رزومه نویسیکارجو

سی وی (cv) چیست؟ بررسی تفاوت رزومه و سی وی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 CV (سی وی) چیست؟ راهنمای نوشتن سی وی

این روزها در مبحث کار و استخدام کارجویان با اصطلاحاتی مثل رزومه، کاور لتر (cover letter)  و سی وی (CV) سر و کار دارند. شاید برای شما هم سوال باشد که این سه مورد چه تفاوت ها و چه شباهت هایی باهم دارند؟ نحوه نوشتن هر کدام از این فایل ها چگونه است و … در مطالب قبلی در مورد رزومه و کاورلتر صحبت شد. در این مطلب به تعریف cv (سی وی) میپردازیم و تفاوت cv و رزومه را بررسی میکنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فرض کنید شما آماده اید تا برای یک فرصت شغلی جدید درخواست بدهید و در مسیر شغلی خود پیشرفت کنید، یا اینکه به تازگی فارغ التحصیل شده اید و می خواهید وارد دنیای کار شوید.
در هر صورت، ممکن است به این فکر کنید که برای درخواست کار از رزومه استفاده کنید یا از CV (تاریخچه مختصری از زندگی)؟ که بین این دو تفاوت هایی وجود دارد.
حتی اگر این اصطلاحات توسط کارفرمایان به جای یکدیگر استفاده شوند، در واقع تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد که قبل از انتخاب، باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.

فایل CV چیست و باید شامل چه بخش هایی باشد؟

CV مخفف کلمه لاتین Curriculum Vitae با معنی لغوی “دوره زندگی شما” است که تقریبا آنچه که باید شامل دوره زندگی شما باشد را بطور خلاصه نشان می دهد.
یک CV باید کل زندگی، کل سوابق کاری، دستاوردهای تحصیلی، و هر نشریه ای که از شما نام برده است را شرح دهد.
محدودیتی در تعداد صفحات آن وجود ندارد. بیشتر CV ها 2 – 3 صفحه هستند، اما اگر تجربه زیادی دارید، حتی می تواند بیشتر از 10 صفحه هم باشد.

بخشهایی که CV شما باید شامل آن باشد، عبارتند از:

  • نام
  • اطلاعات تماس
  • تحصیلات
  • مهارت ها
  • تجربه

اما یک CV، علاوه بر اصول اولیه، باید شامل موارد زیر نیز باشد:

  • سابقه تحقیق و تدریس
  • نشریات
  • کمک های مالی و بورس های تحصیلی
  • اتحادیه های تخصصی و مجوزها
  • جوایز
  • سایر اطلاعات مرتبط

اگر کارفرمایان تعداد زیادی متقاضی را برای یک موقعیت شغلی خاص انتظار داشته باشند ممکن است یک خلاصه CV را بخواهند. یعنی یک نسخه کوتاه شده از رزومه، و معمولاً 1 تا 2 صفحه که به آنها کمک می کند قبل از دیدن رزومه کامل متقاضیان، آنها را از قبل فیلتر و انتخاب نمایند. شما میتوانید برای مشاهده نمونه cv عبارت نمونه فارسی cv ، نمونه سی وی به زبان فارسی یا نمونه cv انگلیسی را در موتور جست و جوی گوگل وارد کنید و نمونه ها یا سمپل سی وی را مشاهده نمایید.
البته در برخی از کشور ها بخصوص در ایالات متحده CV ها منحصراً برای موقعیت های فدرال یا دانشگاهی استفاده می شوند. اگر متوجه شدید که یک کارفرما در یک موقعیت شغلی متفاوت از موقعیت های شغلی دیگر از شما CV می خواهد، ممکن است منظورش همان رزومه باشد.
و اگر برای کار در اروپا درخواست می دهید، باید بدانید که در آنجا از اصطلاح CV برای چیزی که در ایالات متحده رزومه نامیده می شود استفاده می شود. بنابراین با خیال راحت فقط نام فایل رزومه خود را بنام “CV” تغییر دهید و آماده ارائه آن باشید.

cv

رزومه چیست و باید شامل چه بخش هایی باشد؟

اصطلاح رزومه از کلمه فرانسوی ” résumé” برگرفته شده است که به معنای “خلاصه” می باشد. یک رزومه دقیقا خلاصه ای از شرح حال زندگی کاری شما میباشد.
این احتمال وجود دارد که در طول زندگی خود فقط به نوشتن رزومه نیاز پیدا کنید، زیرا 99٪ از شغلها به رزومه نیاز دارند و CV ها معمولا برای مشاغل آکادمیک ارائه می شوند.

رزومه باید تا حد امکان کوتاه باشد. در بیشتر موارد، باید به یک رزومه یک صفحه ای بسنده کنید، اما اگر بیش از 15 مورد تجربه مرتبط دارید، می توانید دو صفحه را برای آن در نظر بگیرید.
در هر صورت، با وجود این محدودیت فضا، باید این سند را مطابق با درخواست شغلی تنظیم کنید و فقط اطلاعات مربوطه را در آن وارد نمایید. استفاده از یک کاور لتر به همراه درخواست شغلی می تواند تمام مهارت هایی را که در رزومه خود ذکر کرده اید تعریف کند.

رزومه، باید شامل موارد زیر باشد:

  • اطلاعات تماس شامل عنوان شغلی
  • خلاصه رزومه یا هدف رزومه
  • سابقه کار
  • تحصیلات
  • مهارت ها
  • بخش های دیگر (جوایز، دوره ها، انتشار رزومه، مجوزها و گواهینامه ها، علایق و غیره)

cv

تفاوت CV و رزومه چیست؟

اکنون که می دانید CV چیست، و رزومه چیست، بیایید تمام تفاوت های مهم بین این دو را بررسی کنیم.

سه تفاوت مهم بین این دو سند وجود دارد:

طول

بارزترین تفاوت بین CV و رزومه محدودیت صفحه است. درحالیکه رزومه باید یک صفحه باشد (یا در موارد نادر، دو صفحه)، یک CV از نظر تعداد صفحات محدودیتی ندارد (معمولا 2 – 3 صفحه است اما می تواند بیش از 10 صفحه نیز باشد)

کاربرد

اگر ملزم به نوشتن سی وی هستید، به احتمال زیاد برای یک موقعیت شغلی آکادمیک درخواست داده اید. در حالی که از رزومه می توان برای تمام مشاغل دیگر استفاده کرد. بنابراین، احتمالاً مجبور نخواهید شد نوشتن CV را یاد بگیرید.

محتوا

شما فقط به یک CV نیاز دارید که با گذشت زمان به روز رسانی می شود و باید شامل تمام مدارک تحصیلی، دستاوردها، گواهینامه ها و غیره باشد. اما، یک رزومه باید متناسب با موقعیت شغلی که برای آن درخواست می کنید، بصورت متفاوتی تنظیم شود، و متناسب با موقعیت های شغلی مختلف اغلب بر اهمیت اطلاعات تمرکز دارد.

CV و رزومه در سراسر جهان چه تفاوتهایی با هم دارند؟

اکنون تفاوت های کلیدی بین CV و رزومه را می دانید.
تقریباً در همه جای دنیا، CV و رزومه به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند، و شما باید با رزومه درخواست دهید، و فقط نام آن را به ” CV” تغییر دهید.تنها تفاوت بین رزومه و CV بین المللی این است که دومی به اطلاعات شخصی بیشتری نسبت به رزومه نیاز دارد.
خوب، کار ما تمام شده است. اکنون می‌دانید که CV چیست، رزومه چیست، چه تفاوتی با هم دارند و همچنین وضعیت آنها در خارج از از کشور چگونه است.

cv

سخن پایانی

بیایید برای آخرین بار اصول اولیه را مرور کنیم:

  1. CV یک سند طولانی است که تمام زندگی شما را شامل می شود. معمولا 2 – 3 صفحه است، اما محدودیتی در تعداد صفحات آن وجود ندارد، بنابراین به طور بالقوه می تواند بیش از 10 صفحه باشد. برخی از کارفرمایان، قبل از اینکه CV کامل شما را بخواهند، ابتدا یک خلاصه حدود 1 تا 2 صفحه ای از آن را درخوست می کنند. آخرین، اما نه کم اهمیت ترین نکته اینکه CV معمولا برای موقعیت های آکادمیک استفاده می شود.
  2. رزومه یک سند بسیار کوتاهتر است. معمولاً یک صفحه و در موارد نادر دو صفحه. و بیشتر بر موارد مرتبط با موقعیت شغلی که برای آن درخواست می دهید تمرکز دارد. در 99٪ از موارد، باید یک رزومه بنویسید، و ممکن است در طول مدت زندگی خود هرگز مجبور به نوشتن CV نباشید.
  3. به یاد داشته باشید که سی وی و رزومه فقط در ایالات متحده آمریکا با هم تفاوت دارند. فرمت CV بین المللی تقریباً مشابه رزومه در ایالات متحده است، تنها با این تفاوت که اطلاعات شخصی بیشتری را ارائه می دهد.

اکنون که تفاوت‌های بین این دو را می‌دانید و می توانید تشخیص دهید که چه زمانی باید از هر فرمت فایل درخواست استفاده کنید، می‌توانید شروع کنید و شغل رویایی خود را بدست آورید.

شما با عضویت به عنوان کارجو علاوه بر اینکه از بروز ترین فرصت های شغلی در شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی با خبر میشوید، میتوانید در کمترین زمان ممکن رزومه خود را با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام ایجاد کرده و برای کارفرمایانی که در این سایت اقدام به درج اگهی استخدام نموده اند ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا