انگلیسی، visitor به معنی ملاقات‌کننده است اما در فارسی می‌توان آن را نماینده فروش یا Sales Representative دانست.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ویزیتور کیست و چه وظایفی دارد؟

ویزیتور نماینده یک برند است و با مراجعه حضوری و گاهی غیرحضوری، سعی می‌کنند مشتریان جدیدی برای آن برند پیدا کرده و محصولات را بفروشند. حضور این اشخاص در فروش‌های مویرگی پررنگ‌تر است و تقریبا در همه صنایع از جمله محصولات غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی، پوشاک، دخانیات، آموزش و غیره حضور دارند. آن‌ها حلقه اتصال مشتری به شرکت هستند.

ویزیتور مسئول شناسایی نیاز مشتری و ارائه محصولات و خدمات مرتبط با آن برای رفع نیاز اوست. معمولا تیم بازاریابی، مشتریان بالقوه را به ویزیتورها معرفی می‌کند تا با آن‌ها تماس بگیرند. موفقیت در این شغل به جستجوی مداوم فرصت‌ها و ایجاد ارتباط خوب با مشتریان وابسته است. معمولا ورود به این شغل نیازی به مدرک ویزیتوری ندارد و بیشتر بر پایه مهارت و تجربه فرد در جذب مشتری انجام می‌شود.

از جمله مهم‌ترین وظایف ویزیتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معرفی برند و فروش محصولات یا خدمات، پرسیدن سوال برای تعیین بهترین پیشنهادات، ارائه دمو و نمونه کار و حفظ ارتباط سازنده با مشتری
  • مذاکره با مشتری و استفاده از تکنیک‌های متقاعد‌سازی برای به ثمر رساندن قرارداد به‌طوری‌که هم شرکت و هم مشتری راضی باشند و سود ببرند.
  • شرکت در جلسات فروش با حضور مدیران و سایر نمایندگان فروش. ارائه دستاوردها، نتایج و آمار
  • شرکت در رویدادهای آموزش ویزیتوری و به روز نگه داشتن مهارت‌های فروش و ارتباط

زبان خارجی و دانش کامپیوتر برای ویزیتورهایی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای یا در سطح وسیع فعالیت کنند الزامی است. حتی دانستن لهجه و گویش مشتری‌ها به جذب بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: یک ویزیتور چه وظایفی بر عهده دارد؟

بررسی مزایا و معایب شغل ویزیتوری

شغل ویزیتوری با اینکه شغل جذاب و پویایی به نظر می‌رسد اما مثل هر شغل دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مزایای شغل ویزیتوری

از مزایای این شغل‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پتانسیل درآمد بالا: بسیاری از فروشندگان براساس سیستم مبتنی بر کمیسیون کار می‌کنند و به‌این‌ترتیب هرقدر میزان فروش آن‌ها بالاتر رود درآمدشان هم افزایش می‌یابد. برخی نیز حقوق پایه همراه با کمیسیون و مزایای دیگر مثل بازپرداخت هزینه بنزین و تلفن همراه دارند که باعث کاهش هزینه‌های آن‌ها می‌شود. به‌این‌ترتیب با بالاتر رفتن تعداد مشتریان آن‌ها، هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد و درآمدشان بیشتر می‌شود.
  • توسعه مهارت‌های بین‌فردی: نمایندگان فروش بیشتر وقت خود را صرف ارتباط با مردم می‌کنند تا سعی کنند با رفع نیاز آن‌ها محصول خود را بفروشند. به‌این‌ترتیب مهارت‌های اجتماعی آن‌ها مثل مذاکره، گوش کردن فعال و متقاعدسازی بهبود می‌یابد.
  • نیاز به حداقل تخصص: شغل ویزیتوری نیازی به مدرک تخصصی ندارد و هر کسی حتی بدون تحصیل در دانشگاه هم می‌تواند وارد این شغل شود.
  • انعطاف‌پذیری: شغل فروش دارای ساعت کاری مشخص و تعیین‌شده‌ای نیست. ویزیتورها می‌توانند خودشان به صورت منعطف، شرایط، محل و ساعت کاری خود را براساس مشتریانی که دارند تنظیم کنند.
  • نداشتن رئیس: ویزیتورها خودشان رئیس خودشان هستند و کسی بر عملکرد آن‌ها کنترل و نظارت نمی‌کند. مسئولیت کامل درآمدشان با خودشان است. تنها لازم است که درباره بازده کاری خود به شرکت پاسخگو باشند.

آینده شغل ویزیتوری

بازاریابی در کشور ما یک شغل نسبتا جدید است که مدت زیادی از حضور آن در بخش‌های مختلف صنایع و خدمات نمی‌گذرد. به‌این‌ترتیب با گسترش حوزه تبلیغات و مارکتینگ می‌توان به آینده این شغل نیز امیدوار بود. اگر به کاریابی مجازی ایران استخدام نگاهی بیندازید می‌بینید یکی از پرمتقاضی‌ترین شغل‌ها ویزیتوری است که به صورت تلفنی، مجازی و حضوری انجام می‌شود. شرکت‌های زیادی هستند که اقدام به استخدام بازاریاب در سراسر کشور می‌کنند.

با‌این‌حال در سال‌های اخیر و با رشد پلتفرم‌های آنلاین و در کنار آن استفاده از هوش مصنوعی، ممکن است بازار کار این شغل برای افرادی که تخصص کافی ندارند کساد شود. بخصوص که ارتباطات و سفارش‌گیری، بیش‌ازپیش بر پایه اینترنت است و مثل قدیم نیاز زیادی به حضور فیزیکی افراد نیست. اما برای یک ویزیتور حرفه‌ای که قدرت راضی کردن سخت‌ترین مشتریان را دارد، همیشه آینده روشنی وجود دارد. تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند کیفیتی که در ارتباطات فردبه‌فرد وجود دارد را ایجاد کند.

درآمد شغل ویزیتوری

شرکت‌های مختلف پلن‌های درآمدی متفاوتی برای پورسانت و حقوق ویزیتوری در نظر می‌گیرند. برخی از شرکت‌ها به ویزیتورهای خود درآمد ثابت و درصدی از میزان فروش می‌دهند. در‌حالی‌که بیشتر آن‌ها فقط به پرداخت کمیسیون تمایل دارند. با‌این‌حال برخی شرکت‌ها هم فقط حقوق ثابت می‌دهند. معمولا شرکت‌هایی که حقوق ثابت کمتری می‌دهند کمیسیون بیشتری در نظر می‌گیرند.

یک ویزیتور موفق در هر شرکتی که کار کند می‌تواند درآمدی بین چند میلیون تا چند ده میلیون تومان در ماه داشته باشد.

مطلب مرتبط: بررسی حقوق و درآمد ویزیتور و بازاریاب

معایب شغل ویزیتوری

از مهم‌ترین معایب این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط غیرقابل پیش‌بینی: این روزها بازار محصولات و خدمات تنوع زیادی پیدا کرده و نیازهای مردم نیز متنوع شده است. بنابراین ممکن است یک ویزیتور در یک روز فروش خوبی داشته باشد اما در روز دیگری نتواند مشتریان خود را مجاب کند. در مواردی که فرد حقوق ثابت ندارد، این شرایط استرس بیشتری به همراه خواهد داشت.
  • ناپایداری مشتریان: اینکه یک ویزیتور امروز کسی را برای خرید قانع کند به این معنی نیست که او به یک مشتری ثابت تبدیل شده. فرآیند ارتباط با مشتریان و بررسی نیاز آن‌ها باید به صورت دائم برقرار باشد تا مشتری ثابت بماند و به سراغ محصولات رقیب نرود.
  • استرس زیاد: اکثر شرکت‌ها برای ویزیتورهای خود مقدار سهمیه‌ای مشخص می‌کنند که باید حتما آن میزان را در طی یک ماه بفروشند. به‌این‌ترتیب یک فضای رقابتی شکل می‌گیرد. همچنین ممکن است فروش برخی محصولات یا مجاب کردن برخی مشتریان کار چالش‌برانگیزی باشد. مدیریت زمان و احساسات نیز اهمیت زیادی دارد.

بررسی شرایط استخدام ویزیتور

اگر چند نمونه آگهی استخدام بازاریاب را بررسی کنید می‌بینید این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی یا مدرک ویزیتوری ندارد. گرچه برخی آموزشگاه‌ها دوره‌های آموزشی دارند اما شرکت در این دوره‌ها از ملزومات استخدام نیست. راز موفقیت در ویزیتوری و مهم‌ترین چیزی که در استخدام اهمیت دارد قدرت بیان، ارتباطات و توان متقاعدسازی مشتری برای خرید است. این مهارت‌ها در طی مصاحبه‌های کاری حضوری مشخص می‌شوند. فرد باید بتواند با دیگران به خوبی مذاکره کند، نیازهای آن‌ها را بسنجند و با توجه به محصولات، برای آن‌ها راه‌حل ارائه کند. به‌این‌ترتیب می‌تواند مشتریان را جذب نماید.

باید توجه داشت ویزیتورها در صنایع مختلف باید مهارت‌های متفاوتی داشته باشند؛ مثلا اگر متقاضی استخدام ویزیتور موادغذایی در تهران باشید به دلیل حضور برندهای مختلف و رقابت زیاد باید قدرت مذاکره متقاعدسازی بیشتری داشته باشید اما برای صنایعی که محدودتر هستند مثل سنگ‌های ساختمانی لوکس فاکتورهای دیگری مثل لحن بیان، لهجه و ظاهر آراسته، بیشتر از صنایع غذایی مدنظر قرار می‌گیرد.

شرایط استخدام ویزیتور در شرکت‌های مختلف متفاوت است. برخی شرکت‌ها برای استخدام ویزیتور، یک دوره کارآموزی در نظر می‌گیرند تا هم ویزیتورها بیشتر به شرایط کار خود مسلط شوند و هم اینکه شرکت، توانایی‌های آن‌ها را بهتر بشناسد.

معمولا اگر شرایط ویژه‌ای برای کار وجود داشته باشد (مسافرت‌های داخلی یا خارجی) نیاز به دانستن زبان خارجی، توانایی کار با برنامه‌های کامپیوتری و نظایر آن، در آگهی‌های استخدام درج می‌شوند.

کارفرمایانی که به دنبال استخدام بازاریاب و ویزیتور می‌باشند، با عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام می‌توانند نیروی مورد نظر خود را جذب نمایند.

چگونه به عنوان ویزیتور استخدام شویم؟

برای اینکه بعنوان یک ویزیتور حرفه‌ای استخدام شویم ابتدا باید مهارت‌های لازم را کسب کنیم. پس از این مرحله می‌توانیم دنبال کار باشیم. این روزها بهترین کانال استخدام بازاریاب استفاده از خدمات کاریابی‌های آنلاین مثل کاریابی ایران استخدام است. به‌این‌ترتیب به فرصت‌های شغلی سراسر کشور، شرکت‌های مختلف با محصولات متنوع و شرایط استخدام متفاوت دسترسی دارید.
برای این منظور وارد وب‌سایت ایران استخدام شوید. در قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» عبارت «استخدام بازاریاب و ویزیتور» یا «استخدام ویزیتور» را انتخاب کنید و دکمه جستجو را بزنید. در صفحه پیش رو آخرین اگهی‌هایی که برای استخدام ویزیتور در سطح کشور منتشر شده‌اند را می‌بینید. از بالای صفحه فیلترهای مختلفی برای پیدا کردن آگهی‌های بهتر وجود دارد مثلا برای دیدن آگهی استخدام ویزیتور دورکاری باید نوع قرارداد دورکاری و برای استخدام ویزیتور در تهران شهر تهران را انتخاب کنید.
پیدا کردن آگهی‌های استخدام ویزیتور دارویی نیز به همین شکل انجام می‌شود مثلا برای مشاهده آگهی‌های استخدام ویزیتور دارویی در تهران ابتدا شغل ویزیتوری را جستجو کرده سپس شهر تهران را انتخاب کنید و به دنبال شرکت‌های دارویی بگردید. اما برای استخدام نماینده علمی دارویی یا مدرپ باید این گزینه را در بخش جستجو انتخاب کرد.

کارجویان و متقاضیان کار می‌توانند با عضویت در پنل کارجویی و فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل خود از آگهی‌های استخدام متناسب با شغل، رشته تحصیلی، استان مورد نظر، نوع همکاری و … را دریافت نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی 

ویزیتوری از شغل‌هایی است که در همه صنایع و بخش‌های بازار به آن نیاز است. ازاین‌رو بازار کار گسترده‌ای دارد که می‌تواند درآمدی عالی را رقم بزند. ویزیتورها براساس مهارت‌های ارتباطی و مذاکره خود می‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند و با بالاتر رفتن تعداد آن‌ها، پورسانت دریافتی بازاریاب نیز افزایش می‌یابد. اما این شغل چالش‌هایی نیز به همراه دارد و به‌طور‌کلی یک شغل پویا محسوب می‌شود.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بازاریاب و ویزیتور در سایت یاران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا