راهنمایی شغلیکارجو

امریه سربازی چیست؟ شرایط و مراحل گرفتن امریه سربازی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

راهنمای ثبت نام امریه سربازی 

امریه سربازی یکی از روش‌های گذراندن دوره سربازی است که شرایط خاص خود را دارد. شاید برای خیلی افراد مشمول سربازی، این سؤال باشد که امریه چیست؟ با استفاده از امریه این امکان فراهم می‌شود که دوران سربازی را به جای گذراندن در پادگان، بتوان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا غیر دولتی، سپری کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

امریه سربازی چیست؟

امریه سربازی ایجاد یک موقعیت خوب برای افراد تحصیلکرده است که از این طریق می‌توانند خدمت دوران سربازی را بگذرانند.
دغدغه‌ای که همیشه سربازان تحصیلکرده با مدرک برتر دانشگاهی با آن روبرو بوده‌اند، دوری از محیط دانشگاه و عدم امکان ادامه تحصیل در مدت ۲ سال است. در واقع این دوری علاوه بر لطمه‌هایی که به‌ تحصیلکرده‌های مشمول سربازی وارد می‌کند، باعث ضرر زدن به کشور هم می‌شود. چرا که متخصصان و تحصیلکرده‌های رشته‌های مختلف، به علت این دوری دو ساله، بازدهی کمتری در کار خود خواهند داشت.
براین اساس ستاد کل نیروهای مسلح، جهت جلوگیری از این مشکل، خدمت سربازی امریه را تنظیم کرده است.
به تازگی ارائه طرح امریه پسا دکتری هم در تکمیل طرح امریه داخلی عنوان شده است. بنابر این طرح، دانش‌آموختگانی که بتوانند با ارائه طرح امریه پسا دکتری از مشکلات جامعه حل کنند، از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

این روش همچنین مزیت‌های بسیاری دارد که باعث شده است بسیاری از افراد به دنبال استخدام امریه باشند. به عنوان مثال امکان اشتغال در حیطه تحصیلی خود، ساعت کاری مناسب، نپوشیدن لباس نظامی و بسیاری از موارد دیگر از مزیت‌های امریه محسوب می‌شود.

شرایط امریه سربازی

جهت دریافت امریه در هر ارگان یا سازمانی، مشمولان سربازی باید از یک سری شرایط عمومی و اختصاصی برخوردار باشند.

مراحل گرفتن امریه سربازی

بعد از پایان یافتن تحصیل، فرد مشمول، مدت زمان کمی را در اختیار دارد تا قبل از وارد شدن به دوره غیبت سربازی، جهت امریه اقدام کند. انتخاب یک ارگانی که امریه سربازی دارد متناسب با رشته و توانایی فرد اولین اقدام است.
توجه داشته باشید در صورت استخدام امریه در دستگاه‌های دولتی، لازم است فرد از سه ماه قبل به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواست اعزام به خدمت را ارسال کند. سپس با دریافت برگه اعزام به خدمت به سازمان یا ارگان مربوطه مراجعه کند.
بعد از گرفتن معرفی نامه از شرکت، لازم است مشمول، از طریق سامانه سرباز امریه اطلاعات خود را تکمیل نموده و نسبت به بارگذاری معرفی نامه در سامانه با فرمت تعیین شده اقدام کند.
در ادامه بعد از تأیید درخواست، اطلاعات تکمیلی از قبیل برگ اعزام و فرم اداری مربوطه را به مرکز ارائه دهد. بعد از تکمیل اطلاعات ودریافت تأییدیه استعلام حراست مرکز، جهت گذراندن دوره آموزشی نام فرد به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌شود.

شرایط عمومی امریه

از شرایط عمومی جهت استخدام امریه حسابداری یا هر رشته دیگری در ارگان‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اعتقاد به ادیان رسمی کشور
  • عدم داشتن فساد اخلاقی
  • عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر و روان گردان
  • عدم سابقه محکومیت کیفری
  • نگذراندن دوران خدمت سربازی
  • نداشتن غیبت
  • عدم وابستگی به ارگان‌ها و گروه‌های غیرقانونی در کشور
  • اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و قانون اساسی

امریه سربازی

قوانین و مقررات جذب امریه سربازی

از قوانین و مقررات جذب سرباز امریه می‌توان به داشتن رشته و مدرک مورد نیاز ارگان مربوطه اشاره کرد. به عنوان مثال امریه بانک مشمولانی را پذیرش می‌کند که دارای رشته‌هایی همچون بانکداری، مدیریت، حسابداری باشد و رشته‌هایی مانند معماری و نقشه کشی در این امریه جایی ندارد. بنابراین استخدام امریه حسابداری را باید در ارگان‌هایی همچون بانک جستجو کرد.

از دیگر قوانین جذب امریه، نداشتن غیبت در سربازی، بسیج فعال، ارسال نکردن درخواست برای دو ارگان امریه در یک زمان و امریه بدون کسری خدمت است.

چه سازمان هایی امریه می‌پذيرند؟

انواع امریه سربازی به دو گونه کلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن، لیست سازمان‌هایی که امریه می‌پذيرند، تعیین خواهد شد.

  • امریه در شرکت‌های دانش بنیان
  • امریه در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی

هر دو نوع امریه از نظر مدت زمان خدمت و قوانین مربوط به این دوران یکسان هستند و هر دو از قوانین کلی خدمت مربوط به امریه سربازی تبعیت می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در خصوصی یا دولتی بودن بخشی‌است که برای امریه اعلام نیاز کرده است.

دریافت امریه از شرکت‌های دانش بنیان

پذیرش در امریه دانش بنیان هم شرایط خاص خود را دارد. هر یک از شرکت‌های دانش بنیان به ازای هر شش میلیارد ریال فروش سالانه می‌توانند حداقل یک نفر را جذب کنند. به ازای هر ده نفر کارکنان شاغل تمام وقت بر اساس لیست بیمه نیز امکان جذب یک نفر دیگر وجود دارد. به طور کلی تا سقف سه نفر با توجه به واجد شرایط بودن برای هر شرکت تعیین می‌شود.

دریافت امریه از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها

بعد از آشنایی با امریه سربازی و قوانین مربوط به آن، نوبت به پیدا کردن لیست ارگان‌هایی است که به دنبال جذب سرباز امریه هستند. عموماً اکثر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی، سربازی امریه جذب می‌کنند اما همانند دیگر آگهی‌های استخدام عمومی نیست و به طور رسمی اعلام نمی‌کنند. بر این اساس لازم است فرد مشمول به طور روزانه اخبار مربوط به استخدام امریه سربازی را در سایت‌های کاریابی معتبر از جمله ایران استخدام دنبال کند.

لیست ارگان های امریه سربازی

سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در زمان‌های خاصی اقدام به جذب و استخدام انواع امریه سربازی از جمله استخدام امریه قوه قضاییه می‌کنند. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

امریه وزارت نیرو

از سازمان‌ها و مؤسسه‌هایی که در امریه وزارت نیرو اقدام به جذب و استخدام سرباز امریه می‌کنند، شرکت سهامی سازمان‌ آب منطقه‌ای، شرکت آب‌وفاضلاب شهری، شرکت سهامی برق منطقه‌ای یا شرکت سهامی آب منطقه‌ای نمونه‌ای از این مؤسسات هستند.
یکی از شروط اصلی پذیرش در این ارگان عدم داشتن نسبت فامیلی نزدیک متقاضیان با کارکنان این وزارتخانه است.

جهت مشاهده آگهی جذب نيروی امريه در وزرات نیرو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امریه وزارت نفت

از شرکت‌ها و مؤسسات جذب و استخدام امریه شرکت نفت نیز می‌توان به شرکت سهامی پتروشیمی بیستون، شرکت سهامی پتروشیمی رازی، شرکت سهامی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و شرکت گاز استان‌های مختلف اشاره کرد.
اکثر نیروهای امریه جذب شده در این سازمان‌ها در شرایط بد آب و ‌هوایی و محروم مشغول می‌شوند. متقاضیان استخدام امریه در این وزارتخانه لازم است ۶ ماه قبل از اعزام، درخواست امریه خود را به وزارت نفت بدهند.

جهت مشاهده آگهی های جذب نيروی امريه وزرات نفت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید

امریه وزارت جهاد کشاورزی

استخدام سربازان امریه جهاد کشاورزی نیز در شرکت‌های مختلفي از جمله شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سفید رود و شرکت سهامی جنگل شفا رود انجام می‌شود. در واقع این ارگان هر ساله در قالب طرح سربازان سازندگی نسبت به جذب نیروی امریه اقدام می‌کند. البته جهت اطلاع از استخدام، لازم است به طور روزانه سایت کاریابی ایران استخدام را چک کنید. در این سایت با توجه به فیلترهایی که وجود دارد، امکان اطلاع همه‌ی استخدام هر شهر به طور جداگانه وجود دارد. به عنوان مثال جهت اطلاع از آگهی استخدام امریه سربازی در مشهد کافی است در قسمت نام شهر، مشهد را انتخاب کنید.

جهت مشاهده آگهی های جذب نیروی امریه جهاد دانشگاهی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امریه وزارت آموزش و پرورش

زمان ثبت‌نام در امریه وزارت آموزش و پرورش، فروردین ماه است و از شرایط اصلی آن نداشتن غیبت سربازی و همچنین کسب مدرک در مقاطع بالاتر از لیسانس است.

امریه وزارت علوم

از مهم‌ترین شرایط اختصاصی جهت ثبت‌نام در امریه وزارت علوم، داشتن حداقل معدل ۱۶ برای فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و حداقل معدل ۱۵ برای فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی است.

علاوه بر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات مختلفی از جمله امریه فرمانداری و امریه ارتش اقدام به جذب مشمولان سربازی فارغ‌التحصیل می‌کنند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین سازمان‌ها اشاره می‌کنیم.

جهت مشاهده آگهی های جذب امریه خدمت سربازی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امریه قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه

از مهم‌ترین شرایط ثبت‌نام در امریه قرارگاه خاتم، نداشتن غیبت خدمت سربازی، سابقه خدمت قبلی و شرط معدل است. زمان ثبت‌نام امریه خاتم قبل از اعزام مشمولان به خدمت است. بنابراین جهت استخدام در این امریه سپاه لازم است قبل از اعزام شدن اقدام کرد.
با توجه به حساسیت این ارگان‌ها لازم است متقاضی جهت ورود حتما دارای کارت سبز بسیج باشد.

جهت مشاهده آگهی های جذب نيروی امريه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امریه اداره برق

جهت پذیرش در امریه سربازی اداره برق، داشتن مدرک تحصیلی در یکی از رشته‌های مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معدن، شیمی، هیدرولیک، آب‌وفاضلاب، اقتصاد و مدیریت لازم است. از طرفی مشمولان خدمت سربازی نباید دارای غیبت سربازی باشند. داشتن شرط حداقل معدل نیز از شرایط مهم این سازمان است.

امریه سربازی شهرداری

جهت ثبت‌نام در امریه سربازی شهرداری لازم است از سه ماه قبل از اعزام به خدمت اقدام کرد. در صورت پذیرفته شدن، حق انصراف از امریه وجود ندارد.

امریه سربازی

راهنمای ثبت نام امریه سربازی

با توجه به این که اکثر سازمان‌ها به صورت رسمی درخواست جذب نیروی امریه را منتشر نمی‌کنند فرد می‌تواند سایت‌های مختلف از جمله سایت ایران استخدام و صفحه استخدام امریه ایران استخدام را جستجو کند و در صورت مشاهده فراخوان امریه ارگان موردنظر خود جهت ثبت‌نام اقدام کند.
نحوه ثبت‌نام امریه سربازی به ارگانی که قرار است در آن مشغول شود بستگی دارد. بسیاری از سازمان‌ها جهت کاهش مراجعات حضوری اقدام به راه‌اندازی ثبت‌نام امریه سربازی به صورت اینترنتی کرده‌اند‌. در این صورت فرد باید از طریق مراجعه به سایت امریه ارگان موردنظر اقدام کند.
بعد از ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارک در سایت باید منتظر پاسخ ارگان شد. جهت پیگیری امریه نیز می‌توان به صورت آنلاین اقدام کرد. دقت داشته باشید که دریافت پاسخ ثبت‌نام امریه ممکن است چند ماه طول بکشد.

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل خود می‌توانید آگهی های مرتبط با عنوان شغلی و رشته تحصیلی خود را از این طریق دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

معرفی صفحه استخدام امریه ایران استخدام

در صفحه استخدام امریه ایران استخدام ضمن آشنایی اولیه با امریه خدمت سربازی و مراحل ثبت‌نام در آن، امکان مشاهده انواع آگهی‌های مربوط به استخدام امریه مشهد یا هر شهر دیگری وجود دارد. گاهی اوقات برای برخی از ارگان‌ها داشتن یک رزومه عالی و باکیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شما می‌توانید با استفاده از قابلیت رزومه ساز آنلاین ایران استخدام نسبت به تنظیم یک رزومه حرفه‌ای اقدام کنید.

لغو امریه سربازی

لغو امریه سربازی به دو طریق توسط فرد متقاضی یا ارگان امریه گیر قابل انجام است.
برای لغو امریه سربازی توسط فرد مشمول، نیاز به دلایل محکم و قابل تأیید ارگانی است که در آن به عنوان سرباز امریه در حال خدمت است. در این صورت سربازانی که دیگر تمایلی به انجام ادامه خدمت سربازی به صورت امریه ندارند، باید دلایل خود را به سازمان یا ارگان مربوطه‌ ابلاغ کند. چنانچه این ارگان و همچنین سازمان وظیفه عمومی کشور با انصراف فرد موافقت کردند، مشمول می‌تواند امریه خود را لغو کند. در غیر این صورت ملزم است تا پایان دوره خدمت در این ارگان بماند.
از طرفی لغو امریه سربازی از طرف سازمان امریه گیر نیز مستلزم دلایل محکم است که تنها با موافقت سازمان‌ وظیفه کشور قابل انجام است.

سخن پایانی

یکی از دوره‌های حساس و چالش برانگیز در زندگی هر پسر و مرد جوانی، دوران سربازی است. این دوره به خصوص برای برخی از آن‌ها که دارای مدرک دانشگاهی برتر هستند بیهوده قلمداد می‌شود و از نظر آن‌ها از دست دادن زمان طلایی برای کسب فرصت‌های بهتر شغلی است.
بر این اساس ستاد کل نیروهای مسلح، برای حل این مشکل طرح امریه سربازی را ارائه کرده است. این طرح در واقع یک روش برای گذراندن دوره خدمت سربازی افراد تحصیلکرده است. در این مقاله به بررسی این طرح و شرایط و مراحل انجام آن پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های مربوط به استخدام سرباز امریه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا