کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل متخصص بهداشت دهان و دندان (وظایف و درآمد)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی بازار کار رشته‌ بهداشت دهان و دندان

متخصص بهداشت دهان و دندان (به انگلیسی: Oral health specialist) متخصصی است که پس از طی کردن دوره‌های آموزش رسمی و معتبر در دانشکده‌های دندانپزشکی، به عنوان یک پزشک ویژه‌، به درمان و مراقبت از مشکلات دهان و دندان زیر نظر یک دندانپزشک یا به‌طور مستقل می‌پردازد و بیماران را از نظر بیماری‌های دهانی معاینه می‌کند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با رشته‌ بهداشت دهان و دندان و نحوه ورود به آن

رشته‌ بهداشت دهان و دندان یکی از رشته‌های علوم پزشکی و جزو رشته‌های پیرادندانپزشکی است که بر روی پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان، دندان و فک‌ها تمرکز می‌کند. دانشجویان این رشته‌ با مباحثی از قبیل شیمی، بیوشیمی، آناتومی و فیزیولوژی دندان و دهان، هیستولوژی، پاتولوژی و میکروب‌شناسی دندان و دهان، ارتودنسی، جراحی دهان و دندان و… آشنا می‌شوند.
این رشته‌ با عنوان تکنسین سلامت دهان نیز شناخته‌ میشود، و از سال 94 تا 96 در دفترچه‌ انتخاب رشته‌ کنکور تجربی قابل مشاهده‌ بود؛ اما پس از آن در دفترچه‌‌ انتخاب رشته‌ کنکور تجربی، رشته‌ کاردانی تکنسین سلامت دهان ارائه نشده‌ و چنین رشته‌ای برای تحصیل از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده‌است.

مطلب مرتبط: دستیار دندانپزشک کیست و درآمد آن چقدر است؟

دانشگاه‌های دارای رشته‌ تخصص بهداشت دهان و دندان

دانشگاه‌های پذیرنده‌ رشته متخصص بهداشت دهان و دندان، جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی و زیر نظر وزارت بهداشت می‌باشند. در ادامه‌ به معرفی برخی از این دانشگاه‌ها می‌پردازیم.

  • دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • دانشگاه علوم پزشكی بقيه اله (عج) – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  • رشته بهداشت دهان و دندان دانشگاه آزاد
  • دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان
  • دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل

معمولا جذب دانشجویان برای رشته بهداشت دهان و دندان بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد؛ بنابراین دانشجویان برای ادامه‌ تحصیل در رشته بهداشت دهان و دندان و گرفتن مدرک بهداشتکار دهان و دندان باید در دوران تحصیلی قبل از دانشگاه، نمرات و سابقه‌ تحصیلی خوبی داشته باشند.

متخصص بهداشت دهان و دندان
وظایف بهداشتکار دهان و دندان

شرح وظایف متخصص بهداشت دهان و دندان

در رابطه با شرح وظایف بهداشتکار دهان و دندان، باید بگوییم این متخصصان عهده‌دار بررسی، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های داخل دهان و دندان هستند. این پزشکان معمولاً با دیگر پزشکان و متخصصان سلامت دهان همکاری می‌کنند و می‌توانند تشخیص‌های دقیقی را در مورد مراقبت از دندان و دهان فراهم نمایند. برخی از وظایف بهداشتکار دهان و دندان عبارت است از:

  • انجام عملیات پیشگیری و درمان بیماری‌های دندانی و پایه دهانی مانند التهاب لثه ، ترک دندان، دندان‌های پوسیده و عفونت‌های دیگر دهان
  • مشاوره برای بهبود بهداشت دهان و دندان، نظافت دهان، استفاده از غذاهای مناسب برای سلامت دندان و دهان و…
  • خدمات تشخیصی شامل جرمگیری، پاکسازی دندان‌ها، تعمیرموقت دندان‌های خراب شده‌ و استفاده از رادیوگرافی
  • آموزش بیماران در مورد مراقبت‌های خانگی مانند دندان‌پاک کردن و رعایت نظافت شخصی
  • همکاری با دیگر متخصصان سلامتی برای بهبود بهداشت دهان و دندان
  • عمل جراحی در صورتی که‌ دندان آسیب دیده‌ باشد و ترمیم نشود
  • تدوین برنامه‌های پیشگیری برای بیماری‌های دهان و دندان
  • نصب و پوشش دندان و دیگر ترمیم‌های دندانی

بررسی بازارکار متخصص بهداشت‌ دهان‌ و دندان‌

بازار کار رشته بهداشت دهان و دندان و متخصصان آن در ایران قابل توجه است. با توجه به افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان، تقاضا برای خدمات مرتبط با این حوزه رو به افزایش می‌باشد. در حال حاضر، فراهم کردن خدمات دهان و دندان در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی و مطب‌ها رایج است.
همچنین برخی متخصصان بهداشت دهان و دندان می‌توانند در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به عنوان استاد درس فعالیت کنند و به آموزش بپردازند یا به صورت آزاد در مؤسسات آموزشی و مطب‌ها به عنوان متخصص مشاور، به ارائه‌ مشاوره در رابطه با بهداشت دهان و دندان بپردازند.
در نهایت با درست کردن شخصیت حرفه‌ای و ارائه خدمات با کیفیت برای بیماران، متخصصان بهداشت دهان و دندان می توانند دستمزد قابل توجهی را دریافت کنند و زمینه‌ای مناسب برای توسعه حرفه‌ای خود داشته باشند.
مهاجرت بهداشتکار دهان و دندان همانند متخصصان سایر رشته‌ها امکان پذیر‌ است. بازارکار‌ بهداشتکار دهان و دندان در کانادا، آلمان، سوئد و … وضعیت خوبی دارد.

مطلب مرتبط: بررسی درآمد رشته پروتز دندان و مزایا و معایب آن

بررسی وضعیت درآمد متخصص بهداشت دهان و دندان

حقوق و درآمد متخصصان بهداشت دهان‌ و دندان در ایران بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله سابقه‌ کار، محل کار، نوع خدمات ارائه‌ شده‌، سطح مهارت و تجربه‌، وضعیت شرکت یا بیمارستان و پوشش بیمه‌ و… . با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد متخصصین بهداشت دهان و دندان در ایران حقوق و دستمزد خوبی نسبت به بسیاری از شغل‌های دیگر دارند.
همچنین برخی از متخصصان بهداشت دهان و دندان در دانشگاه‌ها به عنوان استاد درس فعالیت می‌کنند و حقوق آنها بستگی به سابقه و محل کار داد.نهایتا باید توجه داشت که دستمزد و درآمد متخصصان بهداشت دهان و دندان از منطقه به منطقه و از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است و نظام های پوشش بیماری در هر کشور متفاوت می‌باشد.

متخصص بهداشت دهان و دندان

مطلب مرتبط: بررسی درآمد رشته دندانپزشکی در ایران و خارج از کشور

راهنمای مشاهده آگهی استخدام متخصص بهداشت دهان و دندان

امروزه یافتن آگهی استخدامی موردنظر و اقدام به استخدام، مرسوم‌ترین روش جذب و استخدام ‎می‌باشد. اگر شما هم خواستار استخدام به عنوان متخصص بهداشت‌‍ دهان‌ و دندان‌ هستید، میتوانید آگهی‌ موردنظر خود را در سایت ایران استخدام جست‌و جو کرده و به صورت رایگان یک رزومه حرفه‌ای بسازید و برای کارفرما ارسال نمایید.
جهت مشاهده آگهی‌ استخدام رشته‌ بهداشتکار دهان‌ و دندان، ابتدا باید وارد سایت ایران استخدام شوید و در قسمت «انتخاب رشته‌ تحصیلی»، رشته‌‌ بهداشتکار‌ دهان‌‌ و دندان‌ را وارد کنید.
برای ساخت رزومه و ارسال آن به کارفرما، شما ابتدا باید به عنوان کارجو در این سایت عضو شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام متخصص بهداشت دهان و دندان

امروزه به‌ علت تنوع مراکز و سازمان‌هایی که افراد می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند، ممکن است برخی کارفرمایان در جذب نیروی متخصص با مشکل موجه‌ شوند. درج آگهی استخدامی و بررسی رزومه‌های ارسالی کارجویان می‌تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد.
کارفرمایان برای درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام می‌توانند، ابتدا وارد سایت شده‌ و به‌عنوان کارفرما ثبت‌نام نمایند و پس از انتخاب آیکون درج آگهی، آگهی‌ خود را طبق شرایط مورد نظر خود (به‌عنوان مثال برای درج آگهی‌ای همچون استخدام بهداشتکار دهان و دندان در تهران، میتوانند در فیلد مربوط به استان، تهران را وارد کنند) درج نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو و درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

متخصص بهداشت دهان و دندان، پزشکی است که به درمان و مراقبت از مشکلات دهان و دندان زیر نظر یک دندانپزشک یا به‌طور مستقل می‌پردازد و بیماران را از نظر بیماری‌های دهانی معاینه می‌کند. بازارکار این متخصصان، با توجه به افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان، وضعیت خوبی دارد و متخصصان با تجربه و سابقه میتوانند درآمدهای خوبی در این زمینه داشته‌باشند.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته‌ بهداشت کار دهان و دندان، در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. من فارغ رشته پروتز دندان استم اما ده سال است به عنوان داکتر دندان در موسسه ها کلنیک ها و کیلنیک کار کردم جواز کار هم دارم میخوهم در ایران بعنوان دستیار بالینی یا بهداشت‌کار کار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا